
Nõuka inimese suhtelise seadus- ja riigikuulekuse (mitte ajada segi -lojaalsusega, seda 1940ndatel "vabastatud" piirkondades ei tekkinud ja seda teati Kremlis suurepäraselt) põhines maast madalast sisse kasvatatud distsiplinaarvedrul, mis algas juba lasteaiast, jätkus koolis ja hiljem sõjaväes/töökohal. Selles süsteemis olid "organid" siiski suhteliselt kolmandajärgulised, asi põhines peamiselt süsteemsel kasvatustööl, kus inimesi kasvatati nii, et nad pidid ootama käsku "ülalt" (nt õpetajalt) ja selle kribinkrabin ellu viima. Selle distsipliini hulka käis ka harjumus küsida "õigeid" küsimusi (ja valesid mitte), käituda "õigesti" jne. Kui seal tekkisid kõrvalekalded, siis tegeles sellega kool (õppenõukogu), miilits ja erikoolid. Ja kui asi läks tollase terminiga "nõukogudevastaseks", alles siis oli võimalik "organitega" kohtuda.
See süsteem oli sügav, lai ja mitmetasandiline - mitte ainult piits, vaid ka präänik (nt tasuta huvitav tegevus ja selle "surumine" kooli poolt, et ei jõlgutaks niisama ringi) ja me ilmselt tänagi veel ei taipa kogu selle ulatust ja eesmärke. Eesmärk oli luua kuulekas ühiskond/kodanik, kes ei kahtleks Kremli motiivides ja teeks mis vaja. Siin ei maksa segi ajada 1940-1950ndaid ja hilisemaid aegu, kus repressioonide ja otsese hirmutamise tähtsus vähenes ja pehmete meetodite osa suurenes.