Kas me saame seda laiendada ühte piirkonda või kogu maale? Kas me saame seda laiendada kõigile vaid ainult osale? Kui ma vastust teaks, siis kirjutaks monograafia "12-13.sajand Eestis. Tõeline aja lugu. Täppisteadus".
Ei tea seda vastust ka uue käsitluse autorid, aga millegipärast on nad kõik selle ilmselt välistanud. Mille alusel?
Teiseks, maakondade ülene ühendvägi (ja sedagi osade maakondade lõikes) saadi kaitseks kokku vaid loetud korrad. Kõige märkimisväärsemad korrad olid 1215.aastal ja Madisepäeval, kuid ma meenutan, et ka siis oli eesmärk ju midagi muud. Mitte kaitseks tulijate vastu kaitsemalev vaid sisuliselt ekspeditsioonikorpus aeti kokku. Viimane kord jätkuks 1215.aasta kampaaniale.
Ei usu, et niivõrd suured jõud koondati lihtsalt niisama, et üks tavaline rüüsteretk teha. Eesmärk oli ikkagi sakslastele hoop anda ja neid taltsutada.
Samuti meil ju tegelikult puuduvad andmed, et mis alusel mehed kohale saabusid. Äkki saadi mehed kokku hoopis saaki lubades (märgiline võitki Ümeral tuli ju röövkäigu kontekstis)?.
Võib-olla oligi nii, aga äkki ei olnud. Mina isiklikult ikkagi ei usu, et keskmine muinaseestlane oli juhm olend, kes mõtles vaid saagist ning ei taibanud, mis toimub, kui üks seltskond järjekindlalt rüüsteretki tegi, ristis ja allutada püüdis.
Oluline on märkida, et egas lambist ei hakatud eestlasi (nimetame me neid nii) kimbutama. Isegi siis oli vaja sõjaks põhjust. Ja põhjus leiti kaubavoori röövimise näol. Kas ta oli otsitud? Mine võta kinni! Samas, ma usun valdav enamus eestlaste vägede massist teadsid ka seda lugu.
Ja see välistab, et sakslasi ei võidud pidada vallutajateks? Eliit: "Mehed, ise oleme süüdi, aga nüüd võidelge""
Kaitselahinguteks muutus asi ikka juba peale seda kui 1217.aastal nägid ordu ja Riia korraga võimalust enda füüsilist kohalolekut kindlustada. Usutavasti polnud sel hetkel (1217.aastal Madisepäevale järgnev vahetu aeg) isegi paljudes kohtades enam autoriteete, kes enamasti ju oma lõpu Lembituga koos leidsid.
Arvan, et ei ole mõtet jagada kaitselahinguteks ja mitte kaitselahinguteks. Tähtis on, millal sakslastes hakati nägema mitte tavalisi rüüstajaid, vaid tõsisemat ohtu. Üks võimalik indikaator, et neis hakati nägema tõsist ohtu, on just nimelt maakondade ühendväe kokkuajamine 1215.
Mitte miski ei välista võimalust, et suur osa nn massist sel hetke vihaga nentisid et "susi teid võtku oma võimuga, vaat mis te kokku keerasite!", ehk siis "kaua võib!". Põld tahab tegemist, saak koristamist ja talv üleelamist. Ja kui seda sel hetkel said pakkuda ainult uued tulijad (sest vanu võimuperekondasid oli sõda laastanud), seda enam et leedukad taaskord aktiviseerusid, siis võeti uus "katus" hoopis tänuga vastu. Mingiks hetkeks. Mõned aastad hiljem jälle meelitasid mingid uued eestlastest tegelased mehi uutele tegudele. Ja kas ei võinud taaskord silmad kilama panna saagi lubamine. Või mingi vanale neimale rõhudes ("lähme lätti lööma mättasse, kes su vanaema ää kargas vmt")?
Võib-olla, võib-olla mitte. Aga miks ainult seda tõenäoliseks pidada?
Pealegi nägid ju ka siinsed külamehed (Sakalas, Ugandis ja mujal lõuna pool), kuidas nn sakslased liivi külasid kaitseid ja kuidas sakslased kättemaksu operatsioone just nende külade röövimiste puhul vastuseks ette võtsid! Põhja ja lõunasse. Ja kes oli kogu liivlaste maal peremees? Sakslane? Oli ikka või? Liivlaste maadel omasid talu ja põldu ja külasid ikka enamasti liivlased. Egas neid keegi orjarahvaks muutnud ja kuhugi getose saatnud.
Kas teist keegi julgeb väita, et ennem Riia loomist ei terroriseerinud näiteks saarlased mingeid rannikualasid niivõrd intensiivselt, et uutes tulijates nähti lausa kaitseingleid?
Ma ei näe, et see midagi selles osas ümber lükkab, mida olen arvanud. Ma arvan, et vabadusvõitluseks võib pidada perioodi alates sellest, mil eliit hakkas taipama, et sakslased on tõsine oht peremeheks olemisele, misjärel sedasama ideed hakati sugereerima ka külameestele. Järgnes koostöö erinevate piirkondade vahel sakslaste vastu. Sellist sündmuste arengut pean ma isiklikult tõenäoliseks. Kui keegi tahab uskuda midagi muud - see on tema vabadus. Aga see ongi kõik usu küsimus ja ausalt öeldes ma ei näe, mille poolest uue käsitluse autorite usk on parem. Millegipärast on nad vaevaks võtnud ainult oma ühekülgset usku "peale suruda".