Tornile lisasoomuse panek on isegi Eesti oludes võimalik, kui selleks oleks olemas TAHE. Meil tundub domineerivat "fuih" kõigi kodumaise vastu ning pime läänes tehtu kummardamine. Eriti kummastav oli näha ühe üpris kõrges auastmes ohvitseri sõnavõttu Pasi'de ostmisel, kus põhiline argument oli "BTR-l on põhi õhuke ja miin teeb sinna augu sisse". My ass, kas tõesti on ühe terasplaadi külgepanek üle jõu käiv ülesanne, et sellist soga ajada.
Et valmistada T-72 tornile täiendavad terasplaadid on isegi Eesti oludes tahtmise küsimus, edasine on tehnika küsimus, kas tellida valmis tükid (selleks teeb keegi insener-tehnik Autocadis mõned joonised) või osta sobiv teras ja minna sellega mõnda vastavasse kohta.
Senikaua, kui ületamatuks probleemiks on 1960 aasta Volvo veoautode elementaarne jooksev remont, mille tulemusena Sirgalasse jõuab Tallinnast kohale 20 autost heal juhul 10, võiks selle tankijutu üldse ära unustada. Sellisel juhul tuleb osta sellised masinad, mille looja on nõus rajama Tallinna oma remondiesindusse, kus siis dollaripakk näpus iga pisiasjaga lipata.
Soomlased ostsid T-72 asenemle Leopardi seepärast, et viimane on ükskõik kui kõvasti moderniseeritud vene tankist ikkagi parem. Loogiline, et valiti see isearetamise okkalise tee asemel. Pealegi ei likvideeri ükski moderniseerimine T-72 põhilist viga - torni esimese kolaka saamise peale lendab kogu tank nagu ilutulestik vastu taevast. Vaata Lahesõja fotosid-enamik tanke oli ära tuntav vaid roomikute järgi, sest sealt üles on tühi koht.
Meil on alternatiivideks kas nothing või teiste vana kola. Alternatiivide korral "niisama saadud Leopard I" või "niisama saadud T-72" kipun arvama, et viimane on isegi targem ost, kasvõi varuosade kättesaadavuselt, sest neid on vorbitud mitmes kohas.
Et kasutada väheseid T-72 kaitsel, selleks kraabib ta end ise maa sisse, sahk on tal selleks küljel. Sinu mure on see, kuidas kindlustada torni eesprojektsioonis saadavate võimalike kolakate vastu vastase tankidelt. Mina paigaldaks kahele poole kahurit 200 mm soomusterasest teravnurga all 2 ekraani ja sealt läheb enamik vastase mürske lihtsalt rikosetti.
Soomlased ei moderniseerinud neid lihtsal põhjusel - ükski moderniseerimine ei kõrvalda selle tanki kahte viga, mida Leopard II-l pole -laskemoon tornis (mis tabamusel detoneerub) ning vene ehituskvaliteet. Et kõrvaldada esimest probleemi, on vaja likvideerida automaatlaadija, võtta kasutusele 4. meeskonnaliigie (so laadur) ja panna laskemoon tanki keresse vastavatesse turvakastidesse, nagu on igal lääne tankil. Üheski lääne tankis ei asu enamik laskemoonast lahtiselt meeskonnaruumis laaduris
Nüüd kui vaadata otsa mõõtmetele ja andmetele, siis T-72 on liiga väike, et sinna 4 meest panna. Ta on Leopardist ja Abramsist ligi 25% kergem, kõvasti madalam ja väiksem. Järelikult ei ole T-72 moderniseeritav ühegi lääne tanki tasemele, sest selleks tuleb kogu tankikorpus suuremaks teha, mis tähendab uue tanki konstrueerimist. Soomlased saavad sellest suurepäraselt aru, et sellest pullist on kasutatud Leopard kordi odavam. Teine probleem on täielikult kõrvaldatav umbes samamoodi. Põhimõtteliselt oleks siis vaja uut korpust koos uue lääne sisuga?
Minu jutt oli mõnigatest välistest täiendustest selleks, et neid fikseeritud positsioonidel kasutada. Mitte tanki kapitaalsest uuendamisest.
Kerge kaal on meie oludes vaid kasuks, arvestades sildu, puudulikke insenervahendeid jõgede ületamiseks jne. Täiendav 15 tonni on ikka päris suur mass.
Uus vene T-90 kannab kaasas täpselt samu põhihädasid nagu T-72, olles vaid moekama elektroonikaga. Ikka on moon meeskonnaruumis lahtiselt, tank väike ja vene ehituskvaliteet...