Vähemalt mõtete tasandil on Eesti mitme laevastiku problemaatika üles tõusnud. Näiteks Reformierakonna valimisplatvormis:
Lõpetame riiklike lennuvahendite ja laevade ressursi killustatuse erinevate asutuste vahel, samuti loome aluse militaar- ja päästeteenistuse võimete koostoimeks.
Aga olles natuke mõtisklenud teema (ja eriti sellise sõnastuse) üle, tekkis mul küsimus: aga miks mitte kuulutada eesmärgiks riiklike buldooserite ressursi killustatuse lõpetamise? Seda eriti viimase aja lumetormide valguses. Või kui pakkuda veidi vähem naeruväärset eesmärki, siis näiteks lõpetada riiklike operatiivautode ressursi killustatuse? Sest tõesti, täpselt samu argumente, mida kasutatakse laevade ja lennukite puhul, saab kasutada ka politsei-, pääste- ja kiirabiautode puhul.
Lähtutakse ju niimoodi välistest tunnustest. Laev või lennuk iseenesest ei tähenda midagi, kõik nad on mingi konkreetse ülesande täitmiseks. Nad on tööriistad, mille eraldamine selle töö tegijast saab anda ainult katastroofilise tulemuse, kui meenutada surematut eksperimenti masina-traktori jaamadega.
Seega, kui rääkida tõsiselt laevastike arvu vähendamisest, siis saab kõne alla tulla vaid ülesannete ümberjagamine niimoodi, et laevastike arv selle juures väiksemaks muutuks.
Võtame näiteks siinsamas teemas väljapakutud võimaluse. Piirivalvelt (täpsemalt politsei- ja piirivalve ametilt) tuleks ära võtta suuremad laevad ja anda Veeteede ametile. Kui vaadata laevade pidamise seisukohalt, siis justkui oleks ettepanekul jumet, sest saab ühendada kahe laevastiku taristu kõige kallimad osad - sadamad ja muu sinna juurde kuuluv.
Teiselt poolt aga - laevastike arv jääb ju samaks. Näiteks idapiiri valvamine ei tule kõne alla ilma selleta, et piirivalvel oleksid paadid. Vähemalt retoorika tasandil loetakse aga kõik asutused, millel on mingidki veesõidukid, vähendamist vajavate laevastike alla. Üksikkandidaat E.-N. Kross tänases Päevalehes:
"Meil on seitse laevastikku näiteks."
Kui aga vaadata ülesannete poole pealt, siis praeguse süsteemi järgi on piirivalve kätte koondatud asjad, mis vajavad 24/7 valves olekut, so piiri valvamine, merepääste, reostustõrje. Lisaks laevadele on piirivalvel selleks ka radarid, lennukid ja helikopterid.
Ümberkorralduste puhul läheksid viimased kaks ülesannet koos suurte laevadega Veeteede ameti kätte. Seega oleks meil senise ühe asemel kaks struktuuri, mis on 24/7 valves.
Rääkimata sellest, et näiteks merepääste oleme siis jaganud kaheks. Suurte laevadega ei saa merepäästet teha kalda ligidal, seega jääks ka piirivalvele merepääste kohustus alles. Radaripildis osas jääks aga EVA sõltuma ikkagi piirivalvest. Sama kehtib ka lennukite/helikopterite puhul. Ja kui vähendada ka lennumasinate killustatust ja anda need piirivalvelt õhuväele, siis tähendab see, et näiteks suure reisilaeva päästeoperatsiooni Eesti vastutusalal viivad läbi koguni kolm erinevat asutust.
Ja kõik ainult selle nimel, et "meil on seitse laevastikku". Muide, mis need seitse olla võivad?