Kivikirikutel pole pealkirjaga suurt pistmist, aga olgu peale.
Eesti vanimad kirikud on tegelikult ääretult sümpaatsed ja vääriksid kindlasti teema splittamist.
Saarlaste kivikirikute ehitamine oleks imelik siis, kui arvaksime, et nad olid fanaatilised paganad. Hendrikut üskuma jäädes võiks nii arvatagi.
Põhimõtteliselt võiks ju nõustuda, kivikirikute maksumust silmas pidades tähendaks terve saare mitme aasta SKP investeerimine kiriku ehitamisse seda, et tegemist oli hoopis tõsiste usufanaatikutega ja Henrik ajas lihtsalt mingit enda agendat.
Paraku on eestlaste usuleiguse kohta arvukalt teateid, eespool toodud artiklist selgub näiteks, et saarlasi- eestlasi või 13. saj. kirikutes kohata üldjuhul vaid kahel korral aastas.
Pigem ma mõtlen, et mis neil 1343 väga viga oli, et senist olukorda torkima pidid, väidetavalt lõhkusid siis ka mõnda kirikut.
Miski torkis saarlasi ikka päris regulaarselt- 1237-1241, 1255, 1260 – 1261. Võib olla mürasid niisama.
Kõige parem ja käegakatsutavam fakt on ehitusdetail või täiesti kindlat dateeritud kivikonstruktsioon ajast, mil saart haldasid saarlased ise.
Milline?
Kõigi eelpool nimetatutega (ja mitme teisega nagu M.Mägi; Helen Bome; J.Kreem jne.) on antud anonüümsel kommentaatoril olnud sellel teemal mitmeid vestlusi. Tulemus? Kordan, tundub et juba ennem aastat 1227 või vahetult selle järgi võisid olla osalt ehitatud kivist ehitised.
Väga hea. Millised?
Mis puutub vastusesse, miks saarlased pidid tegema algust kivist kirkute ehitamisega, siis minult te ühest vastust ei saa. Pole seda ka lubanud anda. Küll aga tähistab selline (tundub, et pigem vabatahtlik) tegevus kindlasti millegi manifestatsiooni.
Ma olen korduvalt küsinud, et mis annab alust väita, et kirikute ehitamine oli saarlaste vabatahtlik initsiatiiv. Teie olete vastanud "sellepärast, et kivist". Te ei tea vastust enda vastusele, kuid olete sellegipoolest kindel, et ehitamine oli vabatahtlik.
Võib olla kerkisid kivikirikud Saaremaale seepärast, et erinevalt mandri-eestlastest oli saarlastelt mida võtta? Ivar Leimus arvab hilisema perioodi Saare- Lääne piiskopi kohta, et tegemist võis olla Liivimaa rikkama inimesega. Kindlasti tõsiusklik mees, kuid vaevalt et temagi rikkus taevast tuli.
Püha. Pigem juba 14.sajandist (Kaire Tooming. Püha kirik: uusi aspekte keskaegse kiriku arhitektuurist ja ehitusloost. Magistritöö 2010 - antud töös kohtab ka üsnagi selget seisukohavõttu Raami kasutatud metoodika ja tema poolt käibele toodud ning siiani kehtivate arusaamade suhtes. Mitte positiivses mõttes.)
Autor peab V. Raami käsitlust Böhmi meisterkonna tegemistest teedrajavaks ning tema dateeringuid endiselt aktuaalseteks.
Kas negatiivne on see, et interdistsiplinaalse lähenemise ja uute meetodite (dendrokronoloogiline analüüs) kasutamine võimaldab seniseid dateeringuid mõneti korrigeerida?
http://dspace.utlib.ee/dspace/handle/10062/14736
K. Markus, T.-M. Kreem, A. Mänd. Kaarma kirik. Eesti kirikud. 2003 I, lk. 11-12;87;92-94
K. Alttoa. Saaremaa kirikud. 2. täiendatud trükk. Tallinn, 2003, lk. 61
K.Markus Från Gotland till Estland : kyrkokonst och politik under 1200-talet (Gotlandilt Eestini: kirikukunst ja poliitika 13. sajandil)
J.Mäll ja V.Kadakas, Pöide kirik. Ehituslooline ülevaade. 1996. J. Muinsuskaitseameti arhiiv, säilik A-5884
J. Mäll, Verwaltungsgeschichte und Christianisierung der Insel Ösel im 13.14. Jahrhundert. Culture Clash or Compromise? The Europeanisation of the Baltic Sea Area 1100-1400 AD. Ed. N. Blomkvist. Acta Visbyensia XI. Västervik, 1998, lk. 158-166
Ma oletan, et osade Saaremaa kivikirikute paigutamine vallutuseelsesse perioodi sai alguse Jaak Mälli arvamusest, et Valjala, Pöide ja Kaarma kirikute osad detailid pärinevad sellest ajast. Ma ei tea kas see on Valjala ja Pöide puhul üldiselt aktsepteeritud hinnang, kuid vähemalt Kaarma puhul lükkab Markus selle ümber. Sellegipoolest väidab Markus Kaarma kõrvalehitiste dateeringutele tuginedes, et tegemist oli kohaliku üliku nn. kodukirikuga. Paraku..
Käesolev ülevaade Kaarma algse kivimaja arengust näitab, et selle põhjal tehtud järeldused vallutusjärgse ühiskonna arengust 13. sajandi esimese poole Saaremaal, kus juhtiv roll oli kohalikul eliidil nõuavad täiendavaid põhjenduseid. Tundub, et Kaarma kirik ja selle juurde kuuluvad kiviehitised ei ole selliste järelduste tegemiseks sobivad.
Kaarma parsonage in Saaremaa- a local nobleman’s manor or a fortified dwelling of conqueror?
Anton Pärn, Erki Russow
http://www.lad.lt/data/com_ladlibrary/752/49-70.pdf