Re: Kaitsetahe? Ja riigikaitse ning kehalise õpetusest kooli
Postitatud: 18 Mär, 2018 20:33
Aitäh akf Fucsile, kes on nii siin kui ka teistes teemades väga palju huvitavat informatsiooni leidnud ja jaganud.
Militaarteemad minevikust kaasaega
https://www.militaar.net/phpBB2/
Sellest oleks sina võinud alustada, selle asemel, et järgemööda üldsõnalisi väiteid postitada. Oleks aega ja vaeva kõvasti kokku hoidnud. Küsisin korduvalt, vastust ei saanud.Fucs kirjutas:Normaalseks tuleb lugeda seda füüsilist aktiivsust, mis on erinevate vanusegruppide puhul tunnistatud normaalseteks.Fucs kirjutas:Normaalne füüsiline aktiivsus pole loomulikult ainus, mis seda inimese tervet vaimset arengut toetab ja füüsilise aktiivsuse puudumine pole ainus, mis vaimset arengut pärsib või vaimseid erroreid hiljem tekitab, kuid siiski on üks neist ja üks olulisematest. Mida lugeda normaalseks? Sellist, mis vaimseid häireid ei tekita? Nii jõuab ringtõestuseni
Otsige palun nüüd ise, mida kui palju peab tegema (mida loetakse normaalseks, et ta teeb) 0-3 laps, 3-6 laps... kust on tulnud ja kelle kohta öeldud et vähemalt 60minutit aktiivset liikumist jne.
Minul isiklikult ei ole vähimatki soovi kellegi veendumusi ümber lükata. Nagu juba kaks korda öeldud - usu mida tahad, aga see on sul usk, mitte teadmine. Teaduslikku teadmist selle kohta, milline kehaline aktiivsus vaimseid häireid ennetab või mis tasemest alates põhjustab füüsilise aktiivsuse puudus statistiliselt oluliselt vaimsete häirete sagenemist, sul ei ole (ja ma ei ole kindel, et üldse kuskil niiväga on või et see ülepea ongi mingites absoluutsuurustes vastatav küsimus).Fucs kirjutas:Minu veendumust et on nii nagu ma siin üritan seletada saab ümber lükata
Pigem on häda selles, et valdav osa sinu poolt postitatud materjalidest põhistas seisukohta, mille osas ei ole vaidlust - et liikumine on põhimõtteliselt kasulik ja organismi arenguks vajalik. Selles oleme me täielikult ühel nõul ja selle tõestamine ei olnudki vajalik.Fucs kirjutas:Praegu on nii, et loll Fucs istub ja kaevab uuringutes, loeb aruandeid ja doktoritöid, otsib välja temaatilisi tekste, loob ning tuletab seoseid ja üritab Milnetis oma seisukohti muude tegevuste kõrvalt kaitsta. Vastuseks tuleb paar rida teksti, et see ei ole nii, see ei ole võimalik, see ei ole teaduslik, see on häma, seda pole tõestatud, too-otsi meile veel lisainfot ning tõendeid siia.
Hm, antud koha peal pean siiski juhtima tähelepanu, et militaar.net on austatud foorumikaaslasele Fucsile "pädevuse tunnistuse" nimelise noa näol juba väljastanud. Ma ainult siiralt loodan, et akf ei kasuta seda "pädevuse tunnistust" edasise vestluse käigus argumendi asemel. Ei füüsiliselt ega ka verbaalselt.Fucs kirjutas: Kui keegi siin Milnetis annaks mulle selle eest mingi kraadi vms pädeva tunnistuse ja aukirja, siis ma võiks teie meelehaeks vbl isegi mingi süvauuringu teha ja kõiki teadlaseid rahuldava "teadusliku uurimistöö" sellest kokku kirjutada. Juba see "sõjalise algõpetuse ajaloo" kokku panemine võttis mul siin tohutu aja. Rohkem ei jaksa ega jõua.
Ei selline asi ei lähe meelest mitte hetkekski. Nimeline nuga koos UKR värvides Tigr soomusmasina ja Lemeti raamatuga seisavad korteri peasaali peasektsioonkapi peamise riiuli aukohal! Ühtegi nendest kolmest ftp Fucs argumendi asemel kasutama ei hakka. Ma nimelt liikusin lapsest saadik tänase päevani topelt või enam rohkem kui oli toona nõutud või täna kombeks on. Sestap mul ei tundu olema (pole diagnoositud ega pole ka vihjatud et oleks) vaimseid erroreidHm, antud koha peal pean siiski juhtima tähelepanu, et militaar.net on austatud foorumikaaslasele Fucsile "pädevuse tunnistuse" nimelise noa näol juba väljastanud. Ma ainult siiralt loodan, et akf ei kasuta seda "pädevuse tunnistust" edasise vestluse käigus argumendi asemel. Ei füüsiliselt ega ka verbaalselt.
Minu eelpool viidatud tuttav kehalise kasvatuse õpetaja tõi just sellise asja vastu välja päris hea näite - tal paar õpilast ei osalenud mõnedes ette nähtud tundides (isegi mitte võimetele vastavalt) - kuidas saad arvestada, kui osa ettenähtud asju praktiliselt isegi proovimata?Z03 kirjutas:Minu arvates ei peaks kehka tundidest loobuma. Las olla 2x2 tundi nädalas, aga loobuma peaks numbrilisest hindamisest. Lihtsalt arvestatud/mittearvestatud. Arvestatud siis, kui laps on motiveeritud, osaleb tundides oma võimetele vastavalt ja ka areneb tasapisi edasi. ...
Ega jah, eks ma võtan asju enda järgi. Mina olin kohusetundlik ja tahtsin endast parima anda ning tajusin õpetaja käitumist seetõttu ebaõiglusena. Teistel võib olla kõik teistmoodi.mart2 kirjutas:Minu eelpool viidatud tuttav kehalise kasvatuse õpetaja tõi just sellise asja vastu välja päris hea näite - tal paar õpilast ei osalenud mõnedes ette nähtud tundides (isegi mitte võimetele vastavalt) - kuidas saad arvestada, kui osa ettenähtud asju praktiliselt isegi proovimata?![]()
No ei saa anda lihtsalt isevoolu liikuvaks "vabakavaks"!
Kaks korda nädalas on vähe muidugi aga kui inimene muidu üldse ennast ei liiguta, siis abiks on ikka. Mingi koormuse see annab. Muidugi juhul kui õpetaja jälgib, et seal tunnis end ka liigutatakse. Aga kahtlemata tuleks kehalise tunde suurendada, soovitavalt viia viiele päevale nädalas.Kardetavasti ei ole 2 tunnil nädalas olulist treeningefekti olenemata sellest, mida nende 2 tunni jooksul tehakse ning ükskõik kuidas neid ka ümber ei kujundaks, eesmärgi "terve füüsisega inimene" saavutamisel jäävad need ikkagi marginaalseks.
Puhtalt korralduslik küsimus. Omast ajast mäletan kehalise tunde Kalevi staadionil, kui osad jooksid 100m, osad tõukasid kuuli, osad hüppasid kaugust, osad viskasid oda, vist oli kõrgushüpe ka. See kõik oli vahetuste kaupa, probleem seisnes pigem selles, et kui näiteks kõrgus- või kaugushüppel keegi ennast liiga pikalt sättis, siis sai ainult ühe soorituse teha, enne kui järgmise ala juurde mindi. Arvestuslikes tundides oli tempo madalam, vist kaks ala korraga käimas. Siis ühe ala tulemused pani õpetaja kirja, teisel oli vist keegi kehalisest vabastatuist.Kriku kirjutas:Sellised alad nagu kaugushüppe võiks üldse programmist likvideerida, nende normist rääkimata. Praktiseerimise ajal passib suurema osa ajast suurem osa õpilasi niisama ning kaugushüppe tulemust mingite tervisenäitajatega siduda on keeruline. Kui kauguse hüppamise asemel üldfüüsilist tehtaks, joostaks või palli mängitaks, oleks kõigil parem.
Selliste alade ainus voorus on IMHO see, et hästi kerge on tulemust mõõta. Mis on omakorda mõtteviisi küsimus.
Fucs kirjutas:Kuidas siis saaks ilma normide ja hindamisteta ja ilma erinevate spordialade praktiseerimiseta (või üldse ilma KEKA tundideta) teada, kellel milleks potentsiaali on või ei ole?
Ma ausalt öelda tõesti ei usu, et tänapäeval leidub ka Eesti tasemel tippsportlase materjalist lapsi, keda vanemad pole kuhugi trenni pannud ja kelle andekust märkab KK õpetaja, mitte treener või vanemad.Fucs kirjutas:Kuidas saaks siis andekaid välja sõeluda ja suunata sinna (kindlate alade juurde, trennidesse, spordikoolidesse) kuhu vaja? Kust tuleks tulevased olümpiavõitjad ja maailmameistrid? Vabatahtlikuse alusel väisatavatest trennidest või?
KK tunnis on see hindamine ka väga formaalne. Ma julgen arvata, et kõik lapsevanemad, kes oma võsukesest hoolivad, teavad ka, kas ta on sportlik või ebasportlik või paks või kõhn. Ma ka lapsevanemana ei saa eriti aru, mis infot peaks mulle lapse KK hinne juurde andma või mis otsuseid ma peaks selle põhjal tegema. Eriti just seda viimast - hindamisest või jälgimisest pole kasu, kui sellega ei kaasne vajadusel sekkumist.Fucs kirjutas:Kuidas ja mille alusel saaks hinnata inimese füüsilist arengut, füüsilist seisukorda ja kehalise võimekuse taset?
Oh, ei mingit erilist väärkohtlemist. Tavapäraselt nõme inimeste aja ning võimete raiskamine, mida CCCP türannias igal pool ette tuli. Kuigi ma oletan, et KK eksami tõttu nüüd keegi siiski istuma ei jäänud - selleks oli süsteem teistpidi liiga auklik ning lõtv.Fucs kirjutas:Siis kui mina põhikooli lõpetasin (siis oli 8. klass), oli neli eksamit. Kolm riiklikku ja üks kooli poolt valitav.
Meie koolis tihti valiti selleks koolieksamiks kehaline kasvatus. Nii ka toona kui mina lõpetasin. Ja kui eksamit ära ei teinud, siis jäid klassi kordama.
Kogu lugu. Ei mingit tilulilutamist.
Milline türannia ja laste väärkohtlemine![]()
Millises vanuses laps juba paistab välja või "näitab välja", et lapsevanem saaks ise juba aru, et lapsest võib midagi spordi vallas saada? Kas siin pole ohtu, et lapsevanem oma hindamisega hiljaks jääb ja õige hetke maha magab? Kas lapsevanem on pädevam lapse füüsise hindaja kui vastava haridusega KK õpetaja? Mille alusel lapsevanem seda üldse hindab? Mille-kellega võrdluses see selgub? Laseb koduhoovis pallijärele joosta ja tundub hea?Kriku kirjutas:Ma ausalt öelda tõesti ei usu, et tänapäeval leidub ka Eesti tasemel tippsportlase materjalist lapsi, keda vanemad pole kuhugi trenni pannud ja kelle andekust märkab KK õpetaja, mitte treener või vanemad.
Isegi kui see nii on, siis teatud vanusest alates on nagunii juba hilja hakata kellestki tippsportlast tegema.
See pole lapse arengu näitaja, kui lapsevanemad teavad kas laps on paks või kõhn, või seda, kas neile tundub et laps on sportlik või mitte.Kriku kirjutas:KK tunnis on see hindamine ka väga formaalne. Ma julgen arvata, et kõik lapsevanemad, kes oma võsukesest hoolivad, teavad ka, kas ta on sportlik või ebasportlik või paks või kõhn. Ma ka lapsevanemana ei saa eriti aru, mis infot peaks mulle lapse KK hinne juurde andma või mis otsuseid ma peaks selle põhjal tegema. Eriti just seda viimast - hindamisest või jälgimisest pole kasu, kui sellega ei kaasne vajadusel sekkumist.
https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/11 ... _lisa8.pdf#Hindamisel lähtutakse vastavatest põhikooli riikliku õppekava üldosa sätetest. Hinnatakse õpilase
teadmisi ja oskusi, aktiivsust ja kaasatöötamist tunnis, tegevuse/harjutuse omandamiseks tehtud
pingutust ning püüdlikkust kirjalike ja/või praktiliste tööde ning tegevuste alusel, arvestades
õpilase teadmiste ja oskuste vastavust ainekava eesmärkidele ning õpitulemustele. Õpitulemusi
hinnatakse sõnaliste hinnangute ja numbriliste hinnetega. Õpitulemuste kontrollimise vormid
peavad olema mitmekesised ja vastavuses õpitulemustega. Õpilane peab teadma, mida ja millal
hinnatakse, milliseid hindamisvahendeid kasutatakse ning millised on hindamise kriteeriumid.
Kirjalikke ülesandeid hinnates arvestatakse eelkõige töö sisu, kuid parandatakse ka õigekirjavead,
mida hindamisel ei arvestata.
Tervisest tingitud erivajadustega õpilasi hinnates arvestatakse nende osavõttu kehalise kasvatuse
tundidest. Hinnatakse õpilase teadmisi spordist, liikumisest ja kehaliste harjutuste tegemisest.
Praktilisi oskusi hinnates lähtutakse õpilase terviseseisundist – õpilane sooritab hindeharjutusena
kontrollharjutuste lihtsustatud variante või oma raviarsti määratud harjutusi. Juhul kui õpilase
terviseseisund ei võimalda kehalise kasvatuse ainekava täita, koostatakse talle individuaalne
õppekava, milles fikseeritakse kehalise kasvatuse õppe-eesmärk, õppesisu, õpitulemused ning
nende hindamise vormid.
Jäeti ikka, kui eksamit ära ei teinud. Süsteemi auklikus ja lõtvus näitas siin ennast hoopis teisel moel - KK eksamite normid hindele 3 olid niivõrd lihtsad, et nende mittetäitmiseks oleks pidanud kohale minemata jätma. Lisaks pandi KK eksami eest koondhinne, mitte aladelõikes eraldi. Kui 3000m jooksmine oli hindele 2 kuid pallivise ja kaugushüpe hinnetele 3 siis said eksami koondhindeks omale kolme. Kes oli kõikides või enamus muudes reaalainetes viieline ja enne 60m jooksu finišijoont otsad andis, siis tema tunnistust ei hakatud üldjuhul KK eksami kolmega ära rikkuma ja venitati 4 välja. Lasti või 60m asemel 30m joosta kui vaja, aga niisama ka ei saanud.Kriku kirjutas:Oh, ei mingit erilist väärkohtlemist. Tavapäraselt nõme inimeste aja ning võimete raiskamine, mida CCCP türannias igal pool ette tuli. Kuigi ma oletan, et KK eksami tõttu nüüd keegi siiski istuma ei jäänud - selleks oli süsteem teistpidi liiga auklik ning lõtv.
Paljudel aladel juba enne kooli.Fucs kirjutas:Millises vanuses laps juba paistab välja või "näitab välja", et lapsevanem saaks ise juba aru, et lapsest võib midagi spordi vallas saada?
Tavaliselt niimoodi jah lapsed trenni või ringidesse jõuavad, et lapsevanemal on mulje, et mingi asi lapsele meeldib, tuleb välja ka ning äkki siis võiks sellega tõsisemalt tegeleda.Fucs kirjutas:Mille alusel lapsevanem seda üldse hindab? Mille-kellega võrdluses see selgub? Laseb koduhoovis pallijärele joosta ja tundub hea?
Jah, seetõttu ma ei saagi eriti aru, miks sa nende küsimuse tõstatasid.Fucs kirjutas:Ja tulevased teoreetilised tippsportlased on küll tähtis, kuid siiski ainult üks imeväike osa meie noortest.
No ja mis sellest kõigest ikkagi kasu on? Ei jõua normaalkaalus kutt mingis vanuses lõuga tõmmata, kuigi mingi bürokraatliku normatiivi järgi justkui peaks jõudma - ja mis siis? Küll järgmisel või ülejärgmisel aastal jõuab. Mis tähtsust sel on, kas ta tõmbab oma esimesed lõuad 5. või 7. või 9. klassis?Fucs kirjutas:See pole lapse arengu näitaja, kui lapsevanemad teavad kas laps on paks või kõhn, või seda, kas neile tundub et laps on sportlik või mitte.Kriku kirjutas:KK tunnis on see hindamine ka väga formaalne. Ma julgen arvata, et kõik lapsevanemad, kes oma võsukesest hoolivad, teavad ka, kas ta on sportlik või ebasportlik või paks või kõhn. Ma ka lapsevanemana ei saa eriti aru, mis infot peaks mulle lapse KK hinne juurde andma või mis otsuseid ma peaks selle põhjal tegema. Eriti just seda viimast - hindamisest või jälgimisest pole kasu, kui sellega ei kaasne vajadusel sekkumist.
Selleks ongi üldtunnustatud normatiivid, mida peetakse ühes või teises vanuses laste arengus normaalseks ja mille baasil saab hinnata alaarengut või ülearengut.
Kellele on, kellele pole. Mul isiklikult oli täiesti ükskõik, mis mu KK hinne oli.Fucs kirjutas:Hinnete panek ehk hindamine ütlebki ära, kas sooritus on normidele vastav, mitte vastav, või normist parem + on motivaatoriks lapsele pürgida parema hinde poole.
KK ja muude õppeainete soorituste vahel sellise võrdusmärgi tõmbamine ei ole õige. KK sooritus paraneb lihtsalt ka loomuliku arengu, st. kasvamise käigus. Ruutvõrrandi lahendamine või ebareeglipärased tegusõnad võivadki aga jääda ära õppimata kuni elu lõpuni. Teistpidi langeb kehalise soorituse võime samamoodi loomulikul teel organismi vananedes - aga ebareeglipärased tegusõnad võivad inimesele surmani pähe jääda.Fucs kirjutas:Nagu ka kõikides muudes õppeainetes. kui lapsevanem ei saa aru, mis infot hinded annavad ja mida peaks tegema, et need hinded paremad oleks, siis ega keegi teine ei saa lapsevanemat aidata.
2 tunniga nädalas ei ole see võimalik ning tüüpiliselt on vähem sportlikud lapsed seda paljudel spordialadel korraga.Fucs kirjutas:Sekkumine peaks tähendama seda, et saades tagasisidet kooli KK tunnist elik õpetajalt (ka need samad hinded), et millistes sooritustes laps ei küündi teatud tasemeni, tuleks KK tunnis teatud õpilastel lasta teha rohkem vastavaid treeninguid ja harjutusi, mis aitaksid lapsel arendada just neid võimeid, milles on puudujääke.
Sellega ei ole mina absoluutselt nõus. Ei ole mitte mingit põhjust vedada last kuhugi trenni, kus tehakse asju, milles ta kõige paremal juhul võiks olla keskpärane. See on aja ning võimete raiskamine "normatiivide" pimeda täitmise nimel. Laps tuleb viia sinna, kus tehakse asju, milles ta on andekas, et talle looduse poolt antut võimalikult hästi ära kasutada.Fucs kirjutas:Sama paeks tegema lapsevanem, ehk siis suunama lapse vajadusel vastavasse trenni (ma kardan, et praktikas on kõik vastupidi - lapsevanem suunab lapse trenni hoopis teistel kaalutlustel + spetsiifilistes trennides käivad just selle spetsiifilise ala parimad, aga mitte need keda peaks järele aitama ja treenima).
Ära dramatiseeri nüüd üle. SBK ajal toimub valdaval osal ajateenijatest märkimisväärne füüsiliste võimete paranemine:Fucs kirjutas:Kui noorte kehalist võimekust hinnatakse (kui üldse hinnatakse? vbl äkki ei peaks üldse hindama?) kuni kaitseväeni ilma normatiivideta, piirideta vaba kulgemise tingimustes, mis tähendab omakorda seda, et polegi millegi poole püüelda ega areneda/arendada/treenida (ei teata oma puudujääke ega oma füüsilist võimekust mingil üldtunnustatud skaalal) ja siis järgmisel hetkel satutakse olukorda, kus sind hakatakse hindama normatiivide järgi, siis pole midagi imestada, et nendele ei vastata enamik noori. Ja pole ka midagi imestada, et väljalangevus hiljem on nii suur.
http://www.ksk.edu.ee/wp-content/upload ... ruanne.pdfAnalüüsides ÜFT tulemusi selgus, et enne SBK-d olid 67,3% ajateenijatest suutelised positiivselt läbima kätekõverduste testi (vähemalt miinimum, ehk 60 punkti tasemel), istesse tõusul oli neid noori vaid 57,5% ning 3200 m jooksus veidi üle poolte (51,9%). Baaskursuse lõppedes olid tulemused ootuspäraselt oluliselt paranenud, kuid jooksutulemuste alusel 21,1% ja kerejõu testi andmetel 16,0% noortest ei olnud suutelised ka pärast sõduri baaskursuse lõppu täitma miinimumnorme.