Re: Taldrikutäis suurtükiliha ehk Soome kaitsvõime peale kär
Postitatud: 01 Juun, 2015 16:12
Seoses nende Rootsi ja Soome vetes olnud allveelaevajahtidega tuli meelde, et ma ei ole üles pannud 8. mai Helsingin Sanomate artiklit Soome laevastiku kajaloodidest.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1430975274821
Sukellusveneen etsinnät paljastivat: Suomalaisissa taistelualuksissa heikkous
Sukellusveneen etsintään osallistuneista aluksista puuttui kaikumittain
Viime viikolla vedenalaiseen etsintäoperaatioon Helsingin edustalla osallistuneista suomalaisaluksista puuttui kunnon välineet sukellusveneiden löytämiseen itsenäisesti. Tuntematonta vedenalaista kohdetta etsineissä vartiolaiva Turvassa, ohjusvene Hangossa ja miinalaiva Uusimaassa ei ole syvyytettävää kaikumittainta, joka on keskeinen työkalu sukellusveneiden havaitsemiseksi. Merivoimilla on vain neljä taistelualusta, joissa on nykyaikaiset perässä vedettävät syvyytettävät kaikumittaimet. Nämä Rauma-luokan ohjusveneet ovat nyt kaikki käyttökiellossa, koska niiden rungosta on löytynyt väsymismurtumia kahdesta eri kohdasta. Kukaan ei vielä tiedä, miten ne korjataan ja kuinka kauan korjaus kestää. Rauma-luokan ohjusveneiden syvyytettävät kaikumittaimet uusittiin vuosina 2010–2013 peruskorjauksen yhteydessä.
Merivoimat suunnitteli Rauma-luokan modernisoinnin yhteydessä syvyytettäviä kaikumittaimia myös miinalaivoihin Hämeenmaahan ja Uusimaahan. Järjestelmien hankkimisesta luovuttiin rahanpuutteen vuoksi. Helsingin edustan etsintöihin osallistuneessa miinalaiva Uusimaassa on runkoasenteinen kaikuluotain. HS:n tiedon mukaan se toimii mereen asennetun anturikentän kanssa hyvin mutta suorituskyky heikkenee selvästi hydrofonikentän ulkopuolella. Merivoimien toinen etsintään osallistunut alus oli Hamina-luokan ohjusvene Hanko. Hamina-luokan aluksista puuttuu kuitenkin itsenäinen vedenalainen etsintäkyky. Ne on varustettu ensi sijassa pinta- ja ilmamaalien tuhoamiseen.
Kolmas vedenalaista kohdetta etsinyt alus oli Rajavartiolaitoksen uusi vartiolaiva Turva. Siinä on viistokaikuluotain, jolla pystytään tuottamaan kuvaa esimerkiksi merenpohjassa olevasta sukellusveneestä. Viistokaikuluotaimen havaintoetäisyys on kuitenkin lyhyt, ja liikkuvan sukellusveneen löytäminen on erittäin vaikeaa. Merivoimien operaatiopäällikkö, kommodori Olavi Jantunen vakuuttaa, että Merivoimilla on riittävä merenalainen valvontakyky. Jantusen mukaan Merivoimat kykenee luomaan tilannekuvan merenpohjassa olevien mikrofonien eli hydrofonikenttien avulla.
"Perustieto tulee kiinteiltä ja siirrettäviltä järjestelmiltä. Suuri massa tuotetaan sieltä, ja liikkuva valvonta täydentää sitä. Hyvin tämä onnistui viime viikollakin", Jantunen arvioi. "Ei tässä ole haastetta. Järjestelmä toimii kokonaisuutena. Alukset ovat täydentävä silmä ja korva." Eikö hydrofonikenttiä ole aika vähän? "En voi mennä siihen, kuinka paljon kenttiä on. Ne on kaikki harkittu operatiivisesti tarkkaan, ja ne tuottavat meille hyvän tilannekuvan." Kuinka Merivoimat tekee havaintoja, kun etsintäalueella ei ole hydrofonikenttää? Miten Hamina-luokan ohjusvene havaitsee sukellusveneen?
"Ei sen tarvitsekaan. Muu järjestelmä johtaa sitä. Totta kai Rauma-luokkaa tarvitaan, ei siitä ole kyse. Kun se saadaan käyttöön, tilanne paranee. Mutta ei meillä ole aukkoa tässä asiassa – kyllä tämä toimii." Miinalaivoissakaan ei ole syvyytettäviä kaikumittaimia. Eikö valvonnassa ole aukko? "Aukko ja aukko. Me emme aina saa mitä olemme halunneet, mutta se ei tarkoita, että jää aukko. Sanomme, ettei suorituskykymme saanut sitä lisäarvoa, joka olisi haluttu."
Palun ette vabandust võimalike tõlkevigade eest, sest artikkel on väga tehniline, andke teada, kui mõni oluline terminoloogiline viga sisse tuleb võrreldes originaaltekstiga.
Artiklis seletatakse lahti Soome mereväe veealune valvesüsteem, mis põhineb hüdrofonide võrgul, mis minu teada on veealuseid helisid jälgiv mikrofonide võrk. Neid mikrofone on pandud olulisematesse piirkondadesse, ehk ilmselt suuremate linnade ja baaside lähedusse. Lisaks kasutavad mereväe laevad kajaloodi, mida on vähemalt kahte erinevat mudelit. Vanem mudel on kinnitatud laeva kere külgedele ja annab pildi külgedele ja alla, sellised olid ka seekord allveelaevajahi ajal kasutuses. Selle kasutuskaugus on lühem ja liikuvat allveelaeva on sellega raske märgata, kuid koos hüdrofonidega on see võimalik. Uuem ja tõhusam on laeva järel vee all veetav kajalood, mis oli pandud ainult Rauma-klassi laevadele moderniseerimise käigus (4 tk). Raumad on hetkel kõik kai ääres, sest uuritakse laevakerede mikropragusid. Otsingutel osales miinilaev Uusimaa, raketikaater Hamina ja piirivalvelaev Turva. Soome mereväes on hetkel jagatud ülesanded nii, et Rauma-klass on peamiselt allveelaevade ja pealveelaevade tõrjeks, Hamina-klass õhukaitseks ja pealveelaevade tõrjeks. Lisan siia ka Helsingin Sanomate foto Norras valmistatud Simrad ST 2400 sonarist, see on valgete külgedega kast Rauma-klassi laeva tagatekil.
Mis see siis Soome mereväele tähendab? Ilmselt liikumine Soome rannikuvetes jätkub, sest venelased või kes iganes seal olid, ilmselt ei kavatse lõpetada. Oletan, et Raumad püütakse võimalikult kiiresti merekõlbulikuks saada ja kui see viibib, siis tõstetakse nimetatud järelveetav kajalood ajutiselt või alaliselt mõnele Hanko-klassi laevale. Lähiaastatel oli plaanis tellida 4-6 universaalset mereväelaeva vananevate aluste väljavahetamiseks, eks nende varustamisel võetakse kõike neid kogemusi arvesse ja ostetakse kui raha on piisavalt. Uus valitsus on lubanud, et kaitsejõud ja politsei saavad kindlasti raha juurde. Ei ole aimugi, mida selline kajalood maksab.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1430975274821
Sukellusveneen etsinnät paljastivat: Suomalaisissa taistelualuksissa heikkous
Sukellusveneen etsintään osallistuneista aluksista puuttui kaikumittain
Viime viikolla vedenalaiseen etsintäoperaatioon Helsingin edustalla osallistuneista suomalaisaluksista puuttui kunnon välineet sukellusveneiden löytämiseen itsenäisesti. Tuntematonta vedenalaista kohdetta etsineissä vartiolaiva Turvassa, ohjusvene Hangossa ja miinalaiva Uusimaassa ei ole syvyytettävää kaikumittainta, joka on keskeinen työkalu sukellusveneiden havaitsemiseksi. Merivoimilla on vain neljä taistelualusta, joissa on nykyaikaiset perässä vedettävät syvyytettävät kaikumittaimet. Nämä Rauma-luokan ohjusveneet ovat nyt kaikki käyttökiellossa, koska niiden rungosta on löytynyt väsymismurtumia kahdesta eri kohdasta. Kukaan ei vielä tiedä, miten ne korjataan ja kuinka kauan korjaus kestää. Rauma-luokan ohjusveneiden syvyytettävät kaikumittaimet uusittiin vuosina 2010–2013 peruskorjauksen yhteydessä.
Merivoimat suunnitteli Rauma-luokan modernisoinnin yhteydessä syvyytettäviä kaikumittaimia myös miinalaivoihin Hämeenmaahan ja Uusimaahan. Järjestelmien hankkimisesta luovuttiin rahanpuutteen vuoksi. Helsingin edustan etsintöihin osallistuneessa miinalaiva Uusimaassa on runkoasenteinen kaikuluotain. HS:n tiedon mukaan se toimii mereen asennetun anturikentän kanssa hyvin mutta suorituskyky heikkenee selvästi hydrofonikentän ulkopuolella. Merivoimien toinen etsintään osallistunut alus oli Hamina-luokan ohjusvene Hanko. Hamina-luokan aluksista puuttuu kuitenkin itsenäinen vedenalainen etsintäkyky. Ne on varustettu ensi sijassa pinta- ja ilmamaalien tuhoamiseen.
Kolmas vedenalaista kohdetta etsinyt alus oli Rajavartiolaitoksen uusi vartiolaiva Turva. Siinä on viistokaikuluotain, jolla pystytään tuottamaan kuvaa esimerkiksi merenpohjassa olevasta sukellusveneestä. Viistokaikuluotaimen havaintoetäisyys on kuitenkin lyhyt, ja liikkuvan sukellusveneen löytäminen on erittäin vaikeaa. Merivoimien operaatiopäällikkö, kommodori Olavi Jantunen vakuuttaa, että Merivoimilla on riittävä merenalainen valvontakyky. Jantusen mukaan Merivoimat kykenee luomaan tilannekuvan merenpohjassa olevien mikrofonien eli hydrofonikenttien avulla.
"Perustieto tulee kiinteiltä ja siirrettäviltä järjestelmiltä. Suuri massa tuotetaan sieltä, ja liikkuva valvonta täydentää sitä. Hyvin tämä onnistui viime viikollakin", Jantunen arvioi. "Ei tässä ole haastetta. Järjestelmä toimii kokonaisuutena. Alukset ovat täydentävä silmä ja korva." Eikö hydrofonikenttiä ole aika vähän? "En voi mennä siihen, kuinka paljon kenttiä on. Ne on kaikki harkittu operatiivisesti tarkkaan, ja ne tuottavat meille hyvän tilannekuvan." Kuinka Merivoimat tekee havaintoja, kun etsintäalueella ei ole hydrofonikenttää? Miten Hamina-luokan ohjusvene havaitsee sukellusveneen?
"Ei sen tarvitsekaan. Muu järjestelmä johtaa sitä. Totta kai Rauma-luokkaa tarvitaan, ei siitä ole kyse. Kun se saadaan käyttöön, tilanne paranee. Mutta ei meillä ole aukkoa tässä asiassa – kyllä tämä toimii." Miinalaivoissakaan ei ole syvyytettäviä kaikumittaimia. Eikö valvonnassa ole aukko? "Aukko ja aukko. Me emme aina saa mitä olemme halunneet, mutta se ei tarkoita, että jää aukko. Sanomme, ettei suorituskykymme saanut sitä lisäarvoa, joka olisi haluttu."
Palun ette vabandust võimalike tõlkevigade eest, sest artikkel on väga tehniline, andke teada, kui mõni oluline terminoloogiline viga sisse tuleb võrreldes originaaltekstiga.
Artiklis seletatakse lahti Soome mereväe veealune valvesüsteem, mis põhineb hüdrofonide võrgul, mis minu teada on veealuseid helisid jälgiv mikrofonide võrk. Neid mikrofone on pandud olulisematesse piirkondadesse, ehk ilmselt suuremate linnade ja baaside lähedusse. Lisaks kasutavad mereväe laevad kajaloodi, mida on vähemalt kahte erinevat mudelit. Vanem mudel on kinnitatud laeva kere külgedele ja annab pildi külgedele ja alla, sellised olid ka seekord allveelaevajahi ajal kasutuses. Selle kasutuskaugus on lühem ja liikuvat allveelaeva on sellega raske märgata, kuid koos hüdrofonidega on see võimalik. Uuem ja tõhusam on laeva järel vee all veetav kajalood, mis oli pandud ainult Rauma-klassi laevadele moderniseerimise käigus (4 tk). Raumad on hetkel kõik kai ääres, sest uuritakse laevakerede mikropragusid. Otsingutel osales miinilaev Uusimaa, raketikaater Hamina ja piirivalvelaev Turva. Soome mereväes on hetkel jagatud ülesanded nii, et Rauma-klass on peamiselt allveelaevade ja pealveelaevade tõrjeks, Hamina-klass õhukaitseks ja pealveelaevade tõrjeks. Lisan siia ka Helsingin Sanomate foto Norras valmistatud Simrad ST 2400 sonarist, see on valgete külgedega kast Rauma-klassi laeva tagatekil.
Mis see siis Soome mereväele tähendab? Ilmselt liikumine Soome rannikuvetes jätkub, sest venelased või kes iganes seal olid, ilmselt ei kavatse lõpetada. Oletan, et Raumad püütakse võimalikult kiiresti merekõlbulikuks saada ja kui see viibib, siis tõstetakse nimetatud järelveetav kajalood ajutiselt või alaliselt mõnele Hanko-klassi laevale. Lähiaastatel oli plaanis tellida 4-6 universaalset mereväelaeva vananevate aluste väljavahetamiseks, eks nende varustamisel võetakse kõike neid kogemusi arvesse ja ostetakse kui raha on piisavalt. Uus valitsus on lubanud, et kaitsejõud ja politsei saavad kindlasti raha juurde. Ei ole aimugi, mida selline kajalood maksab.