Re: Palgad
Postitatud: 25 Apr, 2012 21:55
Mõningaid mõtteid mõned leheküljed eespool väljapakutud ideele panna kõikvõimalike tugiteenustega (tehnika remont, toitlustus jne) tegelema ajateenijad või „asendusteenistuslased“, misläbi vabaneksid justkui metsikud rahasummad kaadrikaitseväelaste-rivimeeste palkade tõstmiseks.
Minu arvates pole siin küsimus selles, kas rakendada sellel tööl täispalgalisi kaadrikaitseväelasi või tsiviilametnikke. Vaid tegelikult tuleks teema lahendada hoopis selles mõttes kardinaalselt, et lõpetada juba ette läbikukkumisele määratud katsed arendada KV-s välja mingid eraldiseisvad II ja III liini remondivõimekused, remondibaasid ja tehnohoolduspargid, millede väljaehitamiseks kulub kümneid miljoneid eurosid ning kus remondimeestele pakutavad palgad jäävad alati selliseks, et kõik need meistrimehed põgenevad esimesel võimalusel erasektorisse. Miks aretada mingeid võimekusi, mis on erasektoris juba ammu nii infrastruktuuri, oskusteabe ja väljaõppinud personali näol juba ammu olemas?
Näide – miks peaks tuhandete kaitseväe veokite remondiks ja hoolduseks arendama nullist välja autonoomse hooldusvõrgu, kui Eestis on terve rida omavahel konkureerivaid firmasid, kes seda tööd juba olemasoleva taristu, oskusteabe ja tööjõuga teha suudaksid? Nõus, erinevalt avalikust sektorist tahab erasektor ka kasumit teenida ning esmapilgul võib see minna tunduvalt kallimaks, kui ise jalgrataste ehitamine. Aga samas jääks ära eranditult KV jaoks mõeldud taristu ehitamine (ja ülalpidamine), inimeste pidev värbamine (sest neid meelitatakse pidevalt parema palgaga niikuinii erasektorisse üle), nende koolitamine, varuosade tellimine ja ladustamine, kogu selle tsiviiltegevuse administreerimine jne jne.
Selle asemel piisaks (lihtsustatult öeldes selleks), et oleks pädev jurist, kes sõlmib erafirmaga töövõtulepingu, mingi arv logistikuid, kes annavad erafirmale masinad remondiks üle ja kontrollivad pärast tehtud töö kvaliteeti ning raamatupidaja, kes kannab erafirmale tehtud töö eest üle kokkulepitud rahasumma. Tekiks väga selge ja rahaliselt üheselt mõõdetav hinnalipik, kui palju ühe masina remont maksab; erinevalt praegusest olukorrast, kus ilmselt mitte keegi kogu KV-s ja KM-is ei suuda kokku arvutada, kui palju läheb (ja läheks tulevikus) maksma remonditaristu ehitamine ja ülalpidamine, remondijüride palgal hoidmine, igasugused kaudsed kommunaalkulud ja nende eest maksmine ning kogu see administratiivne „katus“ kogu selle paratamatult ebaefektiivse süsteemi kohal. Ning kui palju peavad riviohvitserid sellise süsteemi tõttu paberisõda pidama, selle asemel, et anda sisse lihtne tellimus „teostage 20 MAN-i veoki korraline hooldus ja remont“.
Sama kehtib (üksikute eranditega) ka igasuguste muude oma olemuselt mitte-sõjaliste tugiteenuste osas, nagu kinnisvara haldus ja hooldus, rahuaegne toitlustuse korraldamine, koristusteenused, suur osa rahuaegsest laomajandusest. Ehk valdkonnad, kus KV peab tööjõuturul paratamatult konkureerima erasektori kõrgemate palkadega (ja mis seal salata, tihti ka efektiivsema töökorralduse ja töötajate oskuslikuma motiveerimisega).
Jah, keerulisema sõjatehnika puhul ei ole Eestis erinevalt veokite remondist või siis kinnisvara haldamisest oskusteabega firmasid, kes suudaksid elutervet konkurentsi pakkuda. Aga iroonilisel kombel ostab KV minu teada just keerulisema tehnika hooldust juba täna tootjafirmadelt sisse, samal ajal kui tunduvalt lihtsama tehnika ja teenuste puhul proovitakse jalgarattaid ise leiutada.
Kapten Trummi väide, et ’outsourcimine’ on ainult rikaste riikide lõbu, ei ole oma olemuselt tegelikult eriti loogiline, sest just rikastel riikidel võiks justkui olla piisavalt raha selleks, et süsteemisiseselt selliseid erasektoriga konkureerivaid tugiteenuseid ülal hoida. Seejuures oli ju kõikidel nendel vanadel riikidel enne tugiteenuste väljaviimist need tugiteenused koos taristu ja aastakümnetepikkuse oskusteabega ju tegelikult juba välja arendatud, mis oleks justkui pidanud vähendama outsourcimise „kõrget hinda“ ja atraktiivsust.
Hea näite leidmiseks ei ole vaja kaugelt otsida. Soomes seisavad näiteks ees üsna märgatavad kaitsekulude kärped ning KV-s ollakse väga mures personali- ja tegevuskulude tõusu pärast. Aga miskipärast ei otsustanud soomlased jätkata senise, KV koosseisus suhteliselt hästi välja arendatud hooldus- ja remondisüsteemiga, või veel vähem hakata elukutseliste remondimeeste asemel kasutama aja- või asendusteenistuslasi, vaid viidi kogu II ja III liini remont KV-st välja eraettevõttesse. See, et tegemist on sisuliselt riigi omanduses oleva firmaga, ei ole tegelikult väga oluline, sest kasumlikkust ja efektiivsust peab see firma ülesse näitama ikkagi.
Minu arvates pole siin küsimus selles, kas rakendada sellel tööl täispalgalisi kaadrikaitseväelasi või tsiviilametnikke. Vaid tegelikult tuleks teema lahendada hoopis selles mõttes kardinaalselt, et lõpetada juba ette läbikukkumisele määratud katsed arendada KV-s välja mingid eraldiseisvad II ja III liini remondivõimekused, remondibaasid ja tehnohoolduspargid, millede väljaehitamiseks kulub kümneid miljoneid eurosid ning kus remondimeestele pakutavad palgad jäävad alati selliseks, et kõik need meistrimehed põgenevad esimesel võimalusel erasektorisse. Miks aretada mingeid võimekusi, mis on erasektoris juba ammu nii infrastruktuuri, oskusteabe ja väljaõppinud personali näol juba ammu olemas?
Näide – miks peaks tuhandete kaitseväe veokite remondiks ja hoolduseks arendama nullist välja autonoomse hooldusvõrgu, kui Eestis on terve rida omavahel konkureerivaid firmasid, kes seda tööd juba olemasoleva taristu, oskusteabe ja tööjõuga teha suudaksid? Nõus, erinevalt avalikust sektorist tahab erasektor ka kasumit teenida ning esmapilgul võib see minna tunduvalt kallimaks, kui ise jalgrataste ehitamine. Aga samas jääks ära eranditult KV jaoks mõeldud taristu ehitamine (ja ülalpidamine), inimeste pidev värbamine (sest neid meelitatakse pidevalt parema palgaga niikuinii erasektorisse üle), nende koolitamine, varuosade tellimine ja ladustamine, kogu selle tsiviiltegevuse administreerimine jne jne.
Selle asemel piisaks (lihtsustatult öeldes selleks), et oleks pädev jurist, kes sõlmib erafirmaga töövõtulepingu, mingi arv logistikuid, kes annavad erafirmale masinad remondiks üle ja kontrollivad pärast tehtud töö kvaliteeti ning raamatupidaja, kes kannab erafirmale tehtud töö eest üle kokkulepitud rahasumma. Tekiks väga selge ja rahaliselt üheselt mõõdetav hinnalipik, kui palju ühe masina remont maksab; erinevalt praegusest olukorrast, kus ilmselt mitte keegi kogu KV-s ja KM-is ei suuda kokku arvutada, kui palju läheb (ja läheks tulevikus) maksma remonditaristu ehitamine ja ülalpidamine, remondijüride palgal hoidmine, igasugused kaudsed kommunaalkulud ja nende eest maksmine ning kogu see administratiivne „katus“ kogu selle paratamatult ebaefektiivse süsteemi kohal. Ning kui palju peavad riviohvitserid sellise süsteemi tõttu paberisõda pidama, selle asemel, et anda sisse lihtne tellimus „teostage 20 MAN-i veoki korraline hooldus ja remont“.
Sama kehtib (üksikute eranditega) ka igasuguste muude oma olemuselt mitte-sõjaliste tugiteenuste osas, nagu kinnisvara haldus ja hooldus, rahuaegne toitlustuse korraldamine, koristusteenused, suur osa rahuaegsest laomajandusest. Ehk valdkonnad, kus KV peab tööjõuturul paratamatult konkureerima erasektori kõrgemate palkadega (ja mis seal salata, tihti ka efektiivsema töökorralduse ja töötajate oskuslikuma motiveerimisega).
Jah, keerulisema sõjatehnika puhul ei ole Eestis erinevalt veokite remondist või siis kinnisvara haldamisest oskusteabega firmasid, kes suudaksid elutervet konkurentsi pakkuda. Aga iroonilisel kombel ostab KV minu teada just keerulisema tehnika hooldust juba täna tootjafirmadelt sisse, samal ajal kui tunduvalt lihtsama tehnika ja teenuste puhul proovitakse jalgarattaid ise leiutada.
Kapten Trummi väide, et ’outsourcimine’ on ainult rikaste riikide lõbu, ei ole oma olemuselt tegelikult eriti loogiline, sest just rikastel riikidel võiks justkui olla piisavalt raha selleks, et süsteemisiseselt selliseid erasektoriga konkureerivaid tugiteenuseid ülal hoida. Seejuures oli ju kõikidel nendel vanadel riikidel enne tugiteenuste väljaviimist need tugiteenused koos taristu ja aastakümnetepikkuse oskusteabega ju tegelikult juba välja arendatud, mis oleks justkui pidanud vähendama outsourcimise „kõrget hinda“ ja atraktiivsust.
Hea näite leidmiseks ei ole vaja kaugelt otsida. Soomes seisavad näiteks ees üsna märgatavad kaitsekulude kärped ning KV-s ollakse väga mures personali- ja tegevuskulude tõusu pärast. Aga miskipärast ei otsustanud soomlased jätkata senise, KV koosseisus suhteliselt hästi välja arendatud hooldus- ja remondisüsteemiga, või veel vähem hakata elukutseliste remondimeeste asemel kasutama aja- või asendusteenistuslasi, vaid viidi kogu II ja III liini remont KV-st välja eraettevõttesse. See, et tegemist on sisuliselt riigi omanduses oleva firmaga, ei ole tegelikult väga oluline, sest kasumlikkust ja efektiivsust peab see firma ülesse näitama ikkagi.