Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43808
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Niisama ei ole vaja targutada, ma kujutan suurepäraselt ette, mismoodi mootoris surveõlitus toimib.
Lihtsalt su viskoossusjutt tundub jama, sest eri aegadel on turbomootoritele ette nähtud kaunis erineva viskoossusega õlisid ja mida uuem auto, seda vedelam (mitte viskoossem) on seal õli.
Õli markeering "xW-x0" näitab ainult külma ja toasooja õli viskoosusklassi aga ei määra "kuuma" õli viskoosust.
Ära edasi kommenteeri, palun....
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Fuchs
Liige
Postitusi: 372
Liitunud: 22 Nov, 2005 14:02
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Fuchs »

Kapten Trumm kirjutas: 09 Mär, 2023 13:05 Aeglusti kadus (see oli ainult käsikastiga) kuskil 2000ndatel. Selline veider üles tõstetav kang käsipiduri kõrval. Praegu täpselt sotti ei saa, mis mudeliga kadus, igal juhul see koleda disainiga outback seda enam ei omanud (mul sõbral on taoline käsikastiga, seal igatahes pole). Kas ka eelmine, ei saa täpselt aru.
2012 aasta 5k kastiga foresteril oli see kang kenasti olemas ja töötas. Huvi pärast vaatasin auto24-st sama aastakäigu foresteride salongi pilte ja hakkas silma sama autot päris palju ka juba 6-käigulise kastiga (see on juba ilma aeglustita.)
Eks ta autotootjale lisakulu ole muidugi. Ilmselt lähtuti sarnasest statistikast, et enamik maasturiomanikke asfaldilt naljalt maha ei keera, siis autotehase raamatupidajad tegidki vastava korrektuuri.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

OLAVI kirjutas: 09 Mär, 2023 14:32
Millise tootja poolt toodetud ja millisest mootorist Fiati puhul jutt käib?
Minu "arusaamine" ei mängi siinkohal rolli, võta lahti erinevate õlide tootelehed ja võrdle tootjate nõuetega kasutatavatele õlidele.

Turbo võlli laagerdus töö ajal ei toimu mitte "puksi peal" vaid "võlli ja puksi vahel tekitatava õlikile peal" ning liiga väikse viskoosusega õli ei suuda kõrgetel temperatuuridel piisava kandvusega kilet tekitada ning voolab välja.

Õli markeering "xW-x0" näitab ainult külma ja toasooja õli viskoosusklassi aga ei määra "kuuma" õli viskoosust.
Mees räägi nendest asjadest, millest sa ehk midagigi tead ja nende asjade osas, millest sa midagi ei tea parem vaiki, muidu näitad ennast veel rumalamana.
Esiteks autotootjate nõuded. Suurem osa tänapäevaste turbomootoritega sõiduatode tootjaid määravad kasutatavaks õliks kas 0W-30 või 0W-20 (nagu näiteks Volvo, millel on väga kaasaegne turbolahendus)

Viskoossusklass 20 õli kinemaatiline viskoossus 100 kraadi juures on 8,9 mm2/s
Viskoossusklass 50 õli kinemaatiline viskoosus 100 kraadi juures on 17,2 mm2/s

Viskoossust nn "toatsoojana" ei mõõda mitte keegi. Mõõdetavad temepratuurid on 40 ja 100 kraadi ning lisaks õli pumbatavus -30 kraadi juures. Kusjuures see teine number näitab just õli viskoossust 100 kraadi juures.
The high temperature viscosity is the number after the dash and is related to the viscosity of the oil as it is moving around your engine after the car has warmed up and is at normal engine temperature. In the 5W-30 example, the 30 defines the viscosity of the oil at normal engine temperatures. Again, the lower the number, the lower the viscosity of the oil and the faster the oil will move around the engine.
või

https://lubricants.totalenergies.com/co ... oil-grades
Viimati muutis AMvA, 09 Mär, 2023 18:52, muudetud 3 korda kokku.
Sten1111
Liige
Postitusi: 238
Liitunud: 12 Mär, 2022 8:27
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Sten1111 »

Kui siin juba õlide peale jälle jutt läks siis uuriks teie arvamust. Käin hobikorras jäärada sõitmas ja mingi aeg tagasi sattusin hea pidamisega rajale kus enamvähem kõik kilovatti olid kasutuses. Tükk aega uhasin seal ja hakkasin mõtlema et eitea mis see õli temp teeb ja mida mootor sellest arvab. Õli temp kella küll pole aga kui oleks ja teaks siis mille järgi oma mootorile õli valida? Muidu olen pannud 10w40 aga äkki peaks hoopis 10w 50 või 60 panema?
ahto42
Liige
Postitusi: 731
Liitunud: 06 Mär, 2022 13:46
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas ahto42 »

Kas jutt käib vanast XC90 või uutest, mis ainult 2L mootoriga?
Olen paar korda selle uuega sõitnud ja ütleme nii, et minu arvates see mootor ei sobi nii raskele autole. Seal peaks midagi 3.0+ diisel olema.
Väike kiirendus ja pöörded laes.
Astromoto võib nendest mootoritest tunde rääkida.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43808
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Sten1111 kirjutas: 09 Mär, 2023 18:29 Kui siin juba õlide peale jälle jutt läks siis uuriks teie arvamust. Käin hobikorras jäärada sõitmas ja mingi aeg tagasi sattusin hea pidamisega rajale kus enamvähem kõik kilovatti olid kasutuses. Tükk aega uhasin seal ja hakkasin mõtlema et eitea mis see õli temp teeb ja mida mootor sellest arvab. Õli temp kella küll pole aga kui oleks ja teaks siis mille järgi oma mootorile õli valida? Muidu olen pannud 10w40 aga äkki peaks hoopis 10w 50 või 60 panema?
Kui sa piitsutad, siis õlisurve ja temperatuuri kellad peaksid olema. Mootori suht odav elukindlustus.
Eks kellade järgi validki, 40 ülemise viskoossusega õlile on 100+ kraadi liig mis liig, õlirõhk kannatab. Tavasõidus muidu õli üle veetemperatuuri ei tõusegi. Mul ühel autol on pandud. Ja tavasõidu õliradikad on lahjad, eriti need, kus "radikas" on üks torujupp jahutusradika paagis, kust õli läbi käib.

See 50 ja 60 siis ei sobi, kui tehas nt 30 või 20 nõuab, liiga paks. Ise ma olen aru saanud (sh proovides), et 50 ja 60 sobivad ekstreemoludes sinna, kus muidu 40 on.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43808
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

ahto42 kirjutas: 09 Mär, 2023 18:39 Kas jutt käib vanast XC90 või uutest, mis ainult 2L mootoriga?
Olen paar korda selle uuega sõitnud ja ütleme nii, et minu arvates see mootor ei sobi nii raskele autole. Seal peaks midagi 3.0+ diisel olema.
Väike kiirendus ja pöörded laes.
Astromoto võib nendest mootoritest tunde rääkida.
See on levinud probleem ja trend, VW on samamoodi, 2 tonnine auto, 1,4 mootor.
Minul on veel vanakooli volvo mootor, 2,4T 147 kW, 5-silindriline ridamootor. Pöördemoment 1800-5000 pööret on horisontaalne joon (285 Nm oli vist) ja teise Eesti otsa sõidan, 5. käiguga, vahepeal alla vahetamata. Antud võimu ja kandilise, kõrge ja neliveolise auto kohta samas üsna öko, keskmine kulu (palju asulat) on 12,2 100 km peale. Olen taolise võimsusega autodel näinud ka 16.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
ivo86
Liige
Postitusi: 90
Liitunud: 07 Nov, 2011 6:21
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas ivo86 »

Sten1111 kirjutas: 09 Mär, 2023 18:29 Kui siin juba õlide peale jälle jutt läks siis uuriks teie arvamust. Käin hobikorras jäärada sõitmas ja mingi aeg tagasi sattusin hea pidamisega rajale kus enamvähem kõik kilovatti olid kasutuses. Tükk aega uhasin seal ja hakkasin mõtlema et eitea mis see õli temp teeb ja mida mootor sellest arvab. Õli temp kella küll pole aga kui oleks ja teaks siis mille järgi oma mootorile õli valida? Muidu olen pannud 10w40 aga äkki peaks hoopis 10w 50 või 60 panema?
No ikka mootorist võiks see oleneda.

Mingi diisliga lastes pole mingit vahet. Samas 1.8tga, kui kapoti alt turbo juba punane on, võiks 10w60 peale mõelda küll, isegi soovitatakse.
Fuchs
Liige
Postitusi: 372
Liitunud: 22 Nov, 2005 14:02
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Fuchs »

ivo86 kirjutas: 10 Mär, 2023 15:53
Sten1111 kirjutas: 09 Mär, 2023 18:29 Kui siin juba õlide peale jälle jutt läks siis uuriks teie arvamust. Käin hobikorras jäärada sõitmas ja mingi aeg tagasi sattusin hea pidamisega rajale kus enamvähem kõik kilovatti olid kasutuses. Tükk aega uhasin seal ja hakkasin mõtlema et eitea mis see õli temp teeb ja mida mootor sellest arvab. Õli temp kella küll pole aga kui oleks ja teaks siis mille järgi oma mootorile õli valida? Muidu olen pannud 10w40 aga äkki peaks hoopis 10w 50 või 60 panema?
No ikka mootorist võiks see oleneda.

Mingi diisliga lastes pole mingit vahet. Samas 1.8tga, kui kapoti alt turbo juba punane on, võiks 10w60 peale mõelda küll, isegi soovitatakse.
Diisel või bensiin ei puutu siin otseselt asjasse. Oluline on selgeks teha endale, kuidas mootori jahutus suure koormuse all hakkama saab (hea kui oleks eraldi õliradikas.)
Küsijale soovitaks kindlasti õlitemperatuuri kell panna autole, kui sul seal osakonnas temperatuurid juba üle 130 käivad, siis 10w40 õliga teeb mootor üsna varsti kolla-kolla. Racing oludesse võiks 10W60 õli panna küll, tükki see ära ei võta. Mootor tuleks selle õliga aga kindlasti enne täisgaasiga sõitma minemist töötemperatuurile soojendada (jällegi vaja õli temp kella).
lugeja
Liige
Postitusi: 43
Liitunud: 15 Nov, 2005 16:09
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas lugeja »

Sten1111 kirjutas: 09 Mär, 2023 18:29 Tükk aega uhasin seal ja hakkasin mõtlema et eitea mis see õli temp teeb ja mida mootor sellest arvab. Õli temp kella küll pole aga kui oleks ja teaks siis mille järgi oma mootorile õli valida?
Ürgsel Peugeot 205gti on tehase poolt armatuuris õlirõhu ja -temperatuurikell mis päästis korra kindlast hävingust kui karterist õlivõtt osaliselt irduma hakkas. St mina paneks lisakellad kui sihtotstarbeliselt kasutada.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Fuchs kirjutas: 10 Mär, 2023 16:08
ivo86 kirjutas: 10 Mär, 2023 15:53
Sten1111 kirjutas: 09 Mär, 2023 18:29 Kui siin juba õlide peale jälle jutt läks siis uuriks teie arvamust. Käin hobikorras jäärada sõitmas ja mingi aeg tagasi sattusin hea pidamisega rajale kus enamvähem kõik kilovatti olid kasutuses. Tükk aega uhasin seal ja hakkasin mõtlema et eitea mis see õli temp teeb ja mida mootor sellest arvab. Õli temp kella küll pole aga kui oleks ja teaks siis mille järgi oma mootorile õli valida? Muidu olen pannud 10w40 aga äkki peaks hoopis 10w 50 või 60 panema?
No ikka mootorist võiks see oleneda.

Mingi diisliga lastes pole mingit vahet. Samas 1.8tga, kui kapoti alt turbo juba punane on, võiks 10w60 peale mõelda küll, isegi soovitatakse.
Diisel või bensiin ei puutu siin otseselt asjasse. Oluline on selgeks teha endale, kuidas mootori jahutus suure koormuse all hakkama saab (hea kui oleks eraldi õliradikas.)
Küsijale soovitaks kindlasti õlitemperatuuri kell panna autole, kui sul seal osakonnas temperatuurid juba üle 130 käivad, siis 10w40 õliga teeb mootor üsna varsti kolla-kolla. Racing oludesse võiks 10W60 õli panna küll, tükki see ära ei võta. Mootor tuleks selle õliga aga kindlasti enne täisgaasiga sõitma minemist töötemperatuurile soojendada (jällegi vaja õli temp kella).
Samas näiteks krossi mootorratastel on tehase soovitus 10W-40 ja need töötavad suure osa ajast ligi 10 000 pöörde juures, õli on ehk 0,7 liitrit ja mingit õliradikat pole.
Fuchs
Liige
Postitusi: 372
Liitunud: 22 Nov, 2005 14:02
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Fuchs »

AMvA kirjutas: 10 Mär, 2023 17:21 Samas näiteks krossi mootorratastel on tehase soovitus 10W-40 ja need töötavad suure osa ajast ligi 10 000 pöörde juures, õli on ehk 0,7 liitrit ja mingit õliradikat pole.
Sõitsin ise ka 4t endurokaga hobi korras mõned aastad tagasi, minu omal oli küll tehasest vist 50 lõpuga soovitatud (2010a husaberg).
Aga võiks vist arvata, et insenerid on nendel mootoritel jahutuse nii projekteerinud, et õli püsib ettenähtud temperatuuril. Ning kui nüüd autoga võrrelda ega nad ju ei kesta ka midagi tegelikult (kuigi usinamad vahetavad õli iga mõne tunni järel). Minu enda omaga sain nii 130h kanti sõita kui asi hõredaks kiskus, sama tsikkliga olen lugenud osad saavad 200h ka kätte aga see on juba väga hea tulemus.
Kasutaja avatar
Marvin
Liige
Postitusi: 760
Liitunud: 25 Veebr, 2022 10:41
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Marvin »

Fuchs kirjutas: 10 Mär, 2023 17:37Aga võiks vist arvata, et insenerid on nendel mootoritel jahutuse nii projekteerinud, et õli püsib ettenähtud temperatuuril.
Õli jahutamine on pikemate ja kuumemate sõitude puhul vägagi teema - Dakaril näiteks. Motokrossis on see natuke vähem probleemiks - sõidud on ka kestvuskrossi puhul maksimaalselt paar tundi pikad. Enduurokatel on aga sihipärasel kasutamisel tööpäev üle 7 tunni pikk ning mitmepäevaenduurodel vahetatakse päeva lõpus 15-minutilise hoolduse jooksul kindlasti ka õli.
_dumbuser_
Liige
Postitusi: 2367
Liitunud: 14 Jaan, 2011 0:37
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas _dumbuser_ »

Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43808
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Fuchs kirjutas: 10 Mär, 2023 16:08 Küsijale soovitaks kindlasti õlitemperatuuri kell panna autole, kui sul seal osakonnas temperatuurid juba üle 130 käivad, siis 10w40 õliga teeb mootor üsna varsti kolla-kolla. Racing oludesse võiks 10W60 õli panna küll, tükki see ära ei võta. Mootor tuleks selle õliga aga kindlasti enne täisgaasiga sõitma minemist töötemperatuurile soojendada (jällegi vaja õli temp kella).
Mina panin "sihtotstarbelisele" autole kolm kella, veetemperatuur (armatuuris olev on illustratiivset laadi), õlitemperatuur ja õlisurve. Seejuures kõik mehhaanilised kellad (oh seda massohhismi nende paigaldamisega).

Paarutamise kogemustest. Et jahutus on antud automobiilil OK, veetemperatuur püsib rangelt ettenähtud 82 kraadi, kui ventika viskosidur korras on. Ka 30 kraadiga liiklusummikus. Mis aga alamõõduline on, on õliradiaator (antud autol veel on). Kahe ringrajaringi järel näitab õli temperatuur 120-130 kraadi ja see pole ok. Kuigi antud autol on tehase spoilerdus koos spetsjomm õhuavaga ka õliradikale. Õliradikas käib seal termostaadi abil.

Ja mõnikord inimesed ei loe käsiraamatut. Olin pikki aastaid õndsas teadmises, et 80ndate BMW 6-sil mootorile on 10W-40 poolsünt OK. Vahetasin rangelt 10tkm takka. Hiljem, kui ma sain netist endale selle kasutaja käsiraamatu pdf-is, selgus, et nendel mootoritel sobib 10W-40 siis, kui õhutemperatuur ei ületa 15 kraadi. Ehk Lapimaa oludes. Kooliraha seisnes selles, et umbes 100tkm peale saalede vahetamist kadus mootoril õlirõhk kahtlaselt madalaks ja mootori lahtivõtmisel paistis saaledest juba pronks. Uute saaledega sain küll mootori korda, aga tempel mällu jäi kah - loe käsiraamatut :idea:

Hiljem olen kasutanud siis 50 "ülemist", kas 10W-50 või 20W-50. Viimasega võib muidugi sõita ainult suvel, sest miinuskraadidega on see lootusetult paks. Ja kuna viimane on mineraal, siis seda ikka peale mootori remonti sissetöötamiseks, sest sünteetilist ei või remondi järel kasutada, kuna ei teki normaalset sissetöötamist.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist