Mulle tundub millegipärast, et austatud kaasfoorumlased tahaks ikka võtta jälle sealt, kus seda raha niigi ei ole.
Sealt kus seda aga on, või meetodid, kuidas seda juurde saaks, jäävad sujuvalt kõrvale.
Ma väidan, et vanaduspensionite ja invapensionite "sektoris" ei toimu meil n.ö "ülemaksmist" elik ülemõistuse laristamist. Ja nende "sektorite" pensionärid elavad meil enamuses valdavalt toimetulekupiiril. Kui see "sektor" ühel hetkel enam ise oma eluasemekulusid, toitu ja ravimeid kinni maksta ei suuda, siis tuleb riigil teise käega hakata seda pappi toppima sotsiaalabisse, sotsiaalmajdesse/korteritesse ja arstiabisse/meditsiini. See oleks raha tõstmine ühest sahtlist teise, mis raha teistesse valdkondadesse juurde ei tooks, või heal juhul tooks seda minimaalselt.
Keskmine pension 2015 III kvartalis oli 326,8 € ja keskmine vanaduspension 370,9 €. Maksuvaba pensioni maksimaalne suurus on 395 € Selle "keskmise" tõstab selliseks nagu ta on eripensionite suur osakaal.
https://www.stat.ee/58095
Pensioni alamliigid on meil:
Rahvapension 158,37€
Vanaduspension, mis jaguneb omakorda
* ennetähtaegne vanaduspension
* edasilükatud vanaduspension
* soodustingimustel vanaduspension
Töövõimetuspension
Toitjakaotuspension
Pensionite baasosa (kõigil ühesugune) on 144,2585 € kuus.
Koos lisadega saame, et pensionõigusliku staažiga 15 aastat on vanaduspension 222,93 €, 40-aastase pensioniõigusliku staažiga 354,06 € ja 44-aastase pensioniõigusliku staažiga 375,04 € eurot.
Praegused pensionärid on oma töötegemist alustanud ENSV ajal ja nt. meie meeste tervis on sii halb, et väga palju neist ei vea üldse pensionini välja, või jääb eelpensionile. Eelpensionäri pension on 4,8 % väiksem, kui tavaline vanaduspension.
Töövõimetuspension juhul, kui isikul on 10a tööstaaži ja isiku töövõime kaotus on 80% on näiteks 195,08 €.
30a tööstaaži ja 80% töövõime kaotuse puhul 241,29 €. 80% töövõimetust tähendab praktiliselt peaaegu täiesti töövõimetut inimest. Kui töövõimetus on aga nt. 50% siis on vastavad pensionid 121,93 € (10a staaži) ja 150,81 € (30a staaži).
JNE
Ma ei näe mingit erilist ülemaksmist kusagil.
Praktikas tähendab see meil seda, et kui on kaks vanaduspensionit vms saavat isikut (mees ja naine), siis pere kohta on üldjuhul võimalik ka midagi n.ö. kõrvale panna ja korjata ("kirsturaha" näiteks), kui aga on üksikpensionar, siis tuleb ta üldjuhul kuidagi ots-otsaga kokku. See on paraku reaalsus. Ettekujutus rahasse uppuvast tavapensionärist on liialdus.
No ma tõin siinsamas LK248 välja ühe koha, kust saaks kokku hoida ja raha riigikaitsesse juurde leida.
Nimelt tuleks reformida neid eripensione.
Toome siis veelkorra ära need summad (2013a andmed, 2015a summad on suuremad):
Riigikogu eripensionärid ca 5 000 000 EUR
endiste riigikontrolli töötajad ca 350 000 EUR
kohtunikud ca 1 906 000 EUR
kaitseväelased ca 4 355 755 EUR
politsei- ja piirivalveameti töötajad 10 951 146 EUR
avaliku teenistuse ametnikud ???? ei leia andmeid.
Lisaks maksti kuni 2009 (?) eripensionäridele pensionilisasid.
Siinses foorumis tekitab ilmselt kõige suuremat vastuseisu see kaitseväelaste eripension.
Arusaadav. Mina mitte kaitseväelasena küsiks, et kas:
*kaitseväelane on valinud endale selle elukutse seepärast, et saada tulevikus eripensioni?
*kaitseväelased pole nii isamaalised, et oleks nõus mingi osa oma eripensionist loovutama riigikaitsele?
*püksirihma peaks riigi parema kaitse nimel pingutama ainult tavakodanikud?
Tegelikult saab need küsimused esitada ka kõikidele teistele eripensionäridele.
2009a kirjutati, et Eestis saab eripensione 8800 inimest. Neist 2683 kaitseväelast ja piirivalvurit ning tervistkahjustavat tööd teinud isikut, Kaitseväeteenistuse seaduse alusel eripensione 448 inimest, Piirivalveteenistuse seaduse alusel 15 inimest, 1254 politseitöötajat, 18 prokuröri, 30 endist riigikontrolli ametnikku, 131 endist riigikogu liiget...
Ma ei tea kuidas nüüd, aga vanasti sai eripensioni vähemalt kolmeaastase töökogemusega.
Eelmise aasta oktoobris oli ridamisi artikleid pealkirjaga "Savisaar saab iga kuu üle 2000 euro riigikogu liikme eripensioni". 2016a riigi eelarves on 182-le endisele riigikoguliikmele eraldatud eripensionite maksmiseks 5 303 459 EUR.
JNE
Seega minu arust koht, kust oleks võtta nii, et ei tõstaks lihtsalt raha õhest sahtlist teise.
Mitte, et tuleks sealt 100% võtta, aga mingi osa igatahes.
Teine koht kust võtta (reformida kokkuhoidlikumaks igal tasandil), on kindlasti riigiaparaat (ministeeriumid, ametkonnad, riigiasutused jms). Pole praegu aega siia pikka analüüsi koos numbritega toota, aga selles "sektoris" käib raha laristamine täiega. Alustades mittevajalikest ametnikest ja mittevajalikest, või ülemakstud vahenditest, ning lõpetades büroode elektriküttega...
Kui rääkida mitte ainult võtmisest, vaid ka raha juurde tekitamisest (et oleks kust ja mida võtta), siis siin on jällegi kolm põhimõtteliselt erinevat võimalust.
* korjata raha (nt.maksude näol) oma riigi alamatelt (ei tekita ega too raha riiki juurde, vaid seda tõstetakse jälle ühest taskust teise)
* korjata raha ettevõtluselt (ettevõtte tulumaks, litsentsitasud, load jms. kodumaise ettevõtluse puhul toimub jällegi raha ühest taskust teise tõstmisene, aga välisettevõtluse puhul toob raha riiki juurde)
* müüa riigivara ja/või arendada ekspordipotentsiaali ja võimekusega riiklikku ettevõtlust (toob raha riiki juurde)
Esimesel puhul peab esitama küsimuse, kas on kust ja kellelt võtta, ning kas ei teki effekti, et võttes raha ühest kohast, tuleb see sinna samasse tagasi panna teisest kohast
Teisel puhul saab küsida samamoodi + küsida, kas selle tulemusel jääb siin ettevõtteid vähemaks ja lõppkokkuvõttes tekib kasumi asemel kahju
Kolmandal puhul tuleks endalt küsida, et mida võiks müüa (mets? maavarad? maa? jne), või milliseid välisturgudel kasumlikke riiklikke ettevõtteid me saaks luua ja peaks looma
Eraldi variandina jääb muidugi ka riigi poolne raha laenamine ja võlgu elamine.
Siin tuleb vaadelda eeskätt seda, mille jaoks raha laenatakse ja kas see lõppkokkuvõtes tasub ennast ära või mitte (möödapääsmatud kulutused ja rahastused, emotsioonikulutused, raha/väärtuseid taastootvad kulutused jne).
Seega minu nägemus komplekssest lähenemisest kokkuvõtvalt oleks:
1. Vanaduspensione ja selle alamliike (+ muid nn "tavapensione") ei tohiks mingi aeg tõsta, kuid ära võtta sealt midagi ei oleks konstruktiivne. Sama kehtib riigiametnike palkade jms rahaliste hüvede kohta.
2. Eripensionid tuleks kardinaalselt reformida (mitte reformida nii, nagu praegu UKR oma reforme teeb)
3. Riigiaparaadi laristamised tuleks kardinaalselt koomale tõmmata. Kohe.
4. Teatud maksureformid. Raskel ajal tuleks kasvõi ajutiselt sisse viia ettevõtete tulumaks, mõelda emotsioonideta läbi nn "astmelise tulumaksu" plussid ja miinused (kusjuures neid astmeid ja astmete erinevaid tehnilisi näitajaid on põhimõtteliselt lugematu hulk ja tuleks läheneda konstruktiivselt, mitte ajakirjanduse tasemel, kus pasundatakse alati mingitest jäikadest üüberastmetest, mis tegelikult on muudetavad ja kokku lepitavad)
5. Kaaluda riigivara müüki, mis ei pea olema massiline (mets, maavarad, maa jms)
6. Kaaluda võimalusi rahvusvahelisel turul läbilöövate riigiettevõtete loomiseks (miks mitte ka sõjatööstuses leida oma nišš?), kahjumlike mittestrateegiliste riigiettevõtete müük (kui on).
7. Võtta igal juhul ka pikaaegset laenu.
Saadav sääst suunata riigikaitsesse.