Kriku kirjutas: ↑25 Jaan, 2023 11:12
Jah, nässil võiks ju ka suukorv olla. Oleks vähem kila.
lemmikloom.ee kirjutas:Mupo tuletab meelde, et vastavalt Tallinna koerte ja kasside pidamise eeskirjale peab ühissõidukis sõites koer või kass olema jalutusrihma otsas ning koer peab kandma suukorvi.
Tundub, et see on isegi hästi, kui vähemalt ühistranspordis koertel suukorvi nõutakse. "
Tallinna koerte ja kasside pidamise eeskiri" nõuab koerte suukorvistamist ainult ühistranspordis ja juhul, kui koer jäetakse kusagile üksi kinnitatult "hoone juurde"...
Viljandis umbes sama teema.
Elvas,
Kambjas jpm kohtades asi veelgi hullem, seal nõutakse suukorvi avalikus ruumis (isegi ühistranspordis) ainult "vajadusel".
Sama on
Alutagusel "Koera tohib viia avalikku kohta jalutusrihma otsas ja vajadusel suukorviga" ja
Tartus.
Rakveres on asi natuke parem juba ja seal peab "Kasvult või käitumiselt ohtlik koer peab avalikus kohas viibimisel kandma suukorvi."
Valgas samuti veidi parem. Seal "Avalikus kohas liikumisel kasutatakse koeral koonusrihma või suukorvi"
Aga üldiselt on need erinevate KOV-ide eeskirjad üks ja sama tekst, nagu teineteise pealt maha kirjutatud ja seal on kirjas et suukorv peab koeral olema "vajadusel"... ehk siis sisuliselt alles pärast intsidenti tagantjärgi tuvastatav, et näed kurivaim, oli vajadus...
Huvitav on see, et enamus KOV-ide määruste aastatetagustes algtekstides, oli koertel suukorv avalikus ruumis nõutud alati.
Näiteks
Valga Koera tohib avalikus kohas pidada ainult rihma otsas ja suukorviga varustatult
või
Anija " Ilma rihma ja suukorvita võib koeri välja lasta ainult karja hoidmiseks, operatiivseks kasutamiseks spetsiaalsete organisatsioonide poolt, jahi pidamiseks ja dresseerimiseks õppe-dresseerimisplatsil... kusjuures koerad peavad olema lühikese rihma otsas ja suukorviga" või
Karula "Koera tohib viia avalikku kohta rihma, keti vms otsas ja suukorviga" või
Peipsiääre " Koera tohib avalikus kohas pidada ainult rihma otsas ja suukorviga varustatult. Ilma rihma ja suukorvita võib koera avalikus kohas pidada või välja lasta teenistusülesannete täitmiseks vastavate ametkondade (politsei, piirivalve, kaitsevägi) poolt ning dresseerimiseks õppetreeningplatsidel" või
Häädemeeste JNE
Tähendab, kusagil millalgi on käinud "KIIKS" kusagil ja kõik need "eeskirjad" hakkasid ühte jalga käima ilma suukorvi avalikus ruumis koeral alati nõudmata.
Kiiks käis siis, kui õiguskantsler teostas (2005 ja korduvalt 2010, sest midagi polnud muutunud, vaatamata lubadustele juba 2005) vastavate seaduste üle järelvalvemenetlust ja tuvastas, et Vabariigis puudub seadus, mis seda reguleerima peaks ja selle asemel on seaduseloome delegeeritud KOV-ide tasemele ise koostada need nõuded. Aga need KOV-ide algsed määrused olid PS-iga vastuolus ja tuli ümber teha...
Õiguskantsler kirjutas:40.
Seadusandja ei ole aga ammendavalt reguleerinud koerte ja kasside pidamise piiranguid inimeste elu ja tervise ning avaliku korra kaitse eesmärgil, mis jäävad väljapoole loomatauditõrjeseaduse reguleerimisala.28 Sellised piirangud võivad seonduda ennekõike
looma käitumisest lähtuva ohu ennetamisega või loomaga avalikus kohas viibimisega (nt küsimused sellest, kuhu on keelatud loomaga minna, millal peab koeral olema jalutusrihm ja suukorv jne).
Leian, et eeltoodu puhul on tegemist koerte ja kasside pidajate üldise vabadusõiguse (PS § 19 lg 1) realiseerimise seisukohalt oluliste küsimustega (lisaks sellele on tegemist ka teiste isikute põhiõiguste kaitse seisukohalt oluliste küsimustega).
Seetõttu peab seadus vähemalt üldistatult sätestama, millised koerte ja kasside pidamise piirangud on vajalikud inimeste elu ja tervise ning avaliku korra kaitse eesmärgil. Kui see on otstarbekas, võib seadusandja anda täitevvõimule või kohalikule omavalitsusele volituse seaduses sätestatud piirangute täpsustamiseks.
https://rahvaalgatus.ee/initiatives/84e ... files/1379
Õiguskantsleri kirjas viidatakse korduvalt erinevatele seadustele, s.h. Põllumajandusministri 24.07.2008 nr 76 määrusele "Lemmikloomade pidamise nõuded", kuhu siis tuleks või võiks (seaduseandja valib ise oma äranägemisel, millisesse seadusesse vastavad muudatused sisse viib, aga see on kõige loogilisem seadus, kuhu saaks viia).
Praeguse seisuga ei ole sinna endiselt muudatusi sisse viidud.
https://www.riigiteataja.ee/akt/125112021010?leiaKehtiv
Pole siiani ka muudatusi loomakaitseseaduses (kuhu neid põhimõtteliselt saaks ka sisse pikkida) ega Korrakaitseseaduses, kuhu minister oma vastuskirjas õiguskantslerile arvas, et võiks need muudatused sobida ja kuhu need ilmselt ka seadusemuudatuse käigus kohe kohe tulevad.
Kaks aastat hiljem, 2012 kirjutab õiguskantsler uuesti:
Arvamus korrakaitseseaduse muutmise ja rakendamise seaduse eelnõule
....
Soovin aga tähelepanu juhtida KOKS § 22 lg 1 punktile 36² (kasside ja koerte pidamise eeskiri), mille kehtetuks tunnistamist tuleks korrakaitseseaduse rakendamise käigus samuti kaaluda. Seonduvalt loomapidamisega tuleks täiendavalt analüüsida, kas oleks võimalik korrakaitseseadust täiendada loomapidamist puudutava üldnormiga. Põhjendan oma seisukohta järgnevalt.
Õiguskantslerile on pea terve taasiseseisvumise järgsel perioodil esitatud kaebusi erinevate kohaliku omavalitsuse üksuste koerte ja kasside pidamise eeskirjade kohta. Nende õigusaktide põhiseaduspärasuse kontrolli praktika on küllaltki värvikas. Seda esiteks seetõttu, et kohalikud omavalitsused on KOKS § 22 lg 1 p 36² alusel kehtestanud kõige erinevamaid põhiõiguste piiranguid omamata selleks kohast volitust. Seega põhjustab probleeme asjaolu, et KOKS § 22 lg 1 p 36² näol on tegemist üldsõnalise ja piisavalt määratlemata volitusnormiga,
mistõttu puuduvad kohalikel omavalitsustel selged piirid küsimustes, mida võib eeskirjaga reguleerida.
Teisalt julgen kahelda, kui põhjendatuks saab üleüldse pidada loomapidamise reguleerimist kohaliku omavalitsuse tasandil. Näiteks liiguvad koerad sageli koos oma omanikega erinevate kohalike omavalitsuse üksuste haldusterritooriumitel, kus võivad kehtida erinevad nõuded nt koerte
lõastamisele ja suukorvistamisele vms. Seejuures näeb KOKS § 66³ ette karistuse eeskirja nõuete rikkumise eest. Leian, et kui loomapidaja tagab, et nt tema koer ei ohusta teisi inimesi, loomi ega vara (ehk koer ei ohusta avalikku korda), siis ei ole lõppastmes oluline, kuidas loomapidaja vastava tulemuseni jõudis (nt kas lõastades või suukorvistades koer ).
Eelnevast lähtudes leian, et tuleks kaaluda kasside ja koerte pidamise eeskirja kehtestamist puudutava volitusnormi ja vastava väärteokoosseisu (KOKS § 22 lg 1 p 36² ja § 66³) kehtetuks tunnistamist.
Eelöeldu ei tähenda aga seda, et minu arvates ei oleks loomapidamisega seonduvat
korrakaitseseaduses üldse vaja reguleerida (nagu see käesoleval hetkel on). Leian, et korrakaitseseadus kui avalikku korda puudutav üldseadus on kohane õigusakt selleks, et hõlmata loomapidamine üldisel tasandil ning selles kehtestada loomadest põhjustatud korrarikkumiste ja häiringute eest kaitsvad universaalsed reeglid (sellekohase ettepaneku on minule teadaolevalt teinud Siseministeerium). Üks võimalik lahendus on teha seda analoogselt Riigikogus 13.02.2011 vastuvõetud KorS §-s 54 sätestatud avalikus kohas käitumise üldnõuetega.
Seejuures rõhutan, et vastavad õigusnormid peaks olema piisavalt laia rakendusalaga, et võimaldada tõhusat loomadest lähtuvate ohtude ennetamist. Juhin tähelepanu ka sellele, et häiringuid ei põhjusta ainult kassid või koerad vaid ka näiteks tiheasustusalal peetavad mesilased või muud põllumajandusloomad. Seejuures võib aga nendest põhjustatud häiringuid pidada võrdlemisi sarnasteks – lärm, saastus, inimese heaolu või tervise ohustamine, vara kasutamise takistamine jms.
Seega teen ettepaneku kaaluda korrakaitseseaduse täiendamist normiga, mis sisaldaks peamisi KorS § 4 lõikes 1 sätestatud avaliku korra kaitsmiseks vajalikke loomapidamisreegleid.
https://www.oiguskantsler.ee/sites/defa ... eelnou.pdf
Kolm aastat hiljem, järjekordsel Korrakaitseseaduse muudatusel 2013 kirjutab õiguskantsler:
Arvamus korrakaitseseaduse muutmise ja rakendamise seaduse eelnõule
....
Mulle valmistab siiski jätkuvalt muret, et käimasoleva reformiga ei lahendatud KOKS-s sisalduvaid teisi sarnaseid korrakaitselise iseloomuga volitusnormide probleeme. Nimelt sisaldab KOKS § 22 lg 1 p 362 volitusnormi koerte ja kasside pidamise eeskirjade kehtestamiseks ja
KOKS § 22 lg 1 p 36¹ volitusnormi heakorraeeskirjade ja kaevetööde eeskirjade kehtestamiseks.
Nimetatud eeskirjade kehtestamise volitusnorme iseloomustab üks puudus – tegemist on üldsõnalise ja piisavalt määratlemata volitusnormiga, mistõttu puuduvad kohalikel omavalitsustel selged piirid küsimustes, mida võib eeskirjaga reguleerida. Mulle aastate jooksul laekunud kaebustega seoses olen tõdenud, et omavalitsuste vastavad eeskirjad sisaldavad mitmeid erinevate põhiõiguste piirangute värvikaid juhtumeid. Ebapiisava volitusnormi alusel antavad eeskirjad ei ole põhiseadusega kooskõlas, mistõttu olen märgukirjadega ka korduvalt probleemile tähelepanu juhtinud.
https://www.oiguskantsler.ee/sites/defa ... lnoule.pdf
No ja ongi kõik. Siiani mida pole, seda pole.
Ainus muudatus mis tehti, on Kohaliku omavalitsuse korralduse seadusesse §663 lisamine
§ 663. Koerte ja kasside pidamise eeskirjade rikkumine
Käesoleva seaduse § 22 lõike 1 punkti 36² alusel kehtestatud koerte ja kasside pidamise eeskirjade rikkumise eest, kui see ettevaatamatusest põhjustas varalise kahju või inimesele tervisekahjustuse, –
karistatakse rahatrahviga kuni 200 trahviühikut.
[RT I, 12.07.2014, 1 - jõust. 01.01.2015]
millega kehtestati vastutus ja trahvimäär (enne seda olid need "trahvimäärad" tihti KOV määrustes sees) aga see ei lahendanud mitte kuidagi turvalisuse küsimust ja vastavate nõuete puudumist, millele (lisaks nende trahvide määramise probleemile) ka õiguskantsler viitas.
Et siis jälle kord, mille üle me siin imestame?