Sattusin ükspäev kanalile, kus üks lihtne vene mees hakkas Zil-130 mootorit (seerias 150 hobujõudu) tuunima 300 hobujõuliseks. Alguses tundus paljulubav, aga vaadates selle 3 osa mõttega üle, teeksin pakkumise, et ta 200 hobust ehk saab, aga mitte 300. Nii viletsasti need mootorid ka ehitatud polnud, et ainuüksi kvaliteetse ringilappamise ja Edelbrocki 4-kambrilise karbussiga võimsus kohe kahekordistub.
https://www.youtube.com/@custom_47_575
Eelkõige tundub, et nõrkus on just teoreetilise poole mitteteadmine. Selles kolmes osas ma ei näinud kusagil juttu, et nukkvõll tehakse palju radikaalsemaks või et sisselaskekollektori ja plokikaane sisselaskeporte oleks suurendatud.
Küsimus on selles, et Zil-130 mootor arendab selle 150 jõudu umbes 3200 pöördel. Selleks, et saada vabalthingavalt 300 jõudu, on vaja mootori pööretevahemikku tõsta üle 5000 pöörde. Jättes kõrvale vene mootori vastupidavuse sellise vilega (ehk dünokatse püsib koos), siis probleemis on kindlasti see, et kanalid, mis on optimeeritud tööks 1500-3000 pöördel, ei tööta kindlasti hästi 5000 pöördel. Esimese asjana peaks metsa lendama see ürgaegne kaheplaaniline sisselaskekollektor. Nukkvõllist juba oli juttu - 5000 pööret eeldab sootuks suuremaid "kraade" kui 3000. Väljalase on vähem tähtsam, aga paljalt valujälgede kõrvaldamisest on vähe - soovitav oleks sinna ehitada rätsepatööna torukollektor.
Lihtsalt kui insenerid sama asja tegid - nimelt 300 hobuseline Zil V8 mootor oli ka Zil limusiinidel, seal oli töömahtu suurendatud kuni 7,7 liitrini
-mootor andis 315 hobujõudu 4400-l pöördel (muidu oleks 5000+, aga töömahtu on 1,7 liitrit suurendatud)
-surveaste on tunduvalt kõrgem (9,3 vs 6,0)
-mootor on ülanukkvõllidega, ilmselt nii kõrgetel pööretel see veoauto tõukurvarrastega ajam ei toiminud või ei kannatanud veoauto ajam kergemaks tegemist (antud süsteemi miinus on inerts ja kõrgetel pööretel toimiv hilissulgumine).
Võrdluseks, kuidas Gaz-53 mootorist "tuuniti" Tsaika mootor.
-mootor andis 195-220 hobujõudu 4600 pöördel, kasutati tõukurvardaid
-töömahtu kasvatati 4,3 liitrit 5,5 liitrini
-kasutati neljakambrilist karburaatorit (Gaz-14 puhul kahte neljakambrilist).
-nukkvõll on erinev
Ei ole ise võrrelnud, aga kipun arvama, et Gaz-13 sisselaskekollektor on "natuke" erinev 53 omast.
Limusiinide puhul on eri teema veel see, et seal on vajadus peale soliidse tippvõimsuse ka tagada mootori sujuv töö ja hea vedu väikestel pööretel.
Seepärast nende mootorite puhul oli lihtsam kasutada tehase võimalusi ja suurendada töömahtu (eelkõige kolvikäiku) ning mitte tegeleda kõrgete pööretega, mis muudab mootori omadusi ebasoovitavas suunas.
Zil mootorit suurendagi hiljem Urali tarbeks (mudel 375) 7 liitrini, seejuures sisselase jäi samaks, võimsus kasvas ainult 30 hobujõudu (180). Pööretevahemik jäi umbes samasuguseks.
Teeme pakkumised, minu pakkumine on 200 hobujõudu.