tympsa kirjutas:Naiivne küsimus, kui paneks võimsama mootori kui enne, kas hakkab palju kiiremini sõitma ?Paneks sihukese 33o hj Volvo tuksuma sinna, mis siis saaks ?
Võin proovida vastata, mitte et ma miski asjatundja oleks, aga mingitest näidetest, kus laevadele on moderniseerimise käigus pandud senisest võimsamad või nõrgemad mootorid, olen lugenud.
"Vanemuise" töökiirus oli ca 19-20 km/h, kiiruslagi võis siis olla nii 24-25. 330 hobuseline mootor tõstaks kiirusnäite nii 3-4 km/h võrra, ei enam. Teoreetiliselt võiks ju peale panna 1000 hj - nagu"Raketa" mootori, aga max, mis ta sellega võib välja ajada, on 40 kilti tunnis, rohkem pole nagu usutav.
tympsa kirjutas:Huvitav kuipalju Vanemuise täielik restaureerimine võiks maksma minna ?
Arvestades, et samasugune töökorras Pihkva laev oli müügis 75 000 euroga, siis ega restuareerimist vist odavamalt saa ? Seal on kasutuskõlbulik ilmselt ainult kere, kas pealisehitus kestab või mitte on küsimus.
Seda teemat on juba meil siin lehekülgedel 14-17 eest ja tagantotsast kammitud. Samuti üks naaberfoorum
http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=42639
"Vanemuise" puhul käisid sadama vennad kaks aastat tagasi taastamishinnaks 1 milj.€, mis pidi võrduma uue laeva hinnaga. Kusjuures tosin aastat tagasi, kui Pihkva laevaliiklus tundus olevat reaalne, lipsas kusagilt läbi infokild, et sõidukorda seadmine maksaks 1 milj. krooni. 15X hinnatõus kümne aastaga.... pehmelt öeldes tekitab küsimusi.
Ega laevatehaste kodukatelt hindu naljalt ei leia. Ärisaladus ja "personaalne lähenemine kliendile" Aga siiski on lipsanud läbi mõningaid ülevaateid, analüüse ja artikleid, millele peale sattudes võib mingi pildi ette saada.
Tinglikult öeldes- "Vanemuisega" ühe klassi laeva, eeldusel, et ta on lihtne ja funktsionaalne, mitte mingeid imejubinaid täis topitud, teeks hiinlane valmis nii 300000€ eest, valgevenelane vähemalt 500000 ja sakslane milli ees
Laeva restaureerimisel on esmatähtis korpuse ja eriti veealuse osa seisund, kui need on vastuvõetavad, siis on taastamine palju-palju odavam kui uue ostmine. Kui siin lipsas paar aastat tagasi läbi OM-tüüpi "Altai pioneeri" (mis oli "Vanemuisega" sarnases seisundis), omaniku poolt öeldud taastamishind 400000€, siis hakkasin hiljem mõtlema, et vene hing paneb sellisel juhul tõenäoliselt ikka värve juurde, mitte ei näita võimalikult odavat.
Moskvas põles kuus aastat tagasi 2/3 ulatuses lagedaks üks "Moskva" tüüpi jõetramm. Kuna laeva tagaosa õnnestus päästa ja korpus oli suht terve, siis ehitati päris kiirelt uuesti üles ja pandi järgmisel hooajal taas sõitma. Sarnane näide on ka Tartu sadama ajaloos 1960.aastast, aga selleni jõuan järgmises postis.
Lisan paar näidet taastamistest - ümberehitustest.
"Lermontoviga" ühel aastal valmisid Magdeburgis "Turgenev" ja "Nekrassov" . Mõlemad jõudsid Jenissei jõele ja sõitsid seal aastakümneid. "Turgenevist" on viimane inf tosina aasta tagune, "Nekrassov"- mis tegutses lõpus pooleldi kaubalaevana, läks valesti laaditud (ja kõvasti üle lubatud kaalu) puuviljalastiga põhja 2005 sügise hakul põhja. Õnnetu juhus- puuviljade õhutamiseks olid illuminaatorid lahti ja nagunii kerges kreenis laev hakkas järsul pöördel nende kaudu vett rüüpama.
Nüüd sõidab sealkandis juba viis aastat selline laev (ülemine pilt). Ametlikult (ja tõenäolisemalt) on doonor "Turgenev", aga kurjad keeled väidavad, et tegu siiski põhjaskäinud "Nekrassoviga". Näeb välja vägagi imposantne, kusjuures OM baas on selgelt äratuntav.
Tegutseb täieliku VIP-laevana.
Üks uudis tuli Ungarist. Nimelt loeti poole sajandi vältel- 1952-2003, Balatoni järve lipulaevaks järgmist alust. Ta on vaid õige pisut pikem ja laiem kui "Lermontov" ning u sama süvisega. Sõitis erinevatel aastatel nimede all "Beloiannisz" ja "Balaton" Alumine pilt ongi tema sõitjakarjääri lõpust
Esimesed 16 aastat oli tal kapteniruhv palju suurem ja kõrgem, aga et meeskond kurtis tugeva tuule puhul laeva mõninga ebastabiilsuse üle, tehti see 60-te lõpus madalamaks
Kuigi ta tegutses päevakruiseerina ja disko- jt pidude laevana, oli tal trümmis hulk kajuteid. Sellist annaks järvekruisseriks lõdvalt ümber ehitada.
2003.a. tunnistati tehniliselt kõlbmatuks ja jäeti seisma. Väideti, et restaureerimine oleks kallim kui uue ehitus- kere sõrestik suurelt jaolt hävinenud. Mingi võimalus olevat seisualusena.
Et kratid väga kallale ei läheks, võeti tehnikamälestisena kaitse alla. Möödunud talvel hakkasid liikuma jutud, et midagi võetakse temaga nüüd ette ning kaitsenimekirjast kustutati. Kevadel pukseeriti Budapesti, suvel oli slipil ja möödunud kuul....pandi mootor tööle ja sõitis mööda Doonaud, seega käigukatsetused! Mis temast nüüd edasi saab, ei tea, aga seis on lootustandev.
Mitu viidet:
1) Laevaregistris tema lehekülg, sisaldab ka tehnilisi andmeid ja rohkeid fotosid- sh päris värskeid, ka sõitmas
http://www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap ... nnisz_/109
2) Klipp noorena- ehitamine ja sõit Balatonil
https://www.youtube.com/watch?v=IkGeURotqW8
3)Põhiliselt selle sajandi vaated- natuke sõitu ja kümneaastane kalda ääres seismine
https://www.youtube.com/watch?v=A4L5InJJAvU
4)Kevadine pukseerimine Balatonilt minema
https://www.youtube.com/watch?v=KmOd_46QSB4