4. leht 4-st

Varjend Tallinna Üksik-Päästekompanii all

Postitatud: 27 Okt, 2008 0:03
Postitas buratiino
Paistab, et mina siin hetkel ainus, kes selle punkri teist poolt näinud. Sissepääs siin: TÜPK varjend

Asub varjendi see osa siis endisel TÜPK alal. Teenisin seal aega viimases "lennus" 2005. a. kevadeni. Võimalusi varjendis ringi luusida oli palju ja seal veedetud tunde tuli vast kümneid. Tagantjärele naljakas mõelda, et sellest probleeme ei tekkinud.

Kompleks oli päris suur, teisest osast eraldas seda massiivne roheline metalluks. Ruume oli palju, koridor moodustas ümber nende ristküliku - ruumid siis selle keskel ja äärtes. Lisaks asusid külgedel tiivad, ühes neist suur ruum maast laeni kapilaadsete aparatuuridega. Teises tankimootor, mis olevat kogu kompleksi toitma pidanud. Mootori kõrgus võis olla 2m ja laius 3m, niipalju, kui mäletan.

Kompleks ei olnud nii hästi säilinud, kui siin avaldatud piltidel teine pool sellest. Tundub see siinsetel piltidel kuidagi võlts, ju on suur osa sealsest sisustusest mujalt kokku tassitud. Minu poolt külastatud pooles oli magusama tehnikaga vehkat tehtud, enamikul aparatuurist vaid korpus alles. Samas toimis valgustus peale 13 aastat tühjalt seismist hästi, huvitav, kas see kajastus ikka Kompanii elektriarvel!? Sisustus oli seal teatud ruumides laitmatult säilinud - sahtlid olid dokumente täis, vedelesid ümbrikud stiilis "Top Secret", kui õigesti mäletan ning isegi lauakalender kõigi lehtedega seisis puutumatult laual. Paberimajandusse põhjalikumalt ei süvenenud, ei tundunud seal mingeid tähtsaid materjale või skeeme ka olevat.

Kaader teadis rääkida, et 91-92, kui varjend loovutati, olevat otseühendus Moskvaga veel toiminud. Olevat olnud kõrgeima tähtsusega varjend Eesti pinnal; või siis pinna all. Nende juttude usaldatavus võib olla muidugi kes-teab-milline :wink:

Postitatud: 27 Okt, 2008 0:13
Postitas buratiino
Eelmise postituse jätkuks - mõned fotod on mul sellest varjendist ka, filmipeegliga tehtud. Üritan nädala jooksul need 10x15 paberilt skanneerida ja siia viidata.

Postitatud: 27 Okt, 2008 11:48
Postitas plekkpea
Tollest mootorist on pilti?

Postitatud: 27 Okt, 2008 14:33
Postitas buratiino
Piltidega on kurvemini, kui arvasin - kokku on neid vaid 4, nagu indeksfotolt näen, hetkel leidsin neist 2. Tankimootorist pilti pole. Naljakas, et ei nii ähmaselt kogu seda pildistamist mäletan. Otsin veel kõik oma negatiivid üles ja vaatan üle, äkki on mul sellest siiski veel üks film. Üks nendest piltidest on tehtud ruumis, mis asus kohe tankimootoriruumi kõrval, naljaks, kui ma mootorist siis pilti poleks teinud. Samas ei suuda üldse meenutada, kas tegin või mitte :?

Postitatud: 27 Okt, 2008 14:55
Postitas plekkpea
A V12 oli?

Postitatud: 27 Okt, 2008 17:42
Postitas buratiino
Ei tea kahjuks, olen liiga mootorivõõras inimene. Olin seal Kose tuletõrjekomando koosseisus, kohalikest meestest oli seal nooremaid ja vanemaid, kes ka seda varjendit ka hästi tundsid ja kogu sealset tehnikat. Väitsid nad, et ühele masinale olla ka tankimootor peale pandud, mida kasutati pumbamasinana pealiinide varustamisel, s.o. siis metsapõlengutel isegi 10 km 20cm läbimõõduga peavoolikuliin, millest hargnevad väiksemad voolikuliinid. Mis sellest masinast saanud oli, ei tea järjekordselt.

2005 kevadel, kui TÜPK suleti, jäi Kose kommando samale territooriumile veel püsima, küll teise nime all vist. Kui nad seal siiamaani asuvad, saab neilt kindlasti kõike lähemalt uurida, kui keegi sinnakanti satub.

Postitatud: 25 Nov, 2008 15:04
Postitas tõbi
Käisin Vardjas umbes 90ndate keskel ja tegin seal ka pilti. Vaadates eelpool välja käidud fotosid http://picasaweb.google.com/diggpics/08_05_03_Vardja# , on seal ikka raju laastamistööd tehtud...

Postitatud: 28 Nov, 2008 20:28
Postitas MartinL
buratiino kirjutas:Ei tea kahjuks, olen liiga mootorivõõras inimene. Olin seal Kose tuletõrjekomando koosseisus, kohalikest meestest oli seal nooremaid ja vanemaid, kes ka seda varjendit ka hästi tundsid ja kogu sealset tehnikat. Väitsid nad, et ühele masinale olla ka tankimootor peale pandud, mida kasutati pumbamasinana pealiinide varustamisel, s.o. siis metsapõlengutel isegi 10 km 20cm läbimõõduga peavoolikuliin, millest hargnevad väiksemad voolikuliinid. Mis sellest masinast saanud oli, ei tea järjekordselt.

2005 kevadel, kui TÜPK suleti, jäi Kose kommando samale territooriumile veel püsima, küll teise nime all vist. Kui nad seal siiamaani asuvad, saab neilt kindlasti kõike lähemalt uurida, kui keegi sinnakanti satub.
Varjendis oli R6 mootor. Tuletõrje pumbaautol olnud v12 mootoriga polnud sellel mingit pistmist.

Postitatud: 29 Nov, 2008 2:48
Postitas plekkpea
See ikka V12 ja mingi laeva jõuallikas. Kuna hõbujõude üle 700.

Postitatud: 05 Sept, 2009 15:00
Postitas toomas tyrk
Üks video Kose varjendist
http://www.epl.ee/artikkel/477164