Re: Autotehnikateema
Postitatud: 08 Apr, 2024 11:45
Akude eluea määrab "sisikonna" vastupidavus, akupurgi põhja langev aktiivaine on elektrit juhtiv ja kui seda on seal piisavalt palju, siis võib akut lõputult laadida, ilma, et ta täis saaks ja laadimise lõppedes sama elektrijuhtivuse tõttu tühjeneb ka küllalt kiirelt.
Sama mersu aku, mis saba andis, laadis öö läbi rõõmsalt 5 ampriga ja hommikul jätkus protsess samas vaimus - ehk siis paar amprit voolu võttis tegelikult aku põhjas olev "sisering", sest 60Ah aku ei saa põhimõtteliselt 16 tundi 5A-ga laadida, selliselt laeb täitsa tühjaks tehtud 100 Ah aku.
Muide, Bauhofis müügil olevad "Power Plus" odavakud on toodetud Ukrainas
https://www.bauhof.ee/et/p/709446/autoa ... -77ah-680a
Kui poes silte vaatad, seal on kirjas.
Kel vaja parasjagu odavat akut, ehk tasub UKR majandust toetada.
Kes ehituspoest harrastab oma asju osta, siis mingi valik Varta akusid on müügil K-Rautas. Mis mudelid ja mis kvaliteet, pole süvenenud. Kui teile aga pakutakse akut, mille käivitusvool on nt 300 amprit, siis tänapäeva autodel, kui autol vähegi mootorit ka peal on, siis selline on hädavise - ehk nagu eespool kirjutasin, siis starter tõmbab pinge kõvasti alla ja kannatada võib nii sädeme tugevus kui pihustite avanemine ehk mootor ei lähe mitte törtsti käima, vaid vajab starteriga mõningast lappamist. Näiteks BMW 3.5 mootor tahab vähemalt 600 amprit käivitusvoolu, kuid aku koht lubab paigaldada max 60Ah aku - ehk siis mingid 350-450A odavakud pole seal väga mõttekad, eriti veel kui mootorit on näpitud, surveaste suurem ja klapivedrud kõvemad - ringikäimine on veel vaevalisem.
Üldiselt kasvab käivitusvool koos aku suurusega, odava aku probleemi, kui on ruumi, saab lahendada lihtsalt suurema akuga. Suurem aku hoiab ka igasugu elektriseadmeid vähe kauem töötamas. Nt Volvo V70 P2 aku kohal on võimalik panna kolme eri suurusega akut, standardne on 77Ah, on üks väiksem mõõt (ilmselt siis soojas kliimas kasutamiseks) ja on ka põhjamaade variant, umbes 100 Ah (silma järgi vaadates) akule. Suurema mahuga aku on ka mõttekas panna siis, kui teil auto sõidab perioodiliselt, näiteks kaks nädalat seisab. Väiksem võimalus, et ühel käivitamisel teeb kõõksti. Mul sõidab antud auto enamiku ajakst päeva või kaks nädalas ja 77Ah tundub käravat küll - ka -20 kraadiga läheb peale nädalast seismist törtsti käima.
Kes omab suuremat paati või autoelamut, siis olme tarbeks ei tohi käivitusakusid sinna panna. Selleks on olemas ekstra nn süvatühjenemisakud. Starteriaku eluiga saab olema napp, kui seda mõned korrad täitsa tühjaks tarvitada. Mootorile on seal eraldi starteraku, aga lampide, muusika jne jaoks peaks olema see süvatühjenemise oma. Ja noh, paadi käivitusaku pealt ei maksa kokku hoida - tulemuseks võib olla kergesti tee peale (loe merele) jäämine, kui nt mootor ei taha käivituda ja tuleb pikalt lapata.
Sama mersu aku, mis saba andis, laadis öö läbi rõõmsalt 5 ampriga ja hommikul jätkus protsess samas vaimus - ehk siis paar amprit voolu võttis tegelikult aku põhjas olev "sisering", sest 60Ah aku ei saa põhimõtteliselt 16 tundi 5A-ga laadida, selliselt laeb täitsa tühjaks tehtud 100 Ah aku.
Muide, Bauhofis müügil olevad "Power Plus" odavakud on toodetud Ukrainas
https://www.bauhof.ee/et/p/709446/autoa ... -77ah-680a
Kui poes silte vaatad, seal on kirjas.
Kel vaja parasjagu odavat akut, ehk tasub UKR majandust toetada.
Kes ehituspoest harrastab oma asju osta, siis mingi valik Varta akusid on müügil K-Rautas. Mis mudelid ja mis kvaliteet, pole süvenenud. Kui teile aga pakutakse akut, mille käivitusvool on nt 300 amprit, siis tänapäeva autodel, kui autol vähegi mootorit ka peal on, siis selline on hädavise - ehk nagu eespool kirjutasin, siis starter tõmbab pinge kõvasti alla ja kannatada võib nii sädeme tugevus kui pihustite avanemine ehk mootor ei lähe mitte törtsti käima, vaid vajab starteriga mõningast lappamist. Näiteks BMW 3.5 mootor tahab vähemalt 600 amprit käivitusvoolu, kuid aku koht lubab paigaldada max 60Ah aku - ehk siis mingid 350-450A odavakud pole seal väga mõttekad, eriti veel kui mootorit on näpitud, surveaste suurem ja klapivedrud kõvemad - ringikäimine on veel vaevalisem.
Üldiselt kasvab käivitusvool koos aku suurusega, odava aku probleemi, kui on ruumi, saab lahendada lihtsalt suurema akuga. Suurem aku hoiab ka igasugu elektriseadmeid vähe kauem töötamas. Nt Volvo V70 P2 aku kohal on võimalik panna kolme eri suurusega akut, standardne on 77Ah, on üks väiksem mõõt (ilmselt siis soojas kliimas kasutamiseks) ja on ka põhjamaade variant, umbes 100 Ah (silma järgi vaadates) akule. Suurema mahuga aku on ka mõttekas panna siis, kui teil auto sõidab perioodiliselt, näiteks kaks nädalat seisab. Väiksem võimalus, et ühel käivitamisel teeb kõõksti. Mul sõidab antud auto enamiku ajakst päeva või kaks nädalas ja 77Ah tundub käravat küll - ka -20 kraadiga läheb peale nädalast seismist törtsti käima.
Kes omab suuremat paati või autoelamut, siis olme tarbeks ei tohi käivitusakusid sinna panna. Selleks on olemas ekstra nn süvatühjenemisakud. Starteriaku eluiga saab olema napp, kui seda mõned korrad täitsa tühjaks tarvitada. Mootorile on seal eraldi starteraku, aga lampide, muusika jne jaoks peaks olema see süvatühjenemise oma. Ja noh, paadi käivitusaku pealt ei maksa kokku hoida - tulemuseks võib olla kergesti tee peale (loe merele) jäämine, kui nt mootor ei taha käivituda ja tuleb pikalt lapata.