Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?
Postitatud: 04 Nov, 2016 20:27
Ma nüüd tõesti ei tea, mis emotikoni peaks siia panema...chac kirjutas:Auto varuosade poode polnud siis või? Või poes olid hinnad tunduvalt kallimad?
Militaarteemad minevikust kaasaega
https://www.militaar.net/phpBB2/
Ma nüüd tõesti ei tea, mis emotikoni peaks siia panema...chac kirjutas:Auto varuosade poode polnud siis või? Või poes olid hinnad tunduvalt kallimad?
Ants. Nii küsib see kes ei ole elanud NLiidus ja ei tea, et NLiidus said poed kaupa plaanimajanduse alusel. Kusagil Moskvas näitsik kontoris otsustas mida ja kui palju kusagile poodi saata. Poes olid hinnad riiklikud odavamad kui turul. Vajalikku juppe aga lihtsalt ei olnud müügil. Kunas tuleb, ei teadnud keegi. Kui tuli midagi vajalikku siis lõppes kähku otsa. Kes jaole juhtus, ostis ettenägelikult igaks juhuks tagavaraks või vahetuseks. Loomulikult tutvus kaupmehega oli siis väärt asi. Minul õnnestus osta Moskvitsile grafiit siduri laagreid. Õnnestus osta aasta hiljem kui pidin laagri ostma turult 8 rublaga. Poes oli alla rubla.chac kirjutas: Auto varuosade poode polnud siis või? Või poes olid hinnad tunduvalt kallimad?
Isegi NLiidu aeg oli palju neid kes ei suutnud uskuda kõikeKilo Tango kirjutas: Trumm üritab ilmselgelt NSVL-i jälle mingit majanduslikku ratsionaalsust sisse puhuda, mida seal ei olnud. Ka tegeleb ta ilmselgelt nomenklatuurse mudeli toimimise ignoreerimisega.
Castellum kirjutas:Ma nüüd tõesti ei tea, mis emotikoni peaks siia panema...chac kirjutas:Auto varuosade poode polnud siis või? Või poes olid hinnad tunduvalt kallimad?
Päris arutut tegevust ma ei usu. Võimalik(tõesti spekuleerin), et lõunavabariikidele oli jagatud rohkem autoostulube kui meie kandis. Seega, rohkem lube = rohkem autosid = suurem vajadus juppide järgi. See, et lõunamaised autoostuload liikusid sujuvalt NLiidu keskosa poole tagasi, ei olnud ametnikule aga teada.Walter2 kirjutas:See varuosade tsentraalne jagamine oli liiduvabariikide lõikes ikka väga ebaühtlane. Mäletan kuis 80-ndate algupoole käis mu isa korduvalt Venemaal ja Kesk-Aasia tuuril (kultuuriinimene) ning Armeenias näit. oli Zigulile meie mõistes ülimalt defitsiitsed jupid vabalt letis müügil. Vaatasin siis mina paraja nagamannina kõrvalt kuidas kohvrist võeti välja hulgi tagapiduri silndreid, pidurivoolikuid, kardaaniriste, rooliotsi ja šarniire, peotäite kaupa kummipukse ja elektrividinaid ning takkapihta koorus kandilisest jõupaberist välja tuttuus aku (mis küll siis kõik käeotsas koju veeti!) ning püüdsin plaanimajanduse kummalistest keerdkäikudest toona oma lapsearuga sotti saada. Tea kas Pribaltika polnud piisavalt heas nimekirjas või maksis mustade meeste ärivaist rohkem.
Kusjuures mul käis isa 1986. aastal Armeenias turismireisil ja tassis seal samuti kohvris Žiguli esipidurite kettad ja sadulad koos töösilindritega kaasa. Ja needki olid veel ühe (ei mäleta enam, kumma) poole omad, siin sai kusagil ära vahetada, nii et nii vasak kui ka parem ratas uue pidurisüsteemi said. Siinmail olid need hirmus defitsiit. Mingeid väiksemaid jubinaid oli kohvris ka. Šarniirid vist. Ega neidki saada polnud. Autoosade poed olid muidu kaupa täis, aga praktiliselt kõik oli selline mudru, mis normaalse kasutamise juures pidanuks õige mitu mootori- ja kerevahetust e. kap. remonti üle elama või kui avarii korral puruks läkski, siis sel juhul polnud autost peale dokumentide enam niikuinii midagi taastamiskõlblikku järel. Nt. igasugu armatuurlaua lülitid, näidikute plokid, tuhatoosid jms.Walter2 kirjutas:See varuosade tsentraalne jagamine oli liiduvabariikide lõikes ikka väga ebaühtlane. Mäletan kuis 80-ndate algupoole käis mu isa korduvalt Venemaal ja Kesk-Aasia tuuril (kultuuriinimene) ning Armeenias näit. oli Zigulile meie mõistes ülimalt defitsiitsed jupid vabalt letis müügil. Vaatasin siis mina paraja nagamannina kõrvalt kuidas kohvrist võeti välja hulgi tagapiduri silndreid, pidurivoolikuid, kardaaniriste, rooliotsi ja šarniire, peotäite kaupa kummipukse ja elektrividinaid ning takkapihta koorus kandilisest jõupaberist välja tuttuus aku (mis küll siis kõik käeotsas koju veeti!) ning püüdsin plaanimajanduse kummalistest keerdkäikudest toona oma lapsearuga sotti saada. Tea kas Pribaltika polnud piisavalt heas nimekirjas või maksis mustade meeste ärivaist rohkem.
No küllalt lapsik jutt....Plaani täitmisel oli kõige tähtsam piiri pidada, mitte ületada rohkem kui 1%! Kui rohkem ületasid siis järgmine aasta plaani tõsteti. Kui oli 10 auto tahtjat ja 1 luba jagada siis see ei mõjuranud neid 10 eriti võistlema.
Autot osadest kokku panna sai näiteks see kes töötas auto teeninduses või ka kaubanduses. Osad olid defitsiit. Piduri mansett oli alla 10 kopika, hea kui spekulandilt rublaga kätte said. Vana Moskvis 400 number ehk paljas auto nimi maksis näiteks 500 rubla . Sellest sai teha Mpskvits 408 või 412.
Ei ma ürita mingit ratsionaalsust sisse puhuda. Tegevuse majanduslikkus oli tänases plaanis selge jama, aga oma ratsionaalsus ja edasi püüdlemine oli ka tollases süsteemis täiesti olemas. Kus rohkem ja kus vähem. Üldiselt ju toodang pidevalt suurenes, mille põhjal väidad, et ratsionaalsus puudus?Kilo Tango kirjutas: Oli muide üsna krooniline, et plaane ei täidetud. Ka koosnesid need komisjonid ju sellesama nomenklatuuri liikmetest nii, et ehkki midagi tilkus ka "stahhaanovlastele" läks küllalt suur osa kraamist ka "vajalikele" inimestele. Enamasti mite tingimata sugulastele, vaid sellistele, kellelt midagi vastu saada oli. Stiilis "sina mulle autoluba, mina sulle mõnda vajalikku inimest korterijärjekorras mõned kohad edasi".
Trumm üritab ilmselgelt NSVL-i jälle mingit majanduslikku ratsionaalsust sisse puhuda, mida seal ei olnud. Ka tegeleb ta ilmselgelt nomenklatuurse mudeli toimimise ignoreerimisega.
Kapten Trumm kirjutas: Ei ma ürita mingit ratsionaalsust sisse puhuda. Tegevuse majanduslikkus oli tänases plaanis selge jama, aga oma ratsionaalsus ja edasi püüdlemine oli ka tollases süsteemis täiesti olemas. Kus rohkem ja kus vähem. Üldiselt ju toodang pidevalt suurenes, mille põhjal väidad, et ratsionaalsus puudus?
Lihtsalt asja esitlemine, et tollal hüved ei sõltunud töötulemustest (sh plaani täitmisest) ja jagati ära mingi müütilise nomenklatuuri poolt ja vahel - no see on asja vähe vildakas esitlemine. See võis mõnel puhul tõesti nii olla, aga üldiselt tuli selle plaani nimel ikka pingutada kah, sest plaanide ette andjad polnud ka päris oinad ega lasknud läbi plaani, kus polnud mingit kasvu või mis lubas tööd käed taskus teha.
Eespool kirjutasin - valinud töökoht ja eriala, kus oli võimalik korter suht kohe saada (või anti tööauto). Igaüks on oma õnne sepp, täna näe ka õpetajale keegi väga raha ei külva ega tehase lihtöölisele eluaset pakuta. Pigem võiks imestada, et mismoodi on täna 1000 eurose brutopalgaga võimalik endale eluase nt Tallinnas leida?