vanahalb kirjutas:klemmikas kirjutas:
Kuidas sa saad sellises füüsikas nii mööda panna?
Kui autol on kõigest 4 käiku, siis ta kohe kindlasti ei kasuta ära seda kiirenduse jaoks sobilikku pööretevahemikku, vaid raiskab seda.
See jutt ei ole päris õige. Igal mootoril on võimsuse ja pöördemomendi graafikud ja mida lamedamad nad on seda vähem võib käike olla. Kui rääkida ainult kiirendamisest. Auruautol võib ka üldse üks käik olla ja sõidab väga edukalt.
Teine asi on maksimaalne kiirus ja siis kui autod sõitsidki 150-180 km/t (1980-ndad) kõlbas 4-5 käiku küll. 250 on nüüd vaikimisi kokkulepitud piir ja mingi 6-7 võiks olla et viimases lõpus motori ulgumine kõrvakuulmist ära ei võtaks.
Kolmas asi on mootori pöörete madalaks ajamine et heitmeid vähendada. Mu ühel autol on 7 käiku ja automaatkast ning 80 km/t sõidab ta siledal asfaltteel juba 7 käiguga ja 1200 pöördega. Kui gaasi lisada siis ega käike enam juurde ei tule, sõidab ikka selle seitsmenda käiguga niikaua kuni 250km/t juures piiraja tuleb.
80-90, maksimum 120 ongi enamuse Euroopa tippkiirus ja nende käikude tõttu sõidetakse põhimõtteliselt ainult tühikäigupööretega ja see teeb Kliima Greta meele rõõmsaks.
Sa ei mõista asjaolu, et rohkem käike võimaldab kasutada kergemast ülekannet, mootori jõukõver ei muuda siin selles osas asjaolu väga.
Saame kasutada väiksemate vahedega käike, ehk siis rohkem kerget ülekannet, mis võimaldab konkreetsest mootorist rohkem kiirenduse jaoks ära kasutada.
Tippkiirus on hoopis teine asi, autod ei olegi orienteeritud 200 km/h sõitma ja lõpuks muutub käik liiga raskeks, suurema kiiruse jaoks peabki olema kergem käik, et mootor jõuaks vedada.
Liiga raske käiguga auto tippkiirus hoopis langeb.
Näiteks mitmete vanade autode puhul oli tavaline, et nad saavutasid tippkiiruse 4nda käiguga, mitte 5ndaga, sest mootor ei jõudnud minna 5ndaga.
Auruauto jätame antud olukorras välja, sest neid meil ei kasutata ja nendega pole ma nii täpselt kursis.
Ilmselgelt pole ka nende puhul mõtet rääkida erilisest kiirendusest, sest need pole erksad mootorid.
Riigi siseturvalisus on kõige alus, sealhulgas piisavalt kiired politseiautod.