andrus kirjutas: ↑30 Jaan, 2024 10:48
Keegi äkki aitab mu mälu värskendada selle Butsa (oli vist?) kolonni hukkumise asjaoludest?
Mul on nagu meeles, et sõja alguse kolonnidega seoses räägiti logistilisest probleemidest - kütuse järelvedu lasti ära ja kui Z ja V tegelastel tuli aeg jalga lasta, siis rikuti ise oma tehnika ära või jäeti lihtsalt maha, kuidas parasjagu bardakk oli?
VF armee üldine logistilise tagamise ülesehitus ja sõltuvus raudteedest.
2021 enne täiemahulist sissetungi ilmus analüüs (RAND; Militarybalance jt), kus toodi ära, et ilma raudteevõrgustiku kasutamise võimaluseta suudab Vene armee tõhusalt edasi liikuda mitte rohkem kui 145 kilomeetrit ja edasi vajab pikemat logistilist pausi, et asendada raudteelogistika maanteelogistikaga.
Oletame, et olemasolevatel teedel liiguvad autod kiirusega umbes 73 kilomeetrit tunnis. Iga veok teeb päevas kolm reisi kuni 73 km pikkusel distantsil. Varude laadimiseks kulub üks tund, üksusesse sõitmiseks üks tund, mahalaadimiseks üks tund ja baasi naasmiseks teine tund. Selliseid tsükleid on kolm. Ülejäänud aeg kulub veoki hooldamisele, juhi lõunapausile, tankimisele, relva puhastamisele ja puhkamisele. Kui vahemaa suurendatakse 145 kilomeetrini, suudab veok päevas teha kaks sõitu. 290-kilomeetrise sõiduulatusega veok teeb ühe sõidu päevas. Ebatasane maastik ja teede infrastruktuuri kahjustused vähendavad neid numbreid veelgi.
Kui armeel on logistikatoetuseks piisavalt veokeid kuni 73 km kaugusel, siis 145 km kaugusel väheneb efektiivsus 33% ja 290 km kaugusel - koguni 66%. Mida kaugemal on väed varustusladudest, seda vähem varusid nad ühe päevaga saavad.
Vene armeel pole piisavalt veoautosid logistika korraldamiseks varustuspunktidest kaugemal kui 145 km. 290 km pikkuse distantsi läbimiseks tuleb veoautode arvu kahekordistada – kuni 400 sõidukit logistikameeskonna kohta.
https://focus.ua/voennye-novosti/499830 ... skij-pohod
Kolonni avangardis liikusid nn eesliini rindeüksused, tavalise kütusekogusega (paagid Valgevenes täis ja vsjo) ning laskemoona ja toiduvarudega kuni 3-5 päevaks.
Russian Logistics in the Ukrainian War: Can Operational Failures be Attributed to logistics?
https://sjms.nu/articles/10.31374/sjms.158
Läbi Tšernobõli läks 24.02.2022 liikvele 9 pataljoni taktikalist gruppi, 10 PTG-d jäi selle suuna reservi Valgevene territooriumile UKR piiri lähedusse.
Kokku läks esimesel päeval liikvele ca 7000-8000 meest, ca 90-100 tanki ja ca 350-400 ühikut soomukeid, lahingumasinaid, veokeid jm tehnikat.
Avangardis Pihkva 76. õhudessantrünnakudiviis, 104.; 234. ; ja 237 õhudessant-ründepolgud.
Mööda maanteid "Kiievi alla" liiguti lahingutega ca 150km (läbisõit, mitte linnulennult) Valgevene piirist.
Kohe lasi UKR pool (peamiselt 72. brigaad) õhku Kiievi suunal olevad sillad (Tšernobõli, Ivankovi, Dymeri, Demidovi, Gostomeli ja Irpeni lähedal).
24. veebruari õhtuks jõudsid esimesed VF üksused Ivankov - Demidov joonele kus UKR üksused panid VF väed seisma.
Kell 17 tegi VF õhudessandi Gostomeli/Hostomeli Antonovi lennuväljale. Ilmselt oli selle hõivamine ka üks VF logistikaplaanidest, mille kaudu planeeriti varustada lennukitega Kiievi alla jõudnud eesliini üksuseid. Aga see ei õnnestunud.
Kolm päeva pressis VF peamiselt Kiievist läänes edasi lõunasse minna.
27. veebruariks jõudis VF Stojanka - Gostomel - Demidov joonele kus UKR oli suutnud sisse seada järgmise kaitseliini.
viewtopic.php?p=824805#p824805
27. veebruaril (4-daks päevaks) hakkas VF rindevägedel tunda andma moona jm varustuse puudus.
Sama päeva õhtul või 28.02 varahommikul läksid Valgevenest liikvele reservid (4 PTG-d) mööda sama marsruuti Tšernobõli - Dityatki - Ivankov - Fenevitši - Novoje Zalesje - Zdvizhevka - Gostomel. Kolonni pikkuseks hinnati ca 15-16km. 28. veebruari õhtuks oli kolonn tänu uue tehnika lisandumisele kasvanud ligi 24 km pikkuseks. Satifotodelt loendati ca 40 tanki ning 160 jalaväe- (BMP) ja dessandi (BMD) lahingumasinat + lugematu hulk tankureid kütusega ning veoautod laskemoona, vee ja toiduga. 1. märtsiks lisandusid kolonni sappa ülejäänud reservis olnud 6 PTG-d ja kolonn venis 56 km pikkuseks (loendati ca 60 tanki ja 240 BMP/BMD + muu transport).
Kolonni struktuur seega - kolonni peas peamiselt õhudessantvägede lahingüksused (mis jäid toppama kõige pealt Ivankov - Demidov joonel ja kolm päeva hiljem 27.02 Stojanka - Gostomel - Demidov joonel. Nendel joontel käisid ägedad lahingud ja VF moona ning muude vahendite kulu kasvas hüppeliselt) ; nende taga esimese lainega kaasa liikunud 9PTG rotatsioon, toetuselement ja reservid ; nende taha jõudsid 28-29 veebruaril kõige pealt 200 ühikut reservis olnud soomust koos kütust, moona jm varusid vedavate veokitega. Ja nende taha omakorda kogunes ülejäänud 6PTG-d.
27. veebruaril hävitati Buchas Irpeni linna ja sealt edasi Kiievisse edasi liikuda üritanud Vene jalaväe lahingumasinate ja soomustransportööride kolonn, mis oli Gostomelist kaugemale liikunud. Osa vägedest takerdus lahingutesse Moštšuni küla lähedal Irpeni jõe ületamise eest.
Üks Venemaa PTG hävis suurtükitules ja Ukraina relvajõudude SOF üksuste operatsioonis pärast seda, kui see ületas Irpeni jõe Moštšunist põhja pool asuvas Rakovka külas. Gostomeli alla takerdusid vähemalt 2 PTG-d.
UKR PS andmetel sai osa Vene vägedest õhu- ja suurtükiväe rünnakutes lüüa, Zdviževka külas lasti juppideks 370 VF armee tendiveokit, mis seisid seal 26. veebruarist 3. märtsini praktiliselt liikumatult, sest ei saanud kusagile edasi ega tagasi liikuda.
.
.
Vene Wiki :
Märtsi alguseks jõudis kolonn Gostomeli ja peatus. Sadadest tankidest, veoautodest ja muust varustusest koosnev rida ulatus 64 kilomeetrit Ivankovist ida suunas mööda maanteed R-02 Fenevitšini, siis lõunasse mööda maanteed T-1019 läbi Shibenoe, seejärel ida suunas Novoe Zalesjest läbi Zdvizhevka Gostomelini ja uus varustus jätkas jõudmist kolonni lõppu Priborski suunast.
7.märtsil võtsid VF üksused lõpuks ära Gostomeli/Hostomeli koos lennuväljaga, aga see oli nii palju kannatada saanud, et sinna ei saanud enam VF transpordilennukid maanduda. Selleks ajaks oli UKR pool jõudsalt "harvendanud" ka kolonnis seisvaid logistikaveokeid jm tehnikat. Kätte oli jõudnud n.ö pizdets. Kõigele vaatamata istusid VF väed seal ca kuni 31 märtsini enne, kui kogu veel liikumisvõimeline killavoor tagasi minema kärutati.
Vene Wiki andmetel
Ivankiv - Fenevitši maantee kulgeb valdavalt metsade vahel (metsasel maastikul).
Fenevitši - Krasnõi Rog vahel on metsa natuke vähem aga võib öelda, et metsane ala.
Krasnõi Rog - Novoe Zalesje - Zdviževka on pigem lagedam ala.
Zdviževka - Blistavitsa on jupp metsade vahel ja sealt juba edasi kuni Gostomelini on tiheasustusala hoonestusega.
https://www.google.com/maps/@50.6162419 ... ?entry=ttu
Kogu selle aja tiksus VF tehnika seistes, kuna oli külm, siis käisid iga teatud aja tagant ka mootorid ja kulutasid seistes kütust.
Avangardi lahingüksused aga tarbisid iga päev suurel hulgal moona. Logistika tagamise teekond Valgevene piirist Gostomelini oli ca 190km.
Gostomelist alla lõunasse Jasnogorovkani, kuhu VF väed jõudsid veel ca 40km lisaks.
Ja seda BLR piirist ning juhul, kui vähemalt otse piirini oli logistika OK ja kõik vajaminev kohe olemas.
Kogu see logistika pidi toimuma mööda maanteid veokitega. Isegi kui kütuse, moona jm varustuse veokeid poleks vahepeal ära lastud, oleks see olnud ilma raudteetranspordi ja/või õhutranspordi toeta kas üliraskesti täidetav või lausa võimatu ülesanne (olenevalt lahingute intensiivsusest ja moona ning kütuse vajaduse suurusjärgust sellest lähtuvalt).
Kolonni harvendati nii UKR lennuväe ja suurtükiväe poolt, kui ka teeäärsest metsast või võsast võitlejate või UKR tankide jm lahingutehnika poolt.
Toonaseid sati jm pilte vaadates tulevad uuesti meelde nii mõnedki kuulsamad ja tähtsamad juhtumid.
https://www.youtube.com/watch?v=k-pBMdUWhws
https://www.youtube.com/watch?v=dcYOjbyttvM
https://www.youtube.com/watch?v=RKCwRVfVV3c
https://www.youtube.com/watch?v=S27kw7XVvSA
https://www.youtube.com/watch?v=zpuM2ew2zg0
https://www.youtube.com/watch?v=Kr8NSAwTkHI
https://www.youtube.com/shorts/yxJ_XdYzzuY
https://www.youtube.com/watch?v=dA6LQLlfHUA
https://www.youtube.com/watch?v=4kQzXzUCaLk
https://www.youtube.com/watch?v=JfBSNIGVQmg
Vaatame Venemaa kombineeritud relvaarmee näidet, et paremini mõista, millistest ressurssidest me räägime. Kõigil kombineeritud relvaarmeedel on erinevad väestruktuurid, kuid igaühega on ametlikult ühendatud logistikabrigaad. Sellises brigaadis on kaks pataljoni veokeid: 150 üldotstarbelist veoautot 50 haagisega ja 260 eriveokit brigaadi kohta.
Vene armee kasutab laialdaselt kahuri- ja raketisuurtükke ning raketi laskemoon on väga mahukas. Tavaliselt on kombineeritud relvaarmeel 56–90 mitme raketisüsteemi kanderaketti. Iga kanderaketi laskemoonakoorma täiendamine võtab enda alla kogu veoki. Pärast seda, kui kombineeritud relvaarmee on tulistanud välja vaid ühe salvetäie, kulub laskemoona täiendamiseks 56–90 veokit. Ligikaudu pool logistikabrigaadi transpordist hõivatakse ainult laskemoona vahetusega - lisaks on 6-9 pataljoni suurtüki- ja 9 pataljoni õhutõrjesuurtükke, 12 mehhaniseerimis- ja luurepataljoni, 3-5 tankipataljoni, miinipildujad, tankitõrjeraketid, väikerelvade laskemoon, toidust, varuosadest, ravimitest jms rääkimata. Kõiki neid ressursse kokku on raske hinnata, kuid on selge, et vaja läheb palju transpordivahendeid, näiteks veoautosid....
...Kui Venemaa sõjaline operatsioon võtab 36–72 tundi, nagu algses RAND-simulatsioonis, tuleb kogu tehnikat vahepeal vähemalt korra tankida...
https://focus.ua/voennye-novosti/499830 ... skij-pohod
Maxar satifotod tollest ajast
https://www.google.ee/search?sca_esv=8a ... 7&dpr=1.09
Lühidalt siis
.... ja neid VF kolonne lasti sõja alguses ära ka mujal (Harkovi all Staraja Saltovas nt ja Harkovis endas või Tšernigovi all) igasugusel maastikul.
*
Edit: Need Kiievi alla jõudnud kolonnid kaardil kah siis
.