332. leht 666-st

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Nov, 2023 18:33
Postitas OLAVI
vanahalb kirjutas: 19 Nov, 2023 16:11 Eeh, mitte 08 vaid 21018. Välimuselt on see samasugune kui "kopikas".
Ma nüüd enne edasi ei vaidle kui artikli üles leian ja kontrollin et kas seal on foto autost ja õnnelikust omanikust Tallinnas :)
Lisaks TT artiklile näitas Rein Karemäe liiklussaates ka Wankeliga kopikat ja omanik oli eesti mees.

Ega 2108 oma väikse mootoriga ei olnud päris alguses ahvatlev masin, sest kaks ust tekitas sellest mulje kui sapaka asendusest.
Vanemad inimesed kes olidki selle kogemata ostnud, vahetasid 08 ruttu "normaalse auto" vastu, sest "sellel kühvlil ei oska isegi ju tagatule pirnigi vahetada" ja käru vist ka ei jõua vedada ning varuosade saadavus oli alul väga kehva (veremaal tehtud süütesüsteem oli kapriisne).
Ehk see noortepärane masin ei olnud soliidne ega kõlvanud veremaa turule juurikate vedamiseks.
Näiteks osadel esimestel 08 keredel oli esiakna ava ca 2cm madalam kui varuosaklaasil ja siis pidi osav plekksepp aknaava suuremaks taguma.

Kui inimesele eraldati näiteks Moskvitsi luba, siis järgi minnes ei saanud sugugi kindel olla, et loal märgitud mudel ka laos saada oli ja anti valida millist soovid.
Ise sai käidud sugulasega kolm korda autol järel kuni sai 2140 asemel ootamatult 2141 kätte, sest alul pakuti talle poes põllumajandusvarianti.

Täpselt sammuti ei teadnud ette, et millise VAZ'i oma ostuloaga poest kätte saab.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Nov, 2023 19:06
Postitas Lemet
Lisaks TT artiklile näitas Rein Karemäe liiklussaates ka Wankeliga kopikat ja omanik oli eesti mees.
Oehh...ja mitu sellise mootoriga kopikat siis Eestis ostuloaga soetati? Kui autosid endid terve liidu peale peadpööritavas koguses 50 tk toodeti. Muideks- Karemäe näitas ka kuuesilindrilise mootoriga Gaz-24 ( oli vist marginimi ZMZ-402). Ega's lugupeetavad hakka ometi tõsimeeli nüüd väitma, et ka see oli tänavatel igapäevane nähtus ja piisavalt rahakad kodanikud said sellegi ostuloa alusel soetada?

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Nov, 2023 19:58
Postitas Tegelane5
OLAVI kirjutas: 19 Nov, 2023 18:33 /---/
Vanemad inimesed kes olidki selle kogemata ostnud, vahetasid 08 ruttu "normaalse auto" vastu, sest "sellel kühvlil ei oska isegi ju tagatule pirnigi vahetada" ja käru vist ka ei jõua vedada ning varuosade saadavus oli alul väga kehva (veremaal tehtud süütesüsteem oli kapriisne).
Ehk see noortepärane masin ei olnud soliidne ega kõlvanud veremaa turule juurikate vedamiseks.
/---/
Lisaks näib et ka geneka pingeregulaatori kestvus oli nagu oli ning seetõttu defka kaup. Ehk siis ajakirjas TT oli õpetus kuidas 01 releedega pingeregulaatorist teha 08le sobilik.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Nov, 2023 21:20
Postitas OLAVI
Lemet kirjutas: 19 Nov, 2023 19:06
Lisaks TT artiklile näitas Rein Karemäe liiklussaates ka Wankeliga kopikat ja omanik oli eesti mees.
Oehh...ja mitu sellise mootoriga kopikat siis Eestis ostuloaga soetati? ...
Ühte ja sama autot saab vist ka mitu korda näidata?
Ja vaevalt neid vägapalju meie mail rohkem oligi.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Nov, 2023 23:28
Postitas Lemet
Seda ma räägingi, et jutt võimalusest soovijatel ostuloaga nõukogude vankelmootoriga auto soetada on kaunikesti jampslik.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 20 Nov, 2023 0:06
Postitas vanahalb
Mingid andmed sai ka ilma pööningule ronimata - Tehnika ja Tootmine, november 1980

"Volga Autotehase tehnokeskuses vankelmootori kallal tehtavast tööst räägiti juba ammu. Nüüd on töö vili meieni jõudnud autodes VAZ-21018, millest esimesed saabusid Tallinna septembris 1980.

Välimuselt ei erine kaheksateistkümnes modifikatsioon millegagi tavalisest «null-üheteistkümnest». Kui aga autosse istuda, torkab otsekohe silma käigukangi omapärane asend - kang väljub armatuurlaua alla monteeritud paneelist, mitte enam põrandatunnelist. Ilmselt on käigukast uue mootori taga kaugele ette nihkunud. Teiseks silmnähtavaks erinevuseks on kindalaeka alla kinnituv plekk-karp, punaste kontroll-lampide paar esiküljel. Hoolikamal ülevaatusel avastate tundmatu otstarbega nupu juhi vasakul käel.
Mootorikatte all tunneb «Ziguli» omanik ära vast kaks asja - õhupuhasti ja karburaatori. Ülejäänud seadmestikuosa, mis mootorisse puutub, on täiesti uus, kohandatud vankelmootori nõuetele. Kuna lisandeid on hulgaliselt, väheneb mootori enda kompaktsuse mulje. Seda aga mootor VAZ-311 tegelikult on oma ühe 80 mm laiuse töökambriga. Ega ta saanuks palju pikem ka kahekambrilisena, küll aga liialt võimas «Ziguli» tarvis. Annab ju üks kamber juba 70 hj. 6000 pjm. ning 9,7 kgf- m 3400...4000 pjm., s. o. tubli 1,3-liitrise kolbmootori jao. Mootori laius ja kõrgus on samuti üsna väikesed (epitrohhoidi moodustajaraadius on 102 mm). Jahutamiseks kasutatakse radiaatorile kinnituvat elektriventilaatorit. Kuueliitrise mahuga õlitussüsteemi kuulub läbipaistev polüetüleenist reservpaak. Surveõlitus on laagrite, paiskõlitus hammas- ja nukkmehhanismide tarvis. Vankelmootori kapriisseimatele detailidele - rootoritihenditele - doseerib õli mootori peale kinnituv õliti. Õlipump annab mootori maksimaalsetel pööretel rõhu kuni 6 kgf/cm2.
Vankelmootori käivitamine külmaga on vaevaline, millest annab tunnistust käivitusseade, mis sisaldab antifriisipaaki, pumpa, tagasilöögiklappi, filtrit, lülitit ja torustikke. Ülalnimetatud nupp ongi lüliti, mis tuleb välistemperatuuril -25 °C sisse vajutada. Põlemiskambrisse pritsitav antifriis hoiab ära jäite tekkimise küünlaelektroodidel, kuid ainult mõnekümne sekundi vältel. Käivitamisega tuleb seepärast alustada kohe. Korduskäivitamisel pritsitava antifriisi hulka vähendatakse, kolmanda katse eel aga nuppu ei puudutata.
Süütesüsteem on uue jõuallika kõige moodsam osa. Ei ming mehaanilist katkestit enam! Kaks erilist kahe külgelektroodiga (sädevahe 0,60?0,75mm), 19mm pikkuse keermega küünalt A26DV-1 saavad sädeme kumbki oma süütepoolilt. Juhtimine on elektrooniline, numbriline (plekk-karp kindalaeka all ongi elektronjuhtimisplokk). Elektronplokk reguleerib eelsüütenurka andmete alusel, mis ta saab pöörete-, koormuse- (hõrenduse) ja temperatuurianduritelt.
Väljalaskel kasutatakse 3 summutit ja termoreaktorit, mootor eritab tühikäigupööretel 950 p/min. kuni 2% vingugaasi"

See on tsitaat ladaklubi.ee foorumist
https://ladaklubi.ee/foorum/viewtopic.php?t=27&start=20

Ma ei hakanud seal foorumis eriliselt süüvima et kui palju selliseid autosid tuli ja kas need ikka müüdi tavakorras ostulubadega.

Lemetile täpsustuseks - erinevates allikates on Vaz 21018 toodanguarvuks 250 . Mitte 50.
Siis on veel mainitud selliseid arendusi nagu Vaz 21019 (kahe kambriga vankel), 21059 ja 21079 (vastavalt välimuselt 2105 ja 2107 sarnased kahe kambriga vankelmootoriga ) ja Vaz 2108-91 ja 2109-90 (samuti kahe kambriga vankelmootoriga) 2108 ja 2109 välimusega autod.
Nende kõigi kohta pole ma küll mingeid tootmisarve leidnud ja tavaliselt on märkus et jõustruktuuride jaoks välja töötatud.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 20 Nov, 2023 7:51
Postitas Lemet
Viidet neile "erinevatele allikatele"?
ВАЗ 21018 (Роня) Таких машинок в частные руки было продано всего 50 штук в 1979 (более подробно в моём бортовом журнале), потом в течении года все они были отозваны на завод в связи с нареканием на двигатель и у 49 машинок был обратно поставлен обычный двигатель
https://www.drive2.ru/r/lada/2101/831070/
Была выпущена серия из пятидесяти таких автомобилей для опробования их в реальных условиях эксплуатации. Вскоре, в течение полугода, завод был вынужден заменить РПД на обычные ДВС на 49 автомобилях из 50, что было связано с колоссальным количеством нареканий на качество как самой конструкции, так и на ее исполнение. Основными неисправностями были выход из строя уплотнителей и подшипниковых узлов, проявилась недостаточная сбалансированность роторно-эксцентрикового механизма (РЭМ), низкая топливная экономичность.
https://dzen.ru/a/YqmFhj9ogh0ZE_tL

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 20 Nov, 2023 9:50
Postitas vanahalb
Muud allikad võivad olla AvtoVAZ enda Wikipedia leht mida juba varemalt viitasin või ka muukeelsed sellised nimekirjad. Päris täpse arvu saamiseks peaks süüvima tegelikult autotehase arhiivi. Kui seda suures toorainenäljas juba makulatuuri ole veetud. Igasugused netilehed interneti- eelse perioodi kohta on alati kahtlased sest sinna võib ju igaüks jumal teab mida kirjutada.

Lemeti viidete allikakriitilisuse kohta niipalju et see teine tekst, dzen.ru , on ilmselt kirjutatud varem. Seal on küll märgitud et VAZ- 21018 esitati avalikkusele esimest korda 1982 aastal ühel näitusel. Tallinn siis ilmselt avalikkuse hulka ei kuulunud kui Eestis neid juba 1980 liikus?
Samuti on kirjutatud et algselt tehti 50 autost koosnev (katse) partii. See ei tähenda iseenesest veel et see oleks ainukeseks partiiks jäänud.

Teine allikas, blogija siis, on osa sellest tekstist ümber kirjutanud ja sellest 50- autodest partiist on saanud 50 autot mida üldse erakätesse müüdi. Üks on loomulikult temal :) Täitsa tavaline võte sellistel suunamudijatel. Youtube on samuti selline koht kus tavalisest 10 mm poldist võib saada KGB salajane projekt mis keerulisi teid mööda autori kätte on sattunud. Niimoodi saab teenida kuulsust ja mõnes keskkonnas ka külastuste arvu pealt raha.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 20 Nov, 2023 11:12
Postitas Kapten Trumm
Ei usu seda erakätesse müümise juttu.
Isegi täitsa tavaliste Tsaika kolbmootoritega KGB Volgad, mida peale kasuliku ressursi ammendumist anti "rahvamajandusse" (tavaliselt mõne suurema asutuse direktorile) tuli kohustuslikus kohas ehitada ringi "tavalise" mootori peale.

Samas on jälle see kõva saladuskate müüt - näiteks 1984.a näitusel "Nash Avtoprom" Moskvas VDNH-s oli selline 31013 Volga üles tõstetuna kõigile külastajatele vaadata ja igaüks võis veenduda, mis hirmus salajane mootor seal oli.

Lihtsalt sellest palju avalikult ei räägitud - "avtomobil spets naznatsenia" ja kogu lugu

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 20 Nov, 2023 12:05
Postitas vanahalb
Siin on nüüd paslik meelde tuletada et jutt käib ikka VAZ 21018 -st millel oli suht hädine 70 hp mootor . Lisaks kõigele Saksamaalt ostetud tehnoloogiaga ning teostuselt pask. . Täiesti võrreldav teiste laiatarbe- Zigulitega. 2103 ja 2106 olid võib-olla isegi ägedamad ja müüdi ilma piiranguteta erakätesse.

Mitte siis segi ajada 21019 - ga mis oli kaks korda võimsam. Lemeti viidatud blogija kirjutab ka oma lühikese jutu alguses 21018 - st ja lõpetab selle millegipärast 21019 tehniliste andmetega.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 20 Nov, 2023 12:16
Postitas OLAVI
Rootormootor ise ideena, ei olnud mingi suur saladus, sest Wankelmootoritega tehti isegi muruniidukeid ja nagu videotest näha leidub taastatud, töötavaid mudeleid tänapäevalgi: https://www.google.com/search?q=Rotary+ ... 12&dpr=1.5
Tehniliselt keeruline on sellise mootori kasutamine laias temperatuuri ja koormuse vahemikus.

Isiklik kogemus 90'ndatel esimesest Wankelmootoriga Mazdaga kiirendamisest põhjagaasiga:
Toimus see suvel, värskel suhteliselt siledal kruusateel.
Kiirendasin 1 käiguga kiiruseni 15-20km/h.
Panin 2 käigu, vajutasin gaasipedaali põhja ja vabastasin siduri ning auto peatus, jäi kohapeale seisma, tahhomeetri osuti põhjas (selle auto tahhomeetri skaalal puudus lõpus punane osa ja mootori pöörded olid elektrooniliselt piiratud).
Esimene mõte oli, et sidur lõpetas tegevuse aga autost väljudes selgus, et tagumised rattad olid teesse kaevunud ja auto seisis paigal tagasilla peal.
Tagarattad olid teesse kaabitud aukudes ja tuli hakata autot tee kõrgusele tungima.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 20 Nov, 2023 14:08
Postitas Fuchs
OLAVI kirjutas: 20 Nov, 2023 12:16 Isiklik kogemus 90'ndatel esimesest Wankelmootoriga Mazdaga kiirendamisest põhjagaasiga:
Toimus see suvel, värskel suhteliselt siledal kruusateel.
Kiirendasin 1 käiguga kiiruseni 15-20km/h.
Panin 2 käigu, vajutasin gaasipedaali põhja ja vabastasin siduri ning auto peatus, jäi kohapeale seisma, tahhomeetri osuti põhjas (selle auto tahhomeetri skaalal puudus lõpus punane osa ja mootori pöörded olid elektrooniliselt piiratud).
Esimene mõte oli, et sidur lõpetas tegevuse aga autost väljudes selgus, et tagumised rattad olid teesse kaevunud ja auto seisis paigal tagasilla peal.
Tagarattad olid teesse kaabitud aukudes ja tuli hakata autot tee kõrgusele tungima.
Uskumatud kogemused, see sõit pidi siis ikka päris rannaliival toimuma, et veerev auto niimoodi paugust kõhu peal kinni oli :D Minu kogemused võimsa tagaveolisega samas olukorras on lõppenud enamasti ikka külg ees liikuva autoga.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 20 Nov, 2023 14:22
Postitas OLAVI
Väidetavalt olla veremaal ka pentarootoriga ja nelja põlemiskambriga mootoreid tehtud:
Pilt

https://www.facebook.com/1320Videos/pos ... 838732112/
Back in the day the USSR developed this 5 edged rotary engine for torpedo applications. This bad boy ran on hydrogen peroxide due to a complicated intake exhaust system (similar to a v shaped piston engine) It thing acted like like a standard 2 rotor with only one 5 sided rotor. These were made primarily for the incredible low end torque and low rpm. #1320video #rotary

Omal ajal arendas NSVL selle 5 servaga pöörleva mootori torpeedorakenduste jaoks. See paha poiss jooksis keerulise sisselaske väljalaskesüsteemi tõttu vesinikperoksiidiga (sarnane v-kujulise kolbmootoriga) See asi käitus nagu standard 2 rootor ainult ühe 5-poolse rootoriga. Need on tehtud eelkõige uskumatu madala otsa pöördemomendi ja madala pöörde korral.


https://www.facebook.com/7Tune/posts/ze ... 976581069/

https://www.thedrive.com/news/soviet-fi ... as%20drawn.
Mõned oletavad, et selle projekteeris ja ehitas Venemaa lennukimootorite ettevõte Aviadvigatel. Praegu toodab see mitmesuguseid reaktiivmootoreid, kuid selle juured on sõjaeelsel ajastul Wright Cyclone radiaalkolbmootorite litsentsi alusel. Väidetavalt tootis see 20. sajandil lennukitele pöörlevaid mootoreid, kuigi tundub, et see oli tavaline kolmetahuline rootormootor. Tundub, et see firma on üks väheseid vene rõivaid, mis rotareid valmistas, võib-olla seetõttu tekkis seos.

Eks sõjaliseks tarbeks mõeldi välja erinevaid jõuagregaatide variante:
https://www.youtube.com/watch?v=W5-0_ShQESs
Axial rotary engine with disc vanes. 500 Hp - 560 Nm - 100 kg

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 20 Nov, 2023 14:33
Postitas OLAVI
Fuchs kirjutas: 20 Nov, 2023 14:08
OLAVI kirjutas: 20 Nov, 2023 12:16 Isiklik kogemus 90'ndatel esimesest Wankelmootoriga Mazdaga kiirendamisest põhjagaasiga:
Toimus see suvel, värskel suhteliselt siledal kruusateel.
Kiirendasin 1 käiguga kiiruseni 15-20km/h.
Panin 2 käigu, vajutasin gaasipedaali põhja ja vabastasin siduri ning auto peatus, jäi kohapeale seisma, tahhomeetri osuti põhjas (selle auto tahhomeetri skaalal puudus lõpus punane osa ja mootori pöörded olid elektrooniliselt piiratud).
Esimene mõte oli, et sidur lõpetas tegevuse aga autost väljudes selgus, et tagumised rattad olid teesse kaevunud ja auto seisis paigal tagasilla peal.
Tagarattad olid teesse kaabitud aukudes ja tuli hakata autot tee kõrgusele tungima.
Uskumatud kogemused, see sõit pidi siis ikka päris rannaliival toimuma, et veerev auto niimoodi paugust kõhu peal kinni oli :D Minu kogemused võimsa tagaveolisega samas olukorras on lõppenud enamasti ikka külg ees liikuva autoga.
Eks ta vägagi ootamatu oli, sest "normaalsed autod" oleks samas olukorras ainult mõnikümmend meetrit vagusid kraapinud.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 20 Nov, 2023 14:47
Postitas Walter2
https://www.pattakon.com/pattakonPatWankel.htm
Erinevaid rootormootorite teooriaid. Mul aju varsti plahvatas. :wall: