Sai siis kah lõpuks Astangut külastatud. Käisime kõigis kuues tunnelis, välja arvatud kuuenda läänepoolne ots. Asi tasus ennast kuhjaga ära, mina olen küll rahul. Allpool ka väikene kirjeldus igast tunnelist:
Tunneleid võib valmidusastme järgi jagada kaheks - 1-3 on suhteliselt valmis ja jätavad sellise tavapärase militaarrajatise mulje. 4-6 tunnelites jõuti valmis saada vaid augu raiumisega ja sedagi mitte täielikult. Neis tunnelites on rohkem tunne nagu looduslikes koobastes.
Kõik tunnelisuudmed lasti 1918. aastal õhku, kuid mõned on taastatud ning mõned puhastatud.
Ladu nr.1
Kõige idapoolsem ladu on ilmselt kõige külastatavam. Põhjuseks tema hea ligipääsetavus pluss asjaolu, et see on peale 3-nda ainukene, mis suudeti valmis ehitada. Tee viib kõigepealt läänepoolse sissepääsu juurde. Siia on nõukogude ajal ette ehitatud uus massiivne betoonist sissepääs.
Tunnel on seest betooniga vooderdatud ja suhteliselt tühi. Keskteljel jooksid kunagi vagoneti rööpad, mis on mõistagi üles kistud. Selle tulemusena vedeleb põrandal kiviprahti, kuid muidu on tunnel küllalt puhas. Kui natukene harja näeks, siis võiks seal motaga kiirendada isegi
Ladu nr.2
Selle ehitus jäi pooleli. Suudeti ära teha paekivist võlvid, kuid betooniga jäi ta vooderdamata. Praegu on idapoolne sissepääs oma haigutava suuga väga efektne. Netist leitud piltide järgi tundub, et enamuse ajast katab põrandapinda vesi. Seekord oli vett vähe, sai tossudega päris kaugele kõndida. Kusagil käänaku keskpaigas suurenes lomp tervesse käigulaiusesse, seega edasi ei läinud. Põrandal vedeleb puurisu ja suudme lähedal natukene prügi. Tunneli teine ots on täielikult kinni varisenud ja väljast pole isegi aimata, kus ta asuda võis.
Ladu nr.3
Teine täielikult valmis ehitatud ladu. Tee pealt ligipääs hea. Nõukogude ajal oli ta ka kasutusel. Sellest ajast on sees näha veel vundamendid riiulitele. Metallist riiulid on viimseni pihta pandud nagu oligi arvata. Kuna neid tuli ikka korralikult lahti kangutada, siis on sellevõrra kiviprahti maas rohkem.
Pildistada oli esimeses ja kolmandas tunnelis keeruline kuna sitavikatid on seal autokumme ja muud sodi põletanud - kogu tunneli lagi on paksu tahmakorraga kaetud.
Kolmandast laost edasi läheb huvitavaks. Esiteks ei ole enam võimalik nende juurde üle tiigi pääseda. Seega tuleb minna piki paekallast kolmanda juurest lääne suunas. See pole muidugi kerge ettevõtmine, sest asi on korralikult võsastunud ja suudmed asuvad reeglina nõlva ülaosas - turnimist on ikka kõvasti. Allalibisemine on vägagi tõenäoline ja maandumine oleks eespool asuvasse tiiki. Sinna sai loobitud kaigas ja pealmise taimekorra alt tuli nähtavale... tumepunane vesi! Kui see pole bioloogiline nähtus, siis ma väga ei ole huvitatud sinna suplema minemisest.
Ladu nr.4
Idapoolne sissepääs asus mõnusa järsu nõlva otsas. Kuidagimoodi turnisime sealt üles. Seal oli siis miskine õhkulastud käigusuue, millest paar meetrit edasi oli kohe varing, mis oli maapinda augu tekitanud. Nende kahe vahepeal oli siis paari meetri paksune paekiht veel olemas. Et edasi pääseda, tuleb selle alt läbi pugeda. Edaspidi hakkabki üks korralik turnimine ja pugemine pihta. Peale esimest varingut tuleb jupike tunnelit, mis tänu varisenud materjalile on küllaltki madal (paar meetrit). Lõpuks on kivimikuhjatiste ja tunneliseinte vahel pilu. Kes edasi tahab minna, see peab end sellest pilust läbi libistama. Pilu on täpselt nii lai, et enam-vähem läbi mahub, aga see on ka kõik. Kes liiga palju seal seinte ja lagede stabiilsuse peale mõtlema hakkab, see tõenäoliselt edasi ei lähe. Meie arutasime seda asja niimoodi - tõenäosus, et siin midagi pähe kukub, on väiksem kui oht linnas auto alla jääda. Niisiis läksime edasi. Pressisime end läbi pilu ja leidsime siis end avarast koopast. Põrandal on paekivilademed, seinad ebakorrapärased. Koobastes on niiske, taskulambi kumas on näha, kuidas hingeaur ringi hõljub. Võib isegi tükk aega hinge kinni hoida, kuid hõljuvad piisad ei kao. Alguses arvasin, et see rikub fotod ära, aga õnneks see ei seganud.
Turnides saab edasi minna ümber käänaku ning siis paarikümne meetri pärast tuleb uus varing. Nagu eelminegi, on ka see auguga laes. Sellest varingust saab üles maapinnale, kui tahtmist on. Kuid käik jätkub edasi ja ega me siis saanud seda eirata. Paratamatu pugemine jälle kivikuhjade ja seina vahelt - seekord siiski lahedam - ja olimegi järgmises tunnelijupis. See oli ainult paarkümmend meetrit pikk, kui sedagi ning juba olimegi läänepoolsest tunnelisuudmest väljas.
Ladu nr.5
Selle idapoolne sissepääs on väga maaliline. Sirge paekihi all on paraboolne suue - tundub peaaegu looduslik. "Interjöör" lööb oma mastaapsusega - proportsioonid on veidi teistsugused, käik on madalam tänu maas vedelevale materjalile ja seetõttu tundub laiem. Keset tunnelipõrandat jookseb puitkonstruktsioonide liin. Enamus palke on tugevalt pehkinud, lauad on enam-vähem korras, nende peal annab käia. Korrapärasest asetusest pole suurt midagi säilinud.
Peale käänakut läheb omapäraseks. Seinad muutuvad värvilisemaks, varingud ja kuhilad kitsendavad käigu ahtaks piluks, kuhilate vahele aga tekib seetõttu nagu omaette ruum. Ühte sellisesse oli hulgaliselt küünlaid kuhjatud. Enamjaolt sellised majapidamisküünlad, plekist korpuses, aga oli ka päris õueküünlaid ja kalmuküünlaid. Ei tea, kes seal oma riitust oli korraldanud, aga mõistan asukoha valikut, see oli tõesti lummav paik.
Läänepoolses osas olid taas puitprussid risti-rästi üle põranda. Suudme ligiduses oli üks konstruktsiooniosa veel küllalt hästi säilinud. Tunnelist välja sai nagu juba viimasel ajal kombeks oli olnud, kummargil.
Ladu nr.6
Selleks ajaks oli päike juba loojunud ja viienda läänesissepääsust ei hakanud pilti tegema. Statiiviga oleks saanud, aga polnud isegi statiivi kusagile paigutada, kallas seal ikka suhteliselt järsk.
Midagi silm siiski veel seletas ja leidsime ka kuuenda sissepääsu üles. See on nüüd tõeline rebaseurg. Sisse pääseb vaid pugedes ja pinnas on seal nagu ka teistes käikudes väga savine. Kuid lõpuks sisse pressinud, avanes meie ees kõigist kuuest kõige kaunim koobas. Seinad on siin äärmiselt värvilised, kohati soolast ja niiskusest läikivad. Värvide mängu võib hoomata isegi taskulambi valgel (reeglina on koopas ikka suht hämar ja tuhm, mitte nagu 25 sekundilise säriajaga valgusküllastel fotodel). Värvus on valdavalt roostepruun, hall ja must, aga on ka kollast ja sinakat tooni. Pinnasekihtide struktuur varieerub.
Kuuenda käik lõpeb tupikuga. Selle lao kahte otsa kokku ei jõutudki viia.
Viimases käigus sai viibitud ikka tükk aega, see vaatepilt on lihtsalt niivõrd ilus. Diktüoneemakilt võib ju mürgine olla, aga ta on pagana kaunis

Tegemist on ka kõige niiskema käiguga - vesi nirises ikka laest üsna mitmest kandist ja põrand oli saviplögaga kaetud.
Lõpuks, kui kuuendast välja tulime, oli väljas kottpime. Kuuenda lao teine sirge jäigi meil uurimata - osalt seetõttu, et mulle oli meelde jäänud, et seda polegi olemas, samas aga, isegi kui oleksime teadnud, oli selle sissepääsu ülesleidmine enam kui kahtlane. Suundusime mööda nõlva tagasi kolmanda lao juurde, kuhu olime kusagile võssa oma rattad jätnud. Orienteerumine oli komplitseeritud, aga siiski leidsime oma sõidukid ilma erilise vaevata üles.
Selline lugu, aga klõpsitud fotosid saate vaadata siit:
http://nagi.ee/photos/ademox/sets/226587/