jutud käivad juba piirivalvelt raskemate relvade kui püstol ära võtmisest.Ja mis puutub tuvastamisse siis alustele antakse kütust nii vähe ,et saab kuus ainult mõni kord merel käia,eks katsu sellega patrullida ja oma ülesandeid täita.Tänaseks on asjalood nii kaugel,et võib öelda "Tehtud" merepiirivalve on likvideeritud.
No jah... Piirivalve ülesanne peaks olema piiride valve ja sellega seonduv tegevus (näit tuvastamine ja pardale minek). EKV/EMV ei saa seda juriidiliselt üle võtta. EMV võib minu arusaamisel juriidiliselt mingi konkreetse ohtliku sissetungija küna pooleks laskmisel abiks olla. Samuti ei saa kaitseväelased patrullida rohelisel piiril, kuid kui näiteks Venemaalt põgeneb teadmata põhjusel eestisse grupp relvastatud vene sõdureid, saab näiteks Scouts või SP aidata neid püüda küll.
Kui Piirvalve alias piiripolitsei on hoolimata ühildamisest suures rahahädas, tuleks esmalt pöörata tähelepanu põhifunktsiooni säilimisele. Kui vaadata PV laevastikku, siis näeme, et seal on järgmised alused:
PVL-111 Vapper - 1999 / 118 t / 27 sõlme. Sobilik piiri valvamiseks.
PVL-103 Pikker - 1994 / 88 t / 25 sõlme. Sobilik piiri valvamiseks
PVL-112 Valve - 2008 / 42 t / 25 sõlme. Samuti sobilik piiri valvamiseks.
PVL-106 Maru - 1964 / 135 t / 23 sõlme. See laev on minu nägemusel piiri valvamiseks ja väljasõitudeks juba natuke suur, raske ja aeglane. Ilmselt õgib parasjagu kütust ka. Samas pole EVA-l ega EMV-l selle asjaga ka suurt midagi peale hakata. Eks ta peaks edasi piiri teenima ja vast tulevikus on otstarbekas uue Patrol24 klassi laeva vastu vahetada.
PVL-202 Kati - 1966 / 471 t / 12 sõme / 30 cm jääd. See on reostustõrjelaev, kuid piiri valvamiseks ebavajalik. Võiks olla hoopis EVA käes.
PVL-107 Kõu - 1963 / 532 t / ... sõlme / 70 cm jääd. See laevalahmakas pole minu arvates piiri valvamiseks vajalik. Samuti tundub tema ülalpidamine piirivalvuritele võrdlemisi kallis lõbu. Tegelikult ma pole täiesti aru saanud selle asjanduse reaalsest funktsioonist. Ehitusest tundub, et saab hõlpsalt pukseerida. Sobib päästelaevaks EVA-le. Jääd saab ka natuke lõhkuda.
PVL-109 Valvas - 1943 / 1000 t / 13 sõlme / ... cm jääd. See pole samuti piiri valvamise laev ja neelab ilmselt suurt raha. Ehitatud hüdrograafialaevaks. Ei tea, mis sellega tehakse, kuid minu arvates peaks ta kuuluma samuti EVA laevastikku. Lisaks sellele tuleks mõelda laeva muinsusväärtuse hoidmisele. Hea kasutada juba 2 ms filmivõtetel!
Peakski kogu lugu olema.
Kui piirivalve jääb päris piirivalveks, siis piisaks talle esimesest 4 laevast, millele ehk võib lisanduda veel miski Patrol24. Eks neid kaatreid ole ka veel käputäis ja mootorpaate. Võiks kehtestada sellise funktsionaalsuspiirangu, et piirivalvelaevad on alla 150 t veeväljasurvega ja kiirusega üle 20 sõlme. Piirvalve valvab piiri ja EVA tegeleb merepääste ja reostustõrjega. Lisaks on piirivalvel veel lennukid ja koperdised, millega tööd teha. Piirvalvelaevadel võiks siiski jääda relvastus kuni suureklaiibriliste kuulipritsideni ja lisaks allveelaevavastased sonarid.
Merevägi võiks aga omada raskemini relvastatud sõjalaevu. Juba sellepärast, et puhtalt oma nime väärida. Raketikaatritest piisaks täielikult.
Aga võiks näiteks ka kaks Nils-Juel klassi korvetti, mis eelmisel suvel Taanis maha kanti. Nendega muidugi piknikke pidada ja lõbusõite teha vist kahuks ei saa. Küsimus, et palju taanlased nende eest võiksid tahta. Nimed oleks laevadele ajaloolises kontekstis juba olemas.
Lisaks tekkis veel üks idee. Kui mereväelastel on nii kangesti vaja omi dessante ja paiskeid teha, siis selleks kasutagu sellist laeva:
http://www.tallinnapostimees.ee/?id=105951
Mäletamist mööda olen sellel isegi käinud. Sinna saab lisaks grillahjule ja taarakastidele peale panna ka rühmajagu täisvarustuses dessanti või soomuk. Hind ka olematu - 90 000 EEK. Ka siis pole asi hull, kui miljon veel remondile kulutada. Kui peamasinad uuemate ja võimsamate vastu vahetada, vb saab ka kiiruse 15 sõlmeni tõsta.