uncle_sid kirjutas: ↑03 Apr, 2025 7:29
olavsu1 kirjutas: ↑02 Apr, 2025 10:46
Peeter kirjutas: ↑02 Apr, 2025 9:08
Vat siin oleks nüüd küll vaja mingit täpsustavat selgitusteksti, mis millele, või kes kellele kuulub ja kes mida ja kus toota suudab. Või kes kelle, või millise tehnoloogiaga midagi toota suudab. Öelda tuimalt, et "saksa-oma" on vist tiba ennatlik?
Pella oli sakslaste tehas ja venelased imbusid juhatusse ning võtsid tehase üle, aastast 2021 on tehas täielikult vene kontrolli all. sakslastele jäid aint neli seina.
Siin peaks hakkama arhiive tuhnima.... Kunas midagi toimus. Wikis oleva teabe põhjal võivad valed järeldused tekkida, Teada on et Jeltsini ajal kolisid paljud ettevõted tootmise venemaale ja seda suuresti palkade pärast.
See on ideaalne näide neile buratiinodele, kes arvavad et venemaa on suur imede põld.
Siia oleks vaja juurde sellist taustu avavaid selgitusi, muidu jääbki pinnapealsele lugejale info põhjal mulje, et oli
sakslaste poolt rajatud tehas, mille venelased nüüd üle võtsid.
Peale revolutisooni 30ndail rajati sinna mingine lihtsam autotehnikatehas.
Laevaehitustehas kui selline rajati sinna kohe peale teist maailmasõda. Kõigepealt tegid lihtsamaid töid, aga mõne aja jooksul sai sellest Venemaa jaoks kõva ettevõte, milles tegeleti lisaks "tavalisele" laevaehitusele ka klaasplastist ja muudest mittemagneetilistest korpustest paatide/laevadega. See oli juba 70ndateks. Mida ja kuidas ja millise tehnoloogiaga pole minu asi arutada, aga töö käis. Tegemist oli erialluvuses katsetehasega. Kui 90-ndail asi kõik kokku kukkus, siis pole ka üllatuseks (nagu mujalgi ju), et koht uued peremehed said. Kes need on, ja millises ulatuses, vat seda mina ei tea. Mis kuidas seal siis edasi toimus, siia olekski vaja selgitust. Töötav (töötanud) tõsiseltvõetav klaasplasti ja polümeeride jmt tegelenud ja ministeriumidele ja instituutidele jmt otseallunud laevaehitusettevõte erastati. Kanditi ZAO-ks ja OAO-ks jne. Hetkel on kirja järgi seal hunnik allettevõtteid juba küljes. Üks neist tütarettevõtetest (mingine Terraline GmbH) isegi ostis 2014 Hamburgis ära pankrotistunud mingi laevaehituskompleksi. Ei ole minu asi arutada kes seal kellega käib, mis on kellegi omandiosa, kelle või millise tehnoloogiaga seal midagi tehakse ja kuhu tulu läheb. "Pella" kontsern on olnud läbi aegade tõsine partner kuni praeguseni ka vene mereväele. Selgitamaks, kes kellele või millele jne, vajaks juba rohkem uurimist ja tutkimist, samamoodi, nagu millalgi ekstra võtsin käsitleda "Valio"-venemaa-asja. See oli siis, kui siin foorumis
"keegi kires", et kuna tema teab, et "Valio"-l on venes ainult üks tehas, siis järelikult ülejäänud kõik olevat minu isiklik jamps. Siis tõingi välja, kuidas "Valio"-märgi all toimus tegelikult kümnekonna lääne suurfirmade rahade eest loodud põllumajandusettevõtete rajamine ja seejärgne toodangu realiseerimine. Valio oli pelgalt kaubamärk, mille all seda tehti ... ja mille kasutamisõigus lõpuks ka 2023-ks maha müüdi.... aga mitte tehased.
Pella kui nimega on jälle omaette lugu. Kui keegi arvab, et selle nime tehase külge toomise taga ongi läänemaailm, siis see on jällegi primitiivne enesepettus ja lihtsustatud lähenemine. Kogu see kompleks asub lihtsalt 18. sajandil Pella lossi/palee/mõis/vmt maadel. Sellel on jälle omaette pikk tsaari-venemaa-ajalugu. Jekateriina-II ostis selle mõisa oma lapselapsele vmt ja siis nimetati see iidse Makedoonia pealinna Pella auks ümber Pella Lossiks/paleeks/mõisaks/vmt ja hakati tsarinna ihuarhitekti käe all uhkemaks ehitama. Täna ei ole seal suurt midagi sellest säilinud, aga piirkond on mingis kultuuripärandi staatuses vmt. Ajalooline viide toodi tehase nimes välja juba 1960-ndate teises pooles, kui tehase alluvust reorganiseeriti ja tehas nimetati ümber
Leningradi Laevaehitustehaseks "Pella". Sealtajast siis see "Pella" nimi on ka figureerinud erinevates kohtades.
Ja vat siia vahepeale võikski keegi nüüd ajaloo kirjutada, mismoodi ja millises ulatuses siis 90-ndail sakslased sellele tehasel küüned taha ajasidki. Paljalt "Pella" nimega pole mõtet seletada seda.