45. leht 61-st
Lennuki õhkkiiruse näidik!
Postitatud: 12 Aug, 2011 16:44
Postitas BOMBARDIER
Mis õhumasinamasina pealt selline pärineda võiks?
Ise ei suutnud vastust leida!
Ette tänades!
Re: Lennuki spidomeeter?
Postitatud: 12 Aug, 2011 18:31
Postitas EOD
Uuri (ülehelikiirusega) reaktiivhävitajate kabiinide pilte. Sealt see kiirusenäidik pärit on. Muudel masinatel pole näidikut skaala ulatusega kuni 2500 km/t vaja.
Muuseas, spidomeetrit lennukitel pole.
Inglise keeles on riista nimi Airspeed Indicator ehk lühidalt ASI.
Re: Lennuki spidomeeter?
Postitatud: 12 Aug, 2011 19:33
Postitas ptrt
standardne virbel, võib olla et kasutusel suisa mitmel mudelil.
Nt esimesena tuli ette
MiG-21UM
EDIT:
TU-160
Re: Lennuki spidomeeter?
Postitatud: 12 Aug, 2011 20:17
Postitas BOMBARDIER
ptrt kirjutas:standardne virbel, võib olla et kasutusel suisa mitmel mudelil.
Nt esimesena tuli ette
MiG-21UM
EDIT:
TU-160
Tänud , jälle targem!
Re: Lennuki spidomeeter?
Postitatud: 12 Aug, 2011 20:21
Postitas Würger 190G
ptrt kirjutas:standardne virbel, võib olla et kasutusel suisa mitmel mudelil.
Nt esimesena tuli ette
MiG-21UM
EDIT:
TU-160
Tundub lausa uskumatu, et maailma suurimal ja kiiremal pommitajal, Tu.160, on nii ürgsed kellad.
Re: Lennuki spidomeeter?
Postitatud: 13 Aug, 2011 9:41
Postitas BOMBARDIER
Huvitav on , et asjal on klaas ees, niipalju kui mina tean ,kasutatakse klaasi asemel võimalikult palju kergekaalulist plastikut vms. , et kaalu oleks vähem. Vähemalt tsiviilis on küll lennuki aknad plastist!
Re: Lennuki spidomeeter?
Postitatud: 13 Aug, 2011 12:52
Postitas Hydrazine
Würger 190G kirjutas:ptrt kirjutas:standardne virbel, võib olla et kasutusel suisa mitmel mudelil.
Nt esimesena tuli ette
MiG-21UM
EDIT:
TU-160
Tundub lausa uskumatu, et maailma suurimal ja kiiremal pommitajal, Tu.160, on nii ürgsed kellad.
Analoogkella näit oma ürgsuses on inimajule palju kiiremini ja paremini hoomatav, kasvõi vilksamisi silmanurgast. Numbrilist näitu on vaja ennem ajul töödelda, arusaam võtab veidi rohkem aega. Selle kohta peaks olema üksjagu uurimusmaterjale ka netis saadaval. Praegused moodsad kokpitid LCD paneelidega kuvavad ka üksjagu "analoogkellasid" nendel.
Re: Lennuki spidomeeter?
Postitatud: 14 Aug, 2011 21:21
Postitas Kilo Tango
Hydrazine kirjutas:Würger 190G kirjutas:ptrt kirjutas:standardne virbel, võib olla et kasutusel suisa mitmel mudelil.
Nt esimesena tuli ette
MiG-21UM
EDIT:
TU-160
Tundub lausa uskumatu, et maailma suurimal ja kiiremal pommitajal, Tu.160, on nii ürgsed kellad.
Analoogkella näit oma ürgsuses on inimajule palju kiiremini ja paremini hoomatav, kasvõi vilksamisi silmanurgast. Numbrilist näitu on vaja ennem ajul töödelda, arusaam võtab veidi rohkem aega. Selle kohta peaks olema üksjagu uurimusmaterjale ka netis saadaval. Praegused moodsad kokpitid LCD paneelidega kuvavad ka üksjagu "analoogkellasid" nendel.
Pigem on minu jaoks hämmastav, et staatika ja dünaamika ülehelikiirusega lendaval lennukil otse näidikusse sisse tulevad. Minu kujutlustes peaks sedalaadi lennukil olema kusagil miskine karp, mis rõhuportidest infot võtab ja selle elektrisignaaliks muundab, mis siis piloodi kella liigutab.
Re: Lennuki õhkkiiruse näidik!
Postitatud: 15 Aug, 2011 13:57
Postitas mx77
see muudaks ju asja olulisemalt keerulisemaks ja ka ebatöökindlamaks. Ega see torukeste toomine armatuuri alla pole keerulisem kui elektrikaabli toomine ja kaob ära vajadus mingi muundur kuskile munsterdada. Kusjuures see elekter ei annaks asjale midagi juurde.
Re: Lennuki õhkkiiruse näidik!
Postitatud: 15 Aug, 2011 14:14
Postitas Kilo Tango
mx77 kirjutas:see muudaks ju asja olulisemalt keerulisemaks ja ka ebatöökindlamaks. Ega see torukeste toomine armatuuri alla pole keerulisem kui elektrikaabli toomine ja kaob ära vajadus mingi muundur kuskile munsterdada. Kusjuures see elekter ei annaks asjale midagi juurde.
Lennuki erinevatest portidest võetava rõhu jagamine erinevate seadmete vahel pole sugugi nii lihtne kui pealtnäha tundub. Kuna voolukiirused on väikesed mõjutab iga lisatav "kell" teiste kellade näitu. Ma saan aru kui sedalaadi otsetorustamist kasutatakse mingi back-up ASI puhul aga põhitööriistad peaksid olema täpsed. Pealegi on pneumaatikasüsteemid samamood vigadele altid (à la miski sitikas otsustab kusagile torru pesa teha või praguneb mõni toru. Mistõttu ei ole see veakindluse suurenemine lennukil, mis ilma elektrita niikuinii kuhugi ei lenda, sugugi nii kindel.
Re: Lennuki õhkkiiruse näidik!
Postitatud: 15 Aug, 2011 15:57
Postitas EOD
Kui Pitot´ ja staatika voolikud tulevad otse mõõdikusse, on vea tõenäosus siiski väiksem, kuna elektrilisi vigu ei saa olla. Torustiku ummistumise võimalus on samasuur.
Pitot´rõhu voolikud tulevad ju vaid ASI ja Machmeteri juurde, staatika küll kõigi baromeetriliste mõõdikute juurde. Ja need rõhud ju päris hetkeliselt ei muutu. Pealegi on "kellade" mehhanismil ka inerts ja sisehõõrdumine.
Muuseas oleks õige loobuda venepärasest terminist "dünaamiline rõhk". Seda iseseisvalt ei eksisteeri. Pitot´ rõhk koosneb dünaamilisest ja staatilisest rõhust, mis on atmosfääris alati olemas.
Re: Lennuki õhkkiiruse näidik!
Postitatud: 15 Aug, 2011 19:04
Postitas BOMBARDIER
Paljud süsteemid on dubleeritud, ehk ka siis see õhkkiiruse näidik!
Sageli on elektrooniline ja siis manuaalne eraldi, juhuks kui nt. elektrooniine kiiruse näidik peaks üles ütlema, või vastupidi Üks kahest jääb ikka töövõimeliseks.
Re: Lennuki õhkkiiruse näidik!
Postitatud: 15 Aug, 2011 21:46
Postitas EOD
BOMBARDIER kirjutas:Paljud süsteemid on dubleeritud, ehk ka siis see õhkkiiruse näidik!
Sageli on elektrooniline ja siis manuaalne eraldi, juhuks kui nt. elektrooniine kiiruse näidik peaks üles ütlema, või vastupidi Üks kahest jääb ikka töövõimeliseks.
Täpselt nii ongi. Elektroonika ülesütlemisel jäävad dubleerivad baromeetrilised kiirus- ja kõrgusnäidik ning magnetkompass tööle. Ka güroskoopilised instrumendid võivad töötada alarõhuga, mida saadakse mootorist või lemmukikerel olevast Venturi torust.
Aga näidikute klaase plastist üldiselt ei valmistata. Kaaluvõit oleks väike ja välise staatika ava ummistumisel on hermetiseerimata lennukil võimalik purustada variomeetri (VSI) klaas. Siis saab kõrgus- ja kiirusnäidiku (küll veaga) toimima. Abiks seegi.

paar lennuki juppi tuvastada
Postitatud: 17 Nov, 2011 23:24
Postitas nemps
Re: paar lennuki juppi tuvastada
Postitatud: 19 Nov, 2011 9:58
Postitas Aspelund
Kui ma õieti mäletan, siis vedelesid polügonil lennukitest Mig-15'd ja vis UTI versioonis. Ja päris ees valveosa territooriumil oli ka mäletamist mööda IL-28 rape. Nähtud sai neid seal 80-ndate teises pooles.