Noh, need idast riiki sisse tulevad "vene mõõdus" raudteed toovad ka kaasa ohu, et ühel kenal päeval soovimatud külalised Balti jaamas jalastuvad kaubavagunist.
Käib meil piirivalve naftatünnide kaasi avamas või kaubavagunite sisuga tutvumas?
Vähemalt teoorias on see olemas.
RB on selgelt poliitikast kantud projekt, no mõelge, Siim Kallas ise ajas raha välja. Kaitse ja julgeoleku seisukohalt vajalik, kas see äriliselt ka tasuv on (ja kas julgeolekuprojektid peavad seda olema), ei oska arvata. Usume siinkohal targemate juttu.
tingimusel, et ei arvestata kapitalikulu (ei ehitamise aegseid miljardeid ega ka 2048-52 vajaminevat renoveerimiskulu summas >500MEUR).
Mulle näib, et siin tuleb natuke selgitada tagastamatu abi temaatikat. Mitte kõik ei valda seda teemat.
Esiteks, tagastamatut abi ei anta projektidele, mida on võimalik (st mis on piisavalt tasuvad) kommertspõhimõttel rahastada.
Sellise projekti kohta öeldakse - minge võtke pangast laenu ja tehke. Riigi puhul nt mingist arengupanga tüüpi kohast.
Tagastamatut abi saavad üldjuhul projektid, mis pole muidu kommertspõhimõttel teostatavad (st kõiki kulusid arvestades pole tasuvad).
Sellised on näiteks teeprojektid (kuna teed on meil tasuta), aga ka kommunaal-infrastruktuuri projektid (veevärk, kaugküte jne).
Seal ei või ka arvestada EL kaasfinantseeringut teenuse hinna sisse, arvestada võib vaid omafinantseeringu (15-25%).
Kui sellise kuluarvutusega tullakse ots-otsaga kokku ning tarbija makstav osa ei ületa teatud normatiive, ongi OK.
Nüüd küsimus on metoodikas, kas üks või teine "tasuvus" võttis arvesse kogu investeeringu või ainult omafinantseeringu.
"Tasuvus" tekib lihtsalt sedasi, et EL sihtfinantseering kajastatakse selle saamise ajal Rail Balticu tuluna (ettevõte saab ehituse ajal megakasumit) ja hiljem, 80% investeeringust mittesisaldava piletihinnaga teenust osutades hakkabki saama kahjumit (mida kaetakse ehitusaegse jaotamata kasumi arvelt).
Vähemalt kodumaise infra ehitamisel (mis on tasuline) on selge (ja konkurentsiameti poolt heaks kiidetud põhimõte), et tagastamatu abi teenuse hinda ei lähegi. Läheb ainult omafin.
Eestis on täna kõik EL raha eest ehitatud veevärgid mittetasuvad, sest läbi teenuse hinna kogutakse amorti üksnes omafinantseeringu eest (seaduses kirjas lausa).
Mis saab 50 aasta pärast, kui ehitatu on amortiseerunud, kuid kogutud on vaid 20% selle uuendamise rahast, keegi ei tea.
Võib-olla EL sotsialism annab siis uue abiraha?
Seepärast tundub mulle see zongleerimine tasuvuse-mittetasuvuse teemal just selline nagu asjasthuvitatud osapoolele vaja on.
Mingitel puukallistajatel on vaja promoda oma laulukonnade paaritusala kaitse teemat, hoppaa, kärutatakse kuludesse kogu amort sisse ja voilaa - POLE JU TASUV.
EL tagastamatu abi projektid pole ükski tasuvad kõiki kulusid arvestades. Kui oleks, siis pakutaks mingit arengupanga tüüpi krediiti soodsamatel tingimustel kui Swedbank annaks.
Võtke aega laenu ja tehke.
Ma hetkel ei oska öelda, millised kriteeriumid on pileti/teenuse hinnale raudteeveos. Näiteks vee ja kanalisatsiooniga on kriteeriumiks kokku lepitud % piirkonna leibkonna keskmisest sissetulekust. Raha tarbija käest võib võtta kuni selle % täitumiseni. Eeldan, et ka raudteeveol on selline kriteerium olemas, Eestil on ju kogemus Elroni "porganditega", mis osteti samuti EL tagastamatu abi rahade eest. Seepärast oligi vaja Vichman ja co minema ajada, et neile poleks raha uutele rongidele antud (EL rahad käivad riigile ja riigi või KOV äriühingule hulga lihtsamalt, kui erafirmale). Samuti tehti EL abi rahade eest "porganditele" sobivad uued peatused.
Finantskriteerium taolisel puhul on - kui taotleja suudab tõestada, et võttes arvesse omafinantseeringu osa amortisatsioonist ja kattes jooksvad kulud, suudab ta mõistliku (või mingite EL reeglitele alluva - ei oska öelda) piletihinnaga asja püsti hoida, siis see raha saadakse. Kas see RB puhul nii on, ei tea - lihtsalt selgitasin, kuidas olem mina sellest aru saanud (kogemust on mul omajagu). On ka võimalus, et regionaalse projekti puhul võib sinna tuludesse arvestada teatud "pehmeid" näitajaid või nt saajariigi doteerimist - pole selle raudtee teemaga väga kursis.
Seepärast selle Ernst and Youngi aruande peale väga pöördesse minna ei maksa, alati tasub küsida, et kelle tellimusel/huvides see tehti ja kelle huvi on projekti uputada.