Ohjahh, jällegi Trumm. No mida või kas ma üldse ütlen?
See jutt, mida minule räägiti toimus aastal 1988. Loomulikult oli see "suht salajane teema". 1987 aasta aprillis saabusid Kaasani tehasest kaks esimest Tu-160-t Priluki lennubaasi ja algasid riiklikud vastuvõtukatsed, mis lõppesid 1989. aastal. Meil oli öösel
üks "viinavõtt", kus siis inimene, "kes oli asjaga kursis", jagas oma teadmisi. (No selliseid
"ööülikooli loenguid" oli ikka rohkem kui üks

). Ilmselgelt ei teadnud ka tema kõike täpselt, sest tegemist oli ikka väga salajase asjaga. Aga kursis ta oli. Ja juba see, mis ta tookord rääkis, oli muljet avaldav. Et NSVL-is on kohe relvastusse jõudmas, et juba lendab, üks üleilmasuurim mingi hüper super lahmaat kaugpommitaja. Et suutvat lennat ei-tea-kui-kõrgele, ja siis on tema jaoks olemas/tulemas mingi uus (tuuma)rakett (täna pole see ballisitiline mingi eriline asi enam), mis lendab siis selle suure-suure lennuki küljest ise edasi kosmosesse ja siis lajatab sealt ülevalt otsejoones jänkidel pähe. Et see ongi see
"tähesõdadevärk", mida jänkid pidavat kartma jne. Et aparaat on nii suur, et sellist silmad enne pole näinud, et kütti läheb peale mingi 3-4 raudteevagunitäit, et juba rattad ja telikud on nii suured, et sa ei kujuta ettegi. Et koormus rattale on nii suur, et on ekstra konstrueeritud, et ainuüksi telikuhooldus on oi-oi-oi kui tihe ja teliku detailide eluiga on oi-oi-oi kui lühike. Ja et koormus lennurajale pidi nii teisest puust olema, et selle lennuki pärast tema baseerumiskohtades ehitatakse radu ümber, et kandevõimet tõsta jne. Ja see inimene teadis, et Priluki baasi lennurada ehitati ekstra Tu-160 pärast ümber ja pikemaks. Ja et kasutatakse kõike ERI, st
"kõik, isegi riietus ja saapad ja jne jne on mingid erilised, et sellisega lennata ja ka et sama jutt ka hooldustöötajate kohta". Ja, et mootorid on mingid ilgelt võimsad ja erilised ja teevad sellist lärmi, et enne pole sellist kuuldud, et varasemad lennukid on sääsepirin selle kõrval. jne. Enne seda baseerusid sellel lennuväljal samamoodi nagu Tartus Tu-22M-id (mis on ka ju lärmakad) ja Tu-16-d. Ja ümberõppel Tu-160-le saadetakse need 22-d ja 16-d jalust järjest ära mujale. Ja et nende baseerumise ja nendega opereerimiseks pidavat üle NLiidu mingi väike kogus suuremaid ja vingemaid lennuvälju põhjast lõunani ja kaug-idast lääneni selle vastuvõtuks ja teenindamiseks ümber kohandatama. Ja see inimene teadis mulle (tartlasele) öelda ka seda, et ka Tartus pikendatakse ja remonditakse praegu rada, aga, et ei-ei-ei, Tartus on küll samuti Tu-22-d ja Il-76MD-d, aga Tartu baas ei lähe nende 300tonniste ja 2-2,5 tuhat kilti tunnis lennata suutvate pommitus-jõhkardite kasutusse, Kuigi on väga võimas objekt selliste baseerumiseks kohandamise jaoks. Et teile sinna jäävad needsamad Tu-22M-id. Tagantjärele on välja tulnud, et selle telikujutu põhjuseks oli esmastel katsetustel pidevad telikuprobleemid, mis alles uue lahendusega ja tervikliku ümber tegemisega lahenesid. Täna on palju sellest tema räägitud infost ka tõeks osutunud. Et lärm oligi siis mingine +130dB, ja sellega kaasnev vibra ja rõhk jne tingis nii lenduritel kui hoolduspersonalil eririietuse selle ülekoormuse summutamisel jne. Muideks ka see, et ameeriklased selle pilli järgi luurasid (ameeriklased luuravad siin meie piirkonnas oli üheks eri-jutuks): 1988. aastal oli USA kaitseministril augustis koos kahe saatjaga võimalus Kubinkal 15 minutit selle lennukiga tutvuda (üks neist oli USA õhujõudude kindral, kes oli kaugpommitajate komandör, aga teine isik olevat olnud riiete alla peidetud salvestusseadmetega "liikuv videomagnetofon-telestuudio", et Jazovi isiklikul käsul demonstreeriti jänkile Tu-160 ülelendu, kõigepealt 2000 meetri pealt paaris, ja seejärel 50 meetri kõrguselt, et selle demo järel oli jõudnud jänkid seisukohale, et nennde B-1B jäävat sellele lahmaadile alla....), samas leiti sealt Priluki baasi lähedalt "heinakuhi", milles asus konteinerisse pakituna raadioside pealtkuulamistehnika:
http://www.airforce.ru/aircraft/tupolev ... ge_1_5.htm Более серьезных мер потребовало обнаружение весной 1988 г. неподалеку от Прилук замаскированного под пень контейнера с аппаратурой, прослушивающей радиопереговоры и фиксировавшей работу радиотехнических систем самолетов.
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%83-160
Войсковые испытания самолёта было решено проводить на базе строевой части — 184-го гвардейского тяжёлого бомбардировочного авиационного Полтавско-Берлинского Краснознамённого полка, дислоцированного в Прилуках (Черниговская обл. УССР). Полк до этого был вооружён Ту-22М3 и Ту-16. Под Ту-160 ВПП аэродрома была удлиненна до 3000 метров. Войсковые испытания проводились опережающими темпами, ещё до завершения госиспытаний. Войсковые испытания самолёта было решено проводить на базе строевой части — 184-го гвардейского тяжёлого бомбардировочного авиационного Полтавско-Берлинского Краснознамённого полка, дислоцированного в Прилуках (Черниговская обл. УССР). Полк до этого был вооружён Ту-22М3 и Ту-16. Под Ту-160 ВПП аэродрома была удлиненна до 3000 метров. Войсковые испытания проводились опережающими темпами, ещё до завершения госиспытаний.Войсковые испытания самолёта было решено проводить на базе строевой части — 184-го гвардейского тяжёлого бомбардировочного авиационного Полтавско-Берлинского Краснознамённого полка, дислоцированного в Прилуках (Черниговская обл. УССР). Полк до этого был вооружён Ту-22М3 и Ту-16. Под Ту-160 ВПП аэродрома была удлиненна до 3000 метров. Войсковые испытания проводились опережающими темпами, ещё до завершения госиспытаний. ...что было обусловлено опережающими темпами постановки на вооружение американских бомбардировщиков B-1.
Tagantjärele saan öelda, et see inimene teadis palju detaile, aga mitte tervikpilti. Samamoodi rääkis ta mulle ka nendest tuumarongidest Skalpell.
Pilte Tartu Raadi lennuraja ehitustöödest sel samal ajal:
viewtopic.php?p=494903#p494903
Dokumente tuumarünnakute kohta, objektide loetelu ja muud taolist ülevaateid ja aruandeid ja modelleerimisi ja analüüse võimalikest kaotustest tilkus ca20 aastat tagasi Baltikumi objektide kohta mitmeid ja oli ka siin ära lingitud. Omalajal räägiti täitsa tõsiselt juttu, et Tartu ümber rajatud ja rajatavad suured ja kohaliku rahva jaoks üledimensioneeritud haiglad Võrus, Valgas, Viljandis, Põlvas, Jõgeval tehakse Tartu asemel ringis ümber just sellel põhjusel, et Tartut lihtsalt litaka korral enam olemas pole. Et siia pole suurt mõtet pungestada.
Ja huvitav kuidas keegi minust noorem ja isegi mitte Tartust pärit inimene küll teab, mida rääkisid meil tolajal õue peal venekooli poisid oma isade ja onude sõjaväelaste suust kuuldud jutte?
Tartu sõjaväe-lennuväli koos staabiga Ülikooli tänavas olid esimese järjekorra hävitatavad objektid, ainukesed kogu Baltikumis. Teises reas tulid alles ülejäänud.
Kui nüüd keegi tuleb veel siin targutama pea 40 aasta taguste dokumentide sisu üle ja seletama, et poleks ikka midagi segamini tuumakaga siin Tartus lastud, siis ei ole mul midagi öelda, uus põlvkond teab ikka kõike paremini, ka
seda mis ja kuidas siis oli...
Nüüd on tagantjärele kõik targad, isegi need, keda siis veel polnud olemaski....
Teen veel viimase täienduse siia juttu: osad sellised öö-ülikooli loengud tundusid
siis aastal 1988-1989 täiesti hoomamatud, nagu ebareaalsed kohe ja justkui ulme. Ja et
just minul on juhus selliseid jutte kuulata.... Mingid ülisuured raketikandjad-pommituslennukid ja mööda raudteed liikuvad tuumaraketirongid. Ja mitmeid teisi veel. Okei osa asju oli üle paisutatud, tõenäoliselt pigem salastatusest ja täpsemast asjaolude teadmatusest ja sellega kaasnevast arutelust mis ja kuidas sellise asja toimimiseks peaks kõik olema eeldusteks ja oludeks jnejne.
Aga tagantjärgi on nende "imeasjade" olemasolu kõik kinnitust leidnud.
Ei olnud niimoodi, et mulle räägiti pelgalt väljamõeldud asju.
Need asjad olidki siis juba tol ajal olemas....