Kriku kirjutas: Küsimus on selles, et:
1) selle põhimõtetest võib kunagi saada rahvusvaheline tavaõigus;
2) ka juriidiliselt mittesiduva lubaduse andmisel ja selle hilisemal rikkumisel on poliitilised tagajärjed.
Just.
p.1) mina ei kahtle, et sellest saabki rahvusvaheline tavaõigus ja õige pea
p.2) olen arvamusel, et võimalikud hilisema rikkumise poliitilised tagajärjed oleks meile hullemad, kui praegu selle leppega mitteliikumise poliitilised tagajärjed
Toompea helbekesed peavad nüüd enda jaoks läbi ja selgeks mõtlema, kas me ka siis, kui see lepe on muutunud tavaõiguseks, läheme sellega lõpuni kaasa, või võib tulevikus tekkida vastasseis ja me ei hakka seda tavaõigust täitma.
IMHO
Kogu see lepe (ja sellega seonduvad muud võimalikud dokumendid) on just sellepärast (spetsiaalselt või siis ka paratamatult) niivõrd segase sisuga, et nende eesmärk ongi tulevikus võtta kahvlisse kõik, kes sellega praegu liituvad. Dokumendi sõnastuse koostajad ei ole olnud mingid debiilikud ega lollakad, et ei saa aru hetkel valitsevatest meeleoludest ja probleemidest seoses rändlusega, millest tulenevalt väga suure tõenäosusega väga paljud riigid selle leppega ei liituks, kui selle sisu oleks sõnastatud teisiti ja konkreetselt. Aga eesmärk on, et liituks võimalikult palju riike. Seega tuli leppe tekst koostada selliselt, et oleks võimalikult meelepärane enamus riikidele (kahvlisse tuleb võtta tulevikus just riigid, kes ajavad siiani liiga konservatiivset rändepoliitikat), jättes võimaluse olulisi aspekte tõlgendada mitmeti (nii kuidas hiljem vaja on). Sellest tulenevalt ongi kogu selle leppe tekst üks paras udu.... udupeenelt juristide poolt kokku kirjutatud dokument.
Siin teemas on ennemalt viidatud, et kogu lepe on tegelikult suht mõtetu (ja pole üldse oluline jne), sest enamus või kõik rännet puudutavad seadused on juba olemas ja toimivad. Et see lepe justkui kordaks üle juba praktiseeritavad põhimõtted, andes neile selgema ja täpsema sisu vms... mida iganes....
Selgusest ja täpsusest me ei saa niivõrd mitmeti mõistetava dokumendi puhul IMHO midagi rääkida.
Seega jääb küsimus, kellele ja miks seda vaja siis on.
Dokumendi koostajad on olnud IMHO selliste valikute ees:
a) koostada dokument, mis kordab kõiki juba rakendatavaid ja reaalselt toimivaid seaduseid, leppeid ja rutiine.
Sellise dokumendi koostamisel poleks mingit mõtet, sest see ei sisaldaks midagi uut ja sellest dokumendist ei muutukd midagi ei paremaks ega halvemaks (kuidas kellelegi).
Seega nonsenss ja selle dokumendi eesmärk polegi midagi lihtsalt üle korrata, vaid eesmärk on saavutada teatud muutuseid ja uusi lähenemisi.
b) koostada dokument, kus sõnaselgelt on kirjas kõik muutused ja uuendused, mida soovitakse sisse viia ning saavutada.
Sellise dokumendi koostamisel, kui see on liiga liberaalne, ei tule selle leppe taha väga suur osa riike. Osad tulevad, aga ainult nende jaoks muutuseid ja uuendusi sisse viia pole mõtet, sest need toimetaks (või toimetavad) ka ilma sellise leppeta nii, nagu dokumendi koostajad tahavad. Seega sellise dokumendi eesmärk saab loogiliselt võttes olla ainult üks - saada juurde riike, kes kiidaks heaks ja hakkaks käituma samamoodi, kui käituvad juba osad liberaalse rändepoliitikaga riigid. See dokument on suunatud just nende riikide kaasamiseks ja kahvlisse võtmiseks. Seega...
c) tuleb koostada dokument, millega saaks liituma meelitada võimalikult palju konservatiivse rändepoliitikaga riike, kuid punkt a)-st tulenevalt ei saa see dokument olla lihtsalt selline, mis kordab üle kõiki juba rakendatavaid ja reaalselt toimivaid seaduseid, leppeid ja rutiine. Punkt b)-st tulenevalt ei saa aga dokumenti koostada üheselt mõistetavas konkreetses vormis, sest siis ei saavutataks seda, mida saavutada tahetakse, kuna need konservatiivse rändepoliitikaga riigid sellega ikkagi ei liituks. Seega tuleb koostada dokument millega saaks sundida/meelitada vms liituma just neid riike, kellede jaoks see dokument loodud on. Ja seda tuleb teha nii, et neil poleks näiliselt põhjust sõrgu vastu ajada (et võtta neilt ära argumendid, või ähmastada nende argumentide tõsiseltvõetavust), kuid samal ajal nii, et vajalikud muudatused ja uued rutiinid saaksid tulevikus märkamatult ja sujuvalt ka nendes riikides normiks. Mida ongi tehtud.
Nüüd tuleks mõelda, kas meie oleme siiani olnud nende riikide seas, kelle jaoks ei oleks vaja kõike üle korrata, "täpsemalt" ja "selgemalt" sõnastada, ning liberaalse rändepoliitikaga riikide ühtsesse perre kaasata, või oleme nende riikide seas, keda selle leppega (või sellest leppest tulenevate edasiste sammudega) üritatakse nende liberaalsete rändepoliitikaga riikide perre lülitada.