Fucs kirjutas:Kriku kirjutas:Iga kord, kui avastatakse korrelatsioon, tuleb järgmise küsimusena pärida, kas see tähendab ka põhjuslikku seost. Ainult korrelatsiooni tõttu põhjusliku seose eeldamine on väär.
Järgmisena tuleb küsimus, et kui põhjuslik seos on, siis mispidi? Kas neurootilised lapsed on neurootilised seetõttu, et nad ei käinud trennis või ei käinud trennis seetõttu, et olid neurootilised?
Eraldi metodoloogiline küsimus on, mis seoses on trenniskäimise või ükskõik millise muu töös "kehalise arengu näitajate" hulka arvatud fakt tegelike kehaliste võimetega.
Jah. Kumb oli enne, kas muna või kana. Kumb areneb inimesel enne välja, kas füüsiline või vaimne tervis
Ma arvan, et kui inimene sünnib ja tal ei ole mõnda kaasasündinud puuet, siis ta ei ole sündides ei neurootiline ega trenniskäija. See küsimus, et "Kas neurootilised lapsed on neurootilised seetõttu, et nad ei käi trennis või ei käi trennis seetõttu, et on neurootilised?" tekib juba palju palju hiljem.
Millised füüsilised näitajad millal arenevad?
Millal pannakse alus füüsilisele tervisele ja millal vaimsele?
Kas neurootilised lapsed on hilisemas eas neurootilised seetõttu, et nad ei käi trennis või ei käi trennis seetõttu, et on neurootilised?
2. INIMVAJADUSED. Maslow` järgi koosneb inimese heaolu erinevate vajaduste rahuldamise võimalustest.
Esimesteks põhivajadusteks on inimese eksistentsiks vajalik õhk, vesi, toit, uni, peavari, puhkus, soojus. Samuti liikumine ja spontaanne eneseväjenduse vajadus. Need vajadused on inimesele kaasasündinud ja saadavad teda kogu elu.
Teiseks: ohutus, turvalisus, tervis, stabiilsus, kindlus, rahu… Kolmandaks: isiku ja lähema keskkonna vastastikune aksepteerimine, tähelepanu, sõprus, ilu…
Neljandaks: kuuluvus, enesehinnang, aneseaustus, enesekindlus, kiindumus, armastus, tunnustus, uudishimu, vastutus ja ühisvastutus…
Viiendaks: eneseteostus, looming, vabadus, tõde, õigus, täiuslikkus…
1 – 2 aastastel on kõige olulisemad esimese astme vajadused
MASLOW VAJADUSTE PÜRAMIID
I füsioloogilised vajadused
II turvalisuse vajadus
III kuuluvusvajadus
IV sotsiaalse tunnustuse vajadus
V intellektuaalsed vajadused
VI esteetilised vajadused
VII Enese- aktuali- seerimise vajadus
Antud püramiidis nimetatakse esimest kolme, so. füsioloogilisi-, turvalisuse-, ja kuuluvusvajadusi ka puudusvajadusteks. Ülejäänud nelja arenemisvajadusteks, millest intellektuaalseid-, esteetilisi- ja eneseaktualiseerumisvajadusi eneserealiseerimisvajadusteks.
Ei maksa arvata, et kui laps sünnib, siis hakkavad kõik tema kehalised ja vaimsed omadused korraga arenema. Igal omadusel on oma aeg, millal tema areng algab, millal kulgeb kiiresti ja millal aeglustub või lakkab. Seetõttu on igal lapsega töötaval õpetajal oluline teada millised isiksuse omadused on eelisarengus antud vanuses ning milliste töömeetoditega on neid kõige õigem arendada.
• Isiksuse väljaarenemise periood koosneb neljast järgust:
0 – 3 aastat: kujuneb välja temperamendi tüüp;
3 – 10 aastat: arenevad tajud, kujutlused, mälu, mõtlemine, kujunevad välja õppimise alusoskused;
10 – 16 aastat: omandab süsteemsed teadmised, oskused, vilumused;
16 – 20 aastat: omandatud teadmised integreeruvad terviklikuks maailmapildiks, moodustub suhtumiste süsteem, maailmavaade. • Üks järk läheb üle järgmiseks arengukriisi kaudu;
• Iga järk on eelisaeg mingi valdkonna väljakujunemiseks;
• Iga hilisem järk toetub eelmisele ja hilisema väljakujunemine eeldusele vastavaks sõltub eelmise väljakujunemise ulatusest, iga “alumise “ kõikumine võtab “ülemisi” arenguvõimalusi vähemaks.
• Igas suures arengujärgus on kõige edukamalt selle arengut mõjutavaks kindel tegevus, mis järgmisse ajajärku jõudes muutub seda valdkonda enim mõjutavaks, säilitades endas ka varasema.
0- 3 aastat: TREENING kui tegevuse lihtne kordamine;
3 – 10 aastat : HARJUTAMINE (oluliselt ka mängu kaudu) kui tegevuse tulemust teadvustav kordamine;
10 – 16 aastat: ÕPPIMINE kui seose loomine omandatu ja omandatava vahel;
16 - 20 aastat: (ENESE)KASVATUS kui seose loomine omandatu ja isiksuse kui terviku vahel.
Lapse vanus:1 – 3 aastat eelisarengus :Temperamendi omadused, ealised ja soolised iseärasused
Lapse vanus:3 – 10 + aastat eelisarengus: Üksikute psüühiliste protsesside individuaalsed omadused
Lapse vanus:10 – 16 aastat eelisarengus: Omandatud teadmised, oskused, vilumused, harjumused
Lapse vanus: 16 – 20+ aastat eelisarengus Maailmavaade (suhtumised, isiksuse kõlbelised omadused)
Igal ajahetkel on üks valdkond eeliarengus, kõik teised arenguvaldkonnad arenevad samuti, kuid sel ajal vähemal määral.
Eraldi tahaks välja tuua õppimise alusoskuste väljakujunemise – tajude, kujutluste, mälu ja mõtlemise eelisarengu – järgus oleva (3 – 10) aastase lapse eripära. Selles vanuses last iseloomustab: • suur liikumisvajadus ja kestvama paigalpüsimise halvav mõju vaimsele tegevusele, • tahtelise tähelepanu lühiajalisus, mida võib mõõta vastavuses lapse vanus = minutit, (3 a – 3 min, 4 a – 4 min jne.) • suur emotsionaalsus • suur mängulembus • ka teiste tegevuste mänguline olemus, (tegutsemine protsessi, mitte tulemuse nimel) • mängu raames kujunema hakkav suundumine ka töisele tegevusele (tulemuste teadvustamine, protsessi ja tulemuse vahelise seose tajumine, tulemuse tähtsustamine jne.) • (lapseomase) ülekandmisvõime käepärasus.....
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=ee
Ma leian, et füüsiline liikumine ja füüsiline aktiivsus on esimesest sünnijärgsest hetkest üks põhilisemaid ja peamisi inimese tegevusi ja vajadusi.
Liikumisvajadus on loomuomane ja kaasasündinud, stress, depressioonid, unehäired, enesehävituslik käitumine, suitsiidimõtted jms vaimsed errorid seda ei ole.
Need võivad tekkida ja areneda hiljem. Ja mida väiksem on füüsiline aktiivsus sünnist alates, seda tõenäolisemalt.
Pärssides laste 0-3 ja 3-10 vanuste füüsilist aktiivsust, saame me 10-16 vanuse noore, kellest me enam ei saa aru, kas ta on neurootiline seetõttu, et ei käinud trennis või ei käi trennis seetõttu, et on neurootiline.
Normaalne füüsiline aktiivsus pole loomulikult ainus, mis seda inimese tervet vaimset arengut toetab ja füüsilise aktiivsuse puudumine pole ainus, mis vaimset arengut pärsib või vaimseid erroreid hiljem tekitab, kuid siiski on üks neist ja üks olulisematest.
Siin võib tutvuda muude hilisemate lisafaktoritega, mis mõjutavad väikelaste vaimset arengut ja mis ei ole liikumisvaegusest tingitud.
http://rahvatervis.ut.ee/bitstream/1/61 ... ne2014.pdf
Edit: "Trennis käimise" kui enese liigutamise sünonüümi võib asendada minu postitustes ka nt. "Füüsilise aktiivsuse", "enda liigutamise", "väljas mängimise" või "spordi tegemisega".