retti kirjutas:Et akf aurik selle olemasolust ei teadnud on raske uskuda.Sama raske on uskuda,et Hintzer sellise erandliku silla pildistamata jättis.
Aitähh hea sõnaga meenutamast. Loomulikult ma ei teadnud kõrgest ja kapitaalsest sillast varem mitte midagi. Aga see oli ka puhas ja lühiajaline militaarobjekt, mina olen oma väikestes tuhnimistes jäänud tsiviillaevanduse valda. Sõjaaja uurijaid on olnud niigi küll.
Mõni pädevam ja targem võiks katsuda tuvastada, mille konkreetsemaga toimetas 1944.a. Eestis Brücken-Bau-Bataillon 521. Nii kapitaalne rajatis ei ole vast tavalise pioneeripataljoni, vaid spetsväeosa mängumaa.
Mis puutub Hintzeri kogusse, siis kusagilt sai lugeda, et tema fotod on pärit aastatest 1942-43. Teoreetiliselt on aga viimane võimalus, mil Hintzer võis Emajõe alamjooku kohtadest fotosid teha, pärit 1944.a. maikuu algusest, kus mitmesuguste ametiasutuste eestvõttel korraldati laevasõit Emajõe suudmealale koos väikese tiiruga Peipsil, eesmärgiga tutvuda kalapüügihooaja algusega Emajõel. Sõidust võtsid osa ka „Postimehe” esindajad. Arvata, et sillaehitus polnud veel pihta hakanud.
Mis puutub 1944.a. kevade ja suve tsiviilreisilaevandusse Emajõel, siis tolleaegsetest ajalehtedest pole selle kohta silma alla jäänud ühtegi teadet. 1942-43 aasta kohta neid siiski leidub.
Ühes teemaga seotud küsimuses saan natuke otsingupiire kitsendada. Olen jõelaevateemas märkinud, et laevade (ja laevandusega seotud asjade) mingil määral tundmine võib aidata fotosid täpsemalt dateerida. Mõnikord tehakse alustel märgatavaid ümberehitusi, aga hoopis sagedasemad on tavaremondi käigus toimuvad värvivahetused, kaunistuselemendid jms.
Eespool oli toodud kaks fotot aurulaevast „Kungla” Kavastu parve kohal. Panene need siis uuesti
See on aastast 1936. Samal aastal on ehitatud ootepaviljon (vähemalt tollane „Postimees” nii väidab). Järgmisel aastal näeb „Kungla” pisut teistmoodi välja. 1939.a hooajale läheb aga tugevalt ümber tehtud ahtritekiga.
Kõige varasem aasta, millal see foto võib tehtud olla, on 1924. Kaks aastat enne seda kandis laev veel nime „Dorpat” ja pärast ümbernimetamist jäeti esimese hooga vana välisviimistlus, mis fotol olevast erineb. Aga julgeksin pakkuda, et üks fotolt silma hakkav seik viitab aastale 1930 või veel mõni aasta hiljem.
Nii et metamorfoos maja A-ga (+ veel mõned lähedalasuvad hooned) on toimunud päris kitsas ajavahemikus. Ka maal võivad mõned asjad rahuajal kiirelt muutuda. Miks, see on juba iseküsimus.