Jah.
Asi pole muidugi (ja mind ei huvita) selles, kui masendav oli mingi ehitis või selle koridor, ega ootamisajad järjekordades.
Kõige selgemaks sai võitluse - uudishimu, armastuse, kahepoolse mõttevahetuse eest - kaotatus vist siis, kui psühhiaater Ilmar Soomere, üks kolmest komisjoni kuuluvast eriarstist, hakkas varsti pärast vastuvõtu algust rääkima parapsühholoogiast ("sõjaväeluure tulevik").
...
Luure teemal läks jutt üle sellele, kuidas massijälgimise eest vastutavad juudid - nad valitsevad nimelt maailma. Näide: Arvo Pärt on sellepärast nii mängitud helilooja, et ta on juudiga abielus. Niisuguseid asju tuleb tähele panna.
...
Üritasin juhtida teemat oma psühholoogistele muredele seoses ajateenistusega.
...
Mind häirib see, et psühhiaatri huvidele siinsel kujul keskendumine muutis võimatuks tema erialase töö. Inimesed, kelle psühholoogilised probleemid on tõsisemad kui minu omad ja kes vaimse tervisega seotud põhjustel ajateenistusest vabanema peaksid, jäävad tähelepanuta. Niisuguse psühhiaatri tegutsemist komisjoni liikmena saab üksnes pidada Kaitseressursside Ameti jämedaks ebaprofessionaalsuseks.
....terapeudile kurtsin paari väiksema nahahaiguse kohta ja ta soovitas mul nendest hiljem rääkida komisjoni esimehega. Komisjoni esimees aga vaatas kolme eriarsti otsust, tegi kindlaks, et ka kõigi analüüside tulemused on normis, ning vormistas lõppotsuse, ise minu tervise vastu huvi tundmata. Mulle enne arstide juurde minekut antud terviseküsitluses kirjutatut ei käsitlenud suusõnaliselt ükski arst; psühhiaater ei heitnud küsitlusele pilkugi. Reaalsete terviseprobleemide tuvastamise võimalus on nii pinnapealse metoodika tingimustes vähetõenäoline. Tõenäoliselt on komisjoni liikmete tähelepanu juhtimiseks terviseprobleemidele tegelikkuses efektiivne vaid komisjonivälise eriarsti varasem selge diagnoos - formaalne diskursus, mida nad on kohustatud mõistma.
Tundub, et arstlik komisjon eksisteeribki põhiliselt kohatäitjana Kaitseressursside Ametile pandud seadusliku kohustuse täitmiseks.
Siin eelpool toodus pole asi "väiksemates nahahaigustes" kui sellistes ju ometigi.....
Ma põhimõtteliselt ei imesta sellisel juhul (kui see kõik tõsi on, mida "piinatud geenius" meile serveerib), et KRA komisjonidest lähevad süsteemselt läbi kodanikud, kes sealt läbi minema ei peaks (kui keegi aru ei saa, siis ma ei mõtle siin "piinatud geeniust"). Põhimõtteliselt, kui aluseks (või määravaks) on hoopis perearsti tõend, siis miks mitte võttagi kaitseväeteenistusse kodanikke ainult selle tõendi alusel?
Ametnikuga suhtlemise vahel täitsin kutsesobivuse testi, mis pidi kindlaks määrama, kuivõrd ma sobin iseloomu ja isiksuse poolest jaoülemaks või autojuhiks (kes võetakse eelkutsesse ehk 11-kuulisesse suvel algavasse teenistusse, millest olen kuulnud kui 8-kuulisest teenistusest sisukamast). Testis on 24 neljast omadussõnast koosnevat gruppi, igast grupist tuleb valida sind kõige paremini ja kõige halvemini kirjeldav omadussõna. Kõigepealt vastasin ausalt. 5-pallisel skaalal autojuht 3, jaoülem 2. Autojuhilube pole, seega tuleks mul sisukama teenistuse jaoks saada rahuldav skoor jaoülema kategoorias.
Noh, teeme aga uuesti, pakub ametnik välja. Minugipoolest: objektiivseid valikuid on ju niisuguses testis nagunii raske teha, seega vähemalt iga teist vastust saan üsna ausalt muuta. Ikka autojuht 3, jaoülem 2. Teised kutsealused tulevad ja lähevad. Noh, teeme veel üks kord, pakub ametnik lõpuks! Siin andsin suhtelise aususe osas lõpuks alla ja disainisin vastuseid - olümpiaadipäevad tulevad meelde. Natuke võiks ju ette kujutada, milliseid omadusi jaoülemalt oodatakse. Mõeldud, tehtud: autojuht 4, jaoülem 4. Tülikast testist üle saanud, võisime ametnikuga minna edasi teenistuskoha valimise juurde! On näha, et ametnikud ei võta testi tõsiselt, ent formaalsuste rahuldamiseks tuleb see siiski läbida.
Kui see tõsi on, siis mis asi see on? Ja milleks?
Et siis ma püüan mingit adekvaatset pilti ette saada siin praegu meie KRA komisjonide tööst ja tasemest.
Endal kahjuks ajakohased kogemused puuduvad ja jäävad sinna ENSV Sõjakomissariaatide aega.
Siin kusagil eespool (või teises teemas) oli juttu haakuvalt nt. sellest, et kui kutsealune ei pane E-patsiendiportaalis linnukest “Terviseandmetele ligipääsude haldamine” > nõusoleku endmine e-terviseandmete kasutamiseks, siis arstlik komisjon neid terviseandmeid, võimalikke patoloogijaid jms ei näegi. Veel on olnud teemaks, kuidas perearstidelt on saadud sellised tegelikkusele mittevastavad tõendid, millega saab kaitseväeteenistusest kõrvale hiilida. Siinsamas ülal on teemaks, kuidas väidetavalt teenistuseks mittekõlbuliku lampjalgsuse astmega kodanik on siiski "sattunud kuidagi" aega teenima. Ja ma olen asjassepuutuvatelt (kaadrilt) kuulnud, et igasuguste imeliste tervisehädadega kodanikud pole mingi erinähe ega haruldus SBK-s. Sestap oleks äkki vaja midagi muuta ? Läheneda teemale kuidagi teisiti ? ..üritan sellest aru saada.
Arstlik komisjon haigusi ei diagnoosi. Arstlik komisjon otsustab arstliku läbivaatuse, Teie ütluste, esitatud tõendite ja dokumentide ning kohustuslike terviseuuringute alusel, kas Teie tervis vastab kehtestatud tervisenõuetele või mitte.
Kui komisjonis tehtud terviseuuringud või Teie ütlused viitavad, et Teil võib olla terviseprobleem, mis senises haigusloos ei kajastu, siis määratakse Teile uus arstliku komisjoni aeg ning Teil tuleb vajadusel külastada eriarsti. Kui terviseprobleem leiab tõendamist, siis saab selle järgmises komisjonis otsuse aluseks võtta.
https://www.kra.ee/arstlik-komisjon/
Veelvähem peaks diagnoosimisega tegelema kutsealune ise või väljaõpet läbi viiv kaader.
Kes siis ikkagi vastutab? Perearst?
2009
Riigikontrolli auditist selgus, et 100-st kontrollitud tervisekaardist 50-l ei olnud psühhiaatriliste ja neuroloogiliste diagnooside juures piisavalt dokumente, millest selguks, miks kutsealune teenistusest vabastati.
KRA kaitseväeteenistuse aruannetes leiduvate andmetel põhjal selgub, et teenistuseks ajutiselt või alaliselt mittekõlbulikke kutsealuseid on 2006.-2008. aastal olnud üle 14 000, neist vaimsete probleemide tõttu üle 3500.
Kui riigikontrolli auditi tulemust laiendada kõigile neile psüühika- ja käitumishäirete tõttu teenistusest alaliselt või ajutiselt vabastatutele, siis võiks Eestis teoreetiliselt olla üle 1500 noormehe, kelle ajateenistusest pääsemise põhjused jäävad puuduliku dokumentatsiooni tõttu ebaselgeks.
Riigikontrolli tulemusauditi osakonna peakontrolör Tarmo Olgo ütles Päevaleht Online’ile, et ilma dokumentideta ei ole sisuliselt võimalik tuvastada, kas vabastatud kutsealustele pandud psühhiaatrilised diagnoosid on põhjendatud või ei ole, sest kõrvalt tulev ekspert ei saa seda kontrollida.
Ebaselgus tervisekaartide täpsuse osas
KRA avalike suhete nõunik Ele Rõigas ütles, et 50 tervisekaarti ei olnud puudustega, vaid küsimus oli dokumenteerimismahus. „Käesoleva ajani ei ole üheselt reglementeeritud, millises mahus ja kui põhjalikult peavad olema erialaarstide otsused põhistatud ning kas üldse ja millises mahus peaks tegema lisauuringuid,” põhjendas ta.
Lisaks arstlikus komisjonis tehtavatele analüüsidele, uuringutele ja arstlikule läbivaatusele on KRA arstlike komisjonide esimehed Rõigase kinnitusel alates sellest aastast oluliselt suurendanud täiendavate lisauuringute mahtu.
Selleks on KRA vähendanud alates 2009. aasta teisest poolaastast arstlikesse komisjonidesse kutsutavate kutsealuste arvusid ja teinud kaitseministeeriumile ettepaneku tervisekaardi vormi muuta nii, et edaspidi oleks arstlikul komisjonil võimalik teha põhjalikumaid sissekandeid.
http://epl.delfi.ee/news/eesti/poolte-v ... d=51183437
Psüühikahäireid kurtvad noormehed peavad läbima senisest mahukamad uuringud.
Kaitseministeerium valmistab ette määrusemuudatust, mille jõustumisel ei pruugi tervisega kimpus noormehed automaatselt ajateenistusest pääseda. Uute kriteeriumide alusel pääseb näiteks astma tõttu ajateenistusest vaid siis, kui see on keskmise või raske kuluga pingutusastma. Rangemad nõuded kehtestatakse ka psüühika- ja käitumishäirete osas, mis tähendab, et nende all kannatavad kutsealused peavad läbima senisest märksa tõhusama kontrolli.
„Meie eesmärk on anda arstlikule komisjonile suurem otsustuspädevus,” rääkis kaitseministeeriumi kaitseväeteenistuse osakonnajuhataja asetäitja leitnant Ants Torim. „Kui on teada, et mingisugused haigusnähud tegelikult kuidagi kutsealuse võimekust ei mõjuta, siis ei pea talle ka ajateenistusest vabastust andma,” lisas ta.
http://epl.delfi.ee/news/eesti/ajateeni ... d=51174892
Kas selles suhtes on tänaseks midagi muudetud/muutunud?
Kui jah, siis kas see meede on võimaldanud nüüd selekteerida välja kõrvaleviilijaid või on tekitanud võimaluse, et psüühikahäiretega kodanikud satuvad nüüd kaitseväeteenistusse? Psüühika psüühikaks (just sellest armastatakse palju rääkida, sest on põhiprobleem?), aga kuidas on lood teiste tervisehäiretega?
Sealtsamast artiklist:
Kõige sagedamini on ajateenistusest vabastamise põhjuseks Rõigase sõnul luu-, lihase- ja sidekoehaigused, psüühika- ja käitumishäired ning hingamisteede haigused.
2012
Iga kümnes noormees ei jää ajateenistusse lõpuni ja ta vabastatakse haiguse tõttu ennetähtaegselt, rääkis kaitseväe peaarst kolonelleitnant Kersti Lea.
Lea rääkis ETV hommikuprogrammis „Terevisioon“, et mullu vabastati ajateenistusest ennetähtaegselt 11 protsenti noortest, aga varasematel aastatel on see protsent olnud ka 14 kuni 17.
Lea sõnul on peamiseks põhjuseks ajateenistusest ennetähtaegseks vabastamiseks lihas- ja luukonnahaigused ning vaimse tervise ja psüühikahäired. Need on ka peamised põhjused, miks noormehi ajateenistusse ei võeta.
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/e ... d=63812598
2013
Kaitseministeeriumi kaitseväeteenistuse osakonna juhataja asetäitja kapten Tõnis Sõnum ütles, et seni andsid mitmed tervisehädad ajateenistusest vabastuse, kuid nüüd enam mitte. Edaspidi saab vabastuse määrata ainult eriarst.
http://www.err.ee/330802/uus-seadus-lai ... vate-ringi
Seega kas me peaksime pilgud pöörama nüüd hoopis nn "eriarstide" poole ja see, et Kaitseväkke imbub läbi mitteaksepteeritavate terviseriketega kodanikke on põhjustatud mitte KRA komisjoni tegevusest/pädevusest, vaid on hoopis kivi eriarstide (ja perearstide) kapsaaeda?
2017 andmed 2016 kohta:
Ajateenistuse läbis ja määrati sõjaaja ametikohale 2016. aastal 2 756 ajateenijat. Tervisliku seisundi ning muudel põhjustel vabastati 2016. aastal ennetähtaegselt teenistusest 683 ajateenijat. Tervisliku seisundi tõttu vabastati teenistusest 653 ajateenijat sh 4 naissoost ajateenijat, mis teeb 19,3% ajateenistusse asunutest ning väljalangevuse osakaal on jäänud eelmise aruandlusperioodiga võrreldes samale tasemele.
Ajateenistusse kutsumata jätmine.
Terviseseisund arstliku komisjoni otsusel ei vasta kaitseväeteenistuskohustuslase tervisenõuetele: 2015a = 8896 ; 2016a = 11450 neist Kaitseväeteenistuskohustuslase tervisenõuetele ajutise mittevastavuse tõttu 2015a = 2975 ; 2016a = 3360
https://www.kra.ee/static/aruanne_kaits ... s_2016.pdf
Mis on muutunud ?
2012 räägiti, et 2011a vabastati ajateenistusest ennetähtaegselt 11 protsenti noortest, eelnevatel aastatel on see olnud ka 14 kuni 17%...
Vaatame ametlikke aruandeid...
http://www.kmin.ee/et/eesmargid-tegevus ... eteenistus
2011 vabastati ajateenistusest ennetähtaegselt tervisliku seisundi tõttu 364 ajateenijat elik 11,6% kutsututest..
2012 vabastati ajateenistusest ennetähtaegselt tervisliku seisundi tõttu 459 ajateenijat elik 13,5% kutsututest..
2013 vabastati ajateenistusest ennetähtaegselt tervisliku seisundi tõttu 586 ajateenijat elik 16,9% kutsututest..
2014 vabastati ajateenistusest ennetähtaegselt tervisliku seisundi tõttu 661 ajateenijat elik 19,7% kutsututest..
2015 vabastati ajateenistusest ennetähtaegselt tervisliku seisundi tõttu 650 ajateenijat elik 19,4%...
2016 vabastati ajateenistusest ennetähtaegselt tervisliku seisundi tõttu 653 ajateenijat elik 19,3%...
2017... ?
Ennetähtaegse vabastuse/väljalangemise põhjusteks on pidevalt luu- ja lihaskonna haigused (esikohal), ning psüühika- ja käitumishäired.
Lesson learned...
Ma saan aru nii, et Kaitsevägi püüab lõpuks n.ö. "essast saia teha" (töötada neile suunatud materjaliga nii hästi kui vähegi saab) ja võtta tarvitusele kõik võimalikud meetmed, et juba sinna jõudnud kodanike tervisehädasid leevendada ja mitte süvendada, ega jumala eest mitte juurde tekitada. Kas meie perearstid, erialaarstid (tõendite väljastajad ja diagnoosijad) ja KRA komisjon (tõendite ja diagnooside lugejad) on ka
Lesson learned, ning võtnud midagi selle teemaga ette ?