Meil oli see keskkoolis pealekauba veel ainult A-klassi teema. Kolm aastat autoehituse ja remondi koolitust. Saada "riigi kulul C, ja kui ise tragi olla, siis ka A ja B). Koolil oli Volga Gaz-24, ja porte 52. Vist mingi hetk oli ka topeltkabiiniga, aga vb ainult ajutiselt. Enamusel Tartu koolidel oli sama õppeautode käekiri. Varem oli meil nii, et B-klass sai kah isikliku initsiatiivi olemasolul 11. klassis osaleda B-kati saamisel, aga vahetult meie lennu nina ees löödi uks kinni, ja mitte mingit õpet ei võimaldatud, isegi mitte tasulist. Ja nii läksingi kohe peale kooli lõppu 86 sügisel ise omal rahakotil Tartu ALMAVÜ-sse Kesk tänavale B-kati kursustele. Sõitsin Mossega hästi ruttu tunnid täis (oli palju vaba aega ja sellest tulenevalt võimalik kiirelt täita auke õppesõidugraafikus. Õpetaja jäi väga rahule ja ütles, et kohtume eksamil, ja kui ise praktikat juurde sõidan, siis veel väga hea. Sõitsingi. Aga paljud tegid ikka lisatunde koolieksami läbimiseks juurde, ja lisaks linnale kühveldasid seda kõigile kasutada olnud õppeplatsi Ilmatsalu-ringi lähedal Žigulli servise ja tankla vahel, seal kus praegu "Klaasivabrik" on. Muideks, seal oli mõnus suur küngas just kohaltvõtu harjutamiseks, selline, kuhu ka Zil-veokas peale mahub ja harjutada saab ... isegi käruga. Mäletan seika, et kooli Mossel sidur võttis üsna alt ja vahetult enne eksamit lendaski lõplikult laiali see sidur, ja auto jõudis uue siduriga eksamile otse töökojast, peaaegu hilinedes, ikka ülevalt võttes, nagu uuele sidurile ikka kombeks. Mina sain uue asendiga hakkama, aga terve see kari naisi ja muid vähema kogemusega isikuid vaat-et nutsid ja seda hüppamist ja väljasuretamist eksamil ikka oli. Aga vb tänu selle seiga toimumisele sai ka kogu grupp sõidust läbi. B käes. C-d kauplesin ka sõjaväes, ja meil kõiki neid katte ka tehti C-D-E, siiski jäin mängust välja. Öeldi, et "oled juba radiomaster meil" ja sulle pole vaja enam, saad omale otdelenjesse CE-autojuhi hoopis, meil oli radio-masterskaja koosseisus 131+järelhaagis. Et enne komanderitakse polgust remrotasse uus juht, kui et hakatakse ühte radiomasterit (seda enam siis "staršii-radiomasterit") täiendkoolitama autojuhiks, et sinu töö on palju tähtsam jne. Ei rääkinud ära, kuigi sain selle autoohvega päris normaalselt läbi, isegi enne demblit ei saanud kaubale.. et ehk ikka teeb ära. Ne položenno, ne vozmožno. Aga töö asjus meie masterskaja 131-ga tehnilisel territooriumil ringi sõitma kõlbasin küll. C tegin hoopis cirka 10 aastat hiljem, ja jälle omal kulul. Suurt muud ei mäleta, kui pika kabiiniga 52-53-ga tegime 5-kesi koos eksamineerijaga ringi ümber kvartali, igaüks kordamööda sõitis, öeldi, et okei ja C kah käes.vanahalb kirjutas: ↑23 Apr, 2024 9:06Nõukaajal oli see keskkooli 3-aastane koolitus koos praktikaga remonditehases sõjaväe tellimus. Seda ei olnud igas koolis ja meilgi oli see selles klassis kus ma olin. Paralleelis õpetati elektroonikajura, samuti 3 aastat.
Oluline polnudki mitte sõiduoskusye lihvimine vaid auto-traktori ehitus ning iseseisev oskus remontida. Samuti võis selle põhjal natuke ennustada et kuhu saadetakse Nagunii tankistiks ja 3 aastat mereväes pigem ebatõenäolineAlmavü kaudu sai ka vist autojuhiks kuid mitte nii põhjalike teadmistega.
Muidu päris mitmed sõbrad-tuttavad-koolivennad-jne kutid, kes kooli ajal ja ka seejärgsel sõjaväeajal lubademängust eemale jäid, tegid läbi bussipargi ja kollase linnaliini-Ikaruse kabiini nühkimise omale A-st D-ni paberid, mõned lõõtsa peal ka E-ni. Tean mitmeid Tartu poisse, kes Tallinnas õppimise ajal õppe kõrvalt Taksopargis Volga-rontide peal taksot sõitsid, noortele uusi ei antud. Kes kelner, kes kus sai, kes takso peal.
Aga jah, mida raskemates oludes õpid, seda lihtsam on hiljem hakkama saada. Ise sain esimesed tuleristsed 72. aasta Sigulli-rondiga, mis tänase päeva nägemuses koheselt kiirkorras utiliseeritud peaks saama, aga näedsa tollases autodefitsiidis sõitsid sellised veel edukalt ringi. Pidurit võttis ainult ees vasak ratas, paremal (pärast selgus) läks ketas mingi hetk pooleks, tagasilla regulaator oli sisuliselt kinni. jne. Põhi oli nii vedel, et pidurdavat esiratast oli juhi jala all pleki liikumisest tunda. Rooliloks oli mõnus, kuniks sai uus pendelhoob paika. Soojendus ei töötanud. Radikas lekkis, termostaat vigane (vask, sai üle joodetud) (kõiksee selgus hiljem, siis kui rohkem kogemusi ja õpetusi oli saadud). Geneka jalg oli kõver, sõi rihma. Neid tuli pidevalt vahetada; Sigulli oma oli dehvka, aga läks mingi rihm, mida tööstusest sai "kotiga" aga mis suurt ei pidanud. Sellest tulenevalt oli loogiline ka, et ostes oli aku läbi, ka see tuli uus kombunnida (tol ajal) kuskilt (st ära akule-starterile looda, hoia vänt käepärast valmis soojas!). Ja seda 86-87 ülikülmas talves. Omal mingit garaaži polnud, enamus Tartus tänava peal maja ees, nagu tol ajal teistelgi... Aga see esimene oma auto sõitis iga päev. Rihmavahetus 10-ne minutiga suvalises asukohapunktis kasvõi üksinda paljakäsi -30-ga sai väga hästi selgeks õpitud. Olematud pidurid, olematu juhitavus, olematud rehvid. Umbes nagu Trummi jutustki.... Ema rääkis pärast aastaid, kuidas tema mingi kallis ja vinge uus SaksaDV päritolu juukseföön läks nende pidevate salongiradika lahtisoojendamiste nahka.... kuniks auto veesärk tihedaks sai jne. Olen sõitnud terve talve nagu autobaasi Gaz-iga: igaõhtu vesi välja, ja hommikul "kipitok" sisse, ja siis salongiradika kallale, tee-kuidas-tahad aga sinna jäi ikka tilk sisse ja vajas siis tegelemist. Jälginud temperatuuri ja laadimist, katnud eest radikat, ja teinud muud imet, et sõidus olla. Peale sellist "koolitust" kevadel 87 sõites uue 2108-ga oli tunne, et võid kahe sõrme ja ühe varba ja ühe silmagagi sõita. Põhi oli alla ära loodud.