11
...järg.
Ja siis otsustas Tupolev kasutada järjekordselt „horisontaalseid sidemeid“ ning helistas G.K. Žukovile:
„Georgi Konstantinovitš, me siin nikerdasime teie jaoks ühe relva valmis, aga vaat pauku ei saa sellest teha!“
„Seda nüüd mispärast siis?“
„Tee on kitsas polügoonile sõitmiseks.“
„Andrei Nikolajevitš, mina pole ju tee-ehitaja…“
„Seda nüüd küll, aga Teil on ju sapöörid, mina aga käisin, vaatasin ja mõtlen- nad saaksid ju 2-3 kuuga hakkama. Järsku panete õla alla?“
Varti ilmuski meie juurde sapööride juhtkond. Tupolev viis nad tsehhi, näitas masinat, seejärel suundusime kõik koos tee peale, peale mida sõitsid sapöörid ette kandma.
Aga nädala-kahe pärast kees töö. Piki teed kerkisid telklinnakud, nende kõrval suitsesid väliköögid. Sõdurid haarasid härjal sarvist. Meie „pea“ külastas neid tihti, tutvus komandöridega, paljudega reakoosseisu hulgast ning viimased hakkasid uut teed kutsuma „Tupolevstrasse“. Nimi kinnistus ja praegugi võib kohalike suust kuulda „Näe, seal, Tupolevstrasse taga…“
Tähtajaks oli tee valmis ning masin number „95“ veeti edukalt seda mööda katselennuväljale.
1990, № 7
Algasid lennukatsetused. Ka need kulgesid normaalselt, ekipaaž sooritas mitte vähe katselende. Märkusi ja nurinat paarismootorite töö kohta ei tulnud, mõlemad lendur-katsetajad, A.D. Perelet ja V.P. Morunov ning kogu meeskond olid rahul lennuki käitumisega kõige erinevamates olukordades- päeval ja öösel, suures kõrguses ja maapinna lähedal, lihtsates ja keerulistes meteo-oludes…
A.D. Perelet pommitaja kabiinis
1953. aasta 11-ndal mail startis „95“ järjekordsele lennule. Tegu oli tavalise lennuga, mis millegi erilise poolest ei eristunud ning lennubaasis jälgisid seda vaid need, kellel see teenistuskohustuste tõttu oli ette nähtud.
Häiret tõstsid esimestena radistid, keda hämmastas Aleksei Dimitrievitš Pereleti rõhutatult rahulik hääl:
„Asun Noginski rajoonis, kolmandas mootoris on põleng, vabastage rada, maandun otse marsruudilt.“
Mõni minut hiljem:
„Põleng laieneb, põlevad mootorigondel ja tiib, andsin käsu meeskonnale lennukist lahkumiseks.“
Ja vaikus…Asjatult otsisid radistid Tu-95 häält, valjuhääldi seinal vaid sahises ja ragises. Püha madonna, mis nendega juhtus, mis juhtus lennukiga?
Mõistatada oli mõttetu, kiiresti masinatesse ja Noginski suunas.
Jõudsime kohale. Paremal, kidurate puudega kaetud soostunud metsaala kohal kõrgus suitsusammas, mille ülemist tippu kerge tuuleke kõrvale kandis. Edasi pääsesime vaid jalgsi...
Meile avanes hirmus vaatepilt. Hiiglaslikus kraatris põlesid lõpuni viimased jäänused sellest, mis veel mõni tund tagasi oli olnud meie uhkuseks. Armutult tossasid telikurataste tohutud kummid. Veidi eemal oli teine kraater, väiksem, mille tekitas eraldi kukkunud mootor, täitumas soisest pinnasest pikkamisi auku immitseva veega. Selles krooksuvad õudusest toibunud konnad. Ja ei jälgegi meeskonnast, meie üheteistkümnest sõbrast.
Hargneme ahelikku ja kammime läbi soise metsasalu. Meiega on ka näost halliks tõmbunud Andrei Nikolajevitš. Tema sinel ja püksid on poriga koos, vormimüts hoopis kadunud, ilmselt kuhugi oksa taha takerdunud ja peast lennanud. Hallid juuksed on sassis.
N.I. Bazenkov hüüab korraga: „Siia, siia!!“
Muljutud põõsastes lebab tüürimees.S Kiritšenko valgesse langevarjusiidi mähkunud purustatud keha. Lennukist välja hüpanud, mähkis ebaõnnestunult avanenud langevarju kuppel ta endasse, kustus ja nii langeski ta kivina maapinnani.
Pikkamisi hakkab pilt selginema. Abiks on naabruses asuva küla elanikud. „Lennuk lendas Noginski poolt, vaaat sealtpoolt, kirdesuunast. Ja vaat seal rebenes mingi suur tükk küljest ja kukkus maapinnale. Vaatame- taevas on langevarjud, (tekkis vaidlus, kas varjusid oli kuus või seitse). Pärast vajus lennuk külje peale, läks alla, põrkas vastu maad ja midagi seal lõhkes. Teie poisid aga on kõik külas…“
Kas kõik? Meeskond oli ju üksteist inimest.
Tulime tagasi ja tõime kaks tükki kaasa- teise piloodi V.P. Morunovi ja katsetuste juhtiva inseneri N.V. Paškevitši. Teda oli hirmus vaadatagi- langevarju pandlad olid üle näo libisenud, jättes maha verilihal jäljed.
Külla jäi veel kolm- insener A.M Ter-Akopjan, pardainseneri abiline L.I. Bazenov ja pardaelektrik I.V. Komissarov. Hiljem leiti veel kaks, insener K.I. Vaiman ja radist I.F. Majorov. Bazenkov saatis nad kohale lennanud U-2-ga Žukovskisse hospidali.
Puudu jäi kolm- komandör A.D. Perelet, pardainsener A.F. Tšernov ja tehnik-vibrometrist A.M Bolšakov. Laškevitš kirjeldas, kuidas Bolšakov istus osavõtmatult avatud luugi kohal, tegemata vähimatki katset hüpata, komandör A.D. Perelet aga koos oma ustava sõbra pardainsener A.F. Tšernoviga, kes teda raskel hetkel maha ei jätnud, püüdsid rasket masinat kreenist välja viia. Ning ilmselt püüdsid seda teha viimase hetkeni.
Veidi eemal kaevavad Monino lennuvälja sõdurid välja küljestrebenenud mootorit. Meie peamotorist Minkner vannutab neid:
„Palun, võimalikult tähelepanelikult! Iga kild või väändunud detail võib meile seletada katastroofi põhjust…“
Loomulikult saabuvad Moskvast NKVD kaastöölised, aga samuti spetsialistid meie ministeeriumist ja lennukimootorite ehituse instituudist. Viimaste seas on ka elatunud, kõhetu grusiin. Üks sõduritest näitab talle mingit maapinnast leitud detaili, mis tundub sarnanevat hammasrattaga. Vaadates ringi, topib grusiin selle taskusse. Mulle see kuidagi kohe ei meeldinud. Leidnud K.V. Minkneri, osutan kahtlase grusiini suunas.
Ja korraga puhkeb Kurt Vladimirovitš otse kohatult naerma ning pöördub grusiini poole:
„Robert Semjonovitš, vaat Kerber siin kahtlustab, et te püüate midagi varjule panna…“
Selgub, et see grusiin siin oli üks suurimatest metallurgiaala autoriteetidest professor Kinosašvili. Vaadanud fragmenti reduktori hammasrattast, mis pidi jõu mootoritest propelleriteni üle kandma, hakkas ta kahtlema- on see ikka õigest materjalist valmistatud? Murdepind kõneles metalli väsimusest, samal ajal kui reduktori tööaega võis lugeda vaid kümnekonna tunniga. Ette rutates märgin, et Kinosašvili kahtlused osutusid põhjendatuiks. Tehases, kus reduktoreid valmistati, avastati hiljem, et asjad olid täpselt nii- metall oli vale. Edasi aga lubas analüüsidega kinnitatud loogiline lahenduskäik meil ette kujutada, kuidas sündmused kulgesid (Võtan endale siinkohal jultumuse Kerberi teksti osundus teha. Tegelikuses oli selle kõige avastamine ja süüdlaste leidmine märksa pikem ja põnevam lugu, mis vääriks omaette juttu, milles figureerivad nii Olümpose jumalate vastastikused süüdistused kui ka tühjas koridoris olematusest tulnud hääl tõeni viivate juhtnööridega-LEMET). Kui hammasratas purunes, tungisid selle tükid läbi reduktori karteri. Seda täitnud õli pihustus mõlema mootori tulistele detailidele ja süttis. Vastutuleva õhuvoolu poolt suunatud leek libises tiiva alla, ümbritsedes mootoriraami, mis algul deformeerus ning seejärel, kaotanud püsivuse, lagunes. Mootorid koos propelleritega rebenesid tiiva küljest lahti.
Pöördume tagasi katastroofijärgsesse õhtusse. Sel õhtul, pigem küll siiski öösel kogunesime büroohoones asuvasse A.A. Arhangelski kabinetis. Rääkida polnud mingit soovi, istusime vaikides, kui korraga helises ootamatult telefon. Helistati Noginski NKVDst. Leitud on Pereleti ja Tšernovi jäänused.
Vaadanud meid, sõnas Tupolev...
järgneb...