OLAVI kirjutas: ↑14 Aug, 2023 16:35
Ja millises testis neist on tehtud "rehvide lumesupi" katseid?
Defineeri "lumesupp" ?
Puhas (värskelt sadanud) lahtine lumi? Sulalumi? Mittesulalumi?
Lumehanged / paks lahtine lumi? Pinnatuisk? Sula/külm?
Sulalumi ja lörts?
Soolasegune lumepudru?
5cm?
OLAVI kirjutas:
Erinevates piirkondades on erinevad nõuded rehvidele ja meil pole suurt mitte midagi teha Soome puhtal talveteel -25C testitud rehvimustriga, kui meie linnades on sõita vaja tegelikult -3C 5cm paksuses lumepudrus.
10 cm?
OLAVI kirjutas: Tänapäeva heaoluühiskonna ajal ei ole praktiliselt enam üldse näha rehviteste, kus oleks testitud rehvi kiirendusvõimet 10cm paksuses vedela lumelopakihiga testrajal, sest arvatakse et selliseid avalikult kasutatavaid teid ei ole enam.
5-10 cm?
OLAVI kirjutas:näita parem viimase 5 aasta jooksul tehtud rehvitesti, kus on tehtud kiirendus ja pidurduskatsed 5-10cm paksuses (soola)vee ja lume segus?
Kes ja millisel maal on neid teinud?
Erinevate rehvide võrdlustestides tõesti ei tehta "10cm paksuses vedela lumelopakihiga" kiirendus- ja pidurdusteste.
"-3°C 5cm paksuses lumepudru" kiirendus testid ka ei kuulu standardtestide hulka, nagu ka "5-10cm paksuses (soola)vee ja lume segus" tehtud kiirendus- ja/või pidurdustestid.
Nagu ka midaiganes °C "soolaseguse lume- ja löga" kiirendus-pidurdustestid, "ilma soolata liivatatud tee" kiirendus-pidurdustestid, "paksus lumesajus sõitmise" testid või "tuisanud lumevaaludest/hangedest" läbisõitmise testid.
Kindlasti on veel terve rida igasuguseid võimalikke teste, mida standardtestides ei tehta.
On -8...-12 °C "Snow braking", "Snow acceleration" ja "Snow handling" testid ja on +2 °C … +6 °C "Wet braking" testid.
Ei ole ka alla -7°C ega üle -13°C lumeteste, aga meil ju ometi on ka tihti soojem kui -7 ja isegi külmem kui -13
Miks ei tehta? Heaoluühiskond?
Põhiline, miks neid igasuguseid "muid teste" (s.h. nn "lörtsiteste") enam või üldse ei tehta on see, et
"TiresVote" also emphasizes that tires with good hydroplaning resistance are also likely to be able to handle slush-planning with ease, which was confirmed by the previous tests. Today, the slush tire tests are not performed anymore
because it is very hard to ensure the consistency of results in them.
https://tiresvote.com/articles/tekniken ... test-2019/
OK. Ma saan aru küll, et "lumesupp" on mingi lahtine lumeläga/plöga, aga see võib olla erinevatel puhkudel täiesti erinev ja üks olukord teisega võrreldamatu. Ja 5 või 10 cm läga on ka oma olemuselt ja mõjudelt täiesti erinev. Erinevalt -8...-12 °C jää- või lumeteest, milliseid tingimusi on võimalik testides korrata.
Küll aga teevad tootjad ise selliseid teste oma enda toodetele. Neid ei saa loomulikult kusagile "ühte testtabelisse" ühtedel ja samadel alustel võrdlusena koondada juba eelpool viites ära mainitud ja kirjutatud põhjustel.
Nokia
Nokian Tyres has unique facilities for carrying out slush planing tests. What benefits does this bring?
“As far as I know, no other tyre manufacturer has a place for testing slush planning in a controlled testing environment in the way we can. Every winter, we pile a lot of snow on our test track, and when the spring sunshine starts to melt the snow into slush, we carry out extensive testing. Although hydroplaning is dangerous, slush planing is even more dangerous. The combination of melting snow, a layer of water on the road surface, and possibly ice can make the situation difficult, even for an experienced driver. Even though we are the pioneers of the industry, even we discover something new every spring.”
https://www.nokiantyres.com/innovation/ ... -long-way/
Rosava (Ukraina tootja) räägib, et testib tooteraenduse käigus
The modern Rosava and Premiorri winter tyres are designed with resistance to slush planing in mind. Deep and wide grooves on the tread are responsible for the timely removal of water (regardless of its state) when driving on slush.
Small sipes and heavily worn grooves with reduced depth, respectively, cannot remove the slush from the contact patch quickly and clean the tread from it. In such cases, tyres with a directional tread pattern proved to be especially effective.
https://rosava.com/en/useful_tips/slesh ... o-uniknuti
Kindlasti teevad mingeid löga-lörtsi teste ka teised talverehvi tootjad oma tootearenduse käigus, et parim kooslus/lahendus erinevateks teeoludeks leida. Aga need "lögatestid" on juba oma olemuselt täiseti erinevad, et ühte hinnangut ja võrreldavust saaks anda. Lumeläga ja lörts mille all on kas asfalt, kinnine lumi või hoopis jää, on kõik täiesti erinevad "lögatestid". Kui palju selles lägas-lögas on omavahelises suhtes soola, vett või lund on ka täiesti erinevad kooslused ja tingimused. Ja erineva paksusega lögas saab ka erinevad tulemused. Selle pärast on nn standardtestidesse jäetud enam-vähem kontrollitavad,
korratavad ja samaväärsed/võrdväärsed tingimused, milles neid erinevaid rehve testitakse ja
omavahel siis võrreldakse.
Rehvi "pidamine" ja juhitavuse säilimine "lumelägas" taandub alati sellele, kui paks see lumeläga on, mis selle läga all on ja kas rehv suudab säilitada kontakti selle läga all oleva pinnaga. Kui rehv läga aluse stabiilsema pinnaga kontakti ei saavuta, siis "uisutavad" nad kõik ühtemoodi. Suutlikus lumelägast aluspinnani jõuda sõltub läga koostisest ja paksusest, sõidukiirusest, rehvi laiusest, rehvirõhust ja kas või kui edukalt suudab rehvimuster rehvi alt "välja/ära juhtida ja rehvimustrisse endasse mahutada" seda läga. Edasi juba oleneb konkreetse rehvi "pidamisest" ja haarduvusvõimest läga aluse stabiilsema pinnaga.
Läga ärajuhtimise võimet peetakse umbestäpselt võrreldavaks veekihi ärajuhtimise võimega - mida paremini rehv juhib ära vett, seda paremini juhib ära ka läga (needsamad talvise märja tee ja/või vesiliu testid). Edasi jällegi oleneb läga aluspinnast, kas paremini haakub sellega pehmem või kõvem rehvisegu, või naast või lamellrehv (needsamad lumetestid ja jäätestid).
Experimental investigation of tire performance on slush
https://vb.vgtu.lt/object/elaba:81654707/81654707.pdf
Seega saaksime me erinevad "lägatestide" tulemused olenevalt sellest, kui hea on üks või teine rehv kas märjal ja lumisel või jäisel teel. Neid võimekusi aga testitakse endiselt edasi. Ehk, et rehv mis on parem nii märjal/vesilius ja lumisel või jäisel teel, või kõikides kolmes, on ilmselt parem ka lägas ja vastupidi. Seda on kinnitanud ka need vähesed testid, kus on üritatud ka seda "lörtsitesti" või "lumelägatesti" teha.
2010 Winterreifen test
Versuchshalber wurden dieses Mal auch Tests bei Schneematsch durchgeführt.
Wie erwartet, stellte sich dies als ziemlich schwierig heraus, da der gewünschte Schneematsch nur in einem sehr schmalen Temperaturfenster knapp über null Grad existiert. Schon die ganz normalen Temperaturschwankungen über den Tag sind da ein Problem.
Deshalb gibt es diesmal auch noch kein Detailergebnis dazu, aber eine ganz klare Erkenntnis: Ein Reifen, der bei Aquaplaning gut ist, ist es auch bei Schneematsch. Ein Reifen, der in der wassergefüllten Spurrinne versagt, kann auch mit Schneematsch nicht umgehen.
https://konsument.at/node/54282
Ja kuigi katseid üritati teha (ja tehti) ka lumelörtsis, on selle testitulemused tabelites kõik ühe ja sama "SCHNEE" all, mitte eraldi "Schneematsch" vms "löga/läga/supi" nime all.
https://archiv.vki.at/konsument/tabelle ... 670_4.html
https://archiv.vki.at/konsument/tabelle ... 670_5.html
Akf OLAVI äkki paneb siia mulle silmarõõmuks mõne lingi, kust on näha mõne "enne viimast 5 aastat" ja enne "heaoluühiskonna" tulekut tehtud rehvitestide tulemused/tabelid, kus need "lögatestid" või "rehvide lumesupi katsed" ka ilusasti eraldi sees, kirjas ja võrreldavad on ?
*
Kui huvitab, siis paksu lume läbivuse testid, kui üks rehvitesti osa, on nt venelastel siiani olemas:
(За Рулем testides "Проходимость в глубоком снегу" tähendabki "
управляемость на снежной кашице и в слякоть", mitte lumehangedes offroaditamist)
За Рулем 2019
Проходимость в глубоком снегу...
За Рулем 2020
Проходимость в глубоком снегу...
Тест зимних шипованных шин от За Рулем и Авторевю на сезон 2023 г
Проходимость в глубоком снегу
https://auto-shina24.ru/test-zimnih-shipovannih-shin/