3. leht 3-st

Postitatud: 19 Veebr, 2007 22:54
Postitas oliver
4. märtsil, 1943.a. Neljapäeval

Eile ei olnud aja puudusel ja muil asjaoludel võimalik Hamburgi sõidu kirjeldust lõpetada. Täna jatkan siinkohal seda edasi.
Silla jalgtee osa pole veel senini parandamist leidnud. Selletõttu haigutab sealkohal praegu tühi auk. Sild ise jätab võimsa mulje oma hiigla kaarestikuga jne. Hamburgi peajaamas astusime rongilt maha. Siin räägiti kokku, mis ajal peavad kõik õhtul jälle seal olema. Kellaajaks määrati k. 11 öösel. Et “urlaub`i” loal oli märgitud vist kell 12 lõppemise ajana, siis plaanitseti ette, et halval juhul võime vabanduseks öelda, et meile meie juhid kindlat rongi pole määranud, millega meie tagasi peame sõitma.
Peajaamast siirdusime seitsmekesi (teised läksid oma suunas) Adolf Hitleri platsile raekoja ette. Meie sihiks oli jõuda trammiliin 16-nda juurde. Sellel liikuva trammiga saab sõita Hagenbecki loomaaeda. Raekoda on ilusa välimusega vanaaegne ehitus paljude kujudega esiküljel. Sellelt platsilt sõitsime trammiga Hagenbecki loomaaia juurde. See asub 16-nda liini lõpus. Sõit sinna kestis vähemalt pool tundi ja maksis 10 penni. Siinkohal pean märkima, et olles riietatud tööteenistuslase vormi, oled nagu märgitud sellena, kelle populaarsus suur pole.
Hagenbecki värav on kaunistatud loomade kujudega. Ühel pool asetseb neegri kuju viskevalmis odaga, teisel pool indiaanlase kuju kirvega. Värav üldiselt jätab hea mulje. Loomaaeda sisse saanud, algas plaanil märgitud teede numbrite järele keerd- käigud. Aed ise on vastavalt loomade liikidele ja nende kodumaade pinnaehitusele välja ehitatud. Aafrika stepp jaanalindude, seebrate, antiloopide ja teistega. Jaapani saar sellele asetatud jaapanlike kujudega, selle maa linnud jne. Jääkarud kaljudel, merielevandid, pingviinid jne. Madude maja ja selle akvaariumid. Ponihobused, vasikasuurused. Põdrad, kaamelid. Suured röövlinnud, kotkad kaljudel. Need ja veel mõned teised linnud on hiigla kõrgete, kuni mitmekordse maja kõrguse puuri sees. Lõvid, tiigrid, must panter, leopard. Ahvide paradiis... Need olid selle loomaaia vaatamisväärsused. Palju huvitavam kui loomad ja linnud ise, on nende eluasemete väljaehitus.
Hagenbeckist tagasitulles astusime trammilt poolel teel maha ning proovisime esmakordselt Hamburgi “Hochbahn`i” (tänavaraudtee). See raudtee läheb vahel maa all, vahel maa peal kõrgel majade kohal. Sõit sellega maksab 10 penni sõjaväel ja selle juurde kuuluvail. Eraisikul maksab aga 25 penni. Ühe sellise piletiga sõida kas või terve linna raudtee läbi. Sel juhul aga ei või jaamadest väljuda, sest siis peab pileti ära andma: ilma selleta ei pääse jaamast välja. Alguses me seda ei teadnud, ning trepist allaminekul jaamast väljaminemisel viskas Toom pileti ära. Seda aga oli tarvis pärast ja ta jooksis tagasi, sai pileti õnnelikult kätte ning võisime väljuda. Olime “Landungsbrücken`iteni” välja sõitnud. Landungsbrücken (sadamasmaabumissillad). Nende ääres peatuvad liini- ja teised laevad, võtavad reisijaid peale jne. Siin on ka kõva politseiline valve. Kaasas kanda pole lubatud fotoaparaate, joonistustarbeid jne. Kardetakse spionaazi. Jõe teine pool on üks kraanade ja mastide mets läbisegi. Puksiirid sõeluvad edasi-tagasi. Palju on sõjaväelasi ja madruseid liikvel.
“Landungsbrücken`ist” algab ka Elbe tunnel jalakäijaile ja rattasõitjaile. Suur liftitaoline kupee viib jalakäijad alla tunneli sügavusele. See asetseb maapinnast umbes üle 20m sügavamal ja koosneb kahest 4,5 m laiusest torust. Torud on üksteisest eraldi. Tunneli pikkus on 450m, seega peaaegu pool kilomeetrit. Teisele poole jõudnud, viib samasugune lift üles ja oled jälle vabas õhus, kuna mõne hetke eest voolas su pea kohal jõgi ja kujuta ette, et pea kohal sõidab laev.
Teisel pool me edasi ei läinud, sest võis tekkida arusaamatusi kontrollimise puhul, sest peale “Ausweiss`i” on nõutav ka veel puhkuseluba. Pöördusime tagasi ja siirdusime lähimasse restoraani, et vaadata, mida saab lõunaks kõhtu panna. Meil olid kaasas puhkuse korral antavad ühe päeva toidukaardid, milledel leidus punkte natukese rasva, leiva, lihasaaduste jaoks. Rasva ja lihasaaduste omad lõigati ära ja serveeriti kartuleid, kastet lihalõiguga igale ühele, mingisugust värsket kapsast meenutavat rohelist salatit, mis tuletas meelde peaaegu seasööki, ning lõpuks jäätist magustoiduna. Ka klaas õlut kuulus selle juure. Kõik see nali ilma õlleta maksis 2 marka ja 85 penni nina pealt. Seega mitte odav nali. Söönuks ei saa sellega ka muidugi mitte, vähemalt meie ostlandi mehed. Seal istus kõiksugu inimesi, vanu ja noori. Paistis nagu oleks nad kõige sellega juba harjunud.
Aeg venis ja venis ja selle kiiremaks möödasaatmiseks hakkasime niisama linna vaatama. Juhuslikult paelus meie tähelepanu Hamburgi suurim ja ilusaim kirik, vana ajalooline ehitus. Et nägime selle uksest sisse ja välja inimesi käivat, astusime ka mina ja T. sinna sisse ja vaatasime selle sisemust lähemalt. Hiigla sambad ja kaared mõjuvad kuidagi pühalikult. Siit saime ka mõned fotod mälestuseks osta. Tegime veel ühe pika ringi “Hochbahn`iga” ja siirdusime jällegi ühte kohvikusse, kus veetsime mingisuguse mahlataolise veini klaasitäie juures, selle juurde saime sada grammi kuivikuid kaasasolevate leiva markidega. See oli kogu see hea, mida meie saada võisime ja vaatasime inimesi ja nende käitumist.
Enamus naisi suitsetavad. Sõduritel on igal omad kaasas, kes söövad nende kaartidega ostetud saadusi. Kuidagi vaikne oli kõik see värk. Mängis neljaliikmeline orkester. Väljudes sealt oli väljas juba pimedaks muutunud. Otsustasime jaama minna, et kohata seal teisi. Saimegi hea bundi kokku ja sõitsime ühte lokaali või restorani.Nime ei tea öelda, aga ukse kohal asetseva sildi “St.Pauli” järele nimetasime seda selle nimega. Lokaal ise on moodne. Suure alumise saali kohal või õigemini ümberringi asub rõdu. All oli hea jazzorkester, kes mängis seeriate viisi vastavat suurlinna uluvat muusikat. Meie istusime rõdul ühe laua ümber klaasi õlle juures. Muud ei ole kasulik võtta, sest kõik on liiga kallis, pealegi tulime siia ainult ajaviitmiseks ja vaatlemiseks. Mina arvan, et võisime olla küll omamoodi mornid ja silmatorkavad kujud, istudes tusaste ja tõsiste nägudega laua ääres, meie ostlandist. Siin oli seltskond täiesti aval. Naised ja mehed, lakuvad nagu hullud üksteise nägu. Muidugi polnud meie harjunud seda nägema. Vast kunagi mõnes filmis. Meestest enamuses sõdurid ja madrused, aga ka rohkesti erariideis. Naised aga vastava elu elamisega jooned näol, vanad krihvad, enamuses lõustad, sekka muidugi ka korraliku välimusega. Üldiselt aga on ka palju ilusaid mehi.
Kui nüüd küsida, missuguse mulje jättis Hamburg, siis ei oska väga palju sellekohta öelda. Majad kesklinnas enamuses nelja-viie kordsed, nende hulgas paljud rõdudega iga korteri jaoks. Rahva liiklemine polnudki suur. Enamuses tänavad olid peaaegu täiesti tühjad inimestest. Jaamades aga sellevastu rahva tunglemine suur. Kohvikud, kinod, restoranid viimse kohani täis. Ärisid kohutavalt palju, aga osta ei saa tõeliselt midagi, nii räägivad need, kes on seal äripäevil käinud. Autosid ei sõitnud tänavatel peaaegu üldse. Ainult trammid ja tänavaraudtee. Aga noh, neljas sõja-aasta, nii armastavad sakslased ise öelda, võib nii mõnegi asja kohta silma kinni pigistada. Paar poissi N. ja K. olevat vaadanud ka lähemalt avalikke majasid, aga kõik see olnud jõle, nii et olevat tagasi pöördunud.
Tagasitulek Hamburgist oli aga seiklus omaette. Nagu eelpool öeldud, polnud meile seda öeldud, missuguse rongiga me tagasi sõitma peame. Pidime aga enne kella 12 kodus olema. Olime otsustanud viimase rongiga peajaamast enne kella 12 välja sõita. Selle väljasõidu aeg oli 11.30. Nagu räägitud, nõnda ka tegime.
Rongil istudes muutusime kõik uniseks. Tuli aga valvas olla, et lõppjaamast mööda ei sõida. Katsusin nii ärkvel end hoida, et sel ajal mitte magada kui “Agathenburg`i” jaama jõuame. “Agathenburg” on meie “Horst`i” teine ligem jaam peale Stade jaama. Mõlemast jaamast on “Horst`i” peaaegu ühepalju maad. Stade asub “Horst`ist” põhjas, “Agathenburg” aga idas või rohkem kagus. Seega on seal kasulikum Hamburgi sõitvale rongile peale minna. Suure hädaga saime A. jaamas maha. Teel aga selgus, et osa mehi, nimelt nelja, polnud meie hulgas enam: olid rongi jaamas peatumise aja maha maganud ja nüüd Stade suunas sõitnud. See oli üks halb asi: meie polnud enam kõik koos.
Teine halb asi oli see, et teine Zug võis olla juba kodus ning peale selle oli kell tublisti üle 12-ne. Seega olime hilinenud.
“Wache`st” (jaamavärava juures valvepost) saime hõlpsasti läbi, kuna peale meid oli ka teisi, kes “Horst`i” tulid. Vahipost küsis ka “Urlaubschein`i”. Ütlesime et taga viimase mehe käes on see. Niiviisi tulime kõik läbi ja lasime aga edasi. “Urlaubschein” oli aga Eichorni käes, see puges kõige alguses läbi ja vahipostil jäi see nägemata. Meie oma vahiposti juurde jõudnud, selgus, et ufm. N., meie Zug`i juht, oli kuni poole 12-ni all vahiruumis istunud ja lahkudes öelnud, et nüüd nad peaksid juba saabuma. Hea et ta kauem ei olnud. Nüüd aga oli kell juba pool kaks. Vahtkonna ülem magas, astusime tasa vahtkonna ruumi sisse, post, kes ülal oli, registreeris meid kell 23.45 tagasitulnuteks, kirjutasime allkirjad ja läksime ruttu ära “Unterkunft`i” (kasarmublokki), kus pugesime voodisse.
Poole tunni pärast saabusid ka need mehed, kes olid edasi Stadesse sõitnud, nö. magama jääjad. Ka neil oli oma väikseid seiklusi jaamast väljumisel ja vahi juurest sissetulekul. Hommikul meldis Eichorn, et kõik 10 meest jõudsid õhtul või õieti öösel tagasi õigel ajal, ja asi oli seega lõpetatud.

Postitatud: 18 Mär, 2007 14:54
Postitas oliver
1. märtsil, 1943.a. Esmaspäeval (kirjutatud 4. märtsil)

Eelmise päeva väsimus istus ilusti kontides ja lootsin õhtul varakult magama minna. Sellest aga tõmbas kriipsu läbi õhualarm. Meil on Zug`ile antud 20 kiivrit. Nendega peavad mehed õhualarmi korral välja lennuangaaride juurde minema tulevalvuriteks. Siin saime esmakordselt vaatepildi osaliseks, mida kunagi unustada ei saa. Järgmise õhualarmi korral, see oli 3. märtsil, oli see vaatepilt veelgi võimsam.
Inglise lennukid saksa helgiheitjate vihkude tulipunktis. Valgustuspommid, tulekahjud, pommide mütsakud plahvatamisel, flaki mürin. Flaki granaatide sähvatused õhus. Kergeflaki leekkuulide read, plahvatav lennuk õhus. Kõik see oli üks suur tulemäng, tõelise sõja nägu. Õhusurve tõttu pommide plahvatamisel värisesid angaaride plekist uksed ja aknad. Palitu siilud liikusid. Paistis nagu oleks lennuplats selle tulevärgi keskpunktiks, sest ümberringi, kuhu aga vaatasid, sähvis valgus.
Aeg-ajalt kostis kõrgel õhus lendavate lennukite sügav sumin. Kusagil Hamburgi suunas tekkis nii suur tulekahju, et suitsupilvedest ei suutnud helgiheitjate kiirte- vihud läbi tungida. Pärast kuuldus, et 19 inglise lennukit alla tulistatud olnud ja üks oma Nachtjäger (ööjahilennuk), kes oli oma piirkonnast välja läinud.

Postitatud: 23 Mär, 2007 22:29
Postitas oliver
8. märtsil, esmaspäeval, 1943.a.

Mis puutub alarmidesse ja õhurünnakutesse, siis oli ka siin meie “Horst`is” selle ohvreid. Nimelt kukkus alla üks õhutõrjekahuri mürsk, mis polnud õhus lõhkenud, keset peatänavat ühe bloki ette ning lõhkes seal. Bloki ukse juures oli seisnud uudishimulikke, kes jälgisid sündmusi taeva all. Üks nendest sai sel puhul surma, kuna mitmed haavata.
Täna enne lõunat tuli teade, et peale lõunat toimub meie kohta “Besichtigung”. Lühidalt öelda saime pärast veel kiita, ehkki asi iseenesest väga kiiduväärt polnud. Nähtavasti “vanamees” (Arbeitsführer) ei oleks meilt nii palju lootnud.

Postitatud: 24 Mär, 2007 9:26
Postitas oliver
15. märts, esmaspäev. 1943.a.

Oleme kõik nagu millegi ootel. Olek on nagu kahevahel, ei oska talle õiget ilmet anda sõnades. “Entlassung” (lahtilaskmine), Eesti Leegion, töökohustus; need moodustasid viimaste päevade kõneaine. Ka on muutunud meie kord siin pehmeks peale “Besichtigung`i” (ülevaatus).

Postitatud: 25 Mär, 2007 20:21
Postitas oliver
17. märts, kesknädal. 1943.a.

Eile saime “Revaler Zeitung`ist” sarnase teate, mis tegi jällegi meeled rõõmsamaks ja tuleviku heledamaks, vähemalt mõneks päevaks. Nimelt leidus seal artikkel, milles leidus ka meie kohta mõni punkt: RAD-is olemine teeb heaks niipalju, et otseselt ei loeta seal olnuid Leegioni ega töökohustuse alla kuuluvaiks, vaid loodetakse ainult, et nad astuvad Eesti Leegioni vabatahtlikult jne. Meie saavat mingisuguse “schein`i” tunnistuse), mis tõendavat meie RAD-is olemist ning kui kutsutakse kuhugi komisjoni, siis löö aga see ette ja asi korras, jätavad su rahule.
Eile sai üks poiss ühe kirja läbi teada, et naistööteenistuslased koju olevat sõitnud. Ka see tõstis meeleolu. Oleme kõik enamvähem kindlad selles, et laseme varsti siit minema.
Täna on siin “Generalarbeitsführer” Blank, meie “Gauführer”. Teeb siin sakslastele “Besichtigung`i” (ülevaatust). Tahtvat ka meid näha, seepärast tuleb täna pealelõunal meil endid tema ees väheke liigutada, mõned labidavõtted ja marsisammud teha. Sakslased said kogu aja, tänaseni kõva mahvi osaliseks. Tööl pole nad õieti käinud- ki, ainult mõne päeva. Muidu ainult väljaõpe. Meil on läinud võrreldes nendega senini väga kergelt. Meie “Besichtigung” läks ilma ettevalmistuseta. Samal päeval, mil see toimus, saime sellest teada. Meie võtame kõike väga külmalt, varsti läheme nagunii ära.
Vana Liebermann võib küll nüüd vist väga närvitseda. Seda sai ka eelmine kord nähtud, ehkki siis tegi “Besichtigung`i” Arbeitsführer, temast ainult üks aukraad kõrgem. Nüüd aga Generalarbeitsführer.
(Peale ülevaatust)
Missugune ta oli?
Vana mees, valgejuuksene, käitumine suursugune; tunned ikka et kindral, mitte mõni labane oberfeldmeister, nagu meie oma Abteilungsführer. Temaga kaasas olid mitmed suuremad tegelased ja ta oma adjutant, kes muide märkis üles oma blokki neid puudusi ja silmatorkamisi, mida kindral käskis. Ta adjutant oli lombakas, arvatavasti sõjasoleku tagajärg.
Kuidas meil läks?
Jah, pärast öeldi, et Generalarbeitsführer jäänud meiega rahule. Eriti panid teda imestama paljud laskurimärgid poiste rinnas, samuti meie pikkus ja kehaehitus. Sakslased ei tule selles suhtes meile lähedalegi. Selle “Besichtigung`iga” andis meie Abteilungsführer tunnistuse sellest, kui vähe kõike seda käskluse andmise värki jne. tunneb. Selle tõttu ei klappinud mõnigi asi. Kindral paistis aga arusaaja olevat ja taipas nii mõndagi ja sai aru kuidas lugu tegelikult oli.
Kahju on aga sellest, et pole mingit selgust meie edaspidisest saatusest, tulevikust. Lähemal ajal peaks see selguma. Meie kõrval-abteilung`isse on tulnud ligi sada leedukat-tööteenistuslast. Nagu meie, nii on ka need kõvas ostumaanias. Paistavad olevat rahamehed. Saapakreemi ostavad ikka kümne karbi viisi, kreeme viiekaupa jne. Arved tulevad ikka mitmekümnemargalised.
Ühe päeva õhtul pärast “Besichtigung`i” toimus meie nn. “Kameradschaftabend” (koosviibimine) umbes poole siinoleku aasta tähistamiseks. Sellel õhtul andiski Liebermann nö. ametlikult teada meie siit “Horst`ist” lahkumise. Jäägu see õhtu siinkohal kirjeldamata. Tuletagu aga see koht meelde üht õhtut, mil mõnigi, või õieti tuntud näod ajasid selle uuesti kõhust välja põrandale ja tänavale, mis nad mõnuga läbi kõri loputasid.

Postitatud: 19 Apr, 2007 11:07
Postitas oliver
28. märtsil, pühapäeval, 1943.a.

Niisiis on asjad niikaugel, et oleme siin “Fliegrhorst Stade`s” (Stade lennuväli) viimast päeva. Meie uus asukoht on kusagil allpool üks teine lennuväli nimega “Völkerode” Braunschweig`i lähedal. See räägitakse ilusam olevat kui see siin. Homme, esmaspäeval alustab meie “Abteilung” sõitu sinna.
Asjad seisavad pakitult kohvritesse, seljakottidesse, kompsudesse. Need konutavad seina ääres, igal pool... Kapid tühjad. Voodi pesu ära antud. Ainult tekk üksi on alles jäetud. Viimastel päevadel valitses suur ostu palavik kantiinides. Mehed vähendasid oma rahatagavarasid. Nüüd on kõik sellest lagedad.
Sellega võib öelda, et algab uus ajajärk meie tööteenistuses. Ei oska veel õieti seisu- kohta võtta siinse suhtes, aga eks pärast tuleb see iseenesest. Meie vana “Abteilungsführer” jääb siia. Teised juhid tulevad kõik kaasa. Zindek`i mittekaasatuleku teade võeti eile suure hõiskamise ja käteplaginaga vastu. Loodame et me pääseme varsti koju.
Sellega siis lõpevad meie “Stade-päevad”.
Nägemiseni!

Postitatud: 05 Mai, 2007 18:01
Postitas Uitaja
Vaatasin ajaviiteks vanu pilte ja leidsin, et samal ajal kui Eesti noored töötasid Saksamaal sõidutati saksa RAD poisse tööle Eestisse: http://www.herder-institut.de/index.php ... g=100#jump Link ei tule hästi lahti - kui otsingusse panna Viljandi siis 6. leheküljel on RAD pildid

Postitatud: 05 Mai, 2007 20:00
Postitas oliver
Unustasin juttu jätkata... Vabandust :wink:

1. aprill, neljapäev, 1943.a.

Elu on täiesti perses... Seda korratakse alatasa, seda ütlevad kõik. Kõigil on nii lootusetu meeleolu nagu ei kunagi varem. Siis ei teadnud me veel palju aimata, kuidas olukord kujuneb, kui rongil olime. Eile jõudsime siia, uude asukohta. Ehkki rongil liikusid jutud elu halvenemisest siin, ei võetud neid kuigi tõsiselt. Kui aga kohale jõudsime, siis selgus, kuidas asi tõsiselt on.
Poolteise trupi viisi löödi meid barakkide igasse ruumi. Ruumi liikumiseks polnud midagi suurt. Kõht tühi. Toidunorm, mis meile enne sõitu anti, oli väike. Siis tuli esimene üllatuslik avastus, mis mõjus rabavalt: ruumides leidub lutikaid... Senini polnud me neid siin kohanud,. Nüüd siis peame nende seas elama. See mõjus väga masendavalt. Meie juhid olid kõik samuti halvas tujus, olid ju neil palju paremad elamistingimsed kui siin. Õhtul olid muidugi kõik mehed väga väsinud ja seetõttu möödus öö rahuliku magamise tähe all. Enne seda saime ka mingisugust vesist suppi, mis ei vaigistanud isu. Pesuruum, väljakäigukoht, neist ei maksa siinkohal rääkida.
Nojah, ja siis täna hommikul tuli see päris pomm: meid löödi segi sakslastega! Pikkuse järjekorras. Nüüd saime ka uut Abteilungsführerit näha ja veidi tundma õppida. On tõesti siga mees. Ütles, et pole mingisugust vahe tegemist sakslaste ja meie vahel. Eksimuste korral võib poolteise tunni jooksul kartsa saada. Enne olin esimeses trupis, nüüd neljandas ja teises Zug`is. Ka paar sakslast juhtus meie hulka. Ühtlasi koliti jälle uude barakki üle. Siin on 32 meest ühes ruumis. Tuju on nii halb kui veel võimalik. Kui aga koju ära saaks. Ennem olid siin vist vene vangid või muud sarnased isikud. Meie pakke ei kästud seal lahti harutada, vaid öeldi, et läheme siit uutesse, avaramatesse barakkidesse üle. See lennuväli pole siin nii suur kui Stades, samuti pole angaarid suured. Üldse igatpidi kehvem ja nigelam värk.
Veel üks tõsiasi täna hommikust: kaheksateist meest olid toas, ühtki sõna polnud kelleltki kuulda, nii tugevasti viibisid kõik oma mõtete juures. No loodame aga siiski, et peame veel vastu need mõned kuud. Lööme kõigele käega. Aprillinaljad ja petmised jäid nagu iseenesest ära. Selleks polnud kellelgi huvi ega tahtmist.