28. leht 69-st

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 09 Veebr, 2021 10:35
Postitas Kilo Tango
Lõuna-Korea plaanib ehitada 8,2GW tuulepargi maksumusega $43,2 mlrd:

https://www.reuters.com/article/us-sout ... SKBN2A512D

Neil ilmselgelt ei ole probleeme tuule tugevuse kõikumisega.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 09 Veebr, 2021 10:47
Postitas Kapten Trumm
Tesla kasutab grafiiti anoodimaterjalina, samas plaanib ta selle räni vastu vahetada. Huvitav, et ainult Teslast juttu, kas siis teised autofirmad ehitavad elektriautosid õhust ja armastusest?
Ma ei tea kui palju maailmas autosid müüakse aga EL-is on müüakse uusi autosid ca 15 miljonit aastas.
Taoline post võib olla labane patareiautode propaganda - lihtsalt autode kogus (enamik inimesi ostetavate autode kogust maailmas nagunii ei tea ja otsida ei viitsi), siis võeti lihtsalt selline autode arv, mis asetub suuremate probleemideta täna saadaolevate materjalide konteksti.

Pärast seda, kui seda posti on refereerinud 55 meediakanalit, on see muutunud juba tõe taoliseks.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 09 Veebr, 2021 11:29
Postitas Tomka
USA andmed võrdluseks lihtsasti leitavad Föderaalreservi statistikast. Sõidukeid müüakse ca 16M kuus üle lombi https://fred.stlouisfed.org/release/tab ... 020-11-01#

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 09 Veebr, 2021 11:36
Postitas Kapten Trumm
Maailmas müüakse kokku ca 70 miljonit uut sõiduautot aastas (arvan, et siin on ka jeebid ja pikapid hulgas).
https://www.statista.com/statistics/200 ... ince-1990/
Seega seda 20M Tesla materjalikulu ei saa käsitleda tõena, tegelikult on see nii 4 korda suurem (osad autod on ka suuremad ja vajavad rohkem materjali).

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 09 Veebr, 2021 12:29
Postitas Taaniel Tina
Neil ilmselgelt ei ole probleeme tuule tugevuse kõikumisega.
See lause meenutab natuke trollimist. :D

Lõuna-Korea tootmisvõimsus on hetkel 127 GW, millest tuule osa on 1,67 GW
See pargi eesmärk on tõsta tuule tootmisvõimsus 16,5 GW peale aastaks 2030.

Ehk tuuleenergia tootmisvõimsus tõuseb kuskil 13% peale koguvõimsusest (mis samas ei tähenda automaatselt 13% toodangut GWh-s, vaid tunduvalt väiksemat protsenti).
Seega põhilisteks tootmisallikateks jäävad ikkagi gaas, süsi ja tuuma.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 09 Veebr, 2021 12:50
Postitas Kapten Trumm
Selle tuulikuvärgi juurde - meie elektrikud on märkinud, et mõned aastad tagasi hakkasid objektidel tekkima probleemid ülepingega. Lähed kohale, kuna ülepingekaitse viskas välja, pinge on näiteks 420 volti. Elektrilevi ajas kämarajura "on juhuslik" ja "teil kindlasti näitas tester valesti".

See probleem tundus tekkivat just siis, kui need tuulikud ja muud värgid hoo sisse said. Probleemid olid nt varahommikuti, kui tuul puhuma hakkab.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 09 Veebr, 2021 13:28
Postitas 2korda2
Tomka kirjutas:USA andmed võrdluseks lihtsasti leitavad Föderaalreservi statistikast. Sõidukeid müüakse ca 16M kuus üle lombi https://fred.stlouisfed.org/release/tab ... 020-11-01#
Mulle tuli seda lugedes meelde meie kunagine rahandusminister kes Riigikogus Euroopa abipaketti "selgitades" ei suutnud aru saada kas jutt käib miljonitest või miljarditest. Potato-tomato.
Selgituseks: kui USA-s müüdaks keskmiselt 16M sõidukit kuus, siis teeb see aasta peale ~190M ja kahe aasta peale 380M. Kõrvutame seda USA elanike arvuga ja saame, et vähem kui kahe aasta tagant saavad kõik USA elanikud uue auto. Hällilapsest raugani. Kanepisuitsusest "regge-mehest" Yale-i professorini.
Seekord on võti peidetud pealkirja:
Auto Sales and Inventories, Monthly, Seasonally Adjusted at Annual Rate

Pisut kainet skepsist tuleb kasuks :)

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 09 Veebr, 2021 17:26
Postitas Tomka
2korda2 kirjutas:
Tomka kirjutas:USA andmed võrdluseks lihtsasti leitavad Föderaalreservi statistikast. Sõidukeid müüakse ca 16M kuus üle lombi https://fred.stlouisfed.org/release/tab ... 020-11-01#
Mulle tuli seda lugedes meelde meie kunagine rahandusminister kes Riigikogus Euroopa abipaketti "selgitades" ei suutnud aru saada kas jutt käib miljonitest või miljarditest. Potato-tomato.
Selgituseks: kui USA-s müüdaks keskmiselt 16M sõidukit kuus, siis teeb see aasta peale ~190M ja kahe aasta peale 380M. Kõrvutame seda USA elanike arvuga ja saame, et vähem kui kahe aasta tagant saavad kõik USA elanikud uue auto. Hällilapsest raugani. Kanepisuitsusest "regge-mehest" Yale-i professorini.
Seekord on võti peidetud pealkirja:
Auto Sales and Inventories, Monthly, Seasonally Adjusted at Annual Rate

Pisut kainet skepsist tuleb kasuks :)
:D :wall: Minu paha.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 09 Veebr, 2021 17:34
Postitas Kapten Trumm
Selle numbrimaagia taustal torkab silma see miners saidi 20M Teslat ja 17M automüük USA-s. Kuna osa USA toodangust müüakse ka ekspordiks, tekib mulje, et see 20M võib olla see arv, palju peaks USA tööstus "teslasid" tootma, kui kõik peaks olema elektriautod.

Selline ehe ameeriklase piiratud silmaringi näide, et kui meil USA-s on kõik Teslad, siis on maailmas justkui asi korras :dont_know:
Seda, et USA autode nõudlus moodustab maailma kogunõudlusest vaid viiendiku, ei tule pähegi.
Järelikult on ka kõik surved maavarade kaevandamisele selleks sootuks teise skaalas.

Kui nafta kaotab oma senise strateegilise tähtsuse, siis nihkub arusaadavalt ka probleemide raskuspunkt Lähis-Idast ja Venemaalt sinna, kus neid uusi strateegilisi maavarasid saadakse.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 09 Veebr, 2021 18:29
Postitas Some
Tesla toodab autosid neljas riigis - USA, Saksamaa, Hiina ja Holland.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 10 Veebr, 2021 10:47
Postitas Fuchs
Kapten Trumm kirjutas: Kui nafta kaotab oma senise strateegilise tähtsuse, siis nihkub arusaadavalt ka probleemide raskuspunkt Lähis-Idast ja Venemaalt sinna, kus neid uusi strateegilisi maavarasid saadakse.
Kahtlen, kas meie silmad sellist aega üldse näevad, kus nafta kui selline strateegilise tähtsuse päriselt kaotab. Elektritehnoloogia tuleb vaikselt paralleelselt kõrvale aga niipea veel naftat maha kanda ei saa.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 10 Veebr, 2021 13:40
Postitas Kapten Trumm
Arvan, et nafta kasutuse raskuspunkt nihkub lihtsalt transpordilt ja energeetikalt rohkem materjalide tootmisele (enamik plastmassilaadseid asju tehakse naftast). Muidugi, kui me tahame saata autod dieedile (et vajaks vähem akusid ja laadimisvoolu), siis tuleb kasutada rohkem plastmasse metallide asemel ja see tahab jällegi rohkem naftat.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 10 Veebr, 2021 15:40
Postitas Kilo Tango
Kapten Trumm kirjutas:...enamik plastmassilaadseid asju tehakse naftast...
Ei ole tõsi. Enamik plastikuid tehakse maagaasist. Näiteks maailmas enim toodetud plastik on polüetüleen, mille prekursor on tegelikult etaan, mis on metaani kõrval teiseks levinum gaas, mis maagaasis sisaldub.

Polüpropüleeni tooraine on propeen, mida saadakse propaanist.
PVC-d saadakse atsetüleenist peamiselt, mida saadakse samuti gaasist.
Polüstüreen (penoplasti lähtematerjal) saadakse osaliselt etüleenist (maagaas) ja benseenist (naftatootmisest)

Sellega peaks olema plastitoodangu mahust ~80% kaetud. Nagu näha, on enamuse tooraineks mingit sorti gaas.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 10 Veebr, 2021 16:15
Postitas Kapten Trumm
Ei pole paraku nii.
Plastiku (ja sünteetilise kummi) tootmiseks vajalikke HGL-e saadakse nii gaasist kui toornaftast.
Küsimus on ilmselt selles, kumb tooraine konkreetsel juhul kättesaadavam on.
https://www.eia.gov/energyexplained/hyd ... s-liquids/

USA-s kulus 2019. aastal ca 15% kulutatud naftast samade HGL-de tootmiseks, millest mingi osa läks plastitööstusele.

Näiteks autoasjanduses enim kasutatav plastik ABS saadakse justnimelt naftast.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 10 Veebr, 2021 16:45
Postitas Kilo Tango
Kapten Trumm kirjutas:...

Näiteks autoasjanduses enim kasutatav plastik ABS saadakse justnimelt naftast.
ABS ei ole enimtoodetud plastikute hulgas. Polüetüleen on pika puuga maailma enim toodetud plastik ja seda tehakse gaasist.