Re: Hanked EKV
Postitatud: 22 Okt, 2024 11:49
Isegi veidi üllatav on selline "pretensioon" isontsilt.Tore kui sõdurid saavad uued ja moodsad masinad. Vähem rõõmu teeb see nende uudiste taustal, mis ennustavad seda, et mõne aasta pärast on idaoht nii suur, et on vaja vastast 1,6 miljardi eest tema oma territooriumil materdama hakata.
Kuidas kaitseb võitlejat ainult roheliseks värvitud veoauto on minul küll raske aru saada. Kui palju löödakse lamenti 1,6miljardi eest moona ostu puhul ja samas selle moona transpordiks ostetakse sõidukid, mille ainus kaitset pakkuv efekt on roheline värv.
Alustame siis sellest, et kõnealune hange on nii 10 kui 4 aastases plaanis ja hanke sisu vastab varustustabelitele. Laskemoon - 1,6 miljardit on täiendav summa 10 aasta eelarvele. See pole õigustus, vaid selgitus.
Aga lähme nüüd kasutuse stsenaariumite juurde.
Kujutame ette, et meil on olukord nagu Ukrainal jaanuaris-veebruaris 2022. Kuni viimase hetkeni proovitakse püsida KV taristu ja tänase valmiduse raames. Mingil hetkel otsustab KVJ või isegi keegi allpool, et vahendeid ja üksuseid tuleb liigutada, vältimaks nende tabamist agressiooni ettevalmistavate löökide poolt. Möönan, et väga palju saab ära teha tänaste lepingutes tsiviilettevõtetega. Logistikud teavad seda ka, kuid tundub, et mingil hetkel lähevad kogused ja vahemaad väga suureks ning aeg väga lühikeseks. Julgeolek lisab veel omakorda nõudeid. Lihtsamalt öeldes - mingisugune varustus (sh laskemoon) ja üksused lähevad mujale kui KV taristu.
Samal ajal tuleb siia liitlasi, kelle liigutamiseks on samuti vaja transporti. Täna muuseas ei ole Eestis tervikuna piisavalt treilereid sõjaväe roomikutel rasketehnika veoks. Minu hinnangul muutub kindlustus- ja tõkestusmaterjalide vedude maht suuremaks, kui see täna sarnaste vedudega tsiviilis igapäevaselt on. Elu ja majandus peab aga samal ajal jätkuma. Seepärast ei saa tsiviilist mingis mahus transpordivahendeid ära võtta.
Mobilisatsiooni korral kasvab see maht veelgi.
Vaatamata Eesti sõjalise sügavuse vähesusele, toimuvad sellised veod sellistel veokitel ka konventsionaalse lahingutegevuse korral. Loomulikult hakkavad need järk järgult asenduma tsiviilveokitega.
Üldiselt vaadatakse viimastel aastatel kogu logistilist kontseptsiooni transpordivahendite osas üle. Aina rohkem võetakse kasutusele väiksema täismassiga transpordivahendeid, sh väikebusse. Ja need ei pea olema ei värvilt ega sisult "rohelised".
Ma ei saa kinnitada, et kõik see on viimase grammini kaalutud ja tasakaal KV ja tsiviiltranspordi vahel on parimas tasakaalus. Kui suund sinna on ammu võetud.
Lisaks on meil tekkinud täiendavad vajadused seoses kaudtule võime suurenemisega (laskemoona veod) ja liitlastega. Diviis peab ju tagama 3 manööver brigaadi ja teiste varustamise. Maakaitse oma 20 000 võitlejaga vajab samuti täiendavat logistikat. Lahendatagu seda kui palju tahes tsiviiltehnikaga, kõrges valmiduses raskemad veod on vajalikud teatud mahus ikkagi.
Ja lõpuks õppused. Millegagi peavad tänased autojuhid ju õppima ja millegagi peab tänast igapäevast tegevust toetama. Küllap siis tsiviilvahenditega kõik teha ei saa. Kindlasti saab "roheliste" autode pealt kokku hoida ja raha laskemoonale suunata. Kuid mina täna ei tea, kui palju seda tehtud on ja palju veel saab. Selle jaoks on logistikud. Kuni detaile ei tea, ei julge nendega vaielda.