248. leht 666-st
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 27 Veebr, 2023 23:46
Postitas kaupo51
Automaatkasti õlivahetusest. Minu autol on peal Aisini 8 käiguline kast AWF8F35.
https://en.wikipedia.org/wiki/AWF8F35
Seda kasutavad paljud autod, minu autol on ta tähisega EAT8. Uurisin esindusest vahetusvälpa. Vastus oli-tehas ei näe ette õlivahetust, aga meie soovitame 100 000 km läbimise järel. OK, aga kuidas te õli vahetate. Esindus vastas, et lasevad umbes 4 liitrit välja ja siis uus 4 liitrit sisse. Kasti peaks minema umbes 7 liitrit. Õli hind oli päris krõbe. Siis vestlesin Hõbenoolega. Nemad soovitasid samuti vahetada sama kilometraazi järel, aga dünaamilise õlivahetusena, sest nii pidi ikka õigem olema. Õli hind oli odavam, kasutavad Fuchs õli, millel on olemas õige spec. No võta siis kinni, mis oleks õigem teha? Esindustes ei ole neid dünaamilise õli masinaid, kuna seal käivad uuemad autod ja ilmselt vajadus dünaamilise õlivahetuse järele ei ole nii suur. Paljud ei vaheta ilmselt üldse õli kastis. Tehas vist ei näe ka ette just dünaamilist õlivahetust esinduses, nagu siin teemas keegi juba mainis.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 27 Veebr, 2023 23:56
Postitas Sten1111
Ise ka jäin mõtlema et kas on vaja õli nii tihedalt vahetada või mitte, mida see vajadus tähendab?
Kui näiteks ettevõtte auto park uueneb iga paari aasta tagant siis miks kuradi pärast peaks sinna auto hoolduse alla mõttetult ressursse panema? Kui inimene ostab omale uue auto ja kavatseb sellega pikemalt sõita siis muidugi vaheta mootori õli 10-15k ja atm kasti õli ma vahetaks vist igas teises hoolduses.
Küsimus kõikidele teile kes rohkem oma autodega tegelevad. Kas te näiteks roolivõimu õli olete vahetanud oma autodel?
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Veebr, 2023 0:14
Postitas isakene
Sten1111 kirjutas: ↑27 Veebr, 2023 23:56
Küsimus kõikidele teile kes rohkem oma autodega tegelevad. Kas te näiteks roolivõimu õli olete vahetanud oma autodel?
Roolivõimu õli vahetan 100k tagant, samal ajal pidurivedelikuga. Kui automaatkast on, siis läheb kõik korraga, hea meeles pidada.
Üldse, 100k on täpselt paras kõik vedelikud ära vahetada, igasugu silla- ja vahekasti ja käigukasti õlid, kui tehas pole teisiti ette näinud. Reeglina vahetan veepumba ka sama hooga ära.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Veebr, 2023 0:45
Postitas _dumbuser_
Siiani pole vist ühtegi juhust teada kus mõni agregaat on liiga tihedasse õlivahetusse surnud. Majandusliku poole pealt võib alati mõelda, et kas 10 kkm või 15 kkm või mingi muu asi. Või näiteks 30 kkm vs mootori lappimine. Aga pidurite puhul võiks küll kolme aasta tagant ilma pikemalt piinlemata seda vahetada. Too kurinahk on võimeline endaga niiskust siduma ja seeläbi ka igasugu jama tekitama.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Veebr, 2023 0:56
Postitas ahto42
https://www.facebook.com/10000082641501 ... 090918565/
Nagu ma varem mainisin, siis enda masinal JF613E Nissani versioonil ei ole lihtne dünaamilist teha ilma spets adaptrita. Aga kui 3-4x vana välja, uus sisse, mootor käima, lapata käike, ja uuesti õli välja, teeb ka head. Parem kui mitte midagi.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Veebr, 2023 9:04
Postitas Kapten Trumm
isakene kirjutas: ↑28 Veebr, 2023 0:14
Sten1111 kirjutas: ↑27 Veebr, 2023 23:56
Küsimus kõikidele teile kes rohkem oma autodega tegelevad. Kas te näiteks roolivõimu õli olete vahetanud oma autodel?
Roolivõimu õli vahetan 100k tagant, samal ajal pidurivedelikuga. Kui automaatkast on, siis läheb kõik korraga, hea meeles pidada.
Üldse, 100k on täpselt paras kõik vedelikud ära vahetada, igasugu silla- ja vahekasti ja käigukasti õlid, kui tehas pole teisiti ette näinud. Reeglina vahetan veepumba ka sama hooga ära.
See on minuarust isegi uljalt pakutud, ise ma olen silla-, käigukasti ja roolivõimu õlisid vahetanud nii 30 000 takka. Eks kogemus aitab ka, kui õli ikka tökatmust on, siis on liiga kaua olnud.
Roolivõimul on sama teema mis automaadil - enamasti on selle vahetus osaline, sest käsitöönduslikult koosneb vahetatav õli sellest, mis pumba paagis on. Mõni äkilisem mees ehk võtab vooliku lahti kah ja laseb pumbal natuke välja lüüa, aga üldiselt piisab seal sellest, kui piisava regulaarsusega potsik tühjaks teha ja värske õliga täita.
Vat mootori õlivahetust olen viimased aastad teinud pesuainega. Kas õlisse lisatava või läbipesuõliga. Hüdrotõukurid olen kõik vaikseks sedasi saanud, sest nende tiksumise põhjus on must õli, mis ummistab neid peenikesi õliavasid. Aga seda tehku igaüks omal vastutusel, sest väga musta mootorisse seda panna ei maksaks.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Veebr, 2023 10:10
Postitas kaupo51
isakene kirjutas: ↑28 Veebr, 2023 0:14
Sten1111 kirjutas: ↑27 Veebr, 2023 23:56
Küsimus kõikidele teile kes rohkem oma autodega tegelevad. Kas te näiteks roolivõimu õli olete vahetanud oma autodel?
Roolivõimu õli vahetan 100k tagant, samal ajal pidurivedelikuga. Kui automaatkast on, siis läheb kõik korraga, hea meeles pidada.
Üldse, 100k on täpselt paras kõik vedelikud ära vahetada, igasugu silla- ja vahekasti ja käigukasti õlid, kui tehas pole teisiti ette näinud. Reeglina vahetan veepumba ka sama hooga ära.
Veepumpa vahetatakse tavaliselt koos hammasrihmaga, mille vahetusvälp jääb sinna 100 000-120 000 kanti. Mõnel automargil rohkem, aga kohalik esindus soovitab eelpool mainitud välpa. Ketiga mootorite puhul ma ei oska veepumba vahetust kommenteerida. manuaalkasti puhul on 100 000 normaalne vahetusvälp, kuigi mõned autotootjad räägivad eluaegsest õlist. Mazdal näiteks vahetati mul 100 000 järel manuaalkasti õli. Pidurivedelikuga ma 100 000 ei sõidaks, seda võiks sagedamini vahetada (näiteks 2 aastat, 30 000 km).
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Veebr, 2023 10:23
Postitas Väino
Koos hammasrihmaga veepumba vahetus peaks olema seotud mootori paigutuse eripäradega - radiaator on nii lähedal, et ei saa hammasrihma ega veepumpa vahetada ilma nina laiali lammutamata. Kuna viimane on aeganõudev tegevus, ei ole mõtet jätta odavat detaili vahetamata.
Veel veepumbast: koos hammasrihmaga vahetati veepump, aga üsna varsti oli see õhtal. Ok, vist oli praak, läks järgmine peale (teise valmistaja oma) ja ka see kooles kiirelt. Järgmise vahetusega koos vahetati ka generaatori rihmaratas, mille sees olev vabajooksusidur oli umbroostes ja ära pudenenud. Peale seda on veepump ausalt teeninud. Juhus?
Genekas ja veepump on sama rihma peal.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Veebr, 2023 12:39
Postitas Kapten Trumm
Küsimus on tööjõukulu ökonoomikas - lihtsalt, kui mootori esiots on lahti harutatud (põikimootoriga autol on seal lonzeroon risti jalus - erinevalt radikast seda ära võtta ei saagi), siis pole mõtet vahetada paljast hammasrihma ja jätta muu (rullikud, pingutid, veepump) vahetamata. Vähemalt heaperemehelikult tehes. Loomulikult müügivarianti tehakse palja rihmaga ja reklaamitakse "hammasrihm vahetatud"
Kuna nende hammasrihmaga käivate pumpade pikkus on väike (laagrite vahekaugus samuti), siis nende eluiga pole ka selline nagu vanakooli pumpadel, millel võis kahe laagri vahel 15 cm maad olla. Seal on ju kõrguse piirang tulenevalt hammasrihma kattest.
Kõik rihmad ei käi sugugi tänapäeval 100+ tuhat. Fiat Multijet diiselmootoril on ametlik välp 60 000, kuid esindus soovitab vahetada juba varem (on asju juhtunud) ja seal vahetatakse ka kõik pulikad. Need mootorid on kasutusel paljudel kaubikutel (ka Opeli omadel).
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Veebr, 2023 15:09
Postitas Kapten Trumm
Hammasrihma eluea määrab päris mitu faktorit - kellel on see lühikesevõitu, mõelge, miks.
1. rihma kaitstus teelt lendava pori, soola ja vee eest. Põhjalikumalt pakitud rihm kestab kauem.
2. rihma pinguti tüüp. Automaatsed pingutid koormavad rihma vähem kui vanakooli fikseeritud, neid ei ole vaja ka nii meeletult pingule keerata, nad oskavad arvestada temperatuuriga jne.
3. rihmarullide läbimõõt. Pisematel rullidel painutatakse rihma rohkem "tagurpidi" ja see murendab rihma tööpinda. Mida vähem ja mida suurema kõverusraadiusega rihma painutada, seda kauem ta kestab.
Kui tänapäeval keegi nõuab 60 000 hammasrihma vahetusintervalli ja on teada, et esineb probleeme kui üle minna, siis seal peab esinema midagi kolmest punktist üleval.
NB! Hammasrihma vahetus ei saa olla ainult kilomeetrite järgi. Kui omate hammasrihmaga hobiautot, mis teil sõidab suviti 2000 km aastas, siis nii viie, hiljemalt 10a möödudes tuleks hammasrihm vahetada. Õnneks sellisel puhul võib tõesti vahetada ainult rihma, sest rullikute ja veepumba kulumine sõltub ikkagi rohkem läbisõidust, mitte ajast. Mis aga ajaga väsib, on rihma materjal.
Need "aastad" on spekulatsiooni teema, olen kohanud nii 5 kui ka 10 aastat. Mind nt ootab ees Volvo 5-silindrilise mootori hammasrihma vahetus, kuna seda tehti viimati 10a tagasi, selle ajaga olen sõitnud 70 000 km (rihmavahetuse intervall on muidu 160 000 km). Olen seda juba mõnda aega planeerinud ja autot soetades 11a tagasi soetasin ka kalli SKF hammasrihma komplekti, mis on siiani kapis (sest lahti võttes avastasin väga värske rihma). Sealt tuleb mõistagi see 10+a vana rihm välja visata ja osta uus, kuid usun, et veepump ja muud rullid käravad küll.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Veebr, 2023 15:20
Postitas Alexy
Kuidas on sinu usk, seotud kogemusega, trumm?
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Veebr, 2023 15:31
Postitas Walter2
Autode TH programmides on rihmade vahetusvälp ilusti olemas - 100K/5a, 120K/6a, 200K/10a. jne. Tegu pole usuküsimusega vaid tootja poolt fikseeritud tööga. Kaua kohapeal tiksuvatel/rasketes tingimustes töötavatel autodel on suisa kohustuslik vahetusvälpa lühendada.
Kogu see rihmavahetus on muidugi ohtrate nüanssidega mäng mis omandub aastatepikkuste kogemustega, osalt ka sellest on kohalikud esindused kippunud vahetusvälpasid lühendama säilitamaks margi renomeed vältimaks rihma purunemisest tingitud mootorite remonti ning mis seal salata - ehk ka teenida veidi sagedasemate kallimate teenustööde pealt. Nii mõnelgi vanemal autol polegi üldse vahetusvälpa - hooldusprogramm ütleb et vajalik rihm kontrollida, vajadusel pingutada ning seejuures otsustada vahetuse vajaduse üle - see viimane saab toimuda ainult kogemuste pealt.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Veebr, 2023 15:57
Postitas Kapten Trumm
Konkreetne Fiati mootorite hammasrihmade lendamine on juba habemega teema, seepärast nad "soovitavadki". Meie autodel pidas see 50-60 tuhat vastu, ise saatust proovima ei hakanud. Minu naise töökohas lendas (siis tehase) paigaldatud hammasrihm mingi 30 tuhande peal, aga kuna aastate poolest oli garantii läbi, siis mootor tuli auto omanikul oma kulul korda teha.
Nii mõnelgi vanemal autol polegi üldse vahetusvälpa - hooldusprogramm ütleb et vajalik rihm kontrollida, vajadusel pingutada ning seejuures otsustada vahetuse vajaduse üle - see viimane saab toimuda ainult kogemuste pealt.
Vat see on ohtlik teema, arvan. Peal olevat hammasrihma on pea võimatu kontrollida (ainult kui rihma tagakülg on praguline, siis võib vanaks lugeda). Rihma tööpind on ju seespool ja selle kohta midagi arvata saab minu arvates vaid rihma maha võttes, auto peal ei paista sealt ka midagi. 70 000 km sõitnud Volvo originaalrihm näeb muidu väljaspoolt välja suht "uus".
Mul pole õnneks ühtegi hammasrihma pooleks läinud (küll olen ühel ketiga mootoril klapid pähe sõitnud) ja seepärast ei taha ennustada, kui praguline peab olema, oma autodel olen kursis, mis seisus asi on. Aga tutvusringkonnas, kus sellega on hakkama saadud, on pooleks suudetud lasta ka päris "värske" välimusega rihmasid, seepärast oleksin nende visuaalse ülevaatusega piirdumistega ettevaatlik, seda enam et tänapäeva autodel suurt näha ei ole (ilma lammutamiseta).
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Veebr, 2023 15:59
Postitas Kapten Trumm
Alexy kirjutas: ↑28 Veebr, 2023 15:20
Kuidas on sinu usk, seotud kogemusega, trumm?
Kilepaki sees olevate pingutus-vabajooksu rullide laagritega ei juhtu aastatega midagi, veepumba osas võibolla korraks mõtleksin, võibolla paneks värske (tihendid jne vanuvad). Mida ma kindlasti ei julgeks panna, on 10a vana rihm ise, selle vahetamine värske vastu ei maksa palju ja kokkuhoiukoht riske ei õigusta.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Veebr, 2023 19:19
Postitas AMvA
Kapten Trumm kirjutas: ↑27 Veebr, 2023 11:46
Sten1111 kirjutas: ↑26 Veebr, 2023 18:44
Dünaamilise asemel võib ka tavalist vahetust teha aga sagedamini
Jah õige - kuna osa õlist jääb kasti, siis tuleb vahetada sagedamini.
Dünaamiline (st läbipesu) on vajalik aga siis, kui õli on saastunud nt jahutusvedelikuga, siis osalist tehes ei saa sa seda kõike kastist kätte.
Kastist saab pea kõik kätte, hüdrotrafost mitte.