39. leht 69-st
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 22 Juul, 2021 23:23
Postitas Kilo Tango
Smith kirjutas:...
Toyota vist endiselt maailma suurim autotootja ja vaevalt nad
päris umbes neid miljardeid nende autode arendamisele on kulutanud.
Sa ei kujuta ette ka, kui "kõhutunde pealt" vahest suurkorporatsioonides otsuseid tehakse.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 22 Juul, 2021 23:59
Postitas Dr.Sci
Kilo Tango kirjutas:Smith kirjutas:...
Toyota vist endiselt maailma suurim autotootja ja vaevalt nad
päris umbes neid miljardeid nende autode arendamisele on kulutanud.
Sa ei kujuta ette ka, kui "kõhutunde pealt" vahest suurkorporatsioonides otsuseid tehakse.
Et täna on bitcoin in, homme out, ülehomme in... ja vahepeal pannakse kursikõikumisest raha tasku. Bitcoin iseenesest pole siin välja toodud kui hangeldamisobjekt, tegemist on tõsise energiakandjaga ja järgmise füüsika Nobeli saab ilmselt inimene kes mõtleb välja pöördprotsessi kuidas loodud Bitcoin konverteerida selle loomiseks kulunud energiakoguseks.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 23 Juul, 2021 0:15
Postitas Kilo Tango
Dr.Sci kirjutas:...Et täna on bitcoin in, homme out, ülehomme in... ja vahepeal pannakse kursikõikumisest raha tasku. Bitcoin iseenesest pole siin välja toodud kui hangeldamisobjekt, tegemist on tõsise energiakandjaga ...
Hindan sinu huumorit. Teistele - energiakandjaga siiski tegemist pole.
Mis puutub BTC-ga hangeldamisse Muski poolt, siis vana kasutab ära asjaolu, et tegu on reguleerimata turuga. Sarnase manipulatsiooni eest reguleeritud turgudel pandaks kodanik ilmselt vangi. Mis on ka peapõhjus, miks finantsiliselt haritud indiviid hoiab oma näpud BTC-st eemal. V.a. juhul, kui ta just ise ei ole sellise kaliibriga, et turgu mõjutada.
Kliimamuutustest
Postitatud: 16 Aug, 2021 21:02
Postitas Manurhin
Walter2 kirjutas:Nagu ühes varasemas Autolehes juba kirjutati - küsimus pole laadijate uhketes numbrites mis aasta-aastalt üha suurenevad vaid autode võimes seda elektrihulka vastu võtta, mis reaalses elus teps mitte ei osutu mingitel põhjustel nii optimistlikuks nagu tootjad reklaamivad.
Üks küsimus tekib veel: kui ka laadijad oleks ülivõimekad ja autod suudaksid seda elektrihulka vastu võtta, mida ütleks selle peale meie veel üsna suures osas nõukaajast pärit elektritaristu? Kui kasvõi ainuüksi Tallinnas ja selle lähiümbrises hommikul enam-vähem ühel ajal mõnikümmend tuhat sellist autot laadima pannakse? Ma pakun, et praegune elektrivõrk oleks selle peale koheselt koomas.
Re: Kliimamuutustest
Postitatud: 17 Aug, 2021 8:07
Postitas Kilo Tango
Manurhin kirjutas:...Kui kasvõi ainuüksi Tallinnas ja selle lähiümbrises hommikul enam-vähem ühel ajal mõnikümmend tuhat sellist autot laadima pannakse? Ma pakun, et praegune elektrivõrk oleks selle peale koheselt koomas.
Miks peaks selline asi üldse toimuma? Tallinnas ja selle lähiümbruses ei lähe korraga mõnikümmend tuhat autot ka tanklasse. Miks nad peaksid hakkama korraga kiirlaadijas laadima? Jaburaid skeeme võib muidugi välja mõelda, kuid inimesed, kellel elektriauto kasutamisega endal kogemust pole võiksid ikka natuke põhjalikumalt asjasse süveneda.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 17 Aug, 2021 9:23
Postitas Fuchs
Tanklatesse tormijooksu olen mina oma elus näinud päris mitu korda (põhjuseid on olnud erinevaid - näit. hind, defitsiit). Samas ei teki meile siia kümneid tuhandeid elektriautosid ka üleöö ja eks vähehaaval taristut arendatakse ka.
Aga mulle isiklikult ei meeldi ka eriti väljavaade et kogu inimese tarvitatav energia tuleb ühest august. Kõiki mune ei hoita ühes korvis või nii. Tippriigi USA näitel on sageli kogu elektritootmine näiteks palavate ilmadega olnud maksimumis (lisame sinna valemisse veel x miljon elektriautot? )
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 17 Aug, 2021 9:28
Postitas logistik76
Lisaks on "tanklate" juurde ehitamine lihtsamast lihtsam.
Võib-olla olete märganud eelkõige 10kV, aga ka 35 kV liinide mastide küljes pisikesi alajaamu, tavaliselt ühe kahe majapidamise toiteks.
Sellisele lisada välilaadija, makseterminal ja turvakaamera, ongi lihtsaim tankla valmis.
Maksab murdosa tavatankla hinnast.
Lisaks veel näiteks potensiaalsed päikeseparkide tankimisjaamad, kujutlen reklaami "päike paistab- elekter -70%".
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 17 Aug, 2021 9:29
Postitas Kriku
Kui auto aku vahetatav ei ole, siis on kriisi puhuks vedelkütusevaru hoidmine reaalsem.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 17 Aug, 2021 10:25
Postitas Fucs
Akf Kriku võttis teema "kliimamuutuste" teemas ilusasti kokku
Kriku kirjutas:Ma arvan, et selle arutelu võib siin teemas kokku tõmmata tõdemusega, et tavainimese igapäevasõitude jaoks on sisepõlemismootor tänapäevaste tehnoloogiate juures asendatav
Asi muutub nutuseks, kui sõiduvahendit on vaja töö tegemiseks, seda on vaja kasutada 8 tundi järjest, sellega on vaja läbida suuremaid vahemaid ja mitte ainult kodu-lasteaed-kool-kontor, kaubanduskeskus-suvila-mererand, või linnade-alevike vahel mööda euromaanteid sõites, vaid näiteks kusagil karumustikas maastikul (keskmisest raskemini läbitavad metsa- ja külavaheteed, mis talvel on omakorda poolkinni tuisanud ja sa võid iga hetk lisaks veel ka pikemaks ajaks kinni jääda, mis kõik kulutavad energiat kordades rohkem kui nt. maanteesõit) ja seda eriti meie kliimas talvel. Kui sa ikka pead mingiks kaheksaks tunniks tagama, et see sõiduk sul liigub iga ilmaga, igasugusel maastikul, kaugemal tiheasustatud punktidest, või sa pead need kaheksa tundi talvel selles sõidukis veetma (ainukene soe koht), siis peab vist praeguse seisuga mingit vedelküttel töötavat elektrigeneraatorit laadimiseks kaasa vedama
Minu jaoks eraldi müstika on mingi vähemalt 8h päevas töötava rasketehnika (nagu ka nt Kaitseväetehnika) üleviimine elektrilahendustele.
Mingi ehitusobjekti (elamuehitus, tee-ehitus ja hooldus, taristuehitus, tööstus, karjäärid jne) kopad, kallurid, sahad, kraanad, rekkad, puurmasinad, eritehnika jms, mis tarbib sõiduautode ja muu väiketehnikaga võrreldes kordades suuremal hulgal energiat ja mis ei saa töötada "24/7 toitejuhe taga".
Kui ainult sõidukitest rääkida (eri- ja rasketehnika välja jätta), siis õnneks on nt meil Eestis ca 6,6 korda vähem suuremaid sõidukeid (veokid, bussid, kaubikud), kui sõiduautosid. 2015 vastavalt 560 947 sõiduautot ja 85 192 veokit-bussi-kaubikut. Oleks huvitav aga omavahel võrrelda
summa-summaarum nende liigutamiseks kasutatavaid kütuse(energia) koguseid.
https://digiriiul.sisekaitse.ee/bitstre ... 314/2016_Päll.pdf
Ilmselt peavad siiski tulema mingid erilahendused ka.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 17 Aug, 2021 11:22
Postitas teeline35
Miks peaks selline asi üldse toimuma? Tallinnas ja selle lähiümbruses ei lähe korraga mõnikümmend tuhat autot ka tanklasse. Miks nad peaksid hakkama korraga kiirlaadijas laadima? Jaburaid skeeme võib muidugi välja mõelda, kuid inimesed, kellel elektriauto kasutamisega endal kogemust pole võiksid ikka natuke põhjalikumalt asjasse süveneda.
Minu autod on tavakütustel ja iga päev ei pea tanklaid külastama kuna minu pere läbisõitude juures kestab paagitäis minimaalselt nädala. Seejuures kuulan muretult raadiot, suvel kasutan kliimat või talvisel ajal soojendust ilma, et see oluliselt paagitäiega läbitava vahemaa pikkust mõjutaks.
Elektriautod oma ideaaltingimustes parimatel 600 km läbisõidu ulatusega, kusjuures tavamasinatel on see 300-500 km, kulutavad akudesse salvestatud energiat ka muudeks tegevusteks nagu juba eelpool mainitud suvine jahutamine, talvine soojendamine, raadiokuulamine, mis kõik vähendavad läbisõidu ulatust oluliselt. Millest mina järeldan, et elektriautod peavad tunduvalt sagedamini (iga 2-3 päeva tagant heal juhul) akusid laadima. Vastasel korral on oht akude tühjenemisele suvalises kohas oma igapäevasõite tehes. Tavaautole tood 5l kankuga kütust ja sõidad edasi, aga elektriautoga?... Laadimisaegadest rääkimata.
Austet Akf-d palun teil endilt ... natuke põhjalikumat süvenemist...!
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 17 Aug, 2021 11:24
Postitas Kilo Tango
Fucs kirjutas:...
Ilmselt peavad siiski tulema mingid erilahendused ka.
Eks siin ole lahendusi juba praegu. Linnaliinibussid lähevad näiteks järjest hübriidideks ära. Ilmselt tuleb selliseid hübriidlahendusi veel. NÄiteks ekskavaatori puhul, kus töö on enamasti tsükliline, on hübriidajam üsna sobiv lahendus.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 17 Aug, 2021 11:25
Postitas nimetu
Minu jaoks eraldi müstika on mingi vähemalt 8h päevas töötava rasketehnika (nagu ka nt Kaitseväetehnika) üleviimine elektrilahendustele.
Tõenäoliselt peavad sellised masinad hakkama kasutama kas biokütuseid või vesinikku. Igasugused ehitused jms lähevad sellevõrra kallimaks. Nende tankimine objektil saab keeruline olema.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 17 Aug, 2021 11:26
Postitas Kilo Tango
teeline35 kirjutas:...
Austet Akf-d palun teil endil ... natuke põhjalikumat süvenemist...!
Mul on elektriauto ja ma ei ole pidanud seda kiirlaadijas laadima vist juba vähemalt aasta otsa. Koos elektriautode levikuga tekib juurde ka kodus laadimise taristut ja kodanikud saavad oma sõidukid kenasti öösel täis laetud. Jääb sõiduulatust veel ülegi. Lisaks on jutud akude "piiride" kätte jõudmisest müüt. Arendusse pumbatakse kõvasti raha ja ma prognoosin, et lähema kolme aasta jooksul kasvavad akude mahtuvused üsna samas tempos, kui praegu, kui mitte kiiremini. Vähemalt Tesla oma 4680 akudega loob eeldused kiireks kasvuks. Lisaks on peale tulemas tahke elektrolüüdiga akud. Mis tähendab, et keskmine sõiduulatus kasvab peagi ca. 5-600km kanti (parimatel 800-1000) ja kodanikul ei ole elektriautoga laadija juurde tihemini asja, kui bensiiniautoga tanklasse (mis muide, kasutab samuti konditsioneeri käitamiseks paagis olevat kütust). MOTT.
Mis puutub liitiumivaegust, siis peale on tulemas ka naatriumakud. Naatriumi on looduses nii palju, et kohati ei ole seda kusagile panna. Näiteks desalineerimistehastes jääb soolarikast vett tonnides üle. Tõsi, naatriumakud ei ole energiatiheduselt liitimakudega samaväärsed, kuid täiesti piisavad odavama otsa sõidukite jaoks.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 17 Aug, 2021 12:09
Postitas teeline35
Äkki siis valgustad kui tihti oma elektriautot laadid. Kas iga öö? Igaks juhuks mainin juurde, et oluline võib-olla isegi suurem osa rahvastikust elab kortermajades, kus igamehe elektriauto laadimist on raskem korraldada.
...ma prognoosin, et lähema kolme aasta jooksul kasvavad akude mahtuvused üsna samas tempos, kui praegu, kui mitte kiiremini...
Mina kirjeldasin, mis mul praegult käes on ja olen umbusklik igasuguste prognooside suhtes. Ilmekas näide prognooside paikapidamatuse osas on praegu Afganistanis toimuv. Kes ja kuidas garanteerib, et need prognoosid ka paika peavad.
Miks peaks selline asi üldse toimuma? Tallinnas ja selle lähiümbruses ei lähe korraga mõnikümmend tuhat autot ka tanklasse...
Juhul kui kõik omale elektriautod muretsevad, siis praeguse tehnoloogia juures oleks neil asja laadimisjaamadesse tunduvalt sagedamini kui olemasolevatel tavakütusel töötavatel autodel. See oli jutt, mis ajas mul harja punaseks
Hetkel kui elektriautod on vähestel on kindlasti nendega lihtsam ja mugavam, aga kui nad muutuvad massiautodeks?
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 17 Aug, 2021 12:15
Postitas Kriku
Erilahendustena võivad traditsioonilised sisepõlemismootorid ka alles jääda. Maastikul kulgemise võimekust vajavate tegevuste osakaal on ju väike võrreldes kodust lasteada-kooli-tööle-suvilasse tõmblemisega. Võimsad tolmuimejad on ju samuti ehituspoes alles, kuigi kodutehnika poodides on võimsused piiratud.