48. leht 69-st

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 31 Aug, 2021 10:56
Postitas Lemet
Volvo FH peaks ju olema enim kasutatav kaugsõidu veoauto


Särtsuvolvo FH enim kasutatud kaugsõidu veoauto????

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 31 Aug, 2021 11:06
Postitas Kapten Trumm
Mitte särtsuvolvo, vaid FH konventsionaalne, diiselversioon. Vähemalt maanteel taolised (diislid) liiguvad. Maakeeli siis FH elektriversioon sõidab reaalselt 200 km (3 tundi) tingimusel, et teda suure võimsusega (250 kW) kiirlaadijast iga 3 tunni või 200 km takka 2,5 tundi laetakse. Kui sellist pole, siis väiksem, vahelduvvoolu laaduja laeb seda 9 tundi. Hetkel tundub see PITA.

Probleemiks on siin akuauto puhul selgelt suurevõitu laadimisaeg, näiteks vesiniku kasutamisel võiks "tankimise" kärpida 15-20 minuti pikkuseks ja ühe "tankimisega" saaks sõita mitusada km.

Teine asi, mis mulle segaseks jäi, on ainult 44 tonnine (autorongi) mass. Kas see tähendab praktikas mingi läbisõidu saavutamiseks pooltühjalt sõitmist või söövad akud niipalju ära, ei saa aru.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 31 Aug, 2021 11:41
Postitas Lemet
Minu küsimus käis nimelt särtsuautode kohta. On vaks vahet, kas rääkida 10-20 kallajaga eksperimendist või kogu veoautopargi loetud aastatega üleviimisest elektrile.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 31 Aug, 2021 11:47
Postitas Some
Vaataksin meelsasti ka kuidas maanteede ehitus akudel tehnikaga läbi viiakse... Elektriga kallurid ja buldooserid kahes vahetuses müttamas, metsa all hunnik tehnikat ajutiste 300A laadijate küljes puhkamas :write:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 31 Aug, 2021 11:58
Postitas Kriku
Ei kliima säästmiseks ega millekski muuks pole vaja kogu tehnikat elektri peale saada. Pole mitte mingit põhjust, miks buldooserid jms. ei võiks nafta peal edasi käia.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 31 Aug, 2021 12:02
Postitas Kilo Tango
Some kirjutas:Vaataksin meelsasti ka kuidas maanteede ehitus akudel tehnikaga läbi viiakse... Elektriga kallurid ja buldooserid kahes vahetuses müttamas, metsa all hunnik tehnikat ajutiste 300A laadijate küljes puhkamas :write:


Miks peaks keegi niisuguse narrusega tegelema?

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 31 Aug, 2021 12:18
Postitas 2korda2
Mõned märkused:
1. Täna ja praegu ei ole elektriveok mõistlikuks lahenduseks juhile, kes kütab päevaga 700km kiirteedel.
2. Täna ja praegu ei sõida 95+% juhtidest päevaga 700km kiirteel. Ei sõida ka homme ja üldse mitte lähemas tulevikus, sest valdav osa veoseid on oluliselt lühemad.
3. Valdav osa veoseid on oluliselt väiksemate kui 44-tonniste veokitega. "Man in a van" on tõenäoliselt kõige levinum transpordiliik.

Konkreetse elektri-Volvo veokite andmetes on akupanga mahutavuseks kuni 540kWh. Kui sellega lubatakse läbida kuni 300km, siis teeb see 180kWh/100km. See on ~10 korda kõrgem kulu, kui parimad sõiduautod on reaalselt näidanud (viitan oma varasemas postituses olnud lingile).
Vaatame nüüd SP mootoritega võrdlust:
1. Sõiduautod - parimad saavad hakkama 4l/100km (reaalses elus pigem kulub rohkem aga las olla).
2. Veoautode kütusekulu sõltub väga paljudest asjaoludest aga näiteks siin on üks veokiomanik analüüsinud 2020 Volvo suurte veokite kütusekulu. Ümardame üles ja ütleme kuluks 30l/100km peale.
Küsimus: Kui SP mootoriga on kütusekulu erinevus <8 korda, siis miks peaks elektrimootoriga erinevus >10 korra suurem olema? Trummi väitel suisa 15-kordne.

Kokkuvõttes: nagu Kriku juba viitas - meil ei ole vaja täna viia kogu sõidukiparki üle elektrile. Samas >90% sõidukitest kasutatakse täna viisil, mis võimaldaks nende üleviimist elektrile ilma eriliste kaotusteta kasutusmugavuses. Viimased 10% jääb tõenäoliselt päris pikaks ajaks vedelkütusele (rekad on köömes võrreldes näiteks põllumajanduses kasutatava tehnika üleviimise keerulisusega - suurematel masinatel on peal analoogsed mootorid aga müttavad eemal asustusest, suure osa ajast täiskoormustel ja 8-tunnisest tööpäevast nähakse und (lühikest, sest varahommikul vaja uuesti alustada).

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 31 Aug, 2021 12:20
Postitas Kilo Tango
Tegin väiksed rehnutid.

2 sõidukit:

1. Kaalub 40 tonni ja kiirendab 0-100 km/h 20 sekundiga. Rakendatav jõud on 55,6 kN
2. Kaalub 2,25 tonni ja kiirendab 0-100 km/h 2 sekundiga. Rakendatav jõud on 31,3 kN

Ma ei näe kusagil seda oluliselt suurema voolutarbe vajadust. Jah, tööd peab kogu selle kiirendamise jooksul elektrimootor veokal 17 korda rohkem tegema, kuid selle probleemi lahendamiseks on olemas säherdune asi, nagu jahutus.

Pmst. saaks juba 2 Model S plaid akut veoka liigutamisega hakkama. E. Musk on öelnud, et väikseim Tesla Semi aku oleks 500kWh. Sealt sai see mass ka tuletatud. Palju sellega sõidetakse, ma ei tea. Ilmselgelt mitte 800 km. Kusagilt on läbi jooksnud, et esialgu ei kavatse Tesla konkureerida pikamaa transpordiga, vaid linnalähivedudega. Meil tehakse seda kaubikutega, kuid USA suurte kaubamajade puhul käib kogu selline vedamine rekkadega ja seal saab seda aku täitmist organiseerida küll, kuna kauba laadimisi tuleb tihedalt ette ja mõlemad valdused (ladu ja kaubamaja), on sama omaniku omad või nendega seotud.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 31 Aug, 2021 12:26
Postitas Some
Kilo Tango kirjutas:
Some kirjutas:Vaataksin meelsasti ka kuidas maanteede ehitus akudel tehnikaga läbi viiakse... Elektriga kallurid ja buldooserid kahes vahetuses müttamas, metsa all hunnik tehnikat ajutiste 300A laadijate küljes puhkamas :write:


Miks peaks keegi niisuguse narrusega tegelema?


Sest EL keelustab uute sisepõlemismootoritega tehnika müügi? Või keelustatakse ainult sõiduautod?

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 31 Aug, 2021 12:35
Postitas Lemet
Täna ja praegu ei sõida 95+% juhtidest päevaga 700km kiirteel. Ei sõida ka homme ja üldse mitte lähemas tulevikus, sest valdav osa veoseid on oluliselt lühemad.


Samas vaadates olukorda näiteks Saksamaa teedel, kus praktiliselt on esimene rida suurte autode poolt hõivatud ning märkimisväärne osa on neist mitte saksa, vaid muude riikide autod ning õhtuti on teeäärsetes parklates koha leidmine ütlemata problemaatiline (kõik see kehtib tegelikult terve Euroopa kohta, Eesti kaasa arvatud), siis oleks üpris lühinägelik selle va tsiteeritud lausega enda lohutamine. Me ei saa siin VIA Baltica nelja reaga hakkama, nüüd tuleks aga hakata rajama suures koguses parklaid koos võimsa elektritaristuga

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 31 Aug, 2021 12:42
Postitas Some
Korralik tasuvusuuring eri tüüpi uute sõiduautodega:
https://www.err.ee/1157236/alan-vaht-el ... se-analuus

Analüüs näitas, et bensiiniga võrreldes muutuks elektriauto tasuvaks kui aastane läbisõit oleks 55 000 kilomeetrit. Diislikütuse madalamast hinnast tulenevalt saabub tasuvus aga alles 80 000-kilomeetrise aastase läbisõidu korral ning CNG-autoga võrreldes peaks elektriauto aastane läbisõit olema koguni 115 000 kilomeetrit.


Hetkel ei sõida isegi taksojuhid särtsukatega 55000 km aastas. Aga probleemi saaks lahendada kui tõsta vedelkütuste hinda näiteks €5 peale liitrist.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 31 Aug, 2021 13:08
Postitas Kilo Tango
Some kirjutas:...
Sest EL keelustab uute sisepõlemismootoritega tehnika müügi? Või keelustatakse ainult sõiduautod?


See, et EL endale igast keeldudega pidevalt jalga tulistab on mingi müüt, mis läks liikvele alates sellest bananaanikõveruse reguleerimisest. On ka seal mõistusega inimesed tööl, kes suudavad regulatsioone nii kirjutada, et arukas jurist leiaks väljapääsu kõiksugu olukordadele.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 31 Aug, 2021 13:27
Postitas davidsoniharald
Pika otsa veokite puhul peab veoki juht päeva peale ka paar suitsupausi tegema, eksole? Suitsupaus on aga liiga lühike, et aku täis laadida. Aga misk teda nii hirmsasti laadida, kui võib ta ka ära vahetada?

No sõidab oma 600km otsa ja poole maa peal peab tegema oma puhkepausi. Sõidab jaama spets platvormi peale ja aku vahetatakse täisautomaatselt alla minuti ära. Pärast teeb oma kohvi ja suitsu ja sõidab täis akuga edasi. Aku läheb laadimsiele ja kui täis siis juba järgmise auto peale. Eeldab muidugi vastava infrastruktuuri välja ehitamist aga mingi kosmoseteadusega tegemist ei ole.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 31 Aug, 2021 13:36
Postitas Kilo Tango
davidsoniharald kirjutas:...

No sõidab oma 600km otsa ja poole maa peal peab tegema oma puhkepausi. Sõidab jaama spets platvormi peale ja aku vahetatakse täisautomaatselt alla minuti ära. Pärast teeb oma kohvi ja suitsu ja sõidab täis akuga edasi. Aku läheb laadimsiele ja kui täis siis juba järgmise auto peale. Eeldab muidugi vastava infrastruktuuri välja ehitamist aga mingi kosmoseteadusega tegemist ei ole.


Kõik aku vahetamise ideed on surnult sündinud. Suur osa veoki maksumusest on selle aku all kinni ja lisaks asjaolule, et infra on ülikallis, ei taha omanikud ka seda akut vahetada, kartes, et saavad näiteks suhteliselt värske aku asemel mingi juustu. Lisaks on siis vaja kõik akud standardiseerida.

Katsetati seda Iisraelis koos Renault-ga - hunnik pappi pandi magama ja nüüd on see värk pankrotis.

Teisalt ei pea poole maa peal akut ka silmini täis laadima, sest selle aja peale ei ole see ilmselt ka täiesti tühjaks sõidetud.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 31 Aug, 2021 13:36
Postitas Lemet
Sõidab jaama spets platvormi peale ja aku vahetatakse täisautomaatselt alla minuti ära.

Igasse parkimiskohta tehnojaam...otse loomulikult. Kui hind ei huvita.

Teisalt ei pea poole maa peal akut ka silmini täis laadima, sest selle aja peale ei ole see ilmselt ka täiesti tühjaks sõidetud.


Samväärne idee oleks kõikidele haakevedajtele sarved külge retda ning iga vähegi suurem tee trolliliinidega katta....poleks mingit akuprobleemi.