23
...järg
22.30 saabuvad popkad. Zekid heidavad hüvastijätupilgu oma magamisruumile, kus ikkagi kaks aastat on silma looja lastud ning liiguvad siis seljakottide ja kohvritega marmorist paraadtreppi mööda oma uue eluetapi suunas. Millega see küll lõpeb?
Pime, kuskil pole vähimatki tulukest. Värava juures põrisevad bussimootorid, sagivad valvurid, konvoi ja veel mingid ametnikud. Zekid rivistatakse üles, loetakse pead kokku, laternavalgel võrreldakse tulemust nimekirjadega, kontrollitakse veelkord nimekirju ning topitakse rahvas seejärel autobussidesse.
Vintpüssidega sõdurid võtavad sisse oma kohad ning korteež alustab liikumist. Avanevad väravad ja KOCOCe hoone lahustub pimeduses. Pöördume me veel kunagi siia tagasi ja kui, siis kellena? Vabade või vangidena, saab see olema meie linn või peremehetsevad siin okupandid?
Kaasani raudteevaksali pagasihooned, ešelon, trellitatud akendega vagunid, valvsad NKVD sõdurid vintpüssidega.
Kuhu? Magadani, Kolõmale, Vostsiblag või mõni teine laager? Ja kellena- kas ähvardavaid masinaid ehitavate spetsidena või padladena?
Öises taevas visklevad prožektorikiired, valve vestleb poolihääli, sünge pidulikus, otsekui enne jumalateenistust hiiglaslikus Iisaku või Kristus Lunastaja kirikus. Zekid seisavad karjana vaguniuste ees. Läheneb uus konvoi armsate koerakestega, nad hakkavad vaguniplatvormidel zekke valvama. Uksed avanevad kolinal ning kolm popkat loevad taas kolm korda pead üle. Pole midagi öelda, tegu on hinnalise laadungiga.
Üle loetud, lastakse zekid vagunisse siseneda. Uuesti kolisevad uksed, kuulda on veel paigale lükatavate riivide lõginat ja seesam ongi sulgunud. Vaikus, keegi ei lausu sõnagi.
Manööverdanud veel siia-sinna, hakkab ešelon kella kolme paiku öösel liikuma. Rattad koputavad ühenduskohtadel, algab teekond eikuhugi. Koidab, zekid istuvad kes kus, nii, nagu laadimisel end õnnestus paigale sättida. „Suurimate“ kahvatud varjud…Kahkjas hommikuvalguses toob üks zekkidest kuuldavale läbi trellitatud akna möödalibisenud jaamahoonelt loetud nime-„Kurovskaja“
„Kuhu me sõidame?“ küsib ta.
„Itta, džentelmenid, itta!“ vastab meie tüürimees Frenkel.
Kella kümne paiku rong peatub ja uks avaneb. Sellel seisab sõdur koeraga. Veel kaks sõdurit annavad vagunisse veeämbri pesemiseks, teekannu teega ja kasti, milles on pajuk- 18 tükki musta leiba ja 36 tükki suhkrut. Kaks „suurimat“ tassivad koeraga konvoi valve all välja paraša ning tühjendavad selle rongi alla. Kõik. Uks sulgub, informatsiooni ei mingit.
Luugikeses on ülemistelt naridelt näha kõrvalseisev ešelon lastega. Ehmunud näokesed vaatavad metsikuvõitu onukesi trellide taga. Tuleb välja, et ešelon on Murmanskist. Linna pommitati, pisikesed korjati otse lasteaedadest kokku rongile ja itta.
Küpsetab, taevas pole pilveuitugi. Ešelon seisab, vagun kuumeneb päikese käes, zekid koorivad end riideist lahti. Vostsiblagris viibinud Kalganov jutustab rahustuseks, kuidas ta sõitis laagrisse samasuguses vagunis- 48 inimest, peamiselt kriminaalid, ämber vett hommikul, teine õhtul, temperatuur aga oli +30. Jutustas, kuidas üks toona suri ja kuis teda kaks päeva vagunist välja ei võetud- „ära anda“ polevat olnud kuhugi, seletas konvoi. Rahvas jäi vaikseks ja vajus mõteisse- järsku ootab see ka meid ees.
Liiguti aeglaselt, alles teisel päeval ületasime Volga. Teadmatus sellest, kuhu meid viiakse ja mis on peredega, rõhub, keegi ei lasku vestlusesse, lamatakse suletud silmil. Nii on kergem.
Veel ööpäeva pärast, ühes peatustest, kui popkad toitlustuspunktist kahe ämbriga suppi ja putru tõid, sisenes vagunisse Balašov. Ta puistati üle küsimustega- kuhu liigume, mis naistest ja lastest on saanud? Vastuseid ei tulnud. Majori füsionoomia on läbitungimatu ja juhm, nagu alati. Kui uuesti teele asusime, tekkis arutelu- kuidas on võimalik teenistujat niimoodi välja dresseerida, et tema „kõrgel laubal“ ei peegelduks mingeidki inimlikke tundeid.
Kuid zekid oskavad informatsiooni ammutada isegi sellest, et „juhtkond“ sõidab koos meiega:
„Kui meiega sõidab, siis pole me kinnipeetavate ešelon, vaid konstrueerimisbüroo oma, see aga tähendab juba väga palju.“
Järgmisel päeval jäi meie kõrvale seisma rong koormatud platvormvagunitega. Presendi alt võis ära tunda „103“ ja „102“ kontuurid. Tähendab, et meiega koos sõidab samas suunas ka tehas. Meeleolu hakkas pisitasa paranema. Meie lennukid- see on objektiivne asjaolu.
Öösel kuskil Sverdlovski kandis sattus meie kõrvale ešelon konstrueerimisbüroo „vabadega“. Meie, vabad, sõitsime samuti vagun-soojakutes, ainult et peredega ja ilma trellideta akendel ning konvoita. Seisame kõrvuti, vestleme. Meil kästi võtta kaasa soojad asjad, kuid kuhu sõidame, ei tea me samuti. Olukorrast rindel saame teada vaid jaamades, reproduktoritest…
Uraali taga algasid stepid, palavus muutus väljakannatamatuks, zekid-aerodünaamikud meisterdasid käepärastest materjalidest- paberist, kartongist ja nöörist- õhukogujad, et suunata õhuvoolu vagunisse. Veidi aitas, kuid lähimas peatuses lammutas konvoi selle kõik tääkidega laiali. Küsimusele „Miks?“ vastas meie kodukootud filosoof Krutkov :
„Ilmselt selle pärast, et õhusuunajad võivad vaguni sisul aidata haihtuda…“
Õhupuudusest haigestus Frenkel, zekid kolistavad uksele ja nõuavad arsti. Järgmises peatuses paotub uks ja ilmub meie Butõrka ravitseja. Instruktsiooni järgi ei tohi ta kinnipeetavate vagunisse üksinda siseneda, sestap aitab valvur tema kannul sisse popka, kes on samuti üks „meie omadest“. Korraga vedur vilistab, valvur lööb ukse kinni ja mõlemad jäävad vagunisse. Žorž lebab ülemisel naril, ning üks sekkidest jõuab talle tohtrit üles aidates sosistada, et uuriks järgi, kuhu sõidame. Velsker kuulas Frenkeli ära ning koukis kotist välja ravimi, närviline popka aga istus alumisel naril.
Kui nad järgmises peatuses välja ronisid, sirutas Mefistole sarnanev kahvatu, laubale kleepunud musta juuksetukaga linasse mähitud Georgi Semjonovitš välja käe ja kuulutas:
„Ovatsioone pole vaja! Omskisse!Aga rohkem see kretiin midagi ei teadnudki, mõistate!?“
Omskisse siis Omskisse, kuid kuulajatel meenus sedamaid, et Omskis lennukitehast pole. „Tähendab,“ otsustati, „valetas, raisk!“
Kuid kümne päeva pärast, kolistanud üle Irtõššil asuva silla, peatus ešelon Omski kaubajaamas. Õhtuks saabusid masinad- veoautod. Ilmselt polnud „musti vareseid“ siia veel evakueerida jõutud.
Siin on lihtsamad kombed, Zekid paigutatakse veoauto kastipõhjale istuma, nurkades võtavad koha sisse neli valvurit ja korteež hakkab taas liikuma. Provintsilinn, suuremas osas ühekordsetest puumajakestest koosnev, akendest paistab valgus ja pimendamist pole. Tee on jube, masin kargab halastamatult ning „suurimate“ tagumikud saavad korralikult kloppi. Keerutanud mööda tänavaid, sisenevad autod kahekorruselise kooliga sarnaneva maja hoovi. Kohele jõudsime. Ümberringi tavaline aed, nurgas ühine väljakäik viiele inimesele, maja juures on kümnekonna
tilanõuga kätepesula. Trelle akende ees pole. Popkad loevad meid kümnepealisteks salkadeks ja viivad tubadesse laiali. Igas toas on tihedalt üksteise vastu nihutatud kümme sõdurikoikut, nurgas seisab tumbotška, lae all ripub tuhm lambike. Uksed avanevad kogu maja läbivasse koridori, mille keskel on trepp. Trepile viiv uks on naeltega kinni löödud, ainus väljapääs koridorist on õue. Väeavas on aga vahipost.
Selline ta siis ongi, see uus šaraga. See pole teile Moskva…Selgub, et sellesse majja mahutatakse kõik „103-V“ kallal töötanud ja siiani kinni istuvad petljakovlased. Teised viidi kuhugi mujale. Küsida pole kelleltki. Balašovi Krjutškoviga pole, popkad on vait. Nad on sedavõrd juhmistunud, et vastavad isegi küsimusele „Kas see on Omsk“ õlakehitusega ning tõdevad „Ei tea!“
Zekid on nälginud ja paluvad õhtusööki. Vanempopka vabandab, et pole valmistatud ja pakub magama heita. Teha pole midagi, hommik pidada õhtust targem olema. Aknast kostub meieni kõrvalmajas mängitava Griegi „Peer Gynti“ helid, mille saatel kogu šaraga uinubki.
Hommikul hakkavad räpased, harjasesse kasvanud „suurimad konstruktorid“ tasapisi elustuma. Pesuruum ja tualett on õues, valvepopka istub toolil hoone ukse juures. Teine tolgendab värava juures tänaval. Kella kümne paiku kutsutakse kõiki sööklasse, põrgulik ruumikitsikus. Kuid ikkagi saavad kõik oma pudruportsu, tee ja tüki halli leiba. Igvusest longivad „suurimad“ mööda hoovi, kõrvalmajast põletavad neid kustodijevi tüüpi provintsidiiva pilgud. Rüblikud vinnavad end käte abil aiast üle piiluma, nende uudishimulikud näokesed ilmuvad kord siin, kord seal. Vaene popka ei tea, ajada neid minema või mitte. Ilmselt tuleb moskvalikku meelelahutust riiklike kurjategijate valve osas koomale tõmmata. Huvitav, kuis suudab „juhtkond“ sellest olukorrast välja tulla?
Otsustage ise. Poleks olnud vaja olla Kropotkin, Savinkov või Kamo, et lahkuda sellest meie Omski „Sclüsselburgist“. Roni üle aia ja oledki vabaduses. Mõistetamatu, kas tõesti jätkavad meie kannatustest rasvunud härrased Beriad, Merkulovid, Kravtšenkod ja arvutud teised taolised oma totakaid mänge pruuni katku liginedes? Kas tõesti jätkatakse „истреблять крамолу“- mässamise hävitamist ja oma „väkke“ kümnete, sadade tuhandete noorte, tervete, tugevate noorukite tassimist, kes oi kuidas oleksid vajalikud rindel
…Zekke viiakse sauna. Iga tuba(kümme inimest) lähevad oma popkaga trammipeatusse ning segunedes rahvamassiga, ründavad vagunit, püüdes sellesse sisse pääseda. Kümme piletit ostnud popka kutsub esile üleüldise uudishimu. „Kus su lapsukesed siis on?“ tunneb huvi vanamutike. Kui saunas popka taas kümne inimese eest rahakoti raudasid paotab, viivad uudishimulikud ta kogu nägu haarava punastamiseni. „Kes need sinuga kaasas on, kas lapsed, alaealised kurjategijad või hullud haiglast?“ uuritakse. Muideks, lahti riietatuna muutuvad kõik ühesuguseks, ajada auru täis saunaruumis aru peale, kes on kurjategija, kes valvur, kes vaba inimene, pole lihtne. Pesemisest ja puhtusest õndsad zekid naasevad šaragasse.
Hommikuks saabuvad Balašov Krjutškoviga, „suurimad“ kogunevad sööklasse ka lõpuks antakse küll primitiivset, kuid siiski informatsiooni. „Olete Omskis. Siin hakkame töötama ja ehitama seerias lennukeid „103-V“. Üksikasjad saate teada homme, täna aga puhake. Toidetakse teid esialgu siin, värava taha minek on keelatud.“
Kolmandal päeval ilmub „vaba zek“ N.I. Bazenkov ja teatab, et mingit lennukitehast Omskis pole, kuid meile on eraldatud üks pooleldi valmisehitatud autokooste- ja teine traktorihaagete tehas. Nende baasil tuleb meil organiseerida lennukitehas ja vähe sellest, detsembris alustada ka lennukite väljalaset rinde jaoks. Siia on evakueeritud mõned väikesed lennukiehitustehased erinevatest linnadest, nendest tulebki uus tehas luua.
Mjasištševi ja Tomaševitši konstrueerimisbürood olid paigutatud Irtõšši taha, Kulomzini. Seal organiseeriti tsiviillennunduse remonditöökodade baasil veel ühte väikest katselennukite tehast. Tupolev saabub mõne päeva pärast.
Hommikul algab töö- tuleb tühjakslaaditud ešelonide metsikust kaosest leida üles meie varad ja tassida need eraldatud kohta. Kus saab meie büroo asuma, pole esialgu teada. Vabu hakatakse majutama kohalike juurde, sellega tegelevad linna organisatsioonid, esialgu ööbivad vabad lahtise taeva all oma pampudel.
„Põrgulikult pikantne!“ öeldakse sellisel puhul. On juba august, seerialennukite väljalaskmiseni on jäänud viis kuud, kuid pole ei seinu, ei katust, ei elektrit ega vett- üleüldse mitte midagi pole. Zekid on sünged, kuid Bazenkov on reibas- „Eile nägin oma silmaga, kuidas lagedal põllul töötasid esimesed pingid. Igalt poolt veetakse kinnipeetavaid kohale- kriminaale ja kulakuid, meie tulevase tehase platsi kõrvale organiseeritakse laagrit. Nad hakkavad ehitama korpuseid ümber juba töötavate tööpinkide.“ Pole midagi öelda, haardega välja mõeldud. Aga huvitav, kuidas on külmadega?
„Räägitakse, et oktoobri keskpaigast, aga elame-näeme,“ vastab Nikolai Ilitš
Ning lõpuks kõige rohkem vaevanud küsimus- mis saab perekondadest? Nikolai Iljtš vastab, et ta ise ja tema käsul ka mitmed teised seltsimehed teavitasid peresid. Suurem osa perekondadest suundub ühe ešeloniga siiapoole.
Paari päeva pärast palutakse hommikul Tšeremuhhinit, Sokolovi, Sterlingit, Nadaškevitšit, Saprrõkinit, Frenkelit, Jegerit, Nemanit, Tšiževskit, Vigdortšikut, Ozerovi, Nekrassovit, Saukket,Boninit ja Aleksandrovit jääda šaragasse. Saabub autobuss, nad pannakse sellesse istuma ja sõidutatakse linna keskusesse. Tohutu väljak, millel asub teatrihoone. Vasakul pool suur hall värskeltvalminud hoone, mille ust valvab NKVD tunnimees. Koheletoimetatuid juba oodatakse, viiakse vastuvõturuumi. Seal ühinevad grupiga veel Mjasištšev, Tomaševitš ja Skljanski- nemad toodi siia Irtõšši tagant laevaga ja ka neil pole õrna aimugi, milleks.
Grupp palutakse kabinetti- see on hiigelsuur ja luksuslikult tühi. Hunnikussekogunenud zekid seisavad toa keskel, avaneb vastasasuv uks ja ruumi sisenevad kaks tundmatut NKVD kindralit, Andrei Nikolajevitš, Bazenkov, Kutepov ja Balašov. Tekkib omamoodi tummstseen „Revidendist“. Zekid jõuavad märgata, et Tupolevi silmad on täidetud rõõmuga ja säravad õnnelikult. Peakindral läheneb lauale, haarab sellelt paberi, võtab sisse Rooma prokuraatori poosi ning loeb läbitungival, pea-aegu et šaljapinlikul häälel ette:
„Lähtudes NKVD kolleegiumi ettekandest määrab Nõukogude Liitu valitsus arvestades allpool loetletud spetsialistide ennastsalgavat tööd pommitaja „103-V“ kallal vabastada vahi alt järgmised isikud:
1. Tšeremuhhin, Aleksei Mihhailovitš
2. Mjasištšev, Vladimir Mihhailovitš
3. Markov, Dimitri Sergejevitš
4. Neman, Jossif Grigorjevitš
5. Tšiževski, Vladimir Antonovitš…ning luges niimoodi ette kaheksateist nime, kellele sel päeval anti vabadus. Nii said nad 1941. aasta palaval augustipäeval taas oma kodumaa vabadeks kodanikeks.
1942. aasta kevadel vabastati Omskis järgmine partii zekke ning 1945-ndaks aastaks, võidu aastaks, lõpetas häbiväärne asutus oma eksistentsi.
Mitte miski möödunud raskest ajast ei suutnud seal töötanud zekkide teadvusest kustutada usku ähvardavasse tõesse, usku sellesse, et see kohutav ebaõiglus, millega neid ümbritseti, tühistatakse ja nende hea nimi leiab väärilise koha nõukogude lennunduse ajaloos.
Esimese osa lõpp.