22. leht 96-st
Postitatud: 28 Dets, 2007 17:51
Postitas Soobel
Kuskil siin oli jutuks sakslaste ja liitlaste sõjatehnika tootmise erinevus - liitlased stantsisid pooletoobiseid riistasid oma kahurilihale kümneid tuhandeid, natsid posisid ja nõidusid supertehnikat oma vähestele ässadele. Oli vist ka jutuks, mitu korda rohkem maksis tiiger shermannist, mitu korda rohkem Me262 mustangist jne. USA pani aga rõhu strateegilisele pommilennuväele ja tuhanded neljamootorilised matsid sõna otseses mõttes reichi pommide alla nagu tegid sajad shermannid üksikutele tiigritele külakuhja ja mustangiparved jälitasid üksikuid sturmvogeleid nagu kärnaseid koeri.
Postitatud: 28 Dets, 2007 22:22
Postitas Shiim
asjaajaja kirjutas:"Läti" tankist.
Äkki tuleks see tank panna ühte patta Popovi leiutatud raadio, Kulibini ehitatud auto ja selle vene pärisorjast jalgratta leiutajaga, kelle nimi mulle hetkel ei meenu.
Popov leiutas raadio tegelikult küll, aga ei patenteerinud seda.
Lisaks - põgusalt olen kuulnud ka seda, et Marconi ja Nikolai Tesla vahel oli pikaks veninud kohtuvaidlus raadio patendi priorioteedi üle. Ametlik kohtuotsus olevat tunnistanud Tesla raadio patendi prioriteeti Marconi raadio patendi suhtes, kuid mingite ärinaginate mõjul Wall Streetil eelistatas ametlik USA Marconit. See lugu tundub küll väha kahtlane, aga mine võta kinni - pole viitsinud täpsemalt uurida. Kindel on see, et Tesla demonstreeris seoses oma elektrieksperimentidega raadio töötamise põhimõtet ning edastas raadiosignaale.
Peale selle on veel mõned tegelased, kes võiksid pretendeerida vähemalt raadio leiutamise kaasosalisteks, nt. J.C. Bose.
Postitatud: 30 Dets, 2007 1:19
Postitas onu juulius
Eeespool on üks foto, kus Tiiger ja Sherman kõrvuti. See Tiiger pole minumeelest päris (vaadake roomikuid), pigem mingi filmivõtete jaoks tehtud mulaaž. Nii et selle foto põhjal kahe masina mõõtmeid võrrelda pole mõtet.
Postitatud: 30 Dets, 2007 1:35
Postitas xawa
onu juulius Postitatud: 30 Dets, 2007 1:19 Teema:
--------------------------------------------------------------------------------
Eeespool on üks foto, kus Tiiger ja Sherman kõrvuti. See Tiiger pole minumeelest päris (vaadake roomikuid), pigem mingi filmivõtete jaoks tehtud mulaaž. Nii et selle foto põhjal kahe masina mõõtmeid võrrelda pole mõtet.
Tõenäoliselt sul ongi õigus. Ja samas ei olegi mõtet millimeetreid arvuti monitori peal taga ajada. Tehnilised andmed nii shermanite kui Saksa tankide kohta on weebiski saadaval.
Postitatud: 30 Dets, 2007 13:54
Postitas juku
onu juulius kirjutas:Eeespool on üks foto, kus Tiiger ja Sherman kõrvuti. See Tiiger pole minumeelest päris (vaadake roomikuid), pigem mingi filmivõtete jaoks tehtud mulaaž. Nii et selle foto põhjal kahe masina mõõtmeid võrrelda pole mõtet.
Tiigritel olid olemas ka kitsad transpordiroomikud (muidu ei mahtunud raudteeplatvormile).
Postitatud: 31 Dets, 2007 4:24
Postitas igavesti eilne
Polnud see Sherman keskitki vilets tank. xawa on oma arvamuse kujundanud tendentslike ja põhimõtteliselt negatiivsete allikate põhjal. Negatiivse iseloomustuse võib tahtmise korral kirjutada iga tanki kohta. Võtame või saksa Pz III. Milline nõrk soomus, vilets läbivus, tuleohtlik kütus! Ja kahur, kujutada vaid, ainult 37 mm. Ning kui ta parameetrid veidi paranesid ja ka lõpuks normaalsema kahuri sai, siis riputati tanki külgedele ja torni ümber sellised metallilatakad, et masin sarnanes rohkem liikuvale plekkkatusele.
Üldiselt peetakse Shermani ekvivalentseks vene T-34-ga. Kõrge ta oli, kuid vähemalt osa vene tankiste kiidavad oma mälestustes Shermani. Mainitakse masina sisemisi mugavaid tingimusi ja avarust, hooldamise lihtsust ning paljusi meeldivaid pisiasju. Tanki soomus ei andnud tabamuse korral kaugeltki sellisel hulgal ekipaaži vigastavaid kilde, nagu T-34 puhul. Lend-lease korras N. Liidule saadetud Sherman-tankid olid kõik kahe diiselmootoriga. USA armees kasutusel olnud Shermanitele olid enamasti küll paigutatud tuleohtlikumat kütust tarbivad karburaatormootorid. Tankide ja mootorite kohta leidsin järgmisi andmeid:
Sherman M4 ja M4A1 - karburaatormootor Continetal R975
Sherman M4A2 - kaks General Motorsi diiselmootorit
Sherman M4A3 - Fordi karburaatormootor GAA V8
Sherman M4A4 - viis Chrysleri automootorit (karburaator)
Sherman M4A6 - Caterpillari diiselmootor
See viie automootoriga variant oleks ehk kurioossne aga nii tehti vajalike mootorite puudusel. Neid lihtsalt ei jätkunud.
1944 aasta algusest hakati Shermanitele paigaldama pikatorulisi 76,2 mm kahureid M1, mis suutsid 500 meetri kauguselt läbistada 100 mm soomuse. Inglaste 76,2 mm kahurid neil tankidel olid veel kõrgemate näitajatega. Siiski moodustasid 75 mm kahuritega tankid läänerindel enamuse. Tankisoomus paksusega 50-75 mm kasvas 75-100 mm-ni.
Peale II MS oli Sherman enamike NATO riikide relvastuses, sealhulgas USA armees läinud sajandi 50-ndate aastate keskeni ja Prantsusmaal 60-ndate aastate alguseni. Iisrael ostis eri modifikatsioonides Shermane kokku mitmelt poolt maailmast. 60-ndatel aastatel paigutasid juudid 180-le tankile 105 mm pikatorulise kahuri. 1967 aastal oli Iisraeli armeel 515 lahingukorras Shermani (kõik modifikatsioonid kokku). Neid tanke kasutati aktiivselt veel 1973 aasta suures sõjas. Hiljem hakkasid juudid oma Shermane mitmele poole maha müüma. Lõppenud sajandi 80-ndatel aastatel, müüdi erinevatel andmetel kuni 150 tanki Tšiilile. Neile Shermanitele paigaldati uuemat tüüpi 60 mm kahurid.
Jääb veel lisada, et viie aasta taguse seisuga andmetel oli Iisraeli armees veel kasutusel sadu Shermani baasil valmistatud 155 mm iseliikuvaid kahureid (kahur-haubits) ja 160 mm miinipildujaid. Selline kõva tegija siis see sõjamasin.
Postitatud: 31 Dets, 2007 13:56
Postitas xawa
Kui nüüd tänapäevast rääkida, siis on ka T-34 veel mitme riigi relvajõududes. 1996 aastal oli seda 27'l riigil.
Igal asjal oma aeg ja koht. Esimeses maailmasõjas oleks Sherman kindlalt ilma teinud
Kui mitmeid tuhandeid inimelusid aga teises maailmasõjas see kehv inseneritöö maksma läks ei jõua küll keegi kokku arvutada.
Postitatud: 31 Dets, 2007 14:02
Postitas xawa
Shermanitest ja saksa soomustehnikast on palju dokumentaalfilme ja raamatuid. Ühendriikide poolsed arvamused on nii mõnelgi puhul(mitte alati), et Sherman oli see parim. Ja resümeeks miks ta vastastest parem oli on vaid see - et neid ju toodeti nii palju !?
Sakslaste poolseid arvamusi on suht vähe leida, kuid ka need eelistavad ikkagi millegipärast oma tehnikat.
Postitatud: 31 Dets, 2007 14:23
Postitas xawa
1944 aasta algusest hakati Shermanitele paigaldama pikatorulisi 76,2 mm kahureid M1, mis suutsid 500 meetri kauguselt läbistada 100 mm soomuse. Inglaste 76,2 mm kahurid neil tankidel olid veel kõrgemate näitajatega.
76 mm kaliibriga Shermanid jõudsid teenistusse alles 1944 aasta sügisel.
Saksamaa poolel oli mitmeid üle võetud T-34'jasid. Mitmed neist originaalkujul, kuid paljud ümber ehitatuna ka õhutõrjekahuriteks. Samas ei kohta eriti palju juhtumeid kus sakslased oleks kasutanud üle võetud Shermane.
Postitatud: 31 Dets, 2007 20:35
Postitas T-62
xawa kirjutas:
Kui mitmeid tuhandeid inimelusid aga teises maailmasõjas see kehv inseneritöö maksma läks ei jõua küll keegi kokku arvutada.
Pole erilist vahet, kas inseneritöö on hea või halb, inimelusid nõuab ikka.
Lisaks veel nii palju, et lõpuks otsustas WWII-s ikka tehnika ja moona küllus, mitte paremus. Võib ilmselt lõputult vaielda, mis on parem, kas "ema või tütar".
Postitatud: 31 Dets, 2007 21:24
Postitas Immelmann
Arvan, et Shermane polnud sakslaste käes eelkõige sellepärast, et need ilmusid massiliselt välja sõja sel etapil, kus teljeriigid kõikjal taganesid. Nii jäi mõlema poole viga saanud ja hüljatud tehnika enamasti pealetungivate liitlaste territooriumile.
Postitatud: 01 Jaan, 2008 17:03
Postitas andrus
xawa kirjutas:Saksamaa poolel oli mitmeid üle võetud T-34'jasid. Mitmed neist originaalkujul, kuid paljud ümber ehitatuna ka õhutõrjekahuriteks.
millised need teised ümberehitatud õhutõrjekahuriks on peale selle ühe ja ainsa seal ferdinandiüksuses ?
Postitatud: 01 Jaan, 2008 17:11
Postitas xawa
OK
Selle Shermani teema võib lõpetatuks nimetada. Ilmselt ei ole antud aparaadi näol tegemist mingi kurioosumiga kui tal nii palju toetajaid

Postitatud: 06 Jaan, 2008 14:55
Postitas xawa
Postitatud: 06 Jaan, 2008 15:05
Postitas xawa
Ja kui juba jutt lennukikandjatele läks, siis ameeriklased plaanisid 1934 a. valmistada sõna otseses mõttes lendava lennuvälja - päikese energial töötava dirizhaabli millelt võiks lennukitega õhku tõusta.
http://blog.modernmechanix.com/2007/08/ ... ing-field/