Re: Jõelaevad Emajõel
Postitatud: 17 Nov, 2012 0:39
Manurhin, ma olen paraku vähe vanem inimene... ja minu mälupildid hakkavad juba 60-te lõpust
Kaks Zarjad oli Tartus 1977-78. Vanem saabus Tartusse 1971 sügisel, tuuritas Emajõel-Peipsil paar aastat ja 1974 hakkas Narva jõel sõitma. Temaga oli pea igal aastal nii, et maikuus sõitis Narva , septembris tuli Tartusse tagasi ja tema talvine seisukoht oli tõesti kaldal praeguse turu juures. Teine, tiba erinev mudel saabus 1977.aastaks. Sõitis vaid kaks hooaega Peipsi ekskursioonilaevana ja vahetati siis Ukrainasse kolmanda Raketa vastu. Nii et kahte Zarjad polnud kuidagi võimalik 80-te lõpus kaldal näha. Aga äkki Sa ajad Polesjedega segi? Need toodi 1989.a. ja olid ilma tiibadeta. Kujult olid nad üsna Zarjale sarnased. Terve sügise-talve seisid nad niisama ja alles kevadel monteeriti tiivad külge.
Ma ise olen Piirissaarel käinud nii esimese Zarja, Koidula, Raketa kui ka Polarisega. 19 aastat tagasi vedasin tuttava sakslase Polarisega ühel pühapäeval sinna sõitma. Sakslane oli täitsa sillas. Laeval tutvusime veel kahe hollandlasega, kes olid ka otsustanud eksootilise pühapäeva kasuks. Saarel osalesime kohaliku luteri kirikuõpetaja juures mehisel lõunasöögil. Tema juurde sattusime nii, et hollandlasi hakkas huvitama õuel tossav samovar, mille lõõtsaks oli suur kirsasäärik.
Mõned aastad hiljem käisin koos perega. Esimene foto, mis mu abikaasa saarel tegi, oli kohalik suunaviit. Sadama juures aiaposti külge seotud tühi viinapudel. Näitas kaelaga külade poole viivat teed.
Vahelduseks laevuke EW ajast. Aurik Salme, mis sõitis Tartu ja Võrtsjärve vahet

Nüüd olulisemad väljasõidukohad. Pildid on korralikult dateerimata, aga arvan, et need kõik peaks olema tsaariaja lõpust.
Kvissental

Jänese kuulus kõrts

Ranna, seal toimis restoran

EW ajal kõik need kohad jätkasid rõõmsalt tegevust. Kui palju üldse siis Emajõge mööda reisijaid veeti, pole mulle teada. Olen lugenud, et reisiaurikutega sõitis aastas nii 40-60000 inimest, aga ülesvoolu väljasõidukohtadega pidasid ühendust põhiliselt mootorpaadid. Aluseid oli mitukümmend ja sõitjate arv on täiesti hüpoteetiline- Täitsa reaalne, et neid võis olla hooajal mitusada tuhat. Leidsin netist kirje, kust võib lugeda, et ainuüksi Rannal käis ühel 1930.a. augustikuu pühapäeval 4000 inimest.
Kõige tuntum vedaja oli Reeder ja Koppa. Nende paadisadam asus Vabadussillast pisut ülespoole Botaanikaaia müüriga kohakuti

Kohe teisel pool jõge asus rida väiksemate paadifirmade lautreid

30-tel seati mootorpaadi ühendus sisse veel linna ujula ja praeguse vabaujulaga , kus asus nn Rannasalong. Linna peatus oli algul Kivisillast pisut allavoolu, aga kuna see sattus olema turumelu juures, siis taheti see peagi üle viia Vabaduse pst äärde. Kas aga viidi, seda mul pole õnnestunud välja nokkida. Võib-olla mitte, sest turg ise seal millalgi likvideeriti.
Mõnel hooajal pandi ka suurem aurulaev (enamasti Luik, tema pilti või isegi filmiklippi olen aastaid tagasi kusagil näinud) Ranna vahet käima. Kas ta just igapäevane liikuja oli, aga pühapäeviti kindlasti. 30-tel seati laevapeatus sisse Vabaduse pst äärde. Tõenäoliselt sinnakanti, kus praegu Kalevipoja sammas
Kaks Zarjad oli Tartus 1977-78. Vanem saabus Tartusse 1971 sügisel, tuuritas Emajõel-Peipsil paar aastat ja 1974 hakkas Narva jõel sõitma. Temaga oli pea igal aastal nii, et maikuus sõitis Narva , septembris tuli Tartusse tagasi ja tema talvine seisukoht oli tõesti kaldal praeguse turu juures. Teine, tiba erinev mudel saabus 1977.aastaks. Sõitis vaid kaks hooaega Peipsi ekskursioonilaevana ja vahetati siis Ukrainasse kolmanda Raketa vastu. Nii et kahte Zarjad polnud kuidagi võimalik 80-te lõpus kaldal näha. Aga äkki Sa ajad Polesjedega segi? Need toodi 1989.a. ja olid ilma tiibadeta. Kujult olid nad üsna Zarjale sarnased. Terve sügise-talve seisid nad niisama ja alles kevadel monteeriti tiivad külge.
Ma ise olen Piirissaarel käinud nii esimese Zarja, Koidula, Raketa kui ka Polarisega. 19 aastat tagasi vedasin tuttava sakslase Polarisega ühel pühapäeval sinna sõitma. Sakslane oli täitsa sillas. Laeval tutvusime veel kahe hollandlasega, kes olid ka otsustanud eksootilise pühapäeva kasuks. Saarel osalesime kohaliku luteri kirikuõpetaja juures mehisel lõunasöögil. Tema juurde sattusime nii, et hollandlasi hakkas huvitama õuel tossav samovar, mille lõõtsaks oli suur kirsasäärik.
Mõned aastad hiljem käisin koos perega. Esimene foto, mis mu abikaasa saarel tegi, oli kohalik suunaviit. Sadama juures aiaposti külge seotud tühi viinapudel. Näitas kaelaga külade poole viivat teed.
Vahelduseks laevuke EW ajast. Aurik Salme, mis sõitis Tartu ja Võrtsjärve vahet
Nüüd olulisemad väljasõidukohad. Pildid on korralikult dateerimata, aga arvan, et need kõik peaks olema tsaariaja lõpust.
Kvissental
Jänese kuulus kõrts
Ranna, seal toimis restoran
EW ajal kõik need kohad jätkasid rõõmsalt tegevust. Kui palju üldse siis Emajõge mööda reisijaid veeti, pole mulle teada. Olen lugenud, et reisiaurikutega sõitis aastas nii 40-60000 inimest, aga ülesvoolu väljasõidukohtadega pidasid ühendust põhiliselt mootorpaadid. Aluseid oli mitukümmend ja sõitjate arv on täiesti hüpoteetiline- Täitsa reaalne, et neid võis olla hooajal mitusada tuhat. Leidsin netist kirje, kust võib lugeda, et ainuüksi Rannal käis ühel 1930.a. augustikuu pühapäeval 4000 inimest.
Kõige tuntum vedaja oli Reeder ja Koppa. Nende paadisadam asus Vabadussillast pisut ülespoole Botaanikaaia müüriga kohakuti
Kohe teisel pool jõge asus rida väiksemate paadifirmade lautreid
30-tel seati mootorpaadi ühendus sisse veel linna ujula ja praeguse vabaujulaga , kus asus nn Rannasalong. Linna peatus oli algul Kivisillast pisut allavoolu, aga kuna see sattus olema turumelu juures, siis taheti see peagi üle viia Vabaduse pst äärde. Kas aga viidi, seda mul pole õnnestunud välja nokkida. Võib-olla mitte, sest turg ise seal millalgi likvideeriti.
Mõnel hooajal pandi ka suurem aurulaev (enamasti Luik, tema pilti või isegi filmiklippi olen aastaid tagasi kusagil näinud) Ranna vahet käima. Kas ta just igapäevane liikuja oli, aga pühapäeviti kindlasti. 30-tel seati laevapeatus sisse Vabaduse pst äärde. Tõenäoliselt sinnakanti, kus praegu Kalevipoja sammas
