Küsimus muide ei olnud niipalju selles, mida HOS nõuab, vaid selles, milleks pangad valmis on.
Ei ole nad "igaks olukorraks" valmis midagi.
Suurema elektrikatkestuse ajaks lihtsalt majandus seiskub, kuna raharinglusest 99,9% käib elektroonselt ja need nõuavad veel mitme-setme lüli valmisolekut, pangakontori varutoitest üksi ei aita. Mina nt ei kannagi enam sularaha rahakotis. Põhiline probleem, miks toimub seiskumine, on telekomi teenuste kadumine. Kaob internet, kaob ka side näiteks pangaautomaatidega. Sealt ei jookse mingit erilist juhet panka, vaid info liigub sama netti pidi, mis kaob. Samuti ei jookse sealt genekate mürinas peakontorist mingit juhet automaati Kapa-Kohilas, et seal sulli saab võtta. Kui Kapa-Kohilas voolu pole, on ka automaat natukese aja pärast tumm.
Kui e-riigis on normaalsus mõnest üksikust allesjäänud pangakontorist jagada 2 km pikkusele järekorrale sularaha ja nimetada seda "sularaharingluse tagamiseks", siis tuleb muidugi tõdeda, et e-riik my ass.
Nüüd aga vildakatest eeldustest:
Olgu sulle siis teadmiseks - kumbki ülalviidatud teenustest ei ole HOS järgi minu teada nõutavad või vähemalt ei olnud seda aastal 2013 kui ma ühele Eestis tegutsevale pangale pidin tegema eelanalüüsi ja maksumuse hinnangut teemal "kuidas panga süsteemid kokku viia peatselt kehtima hakkavate HOS nõuetega". Tollal sai üksipulgi üle käidud kõik panga teenused ja maha tõmmatud kõik, mis HOS järgi nõutav pole. Kui sulle ei meeldi, et HO seisundis ei saa baaris teenindaja puusal rippuvasse terminali viibata, siis vingu seadusandja kallal. Pangad on oma tegevuse/süsteemid viinud kooskõlla kehtiva õiguskorraga.
Lp kasutaja 2korda2, teie harimiseks panen aga siia kehtiva HOS redaktsiooni, et saaksite oma rumalust häbeneda. Makseteenus konkreetselt on KA elutähtis teenus. Samamoodi on elutähtsad teenused telefoniside, mobiil- ja andmeside.
https://www.riigiteataja.ee/akt/117052020003
5. peatükk
Elutähtsate teenuste toimepidevuse korraldus
§ 36. Elutähtsate teenuste loetelu ja nende toimepidevust korraldavad asutused
(1) Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium korraldab järgmiste elutähtsate teenuste toimepidevust:
1) elektriga varustamine;
2) maagaasiga varustamine;
3) vedelkütusega varustamine;
4) riigitee sõidetavuse tagamine;
5) telefoniteenus;
6) mobiiltelefoniteenus;
7) andmesideteenus;
elektrooniline isikutuvastamine ja digitaalne allkirjastamine.
(2) Sotsiaalministeerium korraldab tervishoiuteenuste korraldamise seaduse tähenduses vältimatu abi toimepidevust.
(3) Eesti Pank korraldab järgmiste elutähtsate teenuste toimepidevust:
1) makseteenus;
2) sularaharinglus.
(4) Kohaliku omavalitsuse üksus, kelle korraldatavat teenust osutab elutähtsa teenuse osutaja ja kelle territooriumil elab rohkem kui 10 000 elanikku, korraldab oma haldusterritooriumil järgmiste elutähtsate teenuste toimepidevust:
1) kaugküttega varustamine;
2) kohaliku tee sõidetavuse tagamine;
3) veega varustamine ja kanalisatsioon.
§ 37. Elutähtsa teenuse toimepidevust korraldava asutuse kohustused
(1) Elutähtsa teenuse toimepidevust korraldav asutus:
1) koordineerib elutähtsa teenuse toimepidevuse tagamist, arvestades elutähtsate teenuste ristsõltuvust;
2) nõustab elutähtsate teenuste osutajaid;
3) teeb järelevalvet elutähtsate teenuste toimepidevuse tagamise, sealhulgas elutähtsa teenuse katkestusi ennetavate meetmete rakendamise üle;
4) kinnitab elutähtsa teenuse osutaja toimepidevuse riskianalüüsi ja plaani käesoleva seaduse § 40 kohaselt;
5) juhib hädaolukorra lahendamist, koostab hädaolukorra lahendamise plaani ning korraldab riskikommunikatsiooni ja kriisireguleerimisõppusi käesoleva seaduse 3. peatükis sätestatu kohaselt.
(2) Elutähtsa teenuse kirjelduse ja elutähtsa teenuse toimepidevuse nõuded kehtestab elutähtsa teenuse toimepidevust korraldava asutuse juht või kohaliku omavalitsuse üksuse organ määrusega.
(3) Käesoleva paragrahvi lõike 2 alusel kehtestatavas määruses sätestatakse:
1) teenuse kirjeldus ehk see, millisele teenuse osale elutähtsa teenuse toimepidevuse nõuded kehtivad;
2) nõuded teenuse tasemele ning valmisolekule osutada teenust ka teiste elutähtsate teenuste katkestuse korral ja hädaolukorras või muus sarnases olukorras;
3) nõuded elutähtsa teenuse katkestuse ennetamiseks;
4) elutähtsa teenuse katkestuse lubatud aeg, elutähtsa teenuse taastamise korraldus ja vajaduse korral taastamise prioriteedid;
5) vajaduse korral nõuded elutähtsa teenuse osutaja põhitegevust toetavate teenuste sisseostmiseks teiselt ettevõttelt;
6) tingimused, mille puhul on tegemist elutähtsa teenuse ulatuslikust või raskete tagajärgedega katkestusest põhjustatud hädaolukorraga, mille lahendamist korraldab elutähtsa teenuse toimepidevust korraldav asutus;
7) hädaolukorrast või selle ohust teavitamise korraldus;
muud elutähtsa teenuse toimepidevuse tagamiseks olulised nõuded.
(4) Käesoleva paragrahvi lõike 3 punktis 2 nimetatud nõuded hõlmavad eelkõige järgmist:
1) millised protsessid, ehitised, seadmed ja muud vahendid ning milline personal peab olemas olema, et tagada teenuse osutamine hädaolukorra või muu sarnase olukorra ajal ja vajaduse korral rahuldada sellel ajal suurenenud nõudlus teenuse järele;
2) milliseid olulisemaid meetmeid tuleb elutähtsa teenuse osutajal rakendada, et vähendada enda osutatava teenuse sõltuvust olulisematest elutähtsatest teenustest, tarnijatest ja muudest lepingupartneritest.
(5) Käesoleva paragrahvi lõike 1 punktides 2–5 nimetatud ülesandeid võib täita käesoleva seaduse § 36 lõigetes 1 ja 2 nimetatud asutuse määratud tema valitsemisalas asuv amet või inspektsioon või § 36 lõikes 4 nimetatud kohaliku omavalitsuse üksuse määratud ametiasutus.
Kes veel pole aru saanud, siis minu vastu pole mõtet argumenteerida stiilis "kui sinu teadmised pangandusest piirduvad kontoriga, siis pole mõtet edasi rääkida". Kui tahate vaielda, siis tõestage ära, kuidas tagatakse (või kuidas tagada) nt sularaha automaatide töötamine siis, kui nädal aega elektrit pole.
Kapa-Kohila inimene ei saa ju minna Eesti Panga ukse taha nõudma sularaha.
Mina ütlen, et tagamaks ainuüksi sularaharinglus nädalase elektrikatkestusega tulebki tanklad, kaubanduskeskused ja telekomi elulised sõlmed varustada varutoite generaatoritega. Miks bensiinijaamad? Vaadake, palju on seal nt Swedbanki automaate! Pole netti ja pole elektrit kohapeal, pole ka sulli!