Kuidas Venemaa parimaid helikoptereid alla tulistatakse
Seda tehakse väga erinevate relvadega, sealhulgas isegi mudelitega, mis on mõeldud millegi täiesti erineva jaoks. Näiteks on teada vähemalt paar juhtumit, kus Ka-52 on Ukraina tankitõrjeraketisüsteemiga Stugna alla tulistatud. Mõnikord tulistatakse helikoptereid isegi Buk-M1 keskmaarakettide süsteemidest (võib näha alloleval videol 1), kuid ukrainlased vajavad neid selgelt rohkem selleks, et hoida Vene lennukeid eemal ja tulistada alla tiibraketid.
Ka-52-d tulistatakse alla peamiselt MANSPADidega. Need on UA kõige massiivsemad õhutõrjesüsteemid, mis on mõeldud madalal lendavate sihtmärkide tulistamiseks - ja helikopterid lendavad just piisavalt madalal. Vene Alligaatorite hävitamiseks kasutavad ukrainlased taktikat, mis on osa nn võrgukesksest sõjapidamisest.
See põhineb droonide ulatuslikul kasutamisel ja teabe kiirel edastamisel interneti kaudu. UAV-d hõljuvad pidevalt rindejoonte kohal - niipea kui nende optika märkab lendavaid koptereid (ja taevas ei ole kuhugi varjuda), saavad õhutõrjujad teavet selle kohta, kes ja kus lendab. Nende teadmistega ja kaasaskantavate õhutõrjesüsteemidega relvastatud lähimad õhutõrjejõud leiavad helikopteri üles ja püüavad neid tabada. See näeb välja nii (kaadrid näitavad selgelt, et droonid ei olnud Ka-52 läheduses juhuslikult, jälgimine oli süsteemne erinevatest droonidest - video 2).
Nagu on korduvalt räägitud, on vene helikopterid kevadest saadik kasutanud ülestõstetud kopterininaga tulistamist. See moodus võimaldab suuremat laskeulatust umbes nullilähedase täpsusega. Selle taktika ainus eelis on see, et see võimaldab jääda Ukraina MANPADide laskekaugusest välja ja seega päästa helikopterid ja pilootide elu. (video 3)
Kuid sellisest "taevasse tulistamisest" rakettidega on vähe kasu, sihtmärki on võimalik tabada ainult juhuslikult. Helikopter toimib nõrga MLRS-ina (väikese kaliibriga rakettide tõttu), kuid Ka-52 lend on palju kallim kui Ural-4320 veoauto kasutamine, millele on paigaldatud MLRS "Grad". Pealegi on iga õhusõiduki mootori eluiga piiratud ja see on liiga ressursikulukas kasutada lennumasinat selliste "ilutulestike" tegemiseks. Sellele vaatamata selline praktika jätkub.
Samal ajal ei ole vene helikopteripilootidel erinevalt Ukraina sõjaväest mingit operatiivset sidet jalaväega ega nende poolt antud sihtimisjuhiseid. Seetõttu on nad sunnitud pikalt lahinguvälja kohal viibima, andes Ukraina armee kaasaskantavate õhutõrjesüsteemide operaatoritele võimaluse neid tulistada. Normaalse sihtimisega ei peaks helikopterid sisenema kaasaskantavate õhutõrjesüsteemide laskekaugusesse: Venemaa peamiste juhitavate rakettide Ataka ja Vihr laskekaugus on 8-10 kilomeetrit (MANPADid ei ulatu nii kaugele).
Vene helikopteripiloodid ei näi aga teadvat, kuhu sihtida. Näiteks septembris ründasid Alligaatorid Vihridega objekti Zaporižžja piirkonnas, mida peeti Ukraina dessantnike platsdarmiks. Siiski selgus, et tegemist oli vaid vana, Teise maailmasõja aegse silla tugialusega. (video 4)
Võib-olla on Venemaa helikopterite suurem osalemine lahinguoperatsioonides tingitud asjaolust, et Venemaa on kaotamas oma suurtükiväe ülekaalu - eelkõige Hersoni suunal, kus Vene väed on oma baasidest Dnipro jõe kohal ära lõigatud. Õhujõudude kasutamine asendustükiväena on võimalik, kuid see on kallis ja ohtlik. Helikopterit MANPADSist alla tulistada on palju lihtsam ja odavam kui kahurist juhitava mürsuga relva maha suruda või HIMARS MLRSi.
Ukraina sõjaline ekspert Oleksandr Kovalenko kirjutab, et venelased püüavad kasutada lennuväge toetusena olukorras, kus suurtükiväe tule tihedus on ebapiisav, ja ka Briti luure juhib sellele tähelepanu. Agentuur usub, et Venemaa ei suuda ikka veel saavutada piisavat õhujõudude ülekaalu, et pakkuda tõhusat õhutuge rindejoone lähedal, ning tema suurtükiväe laskemoon on ammendumas.
Alligatori kaitsesüsteemid - eelkõige Vitebski õhutõrjesüsteem - näivad toimivat oodatust halvemini. Näiteks teise Ka-52 hävitamisel Stugna poolt näib, et kaitsesüsteem ei suutnud hoiatada piloote laserkiirguse eest ega petta raketti segajatega. Ja seda juhtub sageli.
Tundub, et vene Ka-52 helikoptereid, mis on üldiselt üsna head ja moodsad masinad, ei saa tõhusalt kasutada ilma hea luure, operatiivse sidepidamiseta jalaväega, mis annaks sihtmärgi, kuhu tulistada. Kui rinne püsis paigal ja UA vasturünnakute puudumise tingimustes võisid nad lihtsalt simuleerida tormilist tegevust, tulistades rakette taevasse, siis nüüd tundub, et Ka-52-d peavad andma oma jalaväele reaalset tuge. Paljude oluliste lülide puudumisel armeesüsteemis Alligatorite kõrged taktikalised ja tehnilised omadused ei pääse lihtsalt maksvusele. Ja seetõttu jätkub tõenäoliselt Ka-52-de sunniviisiline "maandamine".
(
Need videod on küll kordi siit läbi käinud)
Video 1:
https://www.youtube.com/watch?v=OVwzV4hjp1s
Video 2:
https://www.veed.io/view/e4b8ab41-c5b9- ... 1761cc624b
Video 3:
https://www.youtube.com/watch?v=IdgCfGH1TSQ
Video 4:
https://twitter.com/ua_industrial/statu ... 24935.html
Translated with
www.DeepL.com/Translator (free version)