22. leht 68-st

Re: Laevaehitaja unistab soomukite tootmisest

Postitatud: 11 Jaan, 2012 11:46
Postitas rbl
Missiooniüksuste vajadused on juba praegu soomukitega kaetud, rohkem nagu polegi vaja.

Re: Laevaehitaja unistab soomukite tootmisest

Postitatud: 11 Jaan, 2012 12:02
Postitas Viiskümmend
Ma mõtlen, et miks Norra, Rootsi, Taani, Poola, Holland jne... Soome Patria ratassoomukeid ostavad - iga riik võiks ju ise oma soomukeid teha ning miks Soome, Norra, Taani, Holland, Shveits - Rootsi CV90 roomiksoomukeid ostavad, nad võiks ju neid ise teha?

Sellel Eesti saapatootjal mille EE ja Delfi ka "Eesti kaitsetööstusks" on tituleerinud (kes teeb tegelikult lihtsalt Norra firmale Alfa allhanget) on Eesti riigi ees ju märkimisväärne maksuvõlg, mille pärast ei ole neil võimalik hangetel osaleda.

Kui sellel ettevõttel on käive taga (väidetavad Norra ja Saksa kaitsevägede suurtellimused) siis võiks ta ju oma maksuvõla kustutada ning hakata meedias mullitamise asemel Eesti KV riigihangetel osalema ning need pahad Eesti vahendusfirmad, kes neid Sloveenia saapaid vahendavad "laua alla" pakkuda?

Re: Laevaehitaja unistab soomukite tootmisest

Postitatud: 11 Jaan, 2012 12:12
Postitas Lemet
Taanlased majandavad üheteistkümne Pasiga(ambulance), muu on neil M-113. Mowagi masinatega, mida kaaluti, osteti sisse know-now ja ehitati ise. Poola peaks samuti kohapeal ehitama. Norrakad müüvad naftat-gaasi ja on oma toimetamistes sedavõrra vabamad. Hollandlastel on selline asi nagu Dutch Defence Vehicle Systems, mis toodab soomustatud masinaid.

Re: Laevaehitaja unistab soomukite tootmisest

Postitatud: 11 Jaan, 2012 12:29
Postitas Viiskümmend
Iga sellise tehingu taga on mingi kahepoolne win-win diil, vastuost või ostja riigi tööstuse kaasamine ostetava varustuse valmistamisel/komplekteerimisel. Sellised diilid ei laiene aga secondhand varustusele.

Re: Laevaehitaja unistab soomukite tootmisest

Postitatud: 11 Jaan, 2012 13:29
Postitas Tundmatu sõdur nr. 4
rbl kirjutas:Missiooniüksuste vajadused on juba praegu soomukitega kaetud, rohkem nagu polegi vaja.

Päris tükk aega juba pole siit foorumist nii lolli posti näinud :lol:

Re: Laevaehitaja unistab soomukite tootmisest

Postitatud: 11 Jaan, 2012 13:45
Postitas Kapten Trumm
Borja, kui sa seda irooniana võtad, siis on selles lauses suur tähendus (saad isegi aru miks).
Sellel Eesti saapatootjal mille EE ja Delfi ka "Eesti kaitsetööstusks" on tituleerinud
See suure käraga naisjuhi esindatav saapatootja on ennegi kära teinud ilma midagi munemata. Vaatasin, et nad teevad päris ilusaid meeste kingi ja mis kõige tähtsam -suuri numbreid (üle 45, mida marketis ei kohta). Aga olen Tallinnas mitmes kohast uurinud, et kas nad müüvad neid (Samelinil endal väike butiik ainult Tartus) suurepäraseid asju, aga ei ei ei, keegi pole kuulnudki. Eks ma pean vist siis Tartusse sõitma ja seal butiigis ära käima. Noh, kui turundus juba sellel tasemel on, siis..... :scratch:

Eestis on sõdurisaapaid ju toodetud (ka Tartus), kuid laiemalt näib selle kauba suhtes domineerivat suht hapu suhtumine, ei pidanud vastu need asjad. Teiseks, kui võrdled Soome armee mudelit (nt Sievi oma) ja Polaria oma, siis ütleme otse, et esimene on otsast otsani läbimõeldud toode, mis püsib koos kuni taldade läbikulumiseni, Polaria omad on aga lihtsalt tehtud suvalised saapad, mingi enamvähem sobiv tald alla ja ongi. Pange aja peale jalga ja võrrelge. Soomlasel on viimane kui pisiasi, kaasa arvatud "sang" ja paelte kinnitus-tüüp tehtud sellisena, et need saab ka kiirelt jalga.

Muidugi head sõna ei kuule minu käest ka selle Poola ja Sloveenia päritolu saasta kohta, mida meil praegu KV süsteemis levitatakse. Talad lähevad pakasega pooleks, hüppeliigest ei toeta jne jne.

Samelin toodab praegu välismaale allhankena seal loodud mudelit, pole nagu kuulda olnud, et nad oleks oma mudelile panustanud (kodulehel nahast sõdurisaabast igatahes pole).

Re: Laevaehitaja unistab soomukite tootmisest

Postitatud: 11 Jaan, 2012 14:23
Postitas hillart
Ja muidugi ei maksa eelnevaid teemasid lugeda, kindlasti mitte...
:lol: :lol: Ei tasu muidugi, sest siis ju valdav osa seltskonnast tampis kõik kodumaise tootmise pooldajad kõrvuni (ja rohkemgi veel) argumenteeritult (??) maa sisse. Aga, noh, selles mõttes tasuks siiski lugeda, et need kohapealset tootmist toetavad kommentaarid on ju praegugi pädevad, arvan ma.
Eestis on sõdurisaapaid ju toodetud (ka Tartus), kuid laiemalt näib selle kauba suhtes domineerivat suht hapu suhtumine, ei pidanud vastu need asjad.
Mäletan küll seda aega, kui need KV-s olid. Ainult, et minul vähemalt on nende saabaste osas eriarvamus, millist nüüd ka, loodetavasti piisavalt argumenteeritult, põhjendan. N.n. hapu suhtumine oli tingitud nende tõepoolest kehvast vastupidavusest (keskmine statistiline arvamus). Aga see kehva vastupidavus polnud päris kindlasti tingitud mitte mudeli ja selle valmistamise ebakvaliteetsusest, vaid ekspluatatsioonitingimuste (hooldusnõuded) igakülgsest eiramisest kandjate poolt. Arvamus kujundati ajateenijatele väljastatud küsitluslehtedelt saadud vastusete alusel. See oli aeg 90-ndate teises pooles, kui ajateenijateks olid just see kõige vähemate vaimuannetega noorte seltskond riigis (või vähemalt oli seda nende statistiline keskmine haridustase). Seega, kuigi kõiki neid (mõnel neist oli isegi märgatavaid raskusi enda kirjalikus vormis arusaadava väljendumisega) oli eelnevalt vägagi punktuaalselt instrueeritud saabaste hooldusnõuetest, ei järgitud neid reeglina mitte kõige vähematki - ja nii need negatiivsed vastukajad tekkisidki. Ja nii olid ka arvamused "seinast-seina" - need kes oma saabaste eest hoolt kandsid, need kiitsid, ja need kes lasid nö. isevoolu, need laitsid ja neil nad ka lagunesid.
Objektiivsusest olid need nn. uuringud igatahes väga-väga kaugel. Seega ei saa ma mitte märkimata jätta, et see Tartu saabaste näide antud juhul küll ei kõlba mitte.

P.S.
Et keegi end lausa solvatuna ei tunneks (et ma nagu ütleks, et toona ajateenistuses olnud "pooletoobised" olid, või nii), siis - toona polnud ju tõepoolest haridustaseme kriteeriume ajateenistusse võtmisel ja, noh, näiteks minu kompanii keskmine haridustase oli siis 8,5 klassi, mis tähendas , et seal olid nii mitu akadeemilisel puhkusel olevat tudengit, kui ka terve posu nn. Tondi ülikooli kasvandikke (5. klassi). See viimane seltskond oli aga eriliselt omapärane. Võisid neile selgitada asju nii ja teisiti, kuid tegid ikka omamoodi. Nii ka saabastega.

Re: Laevaehitaja unistab soomukite tootmisest

Postitatud: 11 Jaan, 2012 16:19
Postitas Kapten Trumm
Hillart, ma korraga Eestis ja Soomes tehtud sõdurisaabaste kasutaja, siis...ütleme nii, et metsa ma Eesti omadega ei läheks. Eesti omadega on muidu viisakas mööda parketti asuda, aga kui on mätaste vahel vaja silgata, siis raudselt soomlased. Kunagi sai soritud vanade konteineris (olid siis vaesemad ajad) ja need Sievid olid vist imeasju läbi teinud (tallad vastu ahju magatud, okastraadis kakerdatud), aga ei suutnud kastist leida selliseid, millel oleks tald lahti, õmblused laiali, pealsed katki. Küll oli sellised, millel olid tallad ziletiks kulutatud, aga kogu krempel püsis auga koos.

Soomlased on nähtavalt asja aastaid arendanud, mitte ei klopsitud kõige odavamaid komponente kokku, et saada "ühed mustad paeltega saapad, sõdurile kärab küll".

Ma arvan, et kui tootja viib läbi samasuguse arendustöö, ei konkureeri kohalik tootja vähempakkumisel enam mingi valemiga suurte välismaa vabrikutega (suvalisi komponente koostades hetkel ehk konkureeriks veel)?

Re: Laevaehitaja unistab soomukite tootmisest

Postitatud: 11 Jaan, 2012 16:40
Postitas Viiskümmend
Ma räägin sellest, et mitte keegi ei "eelista" Sloveenia, Poola, Soome jne. saabast Tartus toodetud saapale nagu väidab Samelin vaid Samelin ei saanud juba 2008 aastal KV saabaste riigihankes osaleda ettevõtte maksuvõlgade tõttu.

See jutt Samelinist kui "Eesti kaitsetööstusest" ja mingist välismaa saabaste eelistamisest või "Norra ja Saksa sõdurile kõlbab aga eestlasele ei sobi" hala on kõik teadlik vassimine ja sihilik eksitamine. Maksku oma 2.3 mln kroonine maksuvõlg riigile ükskord ära ja hakaku hangetel osalema. RHSi kohaselt ei tohi sellise kroonilise maksuvõlglasega mitte ükski Eesti riigiasutus mitte mingeid lepinguid teha ehk küsimus ei ole kunagi saabasteni (head või halvad) üldse jõudnud.

Kõige nörritavam on, et see Samelini jama ilmus kaitseministeeriumi rahastatud EE Riigikaitse lisas, mis jätab mulje, et sellised oma riiki hanitavad ärimehed on imbunud poliitiliste otsustajate sekka.

Re: Laevaehitaja unistab soomukite tootmisest

Postitatud: 11 Jaan, 2012 17:13
Postitas Kapten Trumm
Kas Samelin on oma mingeid mudeleid ka reaalselt demomas käinud? Millega oleks kindel, et norrakatega mingeid intellektuaalomandi probleeme ei teki?

Muidu elu näitab, et kes alustab äri suure käraga, pole tegelikult eriti tegija.

Re: Laevaehitaja unistab soomukite tootmisest

Postitatud: 11 Jaan, 2012 17:28
Postitas hillart
Ma arvan, et kui tootja viib läbi samasuguse arendustöö, ei konkureeri kohalik tootja vähempakkumisel enam mingi valemiga suurte välismaa vabrikutega (suvalisi komponente koostades hetkel ehk konkureeriks veel)?
:lol: :lol:
Oh, ei-ei. Ei tarvitse mu juttu selliselt otsesõnu võtta, laadis et "teistele kõlbab, aga meile mitte" jne. Ja just-kui muu tavapärane hala. Üritasin, kui just nimelt saabastest rääkides, siis vihjata sellele, et mis tasemel meil see arendustöö käib, kus nn. poolkirjaoskamatute sõdurite ühekordne kirjapanek ongi see üks ja ainuke (ja ainuke!) argument mingi toote üle otsustamisel. See oli reaalselt oma silmaga nähtuna ikka naeruväärne ettevõtmine tegelikult. Ühe toote arendustegevus peaks ikkagi just-kui enamat kapitalimahutust eeldama. Ja tööd, analüüsimist, katsetamist jne. Seda esiteks.
Ja teiseks - Jälle kisub soomukite teema hoopis kõrvallainele, mis seltskonnale kangesti elavat kestkuselu näib pakkuvat. Püüaks taolisest asjast hoiduda ja taas ikka teemasse minna. :roll:

Re: Laevaehitaja unistab soomukite tootmisest

Postitatud: 11 Jaan, 2012 17:46
Postitas Kapten Trumm
Laevaehitaja teel paistab terve rida tõsiseid probleeme (kui asjast rääkida).

Esiteks tellija maksevõime. Võib arvata, et lähimad 10 aastat mingit tasuvas mastaabis Pasi-mõõtu soomuki tootmiseks Eestis tellijal aka kaminal raha pole. Soomustehnika osas ostetakse üsna kindlasti kasutatud tehnika. Tellija lihtsalt ei oma raha tellimiseks ja see tehnika, mis on soomusbrigaadi põhiosa, on laevaehitajale selgelt üle võimete. Ja peale selle mingit soomustehnikat nähtavasti enne 2020 aastat ei osteta.

Teiseks kasutatud tehnika hind. Ükskõik, kui lihtsaks jaosoomuk ratsida, uutest agregaatidest teda toota saab olema tellijale ikkagi kallim kui teiste 10 aastat vana kuskilt osta. Umbes nagu ei ole võimalik konkureerida ise leiutatud väikeseeria sõiduautoga Saksamaalt tuleva secondhandi tehasetoodangu vastu. Selleks peab kontseptuaalselt midagi uut välja mõtlema.
Kui üritada KV-le poolvägisi pähe määrida mingit asja, millelt on võimalik ilmseid vigu leida, siis lõpeb asi umbes nii nagu lõppes kodumaiste UAV-de lugu. KV inimestele saab olema keeruline pakkuda isevalmistatud teadmata omadustega asja, kui sama või odavama hinna eest saab kasutatud teistes armeedes trööbatud (aga see eest teadaolevate omadustega) kaupa.

Re: Laevaehitaja unistab soomukite tootmisest

Postitatud: 11 Jaan, 2012 19:32
Postitas kangelaspioneer
Mina ratsiks selle soomuki valmis BMP-1 baasil. Neid on maailmast piisavalt ja odava rahaga saada, rahaliselt tuleks ta soomustatud unimogist igal juhul odavam.
Kui see plaan käiku lükata, oleks tööd paljudeks aastateks.

Re: Laevaehitaja unistab soomukite tootmisest

Postitatud: 11 Jaan, 2012 21:22
Postitas Viiskümmend
Saapateema lõpetuseks (millest hakkas foorumlane Hillart kirjutama) tahan märkida, et KV hangib oma saapad 50-60 euroste jalavarjude "riiulilt" ning oodata, et selle eelarvega unelmate saapad leitakse on eos vale ootus, enam-vähem OK on aga saavutatav.

Soomukite, relvade, sideseadmete jne tootmise alustamiseks ei ole teoorias palju vaja, piisab kui on soliidne eelarve ja eesmärk uut varustust osta. Iga riik (loe ostja) võib pakkujale seada tingimusi kohaliku tööstuse kaasamiseks, mille eesmärgiks on jätta maha piisav "tehnoloogiline jälg", et ise edasi purjetada. Seda viimast aga ministeerium ei taha, sest "tehnoloogilise jälje" asemel sunnitakse relvasüsteemide pakkujaid (näiteks Mistral ÕT süsteemi puhul) hoopis Värska vett, Kanarbiku jogurtit või mingit muud Eesti tilu-lilu ostma.

Leedu käitub natuke teistmoodi (veidi suurriiklikumalt) ning on näiteks sundinud ITT-d oma Harriseid Leedus kokku panema, Saab-Boforsi valmistama oma CG lasukonteinerid Leedus jne...

Eestis on aga loodud aga mingi EKTLi nimeline MTÜ, mis seda rumalat sõgedust ja täiesti vildakat kaitsetööstuse arusaama edasi toodab, lootusetu :wall:

Re: Laevaehitaja unistab soomukite tootmisest

Postitatud: 12 Jaan, 2012 0:11
Postitas Larry
No, kui juba mainiti hillarti alustatud kirjatööd, siis võiks siinkohal olla paslik mainida ka tema algatatud teemat "relvajõudude loomine", kus juttu Singapuri relvajõudude loomisest. Sealne sõjatööstus alustas omal ajal 3 inseneriga ja armee tabelrelva M- 16 litsentsi alusel tootmisega. Sealt liiguti vaikselt edasi jämedamate torude (miinipildujad, hiljem haubitsad) litsentsi alusel tootmise juurde. Täna moditakse ise Leoparde... Niiet analoogia või eeskuju võiks siin ju olla, et lihtsamad asjad enne. Me muidugi ei ostnud Pasisid uutena, aga ehk õnnestuks ka neid siin mingil tasemel ja soomlaste loal kokku laduda?
Mistrali- diili vastuostu kohustusega läks vist jah kuidagi nii, et prantslased soovinuks osta näiteks raketikomponente, aga saada oli vaid Galvi- Linda rakmeid ja Kanarbiku jogurtit :lol: . OK Eli`st ja veel siit-sealt midagi leiti, aga tuli näha kurja vaeva ja nipitada, et vajaliku aja jooksul nõutavas summas kaupa osta. Sest polnud midagi mõistlikku osta. Ei tea, kas mõndasid radari- või raketikomponente ei oleks saanud siin toota?
Seega - käsirelvad on meil täna üsna kulunud ja varsti vaja uusi, miinipildujaid on juurde vaja, suundmiine on juurde vaja, TT- raketid vajavad varsti uuendamist/ juurdeostmist, soomustransportööre on juurde vaja jne jne. Aeg oleks juba alustada kusagilt, miks mitte "Galil Made In Estonia".
P.S. Mis soomukite asemel hoopis saabastest jahumisse puutub, siis asi ju lihtne: erinevalt soomukitest on saabastega kõigil isiklik kogemus :lol: .