Tundub et artiklis on küll pea kõik "tõlkes" kaduma läinud, tuntud eesti ajakirjanduse headuses
Artikkel refereerib
seda CNNi artiklit, mis omakorda on kajastab
U.S. Government Accountability Office (GAO) hinnanguid. See on üks kahest USA järelvalveasutustest, mis ka F-35 projekti hindab. Teine on varasemalt tsiteeritud DOT&E.
Probleemseks süsteemiks on ALIS, maakeeli Autonoomne Logistika Info-Süsteem. Nagu nimigi ütleb, on see peamiselt logistikaga tegelev hooldusmeeste tööriist. Kuidas sellest nüüd korraga lennuki "aju" sai, ei kujuta ette, sest lennuki lendamise sensorsüsteemide või relvastusega ei ole sellel mingit seost
Tegemist on tõepoolest keeruka ja kõvasti veninud mammutprojektiga. Varasemate lennukite juures tegi sama tööd mitukümmet pisemat infosüsteemi. ALIS tegeleb kõigega, alates lennujärgse diagnostikast, lõpetades reaalajas juppide tellimise ja nende saabumise korraldamise/jälgimisega. Lennujärgselt hooldusseisukorra hindamiseks, kasutab see lisaks diagnostikainfole ja lennuinfole (kui kiiresti, kus lennati, mitu G-d tõmmati jne ...) see ka igasugu heuristilisi algoritme ja andmekaevet (võrreldes antud lennukit kogu lennupargi ajalooga), et juhtida tähelepanu juppidele, mida peaks ilmselt kontrollima/välja vahetama. Samuti optimeerib see nende juppide tarnet ja tellimist üle kogu lennukipargi (tellides korraga jne). Ühesõnaga ilge mölakas logistikatarkvara projekt, mis lihtsalt karjub skoobiprobleemide järele.
Tuleb ka aru saada, et sääraseid mammuteid ei arendata 10 aastat järjest kuskil nurgataga "valmis" ja ei panda siis korraga tööle, nagu delfi viitab. ALIS on mingil kujul kasutusel ikka juba aastaid. Praegu on kasutusel versiooni 2.0.1 Lisaks saab ta pidevalt ka
service-pack'ide tasemel täiendusi. Remondimeeste sõnul on küll veel pikk tee minna, kuid iga uuendusega läheb asi paremaks. Kogu testlennupark kasutab seda (ja eriti palju jamasid on just varasemate lennukitega). Samuti kasutavad seda igapäevaselt Mariinid ka oma lahingvõimelises eskadrillis.
Sisulisest probleemist:
Kõige inforohkem artikkel selle teema kohta (ilma ajakirjanike poolsete hinnanguteta) tundus olevat
siin. Paar väljavõtet:
ALIS information flows from standard operating units (SOUs) at each F-35 base to a central point of entry (CPE) that connects the bases to a computer server known as the Autonomic Logistics Operating Unit (ALOU).
...
Pilots, maintainers and officers at three of five F-35 sites the GAO visited raised doubts that the system can be deployed as planned to forward locations. “For example, users are concerned about the large server size and connectivity requirements, and whether the system’s infrastructure can maintain power and withstand a high-temperature environment,” the agency said.
...
Among other issues, users the GAO interviewed were concerned that with just one national CPE and a lone ALOU, the system lacks redundancy. There is “no backup system for continuity of operations if either of these servers were to fail. Specifically, squadron leadership at two sites expressed concern about how the loss of electricity due to weather or other damaging situations could adversely affect fleet operations if either the central point of entry or the ALOU went offline.” Further, the system presents a security risk in that classified information is moved from the aircraft to the network on compact discs, and the ALOU and CPE could also be vulnerable.
GAO juhtis raportis tähelepanu kahle probleemikohale:
- Nad kahtlevad hooldusmeeskondade poolt kasutatava SOU (Standard Operating Unit) transpordivõimekuses kaugematesse paikadesse.
- On vaid üks keskserver (ALOU), kuhu kogu info kogutakse, millel ei tundu olevat ülekatte ja backup süsteeme
Esimese punkti osas tegid Mariinid USA sisese
redeployment'i mille käigus saadi kahe tunniga need hooldusmeeste poolsed lokaalsed serverid (mille transpordikindluses kaheldakse) püsti. Hiljemalt 2017 aasta Jaanuaris läheb seesama F-35B eskadrill jaapanisse, selleks ajaks on vaja need asjad korda saada. Teine kitsaskoht on ka kindlasti probleem ja keskserver vajab pikemas plaanis dubleerimist. Mõlema osaga tegeletakse, on lihtsalt oht et kõike ei jõuta valmis paari lähema aasta jooksul.
Oluliseim fakt on vast see, et ALIS on logistika/diagnostika süsteem. Selle mittetöötamine ei muuda lennukeid korraga lennuvõimetuks. Tehnikute hinnangute järgi saaks ilma keskserverita (ALOU) lennata ikka nädalaid, kuni ehk 30 päeva. Ilma SOU'ta rahuajal ei lenda muidugi kuhugi (puudub võimalus "kaabel taha panna" ja diagnostikat teha) aga kui ikka fekaal ventikas on, ei takista see ju midagi, võib lihtsalt rohkem elusid ohtu panna.
ALIS, oma probleemidega on pildil olnud varemgi, näiteks USAF esmane lahingvõime on plaanitud varuga vahemikku august - detsember 2016. ALIS v2.0.2 valminine on põhirisk, miks praegu arvatakse, et see võib lükkuda kuni 2 kuud (ehk umbes oktoobrisse).
Vot sedasi siis ... jamasid muidugi kõvasti, aga palju sellel nüüd "ajuga" ja lennukõlbmatusega pistmist on
