Kuidas edeneb 2011 plaanide täitmine...täienduseks lugupeetud kaasfoorumlase Some osundusele.
Riiklik kaitsetellimus on ka sel aastal sealsamas
MIT-i peakonstruktor pajatas 2011 aasta riikliku kaitsetellimuse läbikukkumisest.
2011 aasta riiklik kaitsetellimus on sisuliselt segi paisatud, kuna mitmed lepingud, täpsemalt strateegilise tuumarelvastuse tarnimiseks on siiani sõlmimata. Sellest rääkis Moskva soojustehnika instituudi peakonstruktor Mihhail Solomonov(Moskva soojustehnika instituut on üks põhilistest strateegiliste rakettide väljatöötajatest ning isand Solomonov oli veel mõnda aega tagasi selle pea, kes karistuseks Bulavade mittetoimimise eest tagandati juhi kohalt peakonstrultoriks-LEMET) Aega riikliku kaitseprogrammis ettenähtud tehnika tootmiseks ja tarnimiseks jääb üha vähemaks, mis omakorda tähendab, et 2012 aastal tuleb võimudel korraldada taas üks näitlik „lendude arutelu“, mille efektiivsus on suure küsimärgi all.
Muutusi pole
Venemaa kaitsetööstuse kompleksi ettevõtted, mis tegelevad strateegilise tuumarelvastuse väljatöötamise ning tootmisega, pole siiani selle programmi raames saanud ühtki lepingut. Sellest jutustas ajalehele „Kommersant“ antud intervjuus Moskva soojustehnika instituudi maapealsete komplekside peakonstruktor Juri Solomonov. Tema sõnul on situatsioon tellimuste osas eelnevate aastatega võrreldes märkimisväärselt halvenenud.
„Praegu on juuli. Midagi taolist pole viimase 14-ne aasta jooksul juhtunud. Kõige hiljem oleme jooksva aasta lepingud sõlminud aprilli lõpul või mai algul,“ lisas peakonstruktor, märkides veel, et tootmisaasta lõpeb strateegilistel tootjatel „novembri lõpus või detsembri esimesel dekaadil“. „Aga edasi ei jää lihtsalt enam aega, et ettevõte soetaks vahendid, arvestades seda, et meie tehnika valmimistsükkel on pea aasta“, seletas Solomonov.
Oma 2009 aasta läkituses Föderaalkogule teatas VF president Dimitri Medvedev, et 2010 aastal saavad sõjaväelased „üle 30 ballistilise maismaal või merel baseeruva raketi, viis raketikompleksi „Iskander“, ligi kolmsada eksemplari kaasaegset soomustehnikat, 28 lahingulennukit, kolm tuuma-allveelaeva, ning ühe lahingulaeva klassist „korvett“, üksteist kosmoseaparaati“
Solomonovi intervjuu näitab, et Venemaa valitsuse meetmed 2010 aasta riikliku kaitsetellimuse läbikukkumise süüdlaste otsinguil ning nende vastutusele võtmiseks ei andnud faktiliselt mingeid tulemusi, et mitte öelda veelgi halvemini. Meenutame, et veel 2011 aasta märtsi keskel lubas VF president Dimitri Medvedev korraldada läbikukutatud riikliku tellimuse asjus „lendude arutelu“, kuu hiljem aga andis ülesande leida ja karistada süüdlasi.
Mai keskel kandis asepresident Sergei Ivanov presidendile ette, et tema korraldus on täidetud ning karistada on saanud ligi kakskümmend inimest.
„See, et president taolise ürituse läbi viis, oli ilmselt õige, kuid arusaamatu on juba vaid see, et see toimus peale plaanilise perioodi lõppu. Jutt käib ju 2010 aastast, aga alles pool aastat hiljem toimub „lahkamine“. Kui te olete huvitatud kontrollist, peaks kõik toimuma enne perioodi lõppu, kui veel annab midagi parandada. Teiseks muutus põhimõtteliselt õige idee absoluutselt pinnapealseks mokalaadaks. Sest on selge- kui rahad eraldatakse alles aasta keskel, siis kuidas on võimalik aasta lõpuks kõigega ühele poole saada?“ kommenteeris „arutelu“ Solomonov, märkides, et tarvitusele võetud abinõud olid selgelt ebapiisavad.
„Lõppude lõpuks ongi nad (Medvedev ja Putin) selleks juhid, et lahendada kontseptuaalseid küsimusi. Aga resultaat on selline- kui riiklikku kaitsetellimust ei täideta aasta, ei täideta teine, siis tähendab, et süüdi pole mitte ainult need, kes sellega vahetult tegelevad. Ilmselt tuleks vaadata asja sügavamalt ja laiemalt“ seletas Solomonov. Lõpptulemusena liigub riikliku kaitsetellimuse protsess Venemaal suletud ringi mööda, mis, juhul, kui seda ei katkestata, viib aasta-aastalt riikliku relvastusprogrammi läbikukkumiseni.
Väljakujunenud praktika on selline, et lepingud riikliku tellimuse täitmiseks sõlmitakse liiga hilja, mille tulemusena ettevõtted puht füüsiliselt ei jõua valmistada ja üle anda toodangut, mille tootmistsükkel on üle poole aasta.
Ning isegi kui leping allkirjastatakse aasta algul, saabuvad vahendid ettevõtte arvele märgatava hilinemisega ning pole harvad juhused, mil tellitud relvastus saabub väeosadesse alles järgmisel aastal.
Vene parlamendi finantskontrolli organi andmeil täideti ülesannete mahu poolest 2009 aasta riiklikku kaitsetellimus üldmahus 41,9 protsenti, tööde osas aga 64,9 protsenti. Sealjuures fundamentaal- ja prognoosiliste uurimuste samad näitajad olid vastavalt 14,3 ja 48,3 protsenti.
Sõjaväeametkonna andmeil finantseeriti 2009 aasta kaitsetellimust täielikult. Huvipakkuv on seegi tõsiasi, et aasta varem täideti riiklik kaitsetellimus enam kui 90 %, kusjuures FSB(julgeolekuteenistus), FSO(kaitseteenistus) ja SVR (välisluure) tellimused täideti sajaprotsendiliselt. Sama teatas 2011 aasta keskel ka riikliku korporatsiooni „Rostehnoloogia“ peadirektor Sergei Tšemezov. Tema sõnade kohaselt oli Venemaa kaitseministeeriumi poolne avansiline sissemaks riikliku kaitsetellimuse eest 2011 aasta esimeseks maiks 6,9 miljardit rubla või siis 18 protsenti sõlmitud lepingute maksumusest. Kusjuures ettevõtted, mis alluvad „Rostehnoloogiale“, said vaid 33,2 protsenti planeeritud lepingutest. Peale selle koostas kaitseministeerium „musta nimekirja“ ettevõtetest, mis polnud suutnud toime tulla 2010 aasta riikliku kaitsetellimuse töödega. Need ettevõtted polnud mai alguseks saanud ei lepinguid ega avansse. Kuidas on seis riikliku kaitsetellimusega juuli algul, pole teada.
Võimalik, et kujunenud situatsiooni õnnestub muuta Venemaa valitsuse poolt praegu läbivaadatava seaduseprojekti abil, mis näeb ette avansi korras sajaprotsendilisi ettemakseid riikliku kaitsetellimusega seotud lepingutele. Selle projekti avalikustas peaminister Vladimir Putin juba 2011 aasta mai keskel. „Täna arutatakse valitsuses küsimust Duumale esitatavast eelarveseaduse muudatusest. See on ju kena, aga Duumal võtab selle käsitlemine kaks-kolm nädalat, peale mida läheb eelnõu tagasi valitsusse, seejärel bürokraatlikud protseduurid…kokkuvõttes ei tule rahad enne augusti, jutt käib aga väga suure hulga ettevõtete selle aasta tööst“ märkis Solomonov.
Kõik hädad tulenevad riigist
Kõikide kaitsetööstuse kompleksi ettevõtete probleemid tulenevad Solomonovi nägemusel riigist. „Kui nii edasi läheb, jäävad kõik avaldused ratsionaliseerimisest, moderniseerimisest,innovatsioonist ja muust taolisest vaid loosungiteks, ei enamat,“ on Solomonov veendunud. Täna võetakse kõik otsused ja ukaasid vastu presidendi ja valitsusjuhi tasemel, kuid föderaalametkondade tasemel need pidurduvad ja isegi kui täidetakse, siis mitte täies mahus.
2011 aasta märtsis teatas kaitseminister Anatoli Serdjukov, et 2011 aasta riigikaitsetellimus näeb ette 36 strateegilise ballistilise raketi, kahe strateegilise tuuma-allveelaeva ning 20 strateegilise tiibraketi tarnimist. Sõjaväelased plaanivad samuti osta 35 eritüübilist lennukit, 109 helikopterit, kolm mitmeotstarbelist tuuma-allveelaeva, ühe lahingulaeva ning 21 seniitkompleksi. Kõigist ettevõtetest teatas vaid holdingkompanii „Vertoljotõ Rossii“ kõigi lepingute täitmisest.
Juba varem sai teatavaks, et Severodvinski laevaehitustehas „Sevmaš“ plaanib 2011 aastal anda laevastikule üle kolm aatomiallveelaeva- kaks strateegilist Projekt 955“Borei“ ja üks mitmeotstarbeline Projekt 885 „Jasen“. Oletatavasti võetakse Boreid relvastusse 2011 aasta lõpul. Veebruari lõpul teatati, et maaväed võtavad käesoleval aastal relvastusse automatiseeritud juhtimissüsteemid, õhutõrje raketikompleksid S-300V4, Buk-M2, Tor-M, operatiiv-taktikalised raketid Iskander-M, soomustransportöörid BTR-82A, soomustatud remondi-evakuatsioonimasinad BREM-K, soomustatud autod „Mustang“. Plaanid, nagu öeldakse, on hiiglaslikud, kuid tegelikus võib osutuda hoopis teistsuguseks.
Föderaalne sihtprogramm Venemaa sõja-tööstusliku kompleksi moderniseerimiseks eeldab selleks otstarbeks kuni 2020 aastani kolme triljoni rubla eraldamist. 60 % sellest ehk 1,8 triljonit eraldatakse riiklikust eelarvest, ülejäänud 40% ehk 1,2 triljonit peab tulema sõja-tööstusliku kompleksi ettevõtete omavahenditest. Programmi põhiülesanneteks on kaadri noorendamine, tootmise uuendamine ja investeerimine teaduslikku uurimistöösse ning katsekonstrueerimistöödesse.
Asi pole ainult hilinemises lepingute sõlmimisega ning mittetäielikus finantseerimises. „Rostehnoloogia“ juhi asetäitja Dimitri Šugajevi sõnul on sõjalis-tootmiskompleksi ettevõtete tehnika ruunatuse tase saavutanud kriitilise taseme. „Muuhulgas on masinatööstuse ettevõtetes tehniliste seadmete kulu ligi 80 %, arengu dünaamika ei ületa 11% ning pargipingi uuendamine ei ületa 1 %. Võrdluseks- lääneriikides on osa pargipingi uuendamisse keskmiselt 15%,“ märkis Šugajev. Selle ilmseteks tulemusteks on konkurentsivõime langus ning madal tööviljakus.
Sellega kavatseb Venemaa võidelda ettevõtetesse lisafinantseeringute pumpamisega. Vastavalt uuele föderaalsele sihtprojektile planeeritakse sõjalis-tööstusliku kompleksi moderniseerimiseks eraldada 2011-2020 kolm triljonit rubla. Sellest programmist kandis Putin ette juba 2011 aasta aprilli lõpus, kuid see, kas programm ka avstu võeti ja on see ka tegevust alustanud, on hetkel teadmata. Tänu sellele programmile planeerib Venemaa näiteks alates 2013 aastast kahekordistada strateegiliste rakettide tootmist.
Putini sõnul kulutatakse kuni 2020 aastani raketikomplekside seeriaviisiliseks tootmiseks 77 miljardit rubla. „Vägedesse saabuvad uued rakettrelvad- strateegilised ja operatiiv-taktikalised süsteemid nagu „Jars“, „Bulava“ ning „Iskander-M“ ,“ jutustas Putin. Raketikomplekside seeriatootmise omandamise programmi raames planeerib Venemaa valitsus eraldada ettevõtete arenguks 15 miljardit rubla, millets 9,6 miljardit saab Votkinski tehas, mis toodab ballistilisi rakette.
„Formaalselt nähakse GPV-2020 plaanides alates 2013 aastast ette tootmismahtude järsk suurendamine, Kuid on vägagi kaheldav, et see nii ka juhtub. Sellise suurendamise ettevalmistamiseks tuleb samuti teha suuri kulutusi. On ju selge, et üks asi on, kui te teete aastas 5-7 raketti, teine aga, kui toodate 20-30 raketti. See tähendab täiendavaid stende, täiendavat varustust,“ märkis Solomonov. Et saavutada kahe aasta pärast soovitavat tulemust, tuleb märkimisväärseid finantsliigutusi sooritada juba täna.
Seni aga võib olemasolevate tendentside säilides öelda, et ka järgnevate aastate riigikaitse tellimused jäävad täies mahus täitmata. Sealjuures ei hakka „lendude arutelu“, mida võimud planeerivad ilmselt ka tulevikus jätkata, mingit vajalikku efekti osutama. See abinõu ei avalda vene kindralitele, kes on niigi valmis suvalisel hetkel demarše korraldama, enam mingit mõju. Veidi aega tagasi teatati, et kolm Venemaa presidendi kaadrireservis olevat kindralit andsid avalduse erruminekuks, kinnitamata andmetel toimus see rahulolematuse märgiks armee reformimismeetoditega . Venemaa kaitseministeeriumi versiooni, et tegu oli kindralite nõrga tervisega, on raske tõsiselt võtta.
http://lenta.ru/articles/2011/07/06/gosoboron/