Re: Taldrikutäis suurtükiliha ehk Soome kaitsvõime peale kär
Postitatud: 20 Mai, 2014 17:45
Kas sa Trumm üldse oled tegelikult aru saanud, mida see asendusteenistus endast täna kujutab? Asendusteenistusse ei satu mitte need, kes füüsiliste või vaimsete puuete tõttu pole riviteenistuseks kõlbulikud, vaid jutt käib kontingendist (seda nii Eesti, Soome kui ka veel hiljuti Saksamaa puhul, kus väga suur osa kutsealustest valis ühiskonnas levinud patsifistlike meeleolude tõttu asendusteenistuse sotsiaalsektoris), kes on sarnaselt tavalise ajateenijaga riviteenistuseks kõlbulikud, kuid kellel on mingid religioossed (nt Jehhoova tunnistaja) või kõlbelised (parandamatu patsifist) tõekspidamised, mis ei võimalda neil teenida relvastatud üksustes. Ja kes seetõttu suunatakse oma teenistuskohustust täitma sinna sotsiaalasutustesse, haridustasutustesse jne. Riviteenistuseks kõlbmatuid ei võeta ei aja- ega asendusteenistusse, seda enam, et ka terves reas asendusteenistuses olevatest ametikohtadest peab inimese füüsiline ja vaimne tervis ning vastupidavus olema samal tasemel sõduri omadega – näiteks hooldekodus päevast päeva raske liikumis- ja vaimupuudega 90-kiloste inimeste lohistamine ja tõstmine ei ole eriti kergem, kui 12-kilose kuulipritsiga metsa all silkamine, samuti on ka näiteks „tukiloputajatele“ esitatavad tervise- ja vastupidavusnõuded täiesti võrreldavad ajateenija omadega.
Saan aru, et ettepanek oleks see, et riviteenistuseks mittekõlblikke suunata teenima esmajoones Kaitseliitu ja teise variandina asendusteenistusse. Mõtleme nüüd ikka hästi läbi selle, mismoodi see süsteem välja hakkaks nägema.
Esmalt Kaitseliidu osa. Kaitseliit on täna organisatsioon, kuhu astuvad liikmeks inimesed, kellel on väga tugev vaba taha ja motivatsioon midagi riigikaitse heaks teha ning kes tahavad ka seda tahet realiseerida koos teiste samasuguste inimestega. Väga mitmes mõttes on need inimesed riigikaitse üks kallihinnalisem ressurss, sest tegemist on vabatahtlike patriootidega, keda ei ole vaja n-ö sunnikorras kokku ajada ja kes ei nõua selle kõige eest mingit rahalist tasu. Kujutame nüüd korra ette, mis hakkab toimuma sellises Kaitseliidu allüksuses, kuhu suunatakse äkki mingid n-ö teise järgu ajateenijad, kellel on tõsiseid probleeme nii füüsilise suutlikkuse kui vaimse motivatsiooniga? Milline oleks üldse nende n-ö teise ringi ajateenijate poolt toodetav sõjaline kasutegur, kui nende väljaõpe kestabki lühikeste sutsude kaupa kümne aasta jooksul. Milline administratiivne süsteem tuleks luua selleks, et kõik „Kaitseliidu ajateenistusse“ suunatud kutsealused 10 aasta jooksul iga-aastaselt oma õppustele kohale ajada, nende üle arvet pidada ja karistada neid, kes vajalikul ajal kohale ei ilmu. Ja nagu öeldud, puht-sõjaliselt oleks see kõik täielik jama, sest sellistel „ajateenijatel“ pole normaalseks teenistuseks ei füüsilisi eeldusi ega ka vaimset motivatsiooni.
Asendusteenistuse laiendamine. Seda varianti võiks teoreetiliselt isegi kaaluda, kui eesmärgiks oleks kuidagi rakendada neid, kes on tervise tõttu riviteenistuseks Kaitseväkke ei sobi. Küll aga tuleb siin arvestada kahe asjaga. Terves reas asendusteenistuse võimalustes soovitakse saada siiski inimesi (nt päästjad), kellel on tervis korras, mis tähendab, et sisuliselt läheksime me riviteenistuseks kõlbulike inimeste poti kallale või siis asendusteenistusse sellised inimesed ikkagi ei sobiks. Haridusasutustes tahetakse näha asendusteenistuslast, kellel on äkki mingi varasem pedagoogiline haridus – kui palju selliseid kutsealuste seas ikka on. Koristaja puhul soovivad sotsiaalasutused ilmselt pigem tugineda miinimumpalka saavale „elukutselisele koristajale“, kes on ise huvitatud sellest, et töö korralikult ära teha (muidu lastakse lahti). Asendusteenistujal selline motivatsioon aga puudub („pohhui, kui sitane see põrand on, peaasi, et saaks teenistuse võimalikult ruttu ja vähese vaevaga läbitud) ning erinevalt kaitseväest ei ole asendusteenistuses kuskilt võtta ka neid inimesi, kes nendel koristajate hordidel pilku peal hoiaksid, distsiplineeriksid ja karistaksid. Või õigemini, sellised inimesed võib küll leida, aga sellisel juhul muutuks sellise süsteemi üleval pidamine riigile kallimaks, kui koristajamuttide miinimumpalga eest ametis hoidmine.
Veelgi ohtlikum oleks selle kõige juures see, et meil tegelikult ei ole mõistlik arendada kaitseväekohuslaste jaoks välja mingeid paralleelsüsteeme, kus relvaga Kaitseväes teenimisele on olemas arvestatavad alternatiivid, mis ühel hetkel võivad noortele hakata tunduma ägedamad, kui relvateenistus. Ja tulemus saab olla vaid see, et kahaneb veelgi nende inimeste hulk, keda me saame ajateenistusse relvaga riiki teenima, mis ju ongi kogu süsteemi peamine soov ja eesmärk.
Pigem tuleks siin vaadata ikkagi selle poole, kuidas hoida senisel tasemel ajateenistusse minevate inimeste arvu, sest noorte meeste aastakäikude suurus on minu mäletamist mööda juba täna vaid ca 9000 inimest aastas ning langeb lähiajal 6000-le. Kui me suudame sellises olukorras hoida Kaitseväkke teenima minevate meeste arvu endiselt 3000-3500 peal, siis leeveneb see ebavõrdus mõnes mõttes iseenesest – teenistusse satub pool või üle poole aastakäigust, st. vähemusse satuvad automaatselt need, kes ei ole ajateenistuses käinud. Küll aga tähendab see ilmselt seda, et tuleb õgvendada tervisenõudeid ning Kaitseväes esimestel teenistuskuudel suunata rohkem tähelepanu noorte füüsilise koormuse individuaalsemale tõstmisele, st. kehvema tervisega meest ei maksa kohe sama tugevalt „lõhkuma“ hakata, kui riviteenistuseks täiesti kõlbulikku meest. Samuti tuleks mõelda ilmselt täiendevatele meetmetele, kuidas eraldi ja täiendavalt premeerida ja motiveerida neid, kes ajateenistusse tulevad – see on minu arvates igas mõttes odavam ja efektiivsem, kui hakata välja arendama paralleelseid ja kulukaid teenistusliike riviteenistuseks mittekõlblikele, mille ainus sisuline eesmärk on tegelikult nende inimeste karistamine.
Saan aru, et ettepanek oleks see, et riviteenistuseks mittekõlblikke suunata teenima esmajoones Kaitseliitu ja teise variandina asendusteenistusse. Mõtleme nüüd ikka hästi läbi selle, mismoodi see süsteem välja hakkaks nägema.
Esmalt Kaitseliidu osa. Kaitseliit on täna organisatsioon, kuhu astuvad liikmeks inimesed, kellel on väga tugev vaba taha ja motivatsioon midagi riigikaitse heaks teha ning kes tahavad ka seda tahet realiseerida koos teiste samasuguste inimestega. Väga mitmes mõttes on need inimesed riigikaitse üks kallihinnalisem ressurss, sest tegemist on vabatahtlike patriootidega, keda ei ole vaja n-ö sunnikorras kokku ajada ja kes ei nõua selle kõige eest mingit rahalist tasu. Kujutame nüüd korra ette, mis hakkab toimuma sellises Kaitseliidu allüksuses, kuhu suunatakse äkki mingid n-ö teise järgu ajateenijad, kellel on tõsiseid probleeme nii füüsilise suutlikkuse kui vaimse motivatsiooniga? Milline oleks üldse nende n-ö teise ringi ajateenijate poolt toodetav sõjaline kasutegur, kui nende väljaõpe kestabki lühikeste sutsude kaupa kümne aasta jooksul. Milline administratiivne süsteem tuleks luua selleks, et kõik „Kaitseliidu ajateenistusse“ suunatud kutsealused 10 aasta jooksul iga-aastaselt oma õppustele kohale ajada, nende üle arvet pidada ja karistada neid, kes vajalikul ajal kohale ei ilmu. Ja nagu öeldud, puht-sõjaliselt oleks see kõik täielik jama, sest sellistel „ajateenijatel“ pole normaalseks teenistuseks ei füüsilisi eeldusi ega ka vaimset motivatsiooni.
Asendusteenistuse laiendamine. Seda varianti võiks teoreetiliselt isegi kaaluda, kui eesmärgiks oleks kuidagi rakendada neid, kes on tervise tõttu riviteenistuseks Kaitseväkke ei sobi. Küll aga tuleb siin arvestada kahe asjaga. Terves reas asendusteenistuse võimalustes soovitakse saada siiski inimesi (nt päästjad), kellel on tervis korras, mis tähendab, et sisuliselt läheksime me riviteenistuseks kõlbulike inimeste poti kallale või siis asendusteenistusse sellised inimesed ikkagi ei sobiks. Haridusasutustes tahetakse näha asendusteenistuslast, kellel on äkki mingi varasem pedagoogiline haridus – kui palju selliseid kutsealuste seas ikka on. Koristaja puhul soovivad sotsiaalasutused ilmselt pigem tugineda miinimumpalka saavale „elukutselisele koristajale“, kes on ise huvitatud sellest, et töö korralikult ära teha (muidu lastakse lahti). Asendusteenistujal selline motivatsioon aga puudub („pohhui, kui sitane see põrand on, peaasi, et saaks teenistuse võimalikult ruttu ja vähese vaevaga läbitud) ning erinevalt kaitseväest ei ole asendusteenistuses kuskilt võtta ka neid inimesi, kes nendel koristajate hordidel pilku peal hoiaksid, distsiplineeriksid ja karistaksid. Või õigemini, sellised inimesed võib küll leida, aga sellisel juhul muutuks sellise süsteemi üleval pidamine riigile kallimaks, kui koristajamuttide miinimumpalga eest ametis hoidmine.
Veelgi ohtlikum oleks selle kõige juures see, et meil tegelikult ei ole mõistlik arendada kaitseväekohuslaste jaoks välja mingeid paralleelsüsteeme, kus relvaga Kaitseväes teenimisele on olemas arvestatavad alternatiivid, mis ühel hetkel võivad noortele hakata tunduma ägedamad, kui relvateenistus. Ja tulemus saab olla vaid see, et kahaneb veelgi nende inimeste hulk, keda me saame ajateenistusse relvaga riiki teenima, mis ju ongi kogu süsteemi peamine soov ja eesmärk.
Pigem tuleks siin vaadata ikkagi selle poole, kuidas hoida senisel tasemel ajateenistusse minevate inimeste arvu, sest noorte meeste aastakäikude suurus on minu mäletamist mööda juba täna vaid ca 9000 inimest aastas ning langeb lähiajal 6000-le. Kui me suudame sellises olukorras hoida Kaitseväkke teenima minevate meeste arvu endiselt 3000-3500 peal, siis leeveneb see ebavõrdus mõnes mõttes iseenesest – teenistusse satub pool või üle poole aastakäigust, st. vähemusse satuvad automaatselt need, kes ei ole ajateenistuses käinud. Küll aga tähendab see ilmselt seda, et tuleb õgvendada tervisenõudeid ning Kaitseväes esimestel teenistuskuudel suunata rohkem tähelepanu noorte füüsilise koormuse individuaalsemale tõstmisele, st. kehvema tervisega meest ei maksa kohe sama tugevalt „lõhkuma“ hakata, kui riviteenistuseks täiesti kõlbulikku meest. Samuti tuleks mõelda ilmselt täiendevatele meetmetele, kuidas eraldi ja täiendavalt premeerida ja motiveerida neid, kes ajateenistusse tulevad – see on minu arvates igas mõttes odavam ja efektiivsem, kui hakata välja arendama paralleelseid ja kulukaid teenistusliike riviteenistuseks mittekõlblikele, mille ainus sisuline eesmärk on tegelikult nende inimeste karistamine.