Tunnistan ausalt, et Martin Peeteri sõnumid on mulle varemgi ebaselgeks jäänud. Seekord ausõna - ma ei saa aru, mida sa küsid.
Kas rohkem ajateenijaid ja vähem RÕKe oleks odavam? Või vastupidi?
Annan huupi mingi selgituse. Andke andeks, nüüd läheb natuke aega
Igal aastal valmistame ette mingi osa kiirreageerimisüksustest, mis komplekteeritakse reserviga. Kaitseliidu SA üksused ja tegevväelased on eraldi arvestus.
See komplekt kuulub kiirreageerimisse kuni järgmine ajateenistuse lend kolme või nelja aasta pärast selle välja vahetab. Mõni veidi kauem. Ma tunnistan, et viimase suure struktuuri muudatuse järel aastal 2012, meie süsteem ikka veel selgineb ja areneb.
Samas on need üksused pärast ajateenistust komplekteeritud ebapiisavalt. Mitte tingimata alla 100% ettenähtud SA üksuse suurusest, vaid ebapiisavalt, et nad kestaksid piisava arvu aastaid.
Võtame üksuse suurusega 100 reservväelast. Ütleme, et ajateenistuse lõpetab täpselt 100.
Järgmiste aastate jooksul haigestuvad nendest mõned. Ka ajutiselt töövõime kaotanud kujunevad miinuseks, sest mobilisatsiooni korral nad pole üksuses tegutsemiseks kõlbulikud.
Terviseprobleemidele lisanduvad nö teised riigile olulised ametid, mida tuleb täita ka sõjaajal - PPA, Pääste, meedikud, vallavanemad ja veel üsna palju nimetusi. Meedikud võivad kuuluda küll samasse SA üksusesse, kuid kui kodanik oli väljaõpetatud kuulipilduriks, siis jääb sellele kohale tühi auk.
Samuti mõjutab struktuure Kaitseliit. Kui ajateenija kuulus Kaitseliitu juba enne, siis ta ei tohiks üldse tavalisse reserviga komplekteeritavasse üksusesse kuuluda. Määravaks saab muidugi konkreetse kodaniku "vaba tahe", mis peab selge olema ajateenistuse algul.
Mingi hulk reservväelasi lahkub Eestist. Alaliselt või ajutiselt, kuid kontakt nendega kaob. Mobilisatsiooni (ka RÕKi) korral, nad teenistusse ei jõua.
Lõpuks tuleb mängu see osa kodanikke, kes ignoreerivad korraldusi kodaniku kohustuste täitmiseks. Karista või mitte, kuid resevväelasena on nad kadunud.
Palju neid kokku on? Järgnevad suhtarvud on pigem suurusjärgud, mitte täpne statistika. Võttes aluseks RÕKide statistika kuni 40% kutsututest. Ärge ajage seda segamini SA koosseisuga. Sellest 40% umbes pooled on vabastatud - see sama tervis või oluline ametikoht, lapsed, viibimine välismaal, õpingud, veel mitmeid väiksemaarvulisi põhjuseid. Osa nendest mobilisatsiooni korral vabastust ei saaks, kuid pooled sellest 20%st oleks vabastatud ikkagi. Järgmine grupp RÕKile mitteilmunuid on need, kes ei saa kutset kätte. Neid on umbes 10%. Ei saa kindlalt väita, et alati aadress oli vale või inimest polnud kodus. Tõenäoliselt ei võtnud kodanik vahel ka kutset vastu. Ütles, et tema pole kutsel märgitud Martin Herem, vaid hoopis Martin Peeter, ja Heremist pole ta kuulnudki. OK - süsteemi viga, kuid juba parendame. Viimaseks grupiks RÕKil mitteosalevaid on need, kes ignoreerivad kutset. Saavad karistada - jah. Kuid mobilisatsiooni korral on nad ka vähe usaldusväärne elavjõud.
Seega 100st ajateenistuse lõpetanust tuleb kolme aasta pärast RÕKile (mobilisatsiooni) 60%. Tõenäoliselt annab lihtsamate meetoditega võtta juurde veel 10% - vabastatute hulgast. Mingis ulatuses osalust annab suurendada siiani kutset kätte mittesaanute arvelt. Ütleme et 5%. Kaduma läheb ikkagi 25%.
Ma ei tea nüüd, kas jõuate järge hoida aga: kui ajateenistuse lõpetab 100% komplekteeritud üksus, siis kolme aasta pärast peab kindlasti olema lisaks 25%. Tegelikult tuleb vastav arv muidugi juurde kirjutada juba ajateenistuse ajal, sest nii ajateenistuse lõpetanute arv, kui ka reservis oleku ajal kaduma minevate reservväelaste arv on prognoositav. See puuduv 25% tuleb (Martin Peeter see on nüüd sulle) võtta aastakäikudest, mis kohe kohe langevad kiireageerimisest välja. Vahel on see % suurem, vahel väiksem. Vahel kutsutakse õppekogunemisele 1a pärast ajateenistust, ja see olekski mõistlik, vahel kutsutakse 3a pärast ajateenistust. Sõltub üsna mitmetest asjaoludest. Näiteks suuremate õppuste eesmärkidest. Näiteks rahalistest vahenditest. Vahel kutsutaksegi see "puuduv 25%" koos noorema lennuga. Minu arvates tulekski kutsuda. Kui meil vähegi vahendeid on, siis kutsumegi. Veelkord - viimane struktuurimuudatus toimus 2012. See muutis üsna palju ja sisuliselt on meil uue süsteemi järgi alles esimene ring tehtud.
Niisiis, mingi osa "vanaks jäänud" reservist kasutame me ära.
Kuid aga peaks päris lahinguteks minema, siis on vaja täiendusi. Need tulevad samuti sealt, kust eespool mainitud "25%". Palju neid vaja on, ei saa täpselt öelda. Teatud intensiivsuse jooksul võib rivist alatiseks välja langeda 5% (KIA+WIA) ... päevas.
Minu hinnangul kulub sellega ära 2 ringi ehk mitte ainult 4 aastat ajateenistust, vaid 8.
Kui keegi veel jaksab lugeda, siis avaldan ma järgmise arengu. Mis saab siis, kui me viime läbi mobilisatsiooni ja sõjaks ei lähe? Või ütleme, et olukord kujuneb selliseks nagu täna Ukrainas. Ma ei räägi kaotatud territooriumist, vaid kestvast ohust ilma lahinguteta. Hulk riigi funktsioneerimiseks olulist tööjõudu ootab jõude kuskil kaevikutest. Mingi hetk tuleb nad välja vahetada ja selleks on ... Martin, kes lõpetas ajateenistuse 12-16 aastat tagasi.
Vist oli ka küsimus, miks nende 5 või enam aastat tagasi ajateenistuse lõpetanud reservväelastega, kes kiirreageerimisse ei kuulu, RÕKe ei tehta. Vastus - pole vahendeid. Tegelikult mingis mahus ka tehakse, kuid mitte massiliselt. Kõige lihtsam mõõde on rahalised vahendid õppuste korraldamiseks. Järgmine puudujääk on inimestes, kes neid õppuseid läbi viiksid. Uskuge või mitte, kuid alates 2008 suurenenud RÕKide arv ja rahvusvaheliste õppuste arv, ei jäta enam mingeid "veidi lihtsam kuu" perioode. Ja kui nüüd päris aus olla, siis poleks nendele "vanadele" enam ka piisavalt üksuse varustust anda. Püssi saaks paugutada küll, kuid transpordi-, side-, lahingutoetus- ja muud vahendid, on kas ajateenijate või reservväelaste käes, hoolduses või lihtsalt laos valmis mobilisatsiooniks. Ma olen kindel, et kui oht oleks täna veel suurem, küllap me kombineeriks ja saaks hakkama. Täna ei nähta vajadust sellist hinda maksta.
Mis saab siis, kui meil on 4000 ajateenijat 3200 asemel? Suur hulk administreerimist vanade aastakäikude tagasitoomiseks jääks ära. Kogu süsteem oleks lihtsam. Ajateenistuse lõpetaks piisava varuga allüksus, mis kestab vajalikud aastad. Ülegi jääb
Teiseks oleks see ühiskondlikkus mõttes õiglasem. Võiks ju küsida, et miks raisata nii paljude noorte aega, kui kõiki vaja ei lähe? Kahjuks ei ole ajateenistuse lõpus täpselt teada, kes jääb haigeks, kes rändab minema jne.
Omaette küsimus on ka tegevväelaste värbamine. Ma tulen jälle tagasi geneetikute teooria juurde. Neid inimesi, kes tahavad teisi juhtida ning soovivad võtta ka vastutust (otsustada), on 1:20. Ajateenistuse lõpetab täna igal aastal umbes 2600 kodanikku. Selle teooria järgi on neis 130 "geneetilist" juhti. Igal aastal on meil vaja umbes 60 uut ohvitseri ja sama palju vanemallohvitseri = 120 juhti. Parandan, kandidaatidena kooli. Neid oleme me otsustanud võtta ainult läbi ajateenistuse. Seega võib öelda, et tänane ajateenijate arv on juba väike. Ühiskond vajab juhte ju ka mujal. Ja ammugi mitte kõik "geneetilised" ei kavatse juhtida sõjaväes.
Lõpetuseks sellest, palju oleks "pole häbi rääkida". Ma ei tea täpset arvu, kuid üle poole peab kindlasti olema. Aastal 2026 on 4000, üle poole aastakäigu meessoost kodanikest. Kuni meie ajateenistus keskendub sõjalise võime loomisele, siis oleks see arv ka üsna hea. Suurem arv ajateenijaid oleks kahtlemata parem ... kuid ka ressursimahukam. Jällegi - ma ei ole kindel, et makstav hind vääriks lõpptulemust sõjalises mõttes. Ühiskondlikkus mõttes kahtlamata. Nagu Singapuris.
Nüüd küll aitab.
PS! Martin Peeter - küsi lühemalt, saad lühemad vastused.
