Fucs kirjutas:Kisub padufilosoofiasse ära, kui hakata lahkama ja mõtestama lihtsaid asju keeruliselt rohujuuretasandil.
Minu pärast siis kasvõi sekulaarne (kuigi ka see on kristlaste poolt välja mõeldud kristlik mõiste/termin kellegi/millegi tähistamiseks), või pigem siiski siis juba ilmalik.
Sekulaarsusega on selline jama, et jah, ma pooldan seda, et kirik (usundid) ja riik peaksid olema üksteisest eraldatud, kuid usun nt. teatud loomulikesse võimetesse/nähtustesse, mida teine osa inimestest peavad "üleloomulikeks" ja ka näiteks nn. teesi "elu peale surma" või "hing on surematu", mille ma defineeriksin "hinge" ja "elu" asemel teatud energia jäävuseks ja säilimiseks ka peale inimese bioloogilist surma, mis on võimeline kandma/talletama/säilitama teatud informatsiooni, mis omakorda ei mahu päris hästi sekulaarsuse alla. Seega pigem siis ilmalik.
Samas, kui võtta tees, et "Ateism on jumalat ja kõike üleloomulikku eitav maailmavaade", siis minul tekib alati küsimus selle kohta, et kes on ära defineerinud mis asi on täpsemalt "jumal" (kirjeldusi sellest, mida keegi jumalaks peab, võib leida seinast seina) või "üleloomulik"? Bubka hüppab teibaga 6.14 ja see tundub paljudele üleloomulik. Mõne jaoks on "jumal" endiselt pilveveerel jalgu kõigutav habemega vanamees, kes 6 päevaga eimillestki maailma lõi. Mõni otsib taga loogikat, mõni ratsionaalsust või tõenäosust asjades, mõni võrdleb teadusesaavutustega teadmiste vallas ja on seepärast ateist, ilmalik, või sekulaarne. Mõnele piisab, et keegi ütleb "NII ON" ja kogu lugu. Kõik on suhteline. Ka loogika ja ratsionaalsus on suhteline. Seepärast ei saa IMHO peeneid nimetusi ja definitsioone, ning teatud ajahetkel arusaamatuid sündmuseid või nähtuseid lahti seletades tugineda alati loogikale ja ratsionaalsusele, tõenäosusteooriale ja teaduse hetkeseisule omaste teadmistega. Nii mõnigi asi, mis ei tundunud 100 aastat tagasi loogiline, võimalik, tõenäoline ega ratsionaalne, on täna nii võimalik, loogiline kui ka ratsionaalne.
Alati "asju kindlasti mingi terminiga ära nimetada" ja "klassifitseerida olemasolevatesse kitsastesse üldtunnustatud klassidesse" üheselt ja põhjapanevalt minu arust ei saa. Mitte kõike ja kõiki.
Ma ei ole inimene, kes kõike eitab, millest aru ei saa.
Ma pole inimene, kes kõike eitab, mis justkui toimuda ei saa.
Samal ajal pole ma inimene, kes kõike usub, mis öeldakse (mida keegi teine ütleb).
Veel vähem usun ma asju, mida usutakse, kuna on kombeks, on alati usutud, või seepärast, et ei osata seletada ja "nii lihtsalt on, sest on". Seepärast on religioon (üks usu, või millessegi-kellessegi uskumise vorme) kui selline minule AD2016 huvitav iganenud nähtus, koos kõige sellest tulenevaga ja ei midagi enamat. Eriti huvitav just selle poolest, et on visa kaduma (eks selle vastu tehakse ka märkimisväärselt ränka tööd). Tõsiusksed teistid, animistid, polüteistid, monoteistid, panteistid jne on kõik minu arust väga omapäraste arusaamadega, millel pole tegelikkusega midagi pistmist, inimesed. Siin kohal võiks hakata eraldi heietama pikalt laialt teemal, mis asi on "tegelikkus", misasi jumalus, jumallik või jumal eksole jne, aga no pole selleks aega ega viitsimist
Kui inimene on üksik (nii füüsiliselt, kui mentaalselt), või nõrk vaimselt, hingeliselt (ja võibolla ka füüsiliselt) , siis n.ö. "ellujäämiseks" vajab ta usku millessegi üleloomulikku ja ta pöördub religiooni poole, sest midagi paremat aseaineks ta ei leia. Kui selline inimene kogeb midagi n.ö. "üleloomulikku" (tema arust üleloomulikku, elik konkreetne indiviid tunnetab kogetud üleloomulikuna, või koguni "jumalikuna"), siis tal tekib usk üleloomulikesse jõududesse ja ta võib (kuid ei pruugi) loogilise jätkuna pöörduda samuti religiooni poole. Kui inimesel on väljakannatamatult raske, siis ta otsib tuge ja lohutust religioonist. Need on inimesed, kelle juurde on tulnud usk ise, elik kes on leidnud tee usuni läbi isiklike kannatuste ja raskuste, mitte läbi leerikooli, kohustuslike usutundide, või koduse lastetoa ja perekondlike traditsioonide. Kui inimene ei kuulu ühtegi eelpool loetletud kategooriasse, kuid on n.ö. "usklik", siis ta on parimal juhul naiivne järgija ja halvimal juhul ajupestud. Viimased, nn "ajupestud usklikud" on meie maakera kõige suurem probleem IMHO. Vastuvõtlikkus ajupesule on kohutavalt ohtlik nähtus. Ajupestavat saab programmeerida milleks-kelleks iganes.
Rohkem ei viitsi oma nägemust asjast kirjasõnas edastada siin..
Ole terve.
Tervitab Fucs