Austet Roxby, mis kiirlaev Sul välja pakkuda on?
Mul tegelikult selline arusaam, et kiirlaevade aeg Peipsil on läbi vähemalt seniks, kuni Vene pool lahti läheb. Aga see, mis paistis tosin aastat tagasi võimalik, on praeguses maailmas midagi ulmelaadset.
Et kiirlaev suudaks end nt Tartu -Piirissaare liinil ära majandada, on vaja vähemalt nelja kuu jooksul, seega siis mai algusest augusti lõpuni, Tartust iga päev sinna 2-3 enam-vähem laevatäit sõitjaid.
Värska ja Räpina sihtkohana on maanteed mööda Tartule palju lähemal, kui veeteed.
Mingi võimalus oleks veel Peipsi põhjarannikul Alajõe ja Vasknarva, aga mida seal teha peale rannas peesitamise? Seda võib lähemal ka.
Iseasi, kui suudetakse pakkuda mingit populaarset ekskursioonipaketti, kus osa teekonda on laeva ja osa bussiga.
Narva(Kulgu) oleks vast tõsisem sihtkoht, aga need Omuti kärestikud...
Veeteede seisukord on omaette küsimus. Ikkagi 25 aastat enamjaolt hooletusse jäetuna.
Tartu lähedane regulaarne jõetrammiliiklus on veidi võimalikum, aga eeldaks atraktiivsete sihtkohtade olemasolu kesklinnast 30-40 sõiduminuti kaugusel, säärast nagu muistsel ajal oli Ranna. Aga selleks on vaja väga head ideed ja väga palju raha.
Minuteada Jänese sillast 3 km ülesvoolu ühe võimaliku puhkekeskuse kallal midagi toimetatakse.
Parim massiturismi sihtkoht oleks muidu Kabina, ühelt poolt karjäär, teiselt poolt endine lastelaager oma rajatistega. Aga seal piirkonnas tuleks veel igasugu maa- ja omandiküsimused ette.
Luunja puhkeala jääb regulaarliikluseks ikkagi veidi kaugeks.
Ma kahjuks kuidagi väga pessimistlik. Emajõe elamapanemisest on kõneldud juba 20 aastat ja nii pika aja peale on tulem nadivõitu. Seda enam, et lisaks "Polarisele" kadusid ka kaubaveod.
----------
Natuke muust ka. Mõned aastad tagasi üritas idanaaber algatada uue põlvkonna kiirlaevade ehitamist. Need olnuks väiksema süvisega kui tiiburid ja võimelised randuma ka otse kalda ääres. Paraku selgus pärast esimeste laevade valmimist, et nende küttekulu on planeeritust kõvasti kõrgem, seega üritatakse jõuda ikkagi tiiburiteni tagasi. Aga et uusi võtta hetkel pole, siis toimetatakse juba olemasolevate moderniseerimise kallal- eriti neis piirkondades, kus laevale pole mõistlikku alternatiivi.
Vene jõelaevade (nii kiirlaevade kui ka teiste) planeeritud ekspluatatsiooniiga olevat olnud 20-25 aastat. Aga on leitud, et seda on kiirlaevadel korraliku hoolduse ja õigeaegse kap.remondi korral pikendada vähemalt 10-15 aastat.(tavaliste jõelaevade puhul veel palju kauem ja eks ole veel poole sajandi vauseid sõitvaid "Raketasidki") Modern.paketti kuulub ka selline pisiasi nagu salongisisustuse uuendamine, nt kergemad istmed pidid "Polesje" ja "Voshod" kiirlaevade puhul vähendama laeva kaalu päris mitmesaja kilo võrra. Aga põhiasi on loomulikult mootorite väljavahetamine MAN või MTU ajamite vastu. Need nagunii vaiksed, vähese vibra ja väga pika ressursiga, aga hoidvat kütet kokku vähemalt 10 % ja õli koguniste 15 X(!). Ainus puudus võrreldes vene mootoritega olla see, et laev ajab end tiibadele pikema aja jooksul.
----
Kaks pilti Soome "Rosettast" alias meie "Raketa-1M" (ehk keegi mäletab, et kandis 1968-75 nime "Peipsi Jõnn"?)

- Rose.JPG (85.31 KiB) Vaadatud 11895 korda

- rosetta-kantosiipialus.jpg (53.37 KiB) Vaadatud 11895 korda
No kohe mitte ei meeldi....
Ninaosa katust on muide võimalik üles tõsta. Ja kusagile laeva peale olla paigutatud saun!!
----
Lk 28 on mainitud üht Värska kandis pesitsenud väikelaeva. Selle mitteametlik nimi olnud "Lembitu", Tartus oli samanimeline liivapraam. Kellele ta kuulus, ei tea, aga kahtlustan, et Värska sovhoosile.
Pilt on tehtud orienteeruvalt 70-te keskel Emajõel! Mina pole teda Tartus küll kordagi näinud. Aga nüüd teada, et mõnikord selline pikk lõbusõit ette võeti.